I5 4690K laggar och 100% användning när jag spelar

Permalänk
Medlem

Ok. Din hårdvara ska lätt kunna köra GTA V. Så det verka vara ett värmeproblem. Testa att skruva upp fläktarna på max på både CPU och GPU och se om det löser problemet.

Permalänk
Medlem

Det jag spontant reagerar på är dina "drops" där du ligger på 70-80 FPS och sen bara dör allt. Att en CPU ligger på typ 90-100% är ju inte jättekonstigt vid krävande spel, det betyder ju bara att den arbetar så snabbt den kan. Detta kan ju betyda att du får ut 20 FPS eller 100 FPS beroende på vilken processor du har. Som du säger så får du ju ut 70-80 FPS av din CPU/GPU kombo vilket låter bra. Men att allt sedan bara "dör" i några sekunder är det som får mig att reagera som sagt. En sak som har diskuterats en del för just GTA 5 är ju hur mycket grafikminne det tar. ett 780 ti är ju ett bra kort. Det presterat ju bättre beräkningskraft än ett GTX 970 T.ex. Däremot så har det ju 0,5 GB fullhastighets minne mindre, och totalt 1 GB mindre minne än GTX 970. Det jag tycker det låter som är att ditt grafik ram tar slut vid vissa tillfällen.

Ladda ner GPU-Z och ha det på monitor i bakgrunden. När du får en sådana har freeze effekt så tabbar du ut efter 10 sekunder, när allt kommit tillbaka igen och kikar på GPU-Z ifall ditt grafikram slog i taket inom den senaste 20 sekunders perioden. I så fall har du ditt svar där.

Vet inte ifall någon skrivit det i tråden tidigare, men om du har 50c på 100% CPU användning skulle du kunna överklocka processorn lite för att ge den lite mer kraft, typ så att den ligger på ca 65-70 grader vid 100%. Detta är fortfarande långt ifrån vad processorn klarar av så du behöver inte bekymra dig för något extra slitage eller förkortad livslängd.

Permalänk
Skrivet av librot:

Ok. Din hårdvara ska lätt kunna köra GTA V. Så det verka vara ett värmeproblem. Testa att skruva upp fläktarna på max på både CPU och GPU och se om det löser problemet.

Chassi fläktarna på 12v, CPU fläkten på 1000 rpm och GPU fläkten på 1800 rpm hjälper fortfarande inte. Det laggar fortfarande då och då, med OBS är det omöjligt att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkLordX1X:

Det spelar ingen roll vad jag för inställningar CPU:n är fortfarande på 100% och laggar, ska nog försöka överklocka den och se vad som händer. Fast det är väldigt konstigt att man inte kan köra GTA 5 med en i5:a på normal.

Problemet ligger inte i att cpu:n rullar på 100% är inget fel på cpu:n då. Hade det varit problem hade den inte kört full load.

Se swec test, din dator bör prestera bättre. Så det är något annat som spökar. Har du växlingsfilen påslagen?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hur Mycket ram använder du när du spelar. kanske är den som går i taket. Kolla aktivitetshanteraren hur mycket ram du använder när du spelar. Kan ju även vara ramet på GPU som går i taket som ovanstående skrev.

Permalänk
Medlem

Det har nämnts tidigare att du ska kolla på din page-file men inte sett något svar ifall du gjort det. Om du inte gjort det så bör du göra det. Kör på en 4670k och gtx 770 medium, konstant 60 FPS utan lagg

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkLordX1X:

Det står i första inlägget, 80-100 fps men fps droppar och kommer upp igen.

Har du testat köra Vsync och låsa FPS till 60? Om du nu har en 120/144Hz skärm så ställ ner den till 60 bara för att testa.

Jag slog av Vsync och upptäckte att CPU-användningen gick upp till ca 80-95% bara för att jag låg på 80-100FPS
Slog på Vsync och CPU-användningen droppa rätt rejält igen.....bara en tanke

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hårddisk lagg?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Dåligt psu?

Permalänk
Medlem

Skriver som som några andra, skulle tippa på för lite RAM/Ingen page file.
kan inte vara något annat.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk

Jag lider av samma problem, samma sak händer även i andra nya krävande spel (Witcher 3, Project Cars osv). Riktigt irriterande är det! CPU-användningen sticker upp i 100% och orsakar ordentliga hack.

Specs:
Chassi: Fractal Design R5
Nätaggregat: corsair RM1000 1000w
Moderkort: Asus z97-a
CPU: Intel 4690k @4.5GHz, Noctua DH-15 CPU-kylare, max temps ca 55 grader under full load enligt HWinfo (har tittat på samtliga kärnor).
GPU: 2xGTX 980 SLI, max temps ca 70 grader
Minne: 8gb Corsair DDR3
Hårddisk: Crucial M4 SSD

Jag kör på 5760x1080 i Nvidia surround. CPU-användningen går ner betydligt när jag byter till 1920x1080 men den ligger ändå hyfsat högt jämfört med andras datorer med samma processor.
Vad är felet?

EDIT: Provade att omformattera datorn och problemet kvarstår. Pagefile är satt på auto (aktuell: 8192MB)
EDIT2: Det är inte heller några andra program igång som äter prestanda. CPU-användningen i idle är 0-2%.

Permalänk

Jag har sämre hårdvara och kan köra GTA V med minimum 65 FPS på allra högsta , så alla ni som säger att hans dator inte orkar med GTA V gå ut och andas lite frisk luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trull the bull:

Jag lider av samma problem, samma sak händer även i andra nya krävande spel (Witcher 3, Project Cars osv). Riktigt irriterande är det! CPU-användningen sticker upp i 100% och orsakar ordentliga hack.

Jag kör på 5760x1080 i Nvidia surround. CPU-användningen går ner betydligt när jag byter till 1920x1080 men den ligger ändå hyfsat högt jämfört med andras datorer med samma processor.
Vad är felet?

EDIT: Provade att omformattera datorn och problemet kvarstår. Pagefile är satt på auto (aktuell: 8192MB)
EDIT2: Det är inte heller några andra program igång som äter prestanda. CPU-användningen i idle är 0-2%.

Du kanske har för hög fps? Jag hade samma problem i GTA V med 4690k och gtx970. Jag la på 100% CPU användning och det försvann efter jag körde FPS cap på 75 med nvidia inspector. Det kanske kan hjälpa?

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Skrivet av buurman:

Du kanske har för hög fps? Jag hade samma problem i GTA V med 4690k och gtx970. Jag la på 100% CPU användning och det försvann efter jag körde FPS cap på 75 med nvidia inspector. Det kanske kan hjälpa?

FPS ligger runt 30 i The Witcher på ultra 5760x1080. Har provat Vsync på både 30, 60 unlimited och off men det gör ingen skillnad. CPU-användningen är fortfarande mellan 80-100% och ger mig ordentliga stutters :/

Att dra ner inställnignarna till medium-low hjälper FPSen något, men CPU-användningen och stuttering är fortfarande maxat så länge jag kör i upplösningen 5760x1080.
Kan det vara något fel med moderkortet/CPUn? Böjda pins eller dylikt?

Permalänk
Medlem

Du kanske har kopplat skärmen till processorn och inte grafikkortet? ;D

Permalänk
Skrivet av palme13:

Du kanske har kopplat skärmen till processorn och inte grafikkortet? ;D

Nej. Skärmarna är kopplade till mina 980, och SLI är aktiverat.

EDIT: Körde CPU mark för att se hur processorn presterar, fick en score på 9535 (deras referensvärde för 4690k @3.5GHz är 7770). Den verkar m.a.o. prestera bra enligt detta syntetiska test.