Nvidia bundlar Metal Gear Solid V: The Phantom Pain med Geforce GTX 900

Permalänk
Medlem

"Pain Free" - titeln passar bra med resten av texten, nästan för bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker att trailern var skapligt snygg, men det är mycket jag inte fattar, varför springer killen omkring med skrot i pannan tex.

Skulle väl vara tråkigt om hela storyn avslöjades i trailern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som vet om ett 980Ti är snabbare än två 780Ti i SLI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker att trailern var skapligt snygg, men det är mycket jag inte fattar, varför springer killen omkring med skrot i pannan tex.

Angående skrotet i pannan så behöver du spela igenom Ground Zeroes för att förstå anledningen. Tänker inte spoila spelet för MGS-serien är värd att upplevas själv. Sen är trailern gjord av Kojima för att tilltala fansen av de tidigare spelen vilket kan vara anledningen till varför vissa inte förstår den alls. Mycket måste man ha hängt med från början för att fatta men Konami har gjort en annan trailer som är till för nya till serien. Jag själv kan knappt bärga mig inför release och blir lagom sugen att köpa nytt grafikkort för att få spelet även till PC, vilket jag kommer skaffa förr eller senare.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker att trailern var skapligt snygg, men det är mycket jag inte fattar, varför springer killen omkring med skrot i pannan tex.

Det är hans gear av metall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nils45:

Någon som vet om ett 980Ti är snabbare än två 780Ti i SLI?

Yes Sweclockers vet.
780Ti SLI får 165 poäng i prestandaindex och det snabbaste ensamma 980Ti får 160 poäng i 1080p.

http://www.sweclockers.com/test/20783-asus-geforce-gtx-980-ti...
http://www.sweclockers.com/test/20216-nvidia-geforce-gtx-tita...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av The-Architect:

Skulle väl vara tråkigt om hela storyn avslöjades i trailern?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av pinkified:

Angående skrotet i pannan så behöver du spela igenom Ground Zeroes för att förstå anledningen. Tänker inte spoila spelet för MGS-serien är värd att upplevas själv. Sen är trailern gjord av Kojima för att tilltala fansen av de tidigare spelen vilket kan vara anledningen till varför vissa inte förstår den alls. Mycket måste man ha hängt med från början för att fatta men Konami har gjort en annan trailer som är till för nya till serien. Jag själv kan knappt bärga mig inför release och blir lagom sugen att köpa nytt grafikkort för att få spelet även till PC, vilket jag kommer skaffa förr eller senare.

Nej någon spoiler vill man ju absolut inte ha.
Kul hur vissa spelserier har sina egna världar, sådant ger ju ofta djup och fina historier.

Skrivet av CynXen:

Det är hans gear av metall

Skickades från m.sweclockers.com

Aha!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

"Metall kugghjul solida feman, fantomsmärtan", varför blir inte fler titlar översatta till svenska?

Gissar att du för att göra det lustig översatte "gear" till kugghjul och inte det detta fall rätt uppenbara "utrustning". Metal gear är väl något form av vapenplattform? Vilket också betyder att "solid" nog mer betyder "kraftig" och inte "solid".

Sedan står det "the phantom pain" där "the" lär referera till "phantom" och inte hela uttrycket, d.v.s. fantomen/vålnaden, "pain" är något denna vålnad tillfogar någon/något. Svenska termen "fantomsmärta" är på engelska "phantom limb pain".

Finns nog en väldigt bra anledning varför översättningar av titlar till andra språk väldigt ofta inte ens är i närheten av direktöversättning, det blir ofta nonsens. "Utrustning i metall av kraftigt snitt.." låter inte heller så käckt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pinkified:

Angående skrotet i pannan så behöver du spela igenom Ground Zeroes för att förstå anledningen. Tänker inte spoila spelet för MGS-serien är värd att upplevas själv. Sen är trailern gjord av Kojima för att tilltala fansen av de tidigare spelen vilket kan vara anledningen till varför vissa inte förstår den alls. Mycket måste man ha hängt med från början för att fatta men Konami har gjort en annan trailer som är till för nya till serien. Jag själv kan knappt bärga mig inför release och blir lagom sugen att köpa nytt grafikkort för att få spelet även till PC, vilket jag kommer skaffa förr eller senare.

Bra förklarat.
Själv höll jag på med en både lång och alltmer invecklad och utdragen förklaring i spoilertaggar och ju mer man förklarar desto mer spel dras in hehe. Spelserien bör helt klart upplevas själv, eller iallafall med Lets Plays och liknande (exempelvis Metal Gear kan vara lite daterad för de flesta antar jag).

Personligen hoppas jag att The Phantom Pain blir min nya favoritspel i serien, nuvarande är Snake Eater. Lite synd på bytet av röstskådespelare bara, personligen är jag inget fan av Kiefer Sutherland och David Hayter passade mycket bättre i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Gameworks är en tendens att förstöra spel en del.

AMD lyckas i alla fall göra spelen mindre tungdrivna och snygga på samma gång. Dom spelen fungerar bra på både AMD och Nvidia.

Varför lyckas inte Nvidia med det på större budget? är det för dom helt tappat verkligheten och gör allt för sabba för AMD´s kort?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Hoppas verkligen inte att detta gör att spelet nu får betydligt sämre prestanda med AMD och äldre Nvidia kort.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av mrkhaglund:

@jacob
Det har inte nämnts något om oss som köpt ett utvald nvidia kort och fått trasiga Batman, om vi kompenseras?

Skickades från m.sweclockers.com

Spelet ingick gratis under en pågående kampanj vid köp av utvalda grafikkort, har därför svårt att se att ni har någon rätt till "kompensation". Om du trots detta vill försöka är kontakt med försäljningsstället sannolikt den bästa vägen att gå.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vänta nu. Nån som vet/förstår detaljerna här?

De bundlar ett spel som inte släppts. Så man får spelet när det släpps mao?
Eller får man det "före"?

Permalänk
Medlem

Trevligt att se, GameWorks spel gör spel bättre, det är bara utvecklare som trasslar till det. nVIDIA försöker göra något bra för sina kunder till skillnad ifrån AMD som lastar över allt på utvecklarna.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Trevligt att se, GameWorks spel gör spel bättre, det är bara utvecklare som trasslar till det. nVIDIA försöker göra något bra för sina kunder till skillnad ifrån AMD som lastar över allt på utvecklarna.

Snarare Nvidia som tvingar in deras Gameworks i fungerande titlar som gör att dessa fungerar dåligt vid lansering. Idag har vi haft så många Gameworksspel som varit trasiga vid lansering att man bör oroas, oavsett grafikkortstillverkare, om Gameworks nämns i beskrivningen.

Det enda Nvidia försöker göra är att låsa in spelmarknaden med deras olika lösningar. Det enda detta är bra för är Nvidia själva. Witcher 3 fungerade dåligt för Kepleranvändare under ganska lång tid, ser inte hur det gynnar kunderna. Nvidia lastar över deras buggiga och oftast låsta lösningar på såväl utvecklare och kunder vilket på sikt kan förstöra PC som spel plattform.

Du har väl inte glömt hur hårt Batman: Arkham Knight floppade på PC?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Swedish Berserk: Fat chance. Numera tar jag det mer som motsatsen när det stå Gameworks på ett spel och det dessutom bundlas ihop med att köpa ett nytt nVidia GPU av det nyaste serien. Mer eller mindre bevis för mig att det kommer gå som skit på ett AMD kort och jämfört med dem nya kort kommer det även gå värre på äldre nVidia kort.

Det värsta är någ att vissa tycker det är bra gjord av nVidia att förstöra spel efter spel på detta sättet och dra ner hela marknaden på det sättet.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

Köpte själv ett 980 Ti på Inet för nån vecka sen men har ännu inte använt den Voucher för Batman jag fick med. Undra om det finns någon chans att byta ut den mot en Voucher för MGS?

Själv har jag inte lirat den här typen av spel på många år för varit insnöad på flightsim fast nu med ett riktigt schyst grafikkort tänkte jag det skulle vara lite skoj att testa och lira ett riktigt spel igen och tar ju då hellre en förhoppningsvis fungerande titel än en titel med problem så grava att man valt att återkalla spelet.

Tycker själv inte det borde vara ett problem för skulle ju lika gärna kunnat välja att lämna tillbaka mitt grafikkort under 'öppet köp'-tiden och sen köpa om det på nytt nu när man får med MGS istället.

Ska dra förbi Inet och snacka med dem och se vad de säger. Tycker själv det känns lite surt (även om det bara ska ses som en bonus) att man vid köp av ett grafikkort i den här prisklassen får med något som är bekräftat trasigt.

Permalänk

Kommer någon ihåg när Nvidia bundlade 3-4 spel förra året? Skulle vara riktigt nice ifall dem gjorde så nu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du har väl inte glömt hur hårt Batman: Arkham Knight floppade på PC?

Så WB, RockSteady och Iron Galaxy hade ingenting med det att göra? Trams!

https://youtu.be/bFBd5GgGkMs

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Datavetare

@anon5930: Beror på hur du definierar "tvingar".

Nvidia har lagt rätt mycket resurser på GameWorks, senaste året har de tydligen haft runt 200 personer som jobbat på produkten. Speltillverkare få använda GameWorks utan kostnad, ovanpå det finns möjlighet att få ingenjörsresurser från Nvidia för att hjälpa till med integration. AMD funderade ett tag på att försöka göra ett öppet alternativ till GameWorks, OpenWorks, men tror man insett att mängden arbete som krävs för att göra något som ens är nära GameWorks kommer vara otroligt svårt att få till genom frivilliga insatser. OpenWorks är nog ett tyvärr ett rätt dött projekt.

Nvidia är ett vinstdrivande företag, så att de ger bort något betyder att de förväntar sig att investeringen betalar sig på andra sätt. I fallet GameWorks är det självklart att deras fokus är att göra det så enkelt som möjligt för spelföretag att använda avancerade effekter som hanteras optimalt på Nvidias senaste produkter. De två huvudkonkurrenter som Nvidia har är AMD och sina egna äldre modeller.

Vad jag har kunnat läsa mig till så är det i princip aldrig GameWorks i sig som orsakat problem, det verkar tvärt om hålla väldigt hög kvalité. Problemet är att speltillverkarna tar en konsoltitel och använder sedan GameWorks för att med absolut minimal insats försöker de lägga till ögongodis för att på något sätt utnyttja den betydligt kraftigare maskinvaran hos typiska PC-game-riggar. D.v.s. man verkar göra minimal investering i att verifiera att användningen av GameWorks på något sätt är intrimmad, exempel är överdriven "tessellation" nivå med HairWorks i Witcher 3 (gissningsvis testade man aldrig på något annat än high-end Maxwell).

Det ekonomiskt rimliga alternativet till GameWorks är i stort sett att lansera konsolspel på PC där de förbättringar begränsar sig till högre upplösning, bättre "draw-distance" och högre nivå på AA. Och givet att man inte ens verkar vilja lägga de relativt små resurser som krävs för att stoppa in GameWorks stöd på ett vettigt sätt är detta nog att föredra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxWarp:

Så WB, RockSteady och Iron Galaxy hade ingenting med det att göra? Trams!

Vad i det du citerar antyder att dessa företag skulle vara skuldfria? De är samtliga skyldiga men också även Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad i det du citerar antyder att dessa företag skulle vara skuldfria? De är samtliga skyldiga men också även Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Reagerade bara på att du drar upp Arkham Knight som exempel i ett brandtal mot Nvidia då alla vet att PC-porten av det spelet är trasig i grunden och nästan alla säger att det flyter som en tegelsten både med och utan DreamWorks-effekterna igång. Du brydde dig inte ens om att nämna de andra företagen. Det är ungefär som att gnälla på Boeing för att RyanAir behandlar dig som skit.

Tagit bort fanboysnack/förklaring //moderator
Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Inaktiv

@Yoshman
Möjligt men problemen är större än nyttan. Bättre vore om Nvidia var mer samarbetsvillig så vi kunde se mer ny funktionalitet som stöds på mer än en tillverkats kort. Finns inget positivt med att splittra marknaden i mitt tycke.

Skrivet av MaxWarp:

Reagerade bara på att du drar upp Arkham Knight som exempel i ett brandtal mot Nvidia då alla vet att PC-porten av det spelet är trasig i grunden och nästan alla säger att det flyter som en tegelsten både med och utan DreamWorks-effekterna igång. Du brydde dig inte ens om att nämna de andra företagen. Det är ungefär som att gnälla på Boeing för att RyanAir behandlar dig som skit.

Om du varit mer uppmärksam så hade du nog noterat vem jag svarade. Personen och hans ståndpunkter är ökända i forumet. Då inlägget var riktat direkt till honom och då jag vet att han är väl medveten om Arkham Knight-lanseringen så anser jag inte att varenda detalj i ämnet behöver tas upp. Om du tittar lite noggrannare ser du att jag dessutom använder mobil och som du nog vet är det ingen höjdare att skriva långa detaljrika inlägg på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

@Yoshman
Möjligt men problemen är större än nyttan. Bättre vore om Nvidia var mer samarbetsvillig så vi kunde se mer ny funktionalitet som stöds på mer än en tillverkats kort. Finns inget positivt med att splittra marknaden i mitt tycke.

Till skillnad mot t.ex. TressFX så bygger alla finesser i GameWorks på standardfunktioner i D3D, så knappast något som bara fungerar på ett kort. TressFX bygger på DirectCompute, fungerar bra på GCN & Fermi, ok på Maxwell och sådär på Kepler. DirectCompute (och OpenCL/CUDA) program ska helst optimeras specifikt för varje arkitektur, att det fungerar bra på Fermi är mest för att den arkitekturen var väldigt fokuserad på "compute", har läst att den är den Nvidia arkitektur som är klart enklast att skriva effektiva beräkningsprogram för, Kepler är rätt svår där.

Tar man t.ex. specifikt HairWorks så bygger det på denna standardfunktion i DX11. Vad HairWorks erbjuder är plugins till dels spelmotor för att utnyttja tekniken, dels plugin till Maya/3ds max för att applicera effekter på modeller. Att göra allt detta från scratch är rätt mycket jobb.

Den plugin som finns för spelmotorn verkar vara extremt enkel att konfigurera, ser inte att det fanns något anledning varför nivån man använde i Witcher 3 inte var konfigurerbar i fler lägen än "på med löjlig nivå" eller "av". Ser dock inte hur det kan vara Nvidias fel då de erbjuder ett API som definitivt har parametrar just för att kunna anpassa effekten efter hur pass bra GPUn är på att hantera "tessellation".

Naturligtvis fokuserar Nvidia nästan uteslutande på effekter som deras GPUer är optimerade för, något som för tillfället är ett problem då Nvidia och AMD divergerat en del i vad de lägger resurser på. Fiji har inte mer kapacitet för att pusha trianglar än Hawaii, men det finns rejält mycket mera resurser för per-pixel effekter (t.ex. ljussättning). Maxwell har marginellt mer kapacitet för per-pixel effekter jämfört med Kepler, men det finns rejält mycket mer resurser för att pusha trianglar.

Inte helt lätt (d.v.s. inte billigt) för speltillverkare att göra titlar som verkligen kan pusha de senaste GPUerna och ändå få det att fungera bra för den stora massan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Till skillnad mot t.ex. TressFX så bygger alla finesser i GameWorks på standardfunktioner i D3D, så knappast något som bara fungerar på ett kort. TressFX bygger på DirectCompute, fungerar bra på GCN & Fermi, ok på Maxwell och sådär på Kepler. DirectCompute (och OpenCL/CUDA) program ska helst optimeras specifikt för varje arkitektur, att det fungerar bra på Fermi är mest för att den arkitekturen var väldigt fokuserad på "compute", har läst att den är den Nvidia arkitektur som är klart enklast att skriva effektiva beräkningsprogram för, Kepler är rätt svår där.

Tar man t.ex. specifikt HairWorks så bygger det på denna standardfunktion i DX11. Vad HairWorks erbjuder är plugins till dels spelmotor för att utnyttja tekniken, dels plugin till Maya/3ds max för att applicera effekter på modeller. Att göra allt detta från scratch är rätt mycket jobb.

Den plugin som finns för spelmotorn verkar vara extremt enkel att konfigurera, ser inte att det fanns något anledning varför nivån man använde i Witcher 3 inte var konfigurerbar i fler lägen än "på med löjlig nivå" eller "av". Ser dock inte hur det kan vara Nvidias fel då de erbjuder ett API som definitivt har parametrar just för att kunna anpassa effekten efter hur pass bra GPUn är på att hantera "tessellation".

Naturligtvis fokuserar Nvidia nästan uteslutande på effekter som deras GPUer är optimerade för, något som för tillfället är ett problem då Nvidia och AMD divergerat en del i vad de lägger resurser på. Fiji har inte mer kapacitet för att pusha trianglar än Hawaii, men det finns rejält mycket mera resurser för per-pixel effekter (t.ex. ljussättning). Maxwell har marginellt mer kapacitet för per-pixel effekter jämfört med Kepler, men det finns rejält mycket mer resurser för att pusha trianglar.

Inte helt lätt (d.v.s. inte billigt) för speltillverkare att göra titlar som verkligen kan pusha de senaste GPUerna och ändå få det att fungera bra för den stora massan.

Nu finns ju också problemet med att Nvidia gör det svårare för AMD att optimera mot Gameworks också.

Nu har det varit lite olika beroende på spel men att det finns grafikalternativ som uteslåses om man inte har ett Nvidia-kort är fortfarande ganska dåligt. Nu är det samtidigt inte Batman: Arkham Asylum-fasoner där AA helt uteblir tacksamt nog men det är skillnad på inställningar. PhysX är klart mer låst men samtidigt något som är det närmaste irrelevant i dagsläget, om vi talar om GPU-accelererad PhysX då. Men med Nvidias historik så finns det en rimlig anledning till den kritik även Gameworks får och att många spelare oroar sig över hur fler och fler titlar får detta.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Gissar att du för att göra det lustig översatte "gear" till kugghjul och inte det detta fall rätt uppenbara "utrustning". Metal gear är väl något form av vapenplattform? Vilket också betyder att "solid" nog mer betyder "kraftig" och inte "solid".

Sedan står det "the phantom pain" där "the" lär referera till "phantom" och inte hela uttrycket, d.v.s. fantomen/vålnaden, "pain" är något denna vålnad tillfogar någon/något. Svenska termen "fantomsmärta" är på engelska "phantom limb pain".

Finns nog en väldigt bra anledning varför översättningar av titlar till andra språk väldigt ofta inte ens är i närheten av direktöversättning, det blir ofta nonsens. "Utrustning i metall av kraftigt snitt.." låter inte heller så käckt

De flesta av oss har nog skrattat åt och svurit över maskinöversatta texter.
Blev dock imponerad över MS maskinöversatta text för WU, häromdagen.
https://support.microsoft.com/sv-se/kb/3079777

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Till skillnad mot t.ex. TressFX så bygger alla finesser i GameWorks på standardfunktioner i D3D, så knappast något som bara fungerar på ett kort. TressFX bygger på DirectCompute, fungerar bra på GCN & Fermi, ok på Maxwell och sådär på Kepler. DirectCompute (och OpenCL/CUDA) program ska helst optimeras specifikt för varje arkitektur, att det fungerar bra på Fermi är mest för att den arkitekturen var väldigt fokuserad på "compute", har läst att den är den Nvidia arkitektur som är klart enklast att skriva effektiva beräkningsprogram för, Kepler är rätt svår där.

Tar man t.ex. specifikt HairWorks så bygger det på denna standardfunktion i DX11. Vad HairWorks erbjuder är plugins till dels spelmotor för att utnyttja tekniken, dels plugin till Maya/3ds max för att applicera effekter på modeller. Att göra allt detta från scratch är rätt mycket jobb.

Den plugin som finns för spelmotorn verkar vara extremt enkel att konfigurera, ser inte att det fanns något anledning varför nivån man använde i Witcher 3 inte var konfigurerbar i fler lägen än "på med löjlig nivå" eller "av". Ser dock inte hur det kan vara Nvidias fel då de erbjuder ett API som definitivt har parametrar just för att kunna anpassa effekten efter hur pass bra GPUn är på att hantera "tessellation".

Naturligtvis fokuserar Nvidia nästan uteslutande på effekter som deras GPUer är optimerade för, något som för tillfället är ett problem då Nvidia och AMD divergerat en del i vad de lägger resurser på. Fiji har inte mer kapacitet för att pusha trianglar än Hawaii, men det finns rejält mycket mera resurser för per-pixel effekter (t.ex. ljussättning). Maxwell har marginellt mer kapacitet för per-pixel effekter jämfört med Kepler, men det finns rejält mycket mer resurser för att pusha trianglar.

Inte helt lätt (d.v.s. inte billigt) för speltillverkare att göra titlar som verkligen kan pusha de senaste GPUerna och ändå få det att fungera bra för den stora massan.

Har för mig att Nvidias problem med prestanda i Tomb Raider, åtgärdades via en patch och uppdateringar av drivrutinerna.
Länk till artikel som ser allvarligt på saken.
http://www.pcgamer.com/tomb-raider-patch-provides-hair-care-f...

AMD hävdar att TressFX v 2.0, skall fungera lika bra på bägge plattformarna.
https://community.amd.com/community/gaming/blog/2015/05/12/tr...

Misstänker att det är med detta som med mycket annat, man får inte ta i med TressFX i överkant, då riskerar man att choka någon resurs, tesselering tex. fungerar ju tex. utmärkt på AMD kort, så länge man inte överbelastar dess tesseleringsenhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av WebMaximus:

Ska dra förbi Inet och snacka med dem och se vad de säger. Tycker själv det känns lite surt (även om det bara ska ses som en bonus) att man vid köp av ett grafikkort i den här prisklassen får med något som är bekräftat trasigt.

WebMaximus berätta för mig att Inet böt ut hans kod! Pratade med Komplett idag(Köpte mitt därifrån) och de vägrade byta!!

Om nån från Komplett läser... erbjud samma möjlighet för tusan!

Permalänk

Med reservation för att jag inte vet exakt hur en sån här kampanj ser ut "bakom kulisserna" har jag svårt att tänka mig varför det skulle vara ett problem för en återförsäljare att byta ut en voucher till en annan i ett sånt fall som nu med Batman vs MGS där Nvidia som själva ligger bakom själva kampanjen väljer att byta ut titeln.

Tror det handlar mer om viljan hos återförsäljaren och som sagt...hos Inet var det inga problem över huvud taget och säljaren hade full förståelse för att jag inte kände mig nöjd över att ha fått med en titel som var känt trasig bokstavligen talat redan den dagen jag köpte kortet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Nu finns ju också problemet med att Nvidia gör det svårare för AMD att optimera mot Gameworks också.

Nu har det varit lite olika beroende på spel men att det finns grafikalternativ som uteslåses om man inte har ett Nvidia-kort är fortfarande ganska dåligt. Nu är det samtidigt inte Batman: Arkham Asylum-fasoner där AA helt uteblir tacksamt nog men det är skillnad på inställningar. PhysX är klart mer låst men samtidigt något som är det närmaste irrelevant i dagsläget, om vi talar om GPU-accelererad PhysX då. Men med Nvidias historik så finns det en rimlig anledning till den kritik även Gameworks får och att många spelare oroar sig över hur fler och fler titlar får detta.

Att Nvidia gör det svårare att optimera för GameWorks är sanning med väldigt mycket modifikation. Normalfallet för både AMD och Nvidia är att de gör sina optimeringar i drivrutiner och som input har de endast tillgång till de spel de optimerar i binärform. GameWorks är inget mer än en middleware som ligger ovanpå DX, alltså ingen skillnad att göra optimeringar i drivers vare sig titel använder GameWorks eller ej.

Det som ställer till det för AMD är, något jag påpekat flera gånger redan, att Nvidia av naturliga skäl lägger mest fokus på att skapa effekter som passar deras senaste GPU-arkitektur väldigt väl och när det kommer till Maxwell vs både Kepler och GCN så ligger styrkorna på olika områden.

Har hört klagomålet kring Batman: Arkham Asylum tidigare, men aldrig orkat kolla upp bakgrunden tidigare. Efter att läst på lite så begriper jag faktiskt inte hur man kan dra slutsatsen att det är Nvidia som är rövhålet i den historien. Läs detta

"The case has a sticking point, though. Half a year before the game’s release, Rocksteady approached both AMD and NVIDIA regarding Unreal Engine 3’s lack of native anti-aliasing support. NVIDIA went ahead and wrote some code, while AMD decided to focus more on DirectX 11 titles, as the company knew it would be way ahead of the curve (and it is, although we’ve yet to see such titles). The argument is that if NVIDIA wrote the code required, why should it allow AMD’s graphics cards to take advantage? NVIDIA states that AMD didn’t do anything to help with the development of AA in the title, and therefore, it’s at fault – not NVIDIA."

Problemet var alltså att Unreal Engine 3 saknade stöd för AA, utvecklaren hade inte resurser själv att fixa detta och frågan om AMD och Nvidia kunde tänka sig lägga tid på problemet. AMD sa att de hade bättre saker för sig, Nvidia fixade stöd men kände inte för att ge bort det arbetet gratis till kunder som inte använde deras GPUer. De som hade AMD-kort fick ju ingen försämring mot vad man hade innan, ingen kan förvänta sig att Nvidia ska jobba gratis och sådan låta konkurrenten (som inte gjorde ett handtag för att hjälpa till) få ta del av frukten av det jobbet.

Och tydligen är inte detta första gången en speltillverkare får liknande respons

"Some [game developers] have praise for NVIDIA, stating that its dedication to game developers is unparalleled. In some cases, NVIDIA has been known to provide not only hardware to developers, but support at no cost. AMD, on the other hand, seemingly does the bare minimum."

Skrivet av Ratatosk:

Har för mig att Nvidias problem med prestanda i Tomb Raider, åtgärdades via en patch och uppdateringar av drivrutinerna.
Länk till artikel som ser allvarligt på saken.
http://www.pcgamer.com/tomb-raider-patch-provides-hair-care-f...

AMD hävdar att TressFX v 2.0, skall fungera lika bra på bägge plattformarna.
https://community.amd.com/community/gaming/blog/2015/05/12/tr...

Misstänker att det är med detta som med mycket annat, man får inte ta i med TressFX i överkant, då riskerar man att choka någon resurs, tesselering tex. fungerar ju tex. utmärkt på AMD kort, så länge man inte överbelastar dess tesseleringsenhet.

Svårt att veta hur det verkligen skulle te sig i riktiga titlar, sökte en del på YouTube och verkar ju i princip bara vara två titlar som någonsin använt TressFX och i dessa har i alla fall Kepler-baserade kort tagit en rätt hård hit innan Nvidia gjorde en del tricks via driver.

Jämför man de teknikdemos som finns för TressFX 2.0 och HairWorks tycker i alla fall inte jag att det ligger på riktigt samma nivå, här är exempel på teknikdemos man kan hitta på Youtube (är den enda jag hittar för TressFX 2.0). Kolla framförallt när man zoomar in i HairWorks fallet, man får leta lite bland videos för att hitta zoom där TressFX används (hittade något klipp men kommer inte ihåg vilket) kan inte säga att det alls såg lika bra ut. Frågan är om möjlighet till att zooma med bra kvalité in som är orsaken att t.ex. Witcher 3 kör med så till synes löjligt hög nivå på HairWorks.

Dold text

Men de tekniska skillnaderna är nog ändå en väldigt liten orsak till att TressFX används i så få titlar, jämför de utvecklingsverktyg som kommer med respektive teknik. TressFX verkar ha något som ens är i närheten de plugins till Maya/ 3ds Max som kommer med HairWorks. Bättre/enklare utvecklingsverktyg är det som gjort Windows så populärt, hade folk valt OS på tekniska meriter hade vi knappast haft så stor andel Windows idag vilket visar hur viktig utvecklingsmiljön är.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer