Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken var din första dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azpire:

Hade en kompis som hade nån gammal burk med windows 3.11 och vi spelade nåt gammalt bilspel som, efter några googlingar, verkar ha hetat Hard drivin'

Det var inte Stunts då?

Permalänk

Haha, fan va kul att både Stunts och Hard drivin´nämns! Klart två av mina gamla favvo-spel men hade helt glömt namnen! Tack!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Pentium 2 400mhz

Permalänk
Medlem

Commodore 64 Om det går under dator

I pc Världen blev den första en Ibm 25mhz 486. Med lite ny bios blev det 33mhz
sedan överklockades den hos en dator firma till mäktiga 66mhz
dock höll aldrig överklockningen utan hade dator på lagning hela tiden.

Så körde jag detta länge då datorer var sjukt dyra
en tid senare fick jag tag i en 500mhz (vilket monster)

Permalänk
Medlem

1980 års IBM displaywriter system model 6580 med dubbla 8" diskettstationer, en för operativsystemet och en för data.
Mindre upphetsande dator får man leta efter att ha som barn men det var min första
En glorifierad skrivmaskin som jag fick begagnad, men den banade väg för fortsatt intresse och mycket roligare PC maskiner som vic-20, C64 och självklart senare den bästa av dem alla Amigan.

Och ja alla räknas som persondatorer så de faller under kategorin PC.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finurliig:

http://www.maximumpc.com/files/commodore64_beauty_small-830.j...

Commodore 64. Jag var tolv år tror jag. Spel på kassettstation som tog en kvart att ladda. Lära sig BASIC och grunderna i programmering. Ah, vilka tider

Samma här, men jag var väl 17 år och det var väl 1985 eller kanske 1984 då jag och min bror köpte en Commodore 64 för våra sparade pengar. Så småningom kom "turbo load" som gjorde att det bara tog någon minut att ladda från kassettbandet. Minns jag kopierade programkassetter genom att koppla ihop två bandspelare, spela upp på den ena och spela in på den andra. Var enklare än att ladda in och spara programmen via datorn.

Sedan dröjde det ända till 1994 innan jag skaffade mig en PC. Tror den kostade 25000 kr i dåtidens penningvärde. En 486DX2 på 50 MHz och 4 MB RAM om jag minns rätt. Uppgraderade den senare till Pentium overdrive och 8 MB RAM men då blev den ostabil och inget rolig alls. Köpte mig en Pentium II 266 MHz sedan runt 1997 eller 1998. sedan har det rullat på med 10-20 olika datorer.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag bara har få minnesbilder ifrån min första dator så går jag på vad jag fått återberättat.

Var 3-4 år och fick en mac 2 som min far inte använde längre (Han fick alltid det senaste av Apple från jobbet av någon anledning) och därav behövde han inte mac 2an mer.

Sedan blev det någon Pentium II när jag blev lite äldre om jag inte misstar mig!

Good times! =DD

Permalänk

En AST Advantage med Cyrix processor 486a 66MHz 500Mb hdd och 8Mb RAM med Windows 3.1 som senare uppgraderades till 12Mb och Windows 95

Här satt jag och polarna och lirade Warcraft 2, C&C, Transport Tycoon Deluxe, Liero och Worms. Underbara tider!

Permalänk

Commedore Vic20

Permalänk
Medlem

Skriver mitt första inlägg om min första dator. Passande på ett forum som detta.

Min storebrors första dator (som kanske räknas som "våran") var en Commodore 64.
Sedan kom Amiga 500; kuuuult!

Senare, om man nu ska säga "pc" så blev min första en dator från Elgiganten om jag minns rätt.. för whooping 17.990 kr!
Den var utrustad med en AMD K6-2 på 300 eller 350 mHz. Minne minns jag inte, kanske 256 mb?
Hårddisken var extremt klen, under 10 gb.. och en klump-skärm tillkom med. Men ack så glad jag var.

Visa signatur

En bra speldator.

Permalänk

för tio år sedan? uj, kommer inte ihåg riktigt, men vid 2000 så satt jag fortfarande med min amiga 1200 och spelade på konsoler.
lånade typ datorer utav folk på den tiden, mestadels utav mina föräldrar och de hade någon IBM dator och hade den ett antal år framåt.
min första riktiga dator fick jag mellan 2002-2003 nått och den hade nått TNT kort i sig, det är det enda jag vet om min första dator, var total noob och en vän fixade datorn åt mig, så hade noll koll på vad som egentligen satt i den.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

386a och spelade grand prix circuit, prince of percia, dan dolme, rats, som sedan utvecklades med ny dator och massa spel framåt
oh yes, harpan med såklart.

Permalänk

Acorn Atom

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

ABC 80 med extra minne för att kunna visa 80 rader istället för 40 .. har den ståendes fortfarande, dock länge sedan man startade den
kanske dax för ett start up test .. hmm, undrar om schackspelet finns kvar.

Efter det var det väl en i386sx-25 och 4mb ram .. tror disken var 52mb. oh, just ja, hade en 387dx matteprocessor också .. excel blev vansinnigt mycket snabbare

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem

Vic 20, C-64, Atari520, Amiga 500 som jag uppgraderade till 1Mb för hiskeliga 2000kr för 0.5Mb modulen. 486:a överklockad till 40Mhz har kvar den CPUn i en låda, 486:a hastighet?, pentium 1, pentium 2, Amd thunderbird, Amd 3000+, ???, Intel i7 920, i7 2600K

Har säkert glömt några

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Hushållets första dator var en C64 med bandspelare.
Har inte mycket minne av just den, men vi köpte en till senare med floppy som jag spenderade desto mer tid med.

Den första som jag själv var med och bekostade var en Amiga 500 som, om den stundande flytten inte tar död på den, fortfarande lever. Komplett med 45MB hårddisk, 4MB extra RAM och 1MB chipRAM (efter lite fysiska ingrepp på moderkortet för sju-åtta år sedan då Amiga-intresset vaknade igen)
Tror detta är min absoluta favorit spel-maskin. Mängden timmar som plöjts ner i Civilization, Lemmings, Fire & Ice, Superfrog etc etc

Den första moderna PC:n som jag själv köpte var en AMD Duron på 700MHz med det mest underbara OS:et (sarkasm) genom tiderna, Windows ME.
Innan dess övertog jag mest föräldrarnas datorer när de ansåg att de blev för gamla.

Permalänk
Medlem

Min första

-88
Min första dator var en Commodore 64 med tillbehören bandare och floppydrive som jag fick i födelsedags present när jag fylde 8 år.
Det var den så kallade "brödburken".
På den så spelade jag mest, men jag lärde mig också lite programmering i basic.
Denna ligger mig varmt om hjärtat ännu idag!

-90
Efter C64an så tog jag steget över till 16 bitars datorn Atari 520 STFM, den hade inbyggd 3,5" diskettstation och körde ju grafiskt OS.
Jag minns att jag upplevde den som helt enormt kraftfull.
Spelade mest spel på den också, men började leka lite med musikprogram och ritprogram på denna också.

-92
Sedan blev det ett byte till Amiga 500, med 1mb minne.
Otroligt nice multitaskande operativ va min första wow upplevelse på den.
Mest spel, men även här ritprogram och lite musik skapande.

-April 94
Skaffar mig min första PC, en IBM PS/1 80286 som jobbade i 10Mhz och hade 1Mb ram och VGA grafik.
Den var även utrustad med hårddisk på hela 40mb.
Spelade massa spel på denna, lekte mycket med operativsystemen DOS och Windows 3.1, ritade och skrev en massa i Microsoft Works på den.
Programmerade även en hel del i Qbasic.

Efter att ha sommarjobbat hela sommaren 94 så köpte jag mig en helt ny 486DX2 66Mhz från datorbutiken.
Om jag inte missminner mig så va den utrustad med 4Mb ram och hela 420Mb HD och till den en "enorm" 14" SVGA monitor.
I denna satte jag i mitt första "multimedia" kit. CD-Rom som jobbade i 300kb/sec och ett Soundblaster 16 ljudkort.
Skaffade mig på hösten också mitt första modem, ett USR Robotics som jag kopplade upp mig mot BBSer med och surfade på Internet med för första gången.
Startade också min första egna BBS på denna dator, och nu var jag helt fast i "kommunikations teknologins grepp".

Sedan sommaren 96 så bytte jag upp mig till en Pentium 100Mhz med 24mb ram.
Förde över BBSen till denna och den fungerade som BBS server enda fram till 98-99 nån gång, minns inte exakt när jag la ner BBSen, men kring 98-99.

-98
Inhandlar en Siemens Nixdorf PII 450Mhz genom jobbet, riktig skitdator som bara strulade.
Hamnade i mitt första långvariga förhållande efter detta och mitt datorintresse fick gå på sparlåga i några år.

När jag till slut kom tillbaka i gamet igen så ville jag prova något nytt, detta var runt 2004, då blev det Macintosh för hela slanten.
PowerMac G5, PowerBook G4.

Sedan har det rullat på med både Macar och win/linux maskiner.

Idag kör jag allt möjligt och leker och experimenterar med.
Amiga, Mac, PC, Retro mm

Var inte tänkt att ni skulle läsa hela min datorhistoria, men det bara flödade ur mig, alltid kul att få berätta lite om sig själv ibland.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk

I början av 80-talet hade vi en 386:a, med 40mb hd tror jag. Stor som ett as! Denna hade vi nog tills dess att pentium introducerades. Minns att vi också hade en cpu (intel) som satt i en avlång slot.. Vet inte vad dessa hette..
Sedan var det mmx, amd osv...
Fan vad spel man lirade!

Permalänk
Medlem

Sinclair ZX Spectrum+
sorgligt nog kastades den för ett antal år sen

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av LovePig:

Sinclair ZX Spectrum+
sorgligt nog kastades den för ett antal år sen

Hade den också som första dator, min finns bevarad i en plastpåse nere i källaren. Saknar dock något att spela banden på.

Edit: min är inte +-modellen.

Permalänk
Medlem

Första datorn man knappade på var en hemlånad IBM-PC2 i början på 80 talet, första egna var en Commodore Amiga 500 ~1988.

Den första egentliga PC'n var en bärbar AST Ascentia 800N inköpt i Hongkong 1993, den hade en i486 DX2 50MHz processor, 4MB minne och ~125MB hårddisk, skärmen var en CSTN modell på ca 10" samt Windows 3.11 och dos 6.21. förvånansvärt snabb att starta upp och använda för vanliga sysslor med dåvarande program gentemot dagens datorer då allt var enklare utformat utan en massa grafiska gimmickar och "bloatade" mjukvaror.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Min första EGNA dator var en Amiga 500+

Spelade loss populus, blues brothers och mother goose på den ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem

Hade en 486 SX25 33Mhz tror jag det var med 4mb RAM, 150 Mb HD och VGA grafik samt Win 3.11. Uppgraderade senare till DX 2 66Mhz, 8 senare 16 Mb minne.

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Inaktiv

IBM Aptiva.

Kommer inte ihåg den exakta modellen, men så där såg den ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllox:

ABC 80 med extra minne för att kunna visa 80 rader istället för 40 .. har den ståendes fortfarande, dock länge sedan man startade den
kanske dax för ett start up test .. hmm, undrar om schackspelet finns kvar.

Efter det var det väl en i386sx-25 och 4mb ram .. tror disken var 52mb. oh, just ja, hade en 387dx matteprocessor också .. excel blev vansinnigt mycket snabbare

Du äger en ABC 80? Jösses vad avundsjuk man blir. Var första datorn man lade sina ivriga små fingrar på :).

Tror jag minns schackspelet, även ett racingspel med bilen fast i mitten och vägen som var två linjer som rörde sig på sidorna. Svart och grönt, haha...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

The ol' good times..

Jag vill minnas att 'min' första dator va en "bärbar" 286'a, okej, den va mer släpbar faktiskt..
Årtalet va runt 1991, minns bara att jag hade typ 2 spel, nåt i Need for speed-andan och självklart Star Wars.

Detta va såklart inte min dator utan mer min mors vars hade den till jobb, men kvällstid så okuperades den väl av mig (:
Min första riktiga blev en hedlig 386'a med en 12" skärm, och de va då mina ögon kom för alla dessa spel..
Men den höllt inte måtten länge denna.. Och tekniken han ju ikapp rätt snabbt då Pentium 1 kom.

166Mhz med säkert 64mb Ram eller nåt spektakulärt, va inte inne i spec'sen back then, de kom senare (:

Åren gick, kom in i mina tonår och jag blev erbjuden av min far:
Antingen blir det en vörsting moppe.. Eller en vörsting dator (hans ord)
Då jag kände att moppe.. Ja visst, men det hade jag ju redan? Så.. DATOR! \o/

P3 på sina goa 500Mhz med ett TNT 2 kort och sin otroliga stora 20Gb HDD, en 17" NEC skärm som sedan blev utbytta mot 2*19" (modell 30kg st..) Jäklar vad det geekades!

Visa signatur

[Forgiven Not Forgotten]

Permalänk
Medlem

1982

Min första dator var en Vic-20 med bandstation och utökat minne på hela 16 kb.
Nästa blev en Amiga 2000 med 3,5 tums floppy som utökades med pc-card och en hårddisk på otroliga 15 Mb.
Den finns fortfarande kvar och fungerar.
Blev sedan en PC med 8086 processor med dos och 640 kb minne.
Nästa var en 286 med windows 3.1, enormt slö.

Permalänk

Samma som för många här: C-64 runt 1983. Först bandspelare och sen floppy (som gjorde att det tog minuter i stället för kvartar att ladda spelen. Tiden måste går i en annan fart då...

Permalänk
Medlem

Atari 1040STe med 1024 KiB RAM, 192 KiB ROM, 8 Mhz Motorola CPU, ingen hårddisk. Farsan köpte den till familjen för typ 10000kr med skärm, om jag inte minns helt fel.
Var konstant avundsjuk på min polare som hade en Amiga med betydligt fräsigare spel. Hade dock min beskärda del lir också, det fixade storebrorsan på copy parties
IK+, Space Quest, Larry, Quest for Glory, Double Dragon mm.. fina tider!

Vi hade en skrivare till (matrisskrivare?) som lät som 100 plågade katter.

Tror året var 1989.

Permalänk
Medlem

Fick min första dator mitten av 90-talet, var en sån där HemPC genom kommunen, minns inte mycket om den men den hade en P2 på 233 mhz iallafall! Haha, den klarade nätt och jämt half-life 1 när det kom ut så det spelades mycket =).