Felsökning Dator, BSOD under startup av WIndows

Permalänk

Felsökning Dator, BSOD under startup av WIndows

Hejsan

Igår fick lite begagnade komponenter av min vän, i hopp om att min dator ska börja funka igen monterar jag ihop alltsammans.
Jag är inte jättebekväm på att bygga datorer men det kändes om att allt gick bra. Nu står jag inför ett problem jag inte verkar kunna lösa, jag får nämligen BSOD när Windows försöker starta. Som lite smått oerfaren tänkte jag att det kan ha och göra med RAM, så att det kraschar när RAM-minnet försöker hjälpa till med operativsystemet . Jag har därför bytt RAM minnen men utan resultat, Jag har även plockat ut min andra Vanliga HD så att jag nu bara har en 1TB HD i datorn. I startup repair fick jag denna lista på probleminformation, jag postar den här i hopp om att någon ska kunna tyda den bättre än jag själv.

Problemsignatur 01: 0.0.0.0
Problemsignatur 02: 6.1.7600.16385
Problemsignatur 03: Unknown
Problemsignatur 04: 21200313
Problemsignatur 05: AutoFailover
Problemsignatur 06: 5
Problemsignatur 07: 0x116

Jag har inte heller hittat inställningen för att ta bort auto-restart with systemcrash så att min Bluescreenen bara flashar förbi i cirka 1 sec

Permalänk

Vad var det för komponenter du fick av din polare? Bytte du till exempel moderkort eller CPU kommer du antagligen behöva köra en ominstallation av Windows.

EDIT: Lista gärna alla komponenter. Vad var det för fel på datorn innan du började meka med den?

Permalänk
Skrivet av Hittebarnet:

Vad var det för komponenter du fick av din polare? Bytte du till exempel moderkort eller CPU kommer du antagligen behöva köra en ominstallation av Windows.

EDIT: Lista gärna alla komponenter. Vad var det för fel på datorn innan du började meka med den?

Moderkort, CPU samt CPU fläkt var det som byttes ut, även nytt grafikkort. Osäker på vad felet var innan men den var helt död, så en Windows ominstallation skulle troligtvis hjälpa? Är snart hemma och kan lista komponenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@daggmaskine:
Lite osäker på huruvida det fungerar att byta CPU utan ominstallation nu för tiden, men vid moderkortsbyte skapas en massa drivrutinskonflikter. Satsa på en ominstallation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daggmaskine:

Moderkort, CPU samt CPU fläkt var det som byttes ut, även nytt grafikkort. Osäker på vad felet var innan men den var helt död, så en Windows ominstallation skulle troligtvis hjälpa? Är snart hemma och kan lista komponenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Om inte moderkortet använder samma chipset som det du hade innan så bör du alltid installera om Windows i samband med moderkortsbyte.

Ibland funkar det att byta utan ominstallation, men för det mesta inte.
Kan dock vara så enkelt som att du har fel IDE/AHCI inställning i BIOS.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.