Microsoft gör historisk förlust till följd av mobilnedskrivningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutkanon2:

Sluta citera mig med ditt trams. Så du menar att länder som köpt JAS Gripen har varit helt okritiska och inte vågat säga något om styrsystemet? Tvärtom kompis. Folk som köper dyra grejer är extra kritiska. Jag har precis förklarat och du citerar och visar att du inte begripit ett dugg.

Folk köper iPhone för att det är en bra telefon.

Snarare folk som du som som blundar för verkligheten genom att säga att man köper en mobiltelefon för "status" eller för att de känner igen ikonerna. Jävla trams.

Observera att nedanstående påstående INTE handlar om det förnuftiga/oförnuftiga i att köpa Apple Iphone
Nu orkar jag inte leta efter någon källa men så som jag har snappat upp populärvetenskapen finns det forskning som visar på att människor som köper dyrare saker är mindre benägna att klaga på sina inköp jämfört med hur mycket de som köper billiga saker klagar på sina inköp. Detta även om det visar sig att den dyra saken har samma kvalitet som den billigare. Detta handlar om en underliggande "försvarsmekanism" vars funktion är att rättfärdiga att man har lagt ut extra mycket pengar på inköpet. Detta gäller alltså inte bara telefoner utan även andra varor och tjänster.

JAS Gripen är dessutom ett billigt stridsflygplan så det är ett dåligt exempel för att bevisa motsatsen till ovanstående.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LaoLao:

Observera att nedanstående påstående INTE handlar om det förnuftiga/oförnuftiga i att köpa Apple Iphone
Nu orkar jag inte leta efter någon källa men så som jag har snappat upp populärvetenskapen finns det forskning som visar på att människor som köper dyrare saker är mindre benägna att klaga på sina inköp jämfört med hur mycket de som köper billiga saker klagar på sina inköp. Detta även om det visar sig att den dyra saken har samma kvalitet som den billigare. Detta handlar om en underliggande "försvarsmekanism" vars funktion är att rättfärdiga att man har lagt ut extra mycket pengar på inköpet. Detta gäller alltså inte bara telefoner utan även andra varor och tjänster.

JAS Gripen är dessutom ett billigt stridsflygplan så det är ett dåligt exempel för att bevisa motsatsen till ovanstående.

Det du talar om kallas kognitiv dissonans, vilket gäller oavsett produktens pris, då det är relativt. Att ha ett fungerande styrsystem i sina stridsflygplan är viktigt för ett lands krigsmakt, så det är knappast ett dåligt exempel.

Permalänk
Medlem

@Krutkanon2 Jag kanske missförstod dig men såhär skrev du:

Skrivet av Krutkanon2:

Så du menar att länder som köpt JAS Gripen har varit helt okritiska och inte vågat säga något om styrsystemet? Tvärtom kompis. Folk som köper dyra grejer är extra kritiska.

I kontexten låter det som att du försöker hävda att fenomenet att rättfärdiga ett dyrt köp är hittepå och att sanningen närmast är tvärtom. Jag skriver om hela historien lite, så att den passar som jag har tolkat den (så kan du se ifall jag har tolkat fel):

Ozzed menar att applekunder som köper dyra appleprodukter är okritiska till sina produkter eftersom de har betalat dyrt för dem.
Du skriver att det är skitsnack: #15556695 (Så tolkar jag inlägget i alla fall).
Broken-arrow skriver att människor generellt är särskilt okritiska till sina köp av dyrare varor/tjänster: #15557554
Du kontrar med att länder som köper JAS, vilket är ett billigt plan, är extra kritiska, vilket jag tolkar som mer kritiska än vanligt (alltså mer kritiska än gemene stridsflygplansköpande nation).

Ovanstående skulle visa på att du håller med om att de som köper relativt billiga varor/tjänster är mer kritiska än de som köper dyrare varor/tjänster. Samtidigt skriver du att de som köper dyra(-re) varor är mer kritiska: #15559811

Jag kan inte tolka det annorlunda än att du säger emot dig själv. Min tes är att människor som köper dyrare varor är mer benägna att rättfärdiga sina köp, än människor som har köpt billigare varor (om än att även de som var valt billigare varor också kan vara benägna att rättfärdiga sina köp, trots att det är tveksamt om det är bra köp).

För att klargöra: Det är mycket möjligt att jag har missförstått något men ovanstående är den tolkning jag klarar av att göra just nu.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LaoLao:

Ozzed menar att applekunder som köper dyra appleprodukter är okritiska till sina produkter eftersom de har betalat dyrt för dem.
Du skriver att det är skitsnack.
Broken-arrow skriver att människor generellt är särskilt okritiska till sina köp av dyrare varor/tjänster:

Du kontrar med att länder som köper JAS, vilket är ett billigt plan, är extra kritiska, vilket jag tolkar som mer kritiska än vanligt (alltså mer kritiska än gemene stridsflygplansköpande nation).

Ovanstående skulle visa på att du håller med om att de som köper relativt billiga varor/tjänster är mer kritiska än de som köper dyrare varor/tjänster. Samtidigt skriver du att de som köper dyra(-re) varor är mer kritiska: #15559811

Jag kan inte tolka det annorlunda än att du säger emot dig själv. Min tes är att människor som köper dyrare varor är mer benägna att rättfärdiga sina köp, än människor som har köpt billigare varor (om än att även de som var valt billigare varor också kan vara benägna att rättfärdiga sina köp, trots att det är tveksamt om det är bra köp).

Det är för att du lägger till det kursiva. Ett stridsflygplan är dyrt, och dess funktion granskas noga - på grund av att den ska utföra samma uppgift som ett dyrare/billigare plan. Likaså dyra ljudåtergivningsprodukter, som granskas minutiöst. Som du märker är dyrt och billigt relativt, varför kognitiv dissonans uppstår både vid "billiga" och "dyra" köp.

Att man försvarar sitt köp kan naturligtvis bestå i att man är nöjd med produkten, varför hypotesen att man försvarar den på grund av priset är svårt att falsifiera. "Du är nöjd bara för att den var dyr" går inte att motbevisa om man är nöjd med en dyr produkt.

Permalänk
Medlem

@Krutkanon2 Ett stridsflygplan är bara billigt/dyrt i relation till något annat och då är det lämpligt att jämföra ett stridsflygplan med ett annat och gärna då ett plan som ska fylla samma funktion. Därför blir det märkligt när du både konstaterar att ett stridsflygplan är dyrt, punkt slut, och sedan skriver att dyrt och billigt är relativt.

Jag har aldrig påstått att kognitiv dissonans inte kan uppstå vid "billiga" köp men återigen måste man här sätta billigt i relation till en motsvarande vara/tjänst.

Det är klart att man skulle kunna falsifiera tesen att de som köper dyrt är mindre benägna att kritisera sin vara/tjänst än de som betalade mindre. Låt ett antal kunder köpa X för 7000:-, låt dem beskriva sin upplevelse av X. Låt sedan ett antal andra kunder köpa X för 500:- och låt dem beskriva sin upplevelse. Vad är de nöjda med? Vad klagar de på?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LaoLao:

@Krutkanon2 Ett stridsflygplan är bara billigt/dyrt i relation till något annat och då är det lämpligt att jämföra ett stridsflygplan med ett annat och gärna då ett plan som ska fylla samma funktion. Därför blir det märkligt när du både konstaterar att ett stridsflygplan är dyrt, punkt slut, och sedan skriver att dyrt och billigt är relativt.

Jag har aldrig påstått att kognitiv dissonans inte kan uppstå vid "billiga" köp men återigen måste man här sätta billigt i relation till en motsvarande vara/tjänst.

Det är klart att man skulle kunna falsifiera tesen att de som köper dyrt är mindre benägna att kritisera sin vara/tjänst än de som betalade mindre. Låt ett antal kunder köpa X för 7000:-, låt dem beskriva sin upplevelse av X. Låt sedan ett antal andra kunder köpa X för 500:- och låt dem beskriva sin upplevelse. Vad är de nöjda med? Vad klagar de på?

Det är möjligtvis ett rimligt experiment för att demonstrera kognitiv dissonans, men att köparna är nöjda med sin produkt för 7000 och att det beror på priset är omöjligt att falsifiera.

Föreställ dig en maskin som ger ett utfall om personen är nöjd, och ett annat utfall om personen är missnöjd, för sammanlagt två utfall. Vi kallar ett indata för P1. P1 är en person som är nöjd med sin telefon pga priset lett till kognitiv dissonans. Utfallet maskinen ger är: Nöjd.

Nu har vi ett annat indata, P2. P2 är nöjd med sin telefon totalt oberoende av priset. Utfallet maskinen ger är: Nöjd.

Två oskiljaktiga utfall, vilket gör att vi inte kan avgöra utifrån nöjdhet om det skett kognitiv dissonans eller inte. Vi kan inte falsifiera hypotesen, i det här fallet att Applekunder är nöjda på grund av att produkterna är "dyra", eftersom utfallet från de båda grupperna är samma.

Permalänk
Medlem

@Krutkanon2 Nu hänger jag bättre med i dina tankegångar, om än att jag fortfarande inte är helt övertygad.

Poängen och skillnaden med mitt scenario jämfört med ditt handlar om statistik.
Låt säga att vi tar din maskin och låter 1000 personer som har köpt X för 7000:- mata in sin data i maskinen och får resultatet att 80% är helt nöjda och inte har något att klaga på.
Därefter låter vi 1000 personer som har köpt X för 500:- mata in sin data vilket ger resultatet att 50% är helt nöjda och inte har något att klaga på.

Vi kan givetvis inte veta vem som är nöjd/missnöjd av vilken orsak (kognitiv dissonans eller rationella skäl, allmän gnällighet) men eftersom den enda relevanta skillnaden mellan grupperna är priset på X kan man dra slutsatsen att priset är en faktor för nöjdhet, på gruppnivå.

Det finns många tester med vin där provare får prova olika dyra viner, väl medvetna om priset, där de dyra anses smaka bättre än de billiga, samtidigt som blindtester med samma viner ger annorlunda utslag.

Hypotesen att applekunder är nöjda med sina produkter, på grund av priset, håller jag helt med om är falsk. Detta helt enkelt eftersom det finns rationella skäl att välja Apple, likväl som det finns kunder som faktiskt inte ens är nöjda med sina inköp. Lägg därtill att det även finns dyra produkter från andra varumärken, vilkas kunder är precis lika rationella som Apples kunder.

Alla applekunder är inte nödvändigtvis nöjda eftersom de har köpt en dyr produkt.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305