Permalänk
Medlem

Är en billig "skit" tv som Finlux ok?

Tänkte skaffa ny smidigare TV till far som sitter på en gammal 32" ws tjock TV som tar halva rummet.

Då han inte bryr sig för fem öre vad det är för TV så tänkte jag ta typ en finlux för 1800kr-2500kr ngt. Snackar 32" lr ngt större så inga stora doningar.

Men har ngn erfarenhet av de allra billigaste tvna som kostar runt 2k? Duger de att bara glo på TV med? Lr är funktionaliteten för kass?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Tänkte skaffa ny smidigare TV till får som sitter på en gammal 32" ws tjock TV som tar halva rummet.

Då han inte bryr sig för fem öre vad det är för TV så tänkte jag ta typ en finlux för 1800kr-2500kr ngt. Snackar 32" lr ngt större så inga stora doningar.

Men har ngn erfarenhet av de allra billigaste tvna som kostar runt 2k? Duger de att bara glo på TV med? Lr är funktionaliteten för kass?

Nja kikar man lite noga så kan man hitta något bra, denna är väl inte så illa ?
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/193536-sony_32_l...

Permalänk
Medlem

Bara det är ett känt märke så ska det inte vara några problem.

Morsan har en 720p Thomson 32" som funkar klockrent för vanligt TV-tittande. Hon har ett CA modul för Boxer i den och det funkar klockrent det med.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

när det kommer till okända märken är det ofta ett tips att googla modellnummret för i praktiken är det ofta bara rebrandade tv apparater från något annat märke.

Jag köpte exempelvis en dantax tv till mormor för några år sedan som i själva verket var en 3ggr så dyr Philips tv där man bara bytt logga

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Finiux glömt det min kompis har den sämst mörk bild .. bättre köpa annan märke sony,samsung,philips ,grundig o LG ..

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Ngn sa grundig, är det ngt att hänga i julgranen?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Tack för alla tips. Ngn så grundig, är det ngt att hänga i julgranen?

Tjena. Köpte denna till min dotter då hon inte har så stor plats.
Man får vad man betalar för , men denna va riktigt bra för det priset.
http://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/32-37tum/skantic-b3211...
Ingen värsting , men vill man bara ha en bra bild och inget extra , kan jag rekommendera denna.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Entusiast

Kan bara bidra med att en släkting köpte en liten Finlux-TV som lade av efter två semester-säsonger och då var ju såklart garantitiden slut.
I övrigt var ju TV'n bildmässigt så som man kan fövänta sig från en TV för under 2000...

Om det är vanligt har jag absolut ingen aning om men min magkänsla säger att om man ändå har råd så borde man köpa ett stormärke som Sony, LG, Samsung etc.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Med erfarenhet av de Finlux 40-tummare vi har på jobbet (jobbar inom offentlig verksamhet som har fattiga upphandlingsavtal) så kan jag inte rekommendera det märket. Nu är det ju inte alls sagt att det gäller alla modeller, men denna kör någon slags touchpanel och riktigt kassa fjärrkontroller.
Uppstarten är grymt långsam och menysystemet känns som att gå i sirap. Men det allra märkligaste är att samtliga apparater konstant tappar kanalinställningarna från stand-by.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Om din pappa inte är så jättenoga så spelar märket nog ingen roll. Mina föräldrar sitter med en gammal Andersson som de är jättenöjda med... själv tycker jag den är hemsk precis när jag börjar kolla men man vänjer sig vid bilden. Då ska tilläggas att den är minst 5-6 år gammal LCD som kostade 3-4000 då... dagens billiga är betydligt bättre än den.
Har du möjlighet att kolla på den i butik så gör det... vissa större kedjor har ju halva butiken fulla med olika märken... och du ser ju ut att bo i Malmö så då finns de butikerna

Permalänk
Medlem

Dagens billiga av märket Andersson räcker långt för pengen man betalar

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

när det kommer till okända märken är det ofta ett tips att googla modellnummret för i praktiken är det ofta bara rebrandade tv apparater från något annat märke.

Jag köpte exempelvis en dantax tv till mormor för några år sedan som i själva verket var en 3ggr så dyr Philips tv där man bara bytt logga

Sannolikt är panelen från en andrasortering i budgetversionen. Så bildkvalitén kan skilja mycket.

Permalänk
Medlem

Finlux och Andersson var för några år sedan i princip samma tv fast olika design, är säkert ungefär samma nu också. Samma reservdelar när vi lagade dom. De är inte de sämsta man kan ha men idag skulle jag köpa en Sony, Samsung eller LG.
Skantic och Thomson har jag hört är i nedre skicket precis som Andersson och Finlux. Grundig är väl snäppet övre än botten.

Men i princip kan du få en bra tv med rätt okej panel och en hållbar nätdel med de billiga tv:na också.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd

Skulle aldrig rekommendera märket Andersson...polarn köpte tv,hemmabioförstärkare och en sak till som jag ej kommer ihåg vad det var...alla sakerna strulade bigtime och det var i den övre prisklassen av det skit märket!

Permalänk
Inaktiv

Morsan har en Finlux...värdelös bild.

Permalänk
Medlem

kolla blocket är va jag skulle ha gjort,

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Tack för alla åsikter, det är bra när man ska ta beslut. Några verkar tycka de billigaste är ok och några verkar tycka de är skräp.

De billigaste av märkes tvna är de så mycket bättre i jämförelse? Som t.ex.:
LG 32" för 2190kr:
http://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/32-37tum/lg-32lb550u/2...

eller Samsung 32" för 2290kr:
http://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/32-37tum/samsung-ue32e...

Blir 4-500kr mer än finlux och scantic och frågan är om det är värt? Saken varför det ska vara billig är att det känns lite som man kastar pärlor på svin gällande far och en finare TV :). Han ser inte skillnad om det är skit eller bra, sen är han snål och det kommer krävas övertalning för han ska byta ut monstret som står där hemma.

Någon säger beg, kanske går att hitta bra beg platt tv billigt som är bättre än ny finlux och scantic?
Hur är det med beg platt tv? Om de är trasiga är de trasiga då eller där kan vara problem som att de stänger av sig efter man tittat 30 min eller så?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Finlux och Andersson var för några år sedan i princip samma tv fast olika design, är säkert ungefär samma nu också. Samma reservdelar när vi lagade dom. De är inte de sämsta man kan ha men idag skulle jag köpa en Sony, Samsung eller LG.
Skantic och Thomson har jag hört är i nedre skicket precis som Andersson och Finlux. Grundig är väl snäppet övre än botten.

Men i princip kan du få en bra tv med rätt okej panel och en hållbar nätdel med de billiga tv:na också.

Thomson gör helt okej tv om man inte köper dom billigaste varianterna(gäller alla märken då dom billigaste inte görs av det märket själva utan någon annan fabrik gör dom med deras märke på bara)

Thomson tillverkar även TCL, Pioneer's och Ikeas hela tv/radio sortiment plus några märken till.

Om man öppnar ett gäng olika tv idag så ser man att 90% av panelerna kommer från typ 4 olika tillverkare.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Tänkte skaffa ny smidigare TV till far som sitter på en gammal 32" ws tjock TV som tar halva rummet.

Då han inte bryr sig för fem öre vad det är för TV så tänkte jag ta typ en finlux för 1800kr-2500kr ngt. Snackar 32" lr ngt större så inga stora doningar.

Men har ngn erfarenhet av de allra billigaste tvna som kostar runt 2k? Duger de att bara glo på TV med? Lr är funktionaliteten för kass?

kan ha fel här men är inte Finlux delvis gamla svenska luxor som köptes upp av nåt finskt bolag en gång i tiden?
Föräldrarna hade en gammal finlux 32" tjock tv för ett antal år sedan och så vitt jag minns var det inga problem med den.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Bildexpert 📺

Finlux ägs av turkiska stortillverkaren Vestel och deras apparater dyker upp under alla möjliga namn i olika länder. Vestel tillverkar också apparater åt större varumärken för att täcka upp deras budgetsegment.

Min erfarenhet är att kvaliteten varierar något enormt* men att alla kan få en vettig lägstanivå efter lite genomgångar med inställningar. Men då talar jag om bild från Blu-ray och liknande. Från den inbyggda TV-mottagaren kan det vara över hela kartan och där är det ofta att det du ser är vad du får. Den stående fixen för bästa möjliga bild från TV-sändningar är faktiskt en bra digitalbox, inte en specifik TV.

Jag skulle i alla fall inte byta en, förvisso stor, men också fungerande 32-tumstjockis mot något som kan bli hur uselt som helst. Där behöver man nog planera och se efter vad som behövs först.

(*edit: då menar jag det här rebrand-OEM-budgetsegmentet överlag, inte Finlux specifikt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Thomson gör helt okej tv om man inte köper dom billigaste varianterna(gäller alla märken då dom billigaste inte görs av det märket själva utan någon annan fabrik gör dom med deras märke på bara)

Thomson tillverkar även TCL, Pioneer's och Ikeas hela tv/radio sortiment plus några märken till.

Om man öppnar ett gäng olika tv idag så ser man att 90% av panelerna kommer från typ 4 olika tillverkare.

Det är TCL som är det riktiga företaget, sen rebrandar man som Thomson i Europa.

Själv tycker jag bara det är löjligt när man använder gamla döda märken som Grundig, Luxor, Finlux, Skantic...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Passade på att köpa en 65" FINLUX för 6k på Mediamarkt för några veckor sen.
Är helnöjd med bilden, visst den är chanslös mot morsans 42" samsung för 20k men efter lite justerande i inställningarna så är jag riktigt nöjd med bilden.
Betalade som sagt 6k, visst någon 20-25k tv känns det inte som... men även om jag hade betalat 12k för den så hade jag varit nöjd med köpet.

Permalänk
Medlem

Vestel som tillverkar Finlux är en Privat label tillverkare. Tidigare så tillverkade dom en stor del av marknaden för TV i Europa för alla kända märken. Finlux är deras eget märke. Deras fabrik är state of the art, antagligen betydligt bättre än många svenska fabriker. Hur bra produkten är vet jag inte men dom är ingen dussin tillverkare @stimpen:

Permalänk
Medlem

Va sjukt nöjd med min Finlux tv! Va en en 42" Hd Ready (720p) tv som jag hade i över 5 år. Gav 4990:- för den.

Köpte en ny nu förra året. En Sony 4K tv 49". För 4990:- sjukt nöjd med den också! (se sign)

Men Finlux som märke skulle jag alltid kolla på, prisvärda och helt ok tvs.

NetOnNets Andersson tvs skulle jag dock hålla mig borta från.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Veggo:

Hur bra produkten är vet jag inte men dom är ingen dussin tillverkare @stimpen:

Du belyste min poäng ganska bra där. Säkert hur bra och moderna fabriker som helst. Men det hjäper inte om produkterna är sämre och även felkonstruerade.

1,5 år senare i den här tråden har jag inte träffat på någon nya Finlux specifikt. Men kvalitetskontrollen i den här klassen av produkter har helt klart en del problem. Som att följa något så enkel som en TV-standard, till exempel. Bilden har direkta fel som inte kan korrigeras och man vet tyvärr inte innan man har testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Finlux och Andersson var för några år sedan i princip samma tv fast olika design, är säkert ungefär samma nu också. Samma reservdelar när vi lagade dom. De är inte de sämsta man kan ha men idag skulle jag köpa en Sony, Samsung eller LG.
Skantic och Thomson har jag hört är i nedre skicket precis som Andersson och Finlux. Grundig är väl snäppet övre än botten.

Men i princip kan du få en bra tv med rätt okej panel och en hållbar nätdel med de billiga tv:na också.

Finlux och Andersson är i stort sett samma TV, båda görs av Vestel (i indien om jag inte missminner mig).

Permalänk
Medlem

@Veggo: Då det inte finns några fabriker i Sverige som tillverkar TV-apparater säger det tyvärr inte jättemycket

Permalänk
Medlem

Se till att den har stöd för DVB-T2 då teracom håller på att stänga ner delar av DVB-T nätet i samband med de stänger ner 700 MHz bandet för att frigöra det för mobilt bredband.
Så vill man ser mer än standardkanalerna så är det något man behöver kolla upp.

Permalänk
Skrivet av Efta:

@Veggo: Då det inte finns några fabriker i Sverige som tillverkar TV-apparater säger det tyvärr inte jättemycket

Nä synd tycker jag. Just Luxor var ett fint svenskt varumärke en gång i tiden. Tråkigt att varumärket är sålt till en lågbudgettillverkare, tycker namnet är värt bättre.

Sevärt från Luxors storhetstid

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

En sak är säker, man får vad man betalar för. Speciellt i dessa prisklasserna.
Tycker man själv att bilden duger för den pengen är det ju helt ok. Jag skulle ALDRIG köpa en TV med första prio att spara pengar.
TVn köper jag för att titta på och då vill jag ha en bra upplevelse. Har jag inte råd att köpa en TV med bra (i mina ögon bra) bild sparar jag ännu längre.

Köp en TV med bra bild i första hand, andra funktioner får prioriteras senare.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard