Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur är OCZs ARC-SSD:er?

Permalänk

Hur är OCZs ARC-SSD:er?

Jag spanade Inet idag, och oj.

Oj.

En massa recensioner i "Nya produktrecensioner" för OCZs Arc 100-SSD på 240GB var i rad. 32 recensioner. Antagligen ska Samsungs 850 EVO vara populär och det ligger bara två recensioner på den. Så detta måste vara något, va? Och denna SSD:n har ett jättebra värde för storleken.

Dock verkar det som att OCZ har ett sådär rykte. Är det någon som har tips eller åsikter?

Permalänk
Medlem

Jo, OCZ's omgjorda Sandforce controller dagar med hemmafix trimning är väl över och priset är därefter eftersom de smutsat ner sitt varumärke en del men det verkar ju vara en rejält grym SSD för priset! ska ha dem i åtanke i fortsättningen och inte bara stirra mig blind på samsung, intel och crucial när jag letar SSD's

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

För någon dag sen var det bara 2 recensioner på samma SSD som plötsligt blev flera (accepterat ungefär på samma datum). Men väldigt skumt.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Superlight:

För någon dag sen var det bara 2 recensioner på samma SSD som plötsligt blev flera (accepterat ungefär på samma datum). Men väldigt skumt.

Ja det är väldigt märkligt... det var till och med någon på Amazon som sa så här i en recension:

Citat:

After moving my system partition from a WD Black conventional HDD to the Arc 100, I can notice a slight difference in overall performance or speed, but that's about it. If you research, e.g. at the manufacturer's site, you can find out how they tested to achieve the speed ratings that they publish -- don't be shocked if you don't experience those speeds real world.

Permalänk
Medlem

Inte så skumt. På mailen i fredags... Så det finns en förklaring till alla recensioner.
Recensera din SSD från OCZ och vinn ett presentkort på 500kr!

Visa signatur

Workstation: AMD XP 3200+ 512 mb ddr (2*256 mb dual kingmax 400mhz) western 80 gb hårddisk gf2mx 32 mb också vattenkylning GENTOO/XP
Laptop: Amd xp-m 2500+, 512 mb ram 266mhz, 40 gb hd GENTOO
Server: Pentium 2 450 mhz 512 mb pc133 adaptec 1200 raidkort GENTOO www.tuffe.net

Permalänk
Sötast
Skrivet av tuffe:

Inte så skumt. På mailen i fredags... Så det finns en förklaring till alla recensioner.
Recensera din SSD från OCZ och vinn ett presentkort på 500kr!

Det där låter som ett riktigt billigt trick oO

Permalänk
Medlem

Här är Anandtechs recension av SSDn. Sammanfattat så har den rätt medioker prestanda och drar mycket ström i idle jämfört med konkurrenterna (= mindre lämplig i laptop). Det är med andra ord en rätt prisvärd SSD för nuvarande pris givet att man ska ha den i en stationär dator.

Permalänk

Medioker SSD till mediokert pris.

Permalänk
Medlem

Det som talar för disken är att den använder 19nm MLC. Det är nog ett av de bättre valen som finns idag, då du har mer pålitlighet än Crucials 16nm, samt Samsungs 840 TLC (som också kör 19nm). Samsungs 850 kör ju 3D NAND på 40nm, så de är bättre, men tex Intel 535 kör också 16nm, och 530 kör 20nm.

Det är ingen prestandan värsting, men den kommer sätta fart på ens dator jämfört med alla HDD och äldre SSDer.

Ang OCZ som märke, det är inte vad det var. OCZ har gått i konkurs och sålts till Toshiba.
Toshiba har gjort SSDer ett tag och är tillverkare av NAND, men har saknat en kontroller till dem. Barefoot controllern var anledningen till att Toshiba köpte OCZ. Problemet gamla OCZ gjorde var ju att inte testa sakerna ordentligt, utan släppte disk efter disk utan pålitlighet. Den tiden ska vara förbi, men självklart kan alla tillverkare ha initiala fw buggar.

Så OCZ idag är en av de få tillverkarna som har större delen av tillverkningen "in house", då syftat på NAND, Kontroller och RAM kan tillverkas av en tillverkare, och de kan själv hantera FW.

Det som jag reagerar på, och som en del andra verkar göra också är "varför inte Toshiba använder sitt eget namn...?"

Permalänk

Oavsett vad så vill jag verkligen ha den Arcen för priset... men jag märkte något märkligt, det var 32 recensioner för några dagar sen, nu är det 31.

Permalänk
Medlem

Man får väl investera i en och lägga den till samlingen och testa lite. Får vänta till lönen dock... midsommar + 9kkr i bilförsäkring har ätit denna månades budget

Kort sagt, en budget SSD är vad den är. Så länge man har förväntningarna rätt ställda (och backup) så brukar det inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det som jag reagerar på, och som en del andra verkar göra också är "varför inte Toshiba använder sitt eget namn...?"

Varför de inte gör det i det här fallet vet jag inte, men de har sin Q series som jag tyckte verkade som ett verkligt trevligt alternativ, men den lyser med sin frånvaro här av någon anledning.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2381149

Om jag inte minns helt fel var den uppe och fightades med Samsung i det översta segmentet vad gäller prestanda enligt de tester jag läste.