Mr3D - Project Tatami (datorchassi från scratch)

Permalänk
Casemod-mästare

Hur gick det med testningen idag då? Inte riktigt som tänkt faktiskt...

Har kört fram 4 olika block. Flänsarna är väldigt lika, de 3 blocken med raka flänsar är likadana, bara att höjden skiljer. 2/4/6mm (hade ju tänkt köra 8mm, men fräsen gick av vid ca 6mm... )

Topp höger: Vågiga varianten. Utrymme för vatten, delning, antal, osv. är densamma som blocken med de raka flänsarna. 4mm flänshöjd.
Topp vänster: 6mm höga flänsar.
Botten vänster: 4mm höga flänsar, blocket är även blästrat.
Botten höger: 2mm höga flänsar.

Vattenflödet har jag från ena till andra sidan. Senare ska jag prova att gå in med vattnet från mitten och ut till sidorna.

Skillnaden då? Jag har inte studerat resultaten jättenoga men jag såg ju lite vad som hände medan jag körde testerna. Varje test har jag kört 2 gånger, för att eliminera faktorn med min montering.
Jag är väldigt besviken på resultaten faktiskt, det skiljer endast 2C mellan alla dessa designer. Och det verkar vara mellan de olika raka blocken, det vågiga blocket presterade densamma som dess raka motsvarighet. Kaaaaaannnske 1C bättre, men det är överkomligt.

Permalänk
Medlem

Det bästa kanske skulle vara att studera något köpt block för att se hur dom har gjort, finns säkert någon vänlig själ som har ett gammalt CPU block liggandes.

Ett mycket imponerande bygge för övrigt, lycka till.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Det bästa kanske skulle vara att studera något köpt block för att se hur dom har gjort, finns säkert någon vänlig själ som har ett gammalt CPU block liggandes.

Ett mycket imponerande bygge för övrigt, lycka till.

Ska skicka ett XSPC block till honom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så här ser insidan av ett EK supremacy block typ ut, kanske hjälper forskningen lite granna.
Älskar projektet, vackert bygge och skickligt utfört.

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av GibForce:

Så här ser insidan av ett EK supremacy block typ ut, kanske hjälper forskningen lite granna.
Älskar projektet, vackert bygge och skickligt utfört.

Jo, jag har redan kollat på hur kommersiella block ser ut. Just nu provar jag ju med flöde igenom blocket, men ska snart gå på att prova med jet-plates osv.

Permalänk
Medlem

Det var ju någon här på forumet som gjorde ett eget, välfungerande vattenblock ganska nyligen (och sedan sålde det på marknaden), där kanske det finns tips och råd att hämta?

Permalänk
Casemod-mästare

Menar du detta vattenblocket? http://www.sweclockers.com/galleri/12972

Den snubben, ja... Det är jag...

Jag trodde jag var klar med testerna och försökte sälja det, men fick inte sålt det så det fick agera dekoration i en hylla. Tills nu, då jag insåg att jag behöver det för mer tester. Det jag håller på med nu är ju att köra fram flera kylplattor som passar till toppen i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Menar du detta vattenblocket? http://www.sweclockers.com/galleri/12972

Den snubben, ja... Det är jag...

Jag trodde jag var klar med testerna och försökte sälja det, men fick inte sålt det så det fick agera dekoration i en hylla. Tills nu, då jag insåg att jag behöver det för mer tester. Det jag håller på med nu är ju att köra fram flera kylplattor som passar till toppen i sig.

Hahaha, ja, då var det inget antar jag

Permalänk
Medlem

@Mr 3D: Jag vet inte vad som är bäst. En kort, bred sträcka för vattnet att kyla en längre smalare labyrint för vattnet att kyla.
Kanske kan vara värt en tanke?

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av biorrith:

@Mr 3D: Jag vet inte vad som är bäst. En kort, bred sträcka för vattnet att kyla en längre smalare labyrint för vattnet att kyla.
Kanske kan vara värt en tanke?

http://blaserpc.com/pics/pute/wb/wb3.jpg

Jag har ju inte provat, så jag vet ju egentligen inte, men tror inte det är så bra. När du låter vattnet flöda inuti blocket en längre stund så värms ju vattnet upp mer utmed vägen, medan om du har ny tillförsel med kallt vatten så får du ju bättre temperaturer. Men visst, temperaturen på vattnet skiljer ju inte så mycket mellan in/ut. Notera dock att det bara är en teori jag har.

Får se som jag provar det framöver, men tvekar på det.

Dags för en liten uppdatering!

Här är alla block jag har kört fram, har blivit en del.

Det är 3 varianter jag inte visat er, det är blocket där nere i mitten, nere till höger och det allra längst till höger.

Det förstnämnda har jag bara gjort flänsar över större area, men 2mm djupa.
Detta blocket håller jag på att prova nu, men det verkar prestera rätt lika med det andra blocket med 2mm flänshöjd. Kan vara att det inte presterar bättre om vattnet har svårt att nå ut till de yttersta flänsarna.

Det mittennämnda är bara en plan yta, bara för att se hur stor skillnad det faktiskt gör mellan att ha flänsar och inga alls. Det var ju, inte helt oväntat, sämre prestanda. Ca 10C sämre än de andra blocken,. Visst, 10C är ju mycket, men att inte ha några flänsar alls tycker jag inte det var farligt alls!

Det sistnämnda är ett block som sprutar vattnet direkt på IHS, jag ville prova detta för att se hur mycket förluster jag faktiskt har med ett extra kopparlager och kylpasta. Jag har provat det och jag trodde faktiskt det skulle prestera bättre än vad det gjorde. Det var några grader sämre än de flänsade blocken, cirkus 5C.

Nu kommer jag ta det lite lugnt med testandet några dagar frammöver, men härnäst hade jag tänkt köra fram ett block med uppstickande pinnar istället för raka flänsar, se pinnarna hade jag tänkt låta gå omlott så vattnet krockar en massa gånger, just för att maximera turbulensen.

Permalänk
Medlem

@Mr 3D: häftigt bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Jag har ju inte provat, så jag vet ju egentligen inte, men tror inte det är så bra. När du låter vattnet flöda inuti blocket en längre stund så värms ju vattnet upp mer utmed vägen, medan om du har ny tillförsel med kallt vatten så får du ju bättre temperaturer. Men visst, temperaturen på vattnet skiljer ju inte så mycket mellan in/ut. Notera dock att det bara är en teori jag har.

Får se som jag provar det framöver, men tvekar på det.

Det är ju det som mer eller mindre är hela poängen, att vattnet ska ta åt sig så mycket värmeenergi som möjligt. Men jag är med på vad du menar, kallt vatten kyler givetvis bättre än varmt.
Det finns såklart en mängd andra sätt att bygga block som högre flöde, tunnare botten och tjockare flänsar, men jag tror du har koll på det och jag mest är ett hinder på vägen, så jag önskar helt enkelt lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Jag har ju inte provat, så jag vet ju egentligen inte, men tror inte det är så bra. När du låter vattnet flöda inuti blocket en längre stund så värms ju vattnet upp mer utmed vägen, medan om du har ny tillförsel med kallt vatten så får du ju bättre temperaturer. Men visst, temperaturen på vattnet skiljer ju inte så mycket mellan in/ut. Notera dock att det bara är en teori jag har.

Får se som jag provar det framöver, men tvekar på det.

Dags för en liten uppdatering!

http://i.imgur.com/FVbwOpu.jpg

Här är alla block jag har kört fram, har blivit en del.

Det är 3 varianter jag inte visat er, det är blocket där nere i mitten, nere till höger och det allra längst till höger.

Det förstnämnda har jag bara gjort flänsar över större area, men 2mm djupa.
Detta blocket håller jag på att prova nu, men det verkar prestera rätt lika med det andra blocket med 2mm flänshöjd. Kan vara att det inte presterar bättre om vattnet har svårt att nå ut till de yttersta flänsarna.

Det mittennämnda är bara en plan yta, bara för att se hur stor skillnad det faktiskt gör mellan att ha flänsar och inga alls. Det var ju, inte helt oväntat, sämre prestanda. Ca 10C sämre än de andra blocken,. Visst, 10C är ju mycket, men att inte ha några flänsar alls tycker jag inte det var farligt alls!

Det sistnämnda är ett block som sprutar vattnet direkt på IHS, jag ville prova detta för att se hur mycket förluster jag faktiskt har med ett extra kopparlager och kylpasta. Jag har provat det och jag trodde faktiskt det skulle prestera bättre än vad det gjorde. Det var några grader sämre än de flänsade blocken, cirkus 5C.

Nu kommer jag ta det lite lugnt med testandet några dagar frammöver, men härnäst hade jag tänkt köra fram ett block med uppstickande pinnar istället för raka flänsar, se pinnarna hade jag tänkt låta gå omlott så vattnet krockar en massa gånger, just för att maximera turbulensen.

Hur kalt går cpu:n annars med normal kylning?

Vet att Intels nyare är rätt svårkylda. även om dom förbättrat det lite med haswell refresh.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av biorrith:

Det är ju det som mer eller mindre är hela poängen, att vattnet ska ta åt sig så mycket värmeenergi som möjligt. Men jag är med på vad du menar, kallt vatten kyler givetvis bättre än varmt.
Det finns såklart en mängd andra sätt att bygga block som högre flöde, tunnare botten och tjockare flänsar, men jag tror du har koll på det och jag mest är ett hinder på vägen, så jag önskar helt enkelt lycka till

Det håller jag absolut med dig om! Men min teori(kan ha fel) är att eftersom man har en konstant tillförsel av kallt vatten så är det bättre att utnyttja det nya kalla vattnet än att hålla på att "krångla" med gammalt uppvärmt vatten.

Jag tycker absolut inte du är något hinder! Tycker det är bra att du vill ge mig tankeställare/idéer men i detta fallet tror jag det är bättre att satsa på andra designer. Keep em' coming!

Skrivet av Broken-arrow:

Hur kalt går cpu:n annars med normal kylning?

Vet att Intels nyare är rätt svårkylda. även om dom förbättrat det lite med haswell refresh.

Det vet jag faktiskt inte. Har inget att jämföra med, men Lucas skulle skicka ner ett XSPC block jag kan jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Det håller jag absolut med dig om! Men min teori(kan ha fel) är att eftersom man har en konstant tillförsel av kallt vatten så är det bättre att utnyttja det nya kalla vattnet än att hålla på att "krångla" med gammalt uppvärmt vatten.

Jag tycker absolut inte du är något hinder! Tycker det är bra att du vill ge mig tankeställare/idéer men i detta fallet tror jag det är bättre att satsa på andra designer. Keep em' coming!

Det vet jag faktiskt inte. Har inget att jämföra med, men Lucas skulle skicka ner ett XSPC block jag kan jämföra med.

Vet många med maffiga kylare klara inte hålla cpu:n under 70 grader nämligen. En teorin som kan få ner tempen kan vara ha lite gods mot cpu:n och ha högt tryck igenom systemet så varmt vatten inte samlar sig i något hörn.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag blir bara mer och mer imponerad av detta bygge!

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt så har @Mr_3D helt rätt tänk. Det ska vara kallt vatten som ska vara i kontakt med blocket så kort tid som möjligt, samtidigt som det tar upp så mycket energi som möjligt. Det som du dock skapar genom att du mixtrar med flänsar etc. är att du skapar flödesmotstånd.

Rent teoretiskt sett så är det bäst att ha en viss mängd flänsar som ger ett rikligt upptag av värme samtidigt som det inte skapar alltför mycket motstånd, för då måste pumpen köras hårdare (eller så ger den ett sämre flöde jämfört med en konstant pumpeffekt).

Intuitivt skulle jag tro att det bästa är att ha djupa flänsar över stor area (den delen som alstrar värme), inga vågor (de skapar för mycket motstånd jämfört med vad man får ut).

EDIT: Om du däremot ökar pumpens varvtal kan jag tänka mig att den designen med vågor inte alls är dum eftersom att den får större fläns-area :-).

Tilägg
Permalänk
Medlem

Hur skulle det vara med ett block där vattnet går in i mitten av blocket och sedan går i en spiral ut till kanten. blir ju inte så mycket motstånd men vattnet får ganska lång kontakt med blocket. Plus att när vattnet är som kallast är den över den varmaste delen av processorn och jobbar sig utåt där det inte är lika varmt. Eller är blocket helt enkelt för litet för att det ska ge något?

Bara tankar.

Grymt häftigt bygge! Jag gillar din kunskap och känsla till detaljer @Mr_3D!

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Nesvop:

Rent teoretiskt så har @Mr_3D helt rätt tänk. Det ska vara kallt vatten som ska vara i kontakt med blocket så kort tid som möjligt, samtidigt som det tar upp så mycket energi som möjligt. Det som du dock skapar genom att du mixtrar med flänsar etc. är att du skapar flödesmotstånd.

Rent teoretiskt sett så är det bäst att ha en viss mängd flänsar som ger ett rikligt upptag av värme samtidigt som det inte skapar alltför mycket motstånd, för då måste pumpen köras hårdare (eller så ger den ett sämre flöde jämfört med en konstant pumpeffekt).

Intuitivt skulle jag tro att det bästa är att ha djupa flänsar över stor area (den delen som alstrar värme), inga vågor (de skapar för mycket motstånd jämfört med vad man får ut).

EDIT: Om du däremot ökar pumpens varvtal kan jag tänka mig att den designen med vågor inte alls är dum eftersom att den får större fläns-area :-).

Jag kommer ju dock alltid ha lite flödesförluster, och beroende på hur de flänsarna ser ut och prestandan man vinner tror jag det är okej. D5 är ju en rätt kraftfull pump, även på lägre varvtal.

Jag har ju dock ingen flödes eller tryckmätare, slängde iväg ett mail till Cooling Stuff för nån vecka sen, men inte fått nått svar. Antar att han har semester eller nått.

Skrivet av UnkeN:

Hur skulle det vara med ett block där vattnet går in i mitten av blocket och sedan går i en spiral ut till kanten. blir ju inte så mycket motstånd men vattnet får ganska lång kontakt med blocket. Plus att när vattnet är som kallast är den över den varmaste delen av processorn och jobbar sig utåt där det inte är lika varmt. Eller är blocket helt enkelt för litet för att det ska ge något?

Bara tankar.

Grymt häftigt bygge! Jag gillar din kunskap och känsla till detaljer @Mr_3D!

Mvh, Jakob

Jag ska grunna lite på det du sa med spiralen, men tvekar på att jag kommer testa det. Det har blivit tillräckligt många block som det är...

Nej, vad säger ni? Det har gått allt för lång tid sen förra uppdateringen...

Kan ju börja med att det har tillkommit några fler vattenblock och jag har börjat sammanställa resultaten av alla testerna. Jag har fortfarande fler tester som måste köras, har precis börjat med olika tester av jet-plates, men de resultaten publicerar jag senare. Kan köra med de jag har nu - när vattnet flödar igenom blocket.

Ett av de nyaste blocken är detta blocket, körningen av flänsarna tog 24h. Ja... 24 timmar! Programmet bestod av över 1miljon rader med kod och var 28mb stort...

Här är alla block som är framtagna för tillfället. Jag tror inte det kommer bli några fler, men vi får se frammöver.

Resultaten är sammanställda, det är ju dock som sagt bara med vatten flödandes igenom blocken(ja, bortsett från XSPC och IHS blocken då).

Kan beskriva varje revision för er:

Rev 1.15: Första blocket jag körde. Flänsarna har 0.6mm för vatten, 0.4mm fläns, 1mm delning på flänsarna, över en yta på 32x32mm. Flänsarna är 4mm höga.

Rev 1.25: Exakt samma som Rev 1.15, men flänsarna är 6mm höga.

Rev 1.35: Exakt samma som både Rev 1.15 och 1.25, men flänsarna är 2mm höga.

Rev 2.05: "Flänsdatan" är densamma som Rev 1.15, men jag har gjort vågor av de istället. Flänsarna är 4mm höga.

Rev 3.05: Bara för att testa vad det gör att ha flänsar vs inga flänsar alls så tillverkade jag detta blocket. Ytan är 32x32mm, med ett spel på 0.5mm för vattnet att passera igenom.

Rev 4.05: Jag ville testa hur det blev med flänsar över en större yta. Flänsarna är identiska med Rev 1.35, men istället för att ytan är 32x32mm, så är den 36x42mm. Flänsarna är 2mm höga.

Rev 5.00: Detta blocket är lite speciellt. Det monteras nämligen direkt emot IHS och sprutar vatten på den direkt. Jag ville se vad det gjorde för skillnad med att faktiskt ha koppar och kylpasta, så det är en jämförelse emot Rev 3.05. Spalten mellan processor och insprutningsplanet är 0.5mm.

Rev 6.05: För att skapa så mycket turbulens som möjligt så har jag lådor som ligger omlott, ungefär som en tegelmur. Tanken är att vattnet måste krocka emot varje pinne medan den färdas igenom blocket.

Rev 7.05: Detta blocket gjorde jag för att testa hur det gör med olika flänstjocklekar/delningar. Det är ett test emot Rev 1.15. 1.1mm för vatten, 0.9mm fläns, 2mm delning mellan flänsarna. Ytan är 32x32mm och de är 4mm höga.

Jag fick även låna ett XSPC Raystorm block av @Hiraeth för att jämföra mina emot, det ska han ha stor eloge för.

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant att se hur mycket tid och energi du lägger bara på vattenblocket.
Har lagt rätt mycket tid bara på att titta igenom allt du gjort i tråden.

Den mest intressanta byggloggen jag sett

Permalänk
Medlem

Jag misstänkte lite grann att Rev 6.05 skulle gå svalast, å andra sidan är det helt klart den med mest flödesmotstånd också. Om det nu kan ha betydelse med en pump som D5.

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av biorrith:

Jag misstänkte lite grann att Rev 6.05 skulle gå svalast, å andra sidan är det helt klart den med mest flödesmotstånd också. Om det nu kan ha betydelse med en pump som D5.

Jag har ju ingen flödesmätare, så kan tyvärr inte mäta det än...

Men magkänslan säger att det inte är så farligt restriktivt som jag trott. Man har ju sett luftbubblor som färdats förbi, och det går ungefär lika snabbt som de andra blocken.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!!

Permalänk
Medlem

@Mr 3D:

Om Rev 6.05 ger för högt motstånd vad tror du om att vrida kuberna 45 grader, tänkte att mellanrummen mellan kuberna ligger mer i flödets riktning.

Annars får du satsa på att ta fram den dyraste lösningen, allt ska ju vara sån balansgång mellan ekonomi och att det ska gå snabbt att ta fram. Den meningen kanske bör läsas med en del ironi

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

När jag ser resultaten från Rev 6.05 verkar det som det viktigaste är att maximera blockets ytarea som är i kontakt med vattnet. Kan du göra fler tunnare lådor?

Permalänk
Medlem

Det ser ut som om alla blocken gjorde ett jävla bra jobb att kyla ner 240w tdp, får man fråga vrf du ville gå ner så pass mycket i grader?? Ska du överklocka mer eller?

Btw jävligt häftigt bygge och produktion måste jag säga!

Mvh

Permalänk
Discokungen

Jääävlar vad hög T-delta för XSPC-blocket ändå! Jet plates är ju det som verkligen hjälper mycket. Då får man mycket högre flöde över de delar av processorn som är varmast och du får så ouppvärmt vatten som möjligt att passera snabbt. Tillsammans med de där kuberna så lär det ge väldigt bra resultat. Anledningen till att kuberna inte finns i kommersiella block är inte speciellt svårt att räkna ut om det tog 24h.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Vad då ge?
Man kan ju inte få nått man redan har...

så du har stånd ? hehehe. sett för mkt porr nu ?

Man bara gillar MR_3D !!!!!!!!! Bra jobbat mannen dig ska man absolut anlita för o göra en Ln2 pott i framtiden

Credz to you

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

så du har stånd ? hehehe. sett för mkt porr nu ?

Ja? Detta är ju en hel tråd med porriga bilder

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Ja? Detta är ju en hel tråd med porriga bilder

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.