Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas9003:

Jag lyckades lösa mitt ljudproblem som innebar att headset inte fungerade korrekt med mic och ljud (ej USB).

Jag gick in och avinstallerade Realteks programvara under Program och Funktioner och använder windows generiska drivare, sen startade jag om datorn. Efter detta verkar det fungera. Kanske kan hjälpa någon annan som har liknande bekymmer.

Jag googlade problemet, och fann en annan lösning.
I Realteks programvara avmarkerar man "Automatisk detektion av enhet" eller vad det heter. Det som känner av om du stoppar i en mic eller hörlurar.
Sen fungerar det som vanligt.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk

@Krutkanon2:

Om du tog bort Windows innan du installerade Windows 10 så får du det problemet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Förklara det då istället för att göra en meningslös poängtering, då som jag såg skämtet (om den dåliga biten minne) så fungerade det helt enkelt inte pga den missen.

Varför ens förklara då du tycker det meningslöst?
Förstår du inte skämtet så tig tills du förstår det.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag trodde att jag hade stött på patrull när jag uppgraderade för jag fick en black screen i fan över en timme efter att den där procentvisaren hade varit på skärmen under installationen. Men sen kom jag på att jag hade samma problem vid ett annat tillfälle nån gång och det berodde på att jag hade mer än 1 monitor inkopplad och efter installation så valde den min TV som huvudskärm varvid jag inte såg ett skit. Ryckte ur den och det löste sig.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att skapa en Win10 problem tråd? Så irriterande att 40% av de aktiva trådarna handlar om felmeddelanden i Windows..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Någon som har lust att skapa en Win10 problem tråd? Så irriterande att 40% av de aktiva trådarna handlar om felmeddelanden i Windows..

Det finns redan, den används bara inte http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380464-samlingstrad-fo...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Varför ens förklara då du tycker det meningslöst?
Förstår du inte skämtet så tig tills du förstår det.

Som borde varit uppenbart av mitt inlägg så anser jag att jag förstod tanken med skämtet, men att du misslyckades med det pga okunskap. Nu tror jag än mer att jag har rätt eftersom du inte vågar förtydliga vad du tror jag inte förstod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Ser man på. Det gör det hela ännu mer irriterande

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av strejf:

Där satt du allt och spamma F5 en stund

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk

Hur man gör en clean install av Windows 10 från Windows 7/8/8.1

Om man tagit del av gratiserbjudandet och vill göra en clean install, gör följande.

  1. Har du inte redan uppgraderat till Windows 10 (Home eller Pro), så gör det med hjälp av Windows 10 Media Creation Tool. Passa även på att göra en usb kopia och/eller iso för senare bruk.

  2. Se till att windows 10 aktiveras: WIN+R > slmgr.vbs /ato

  3. Extrahera den nya windows 10 nyckeln. T.ex. med hjälp av Magical Jelly Bean Keyfinder. Ladda hem och installera gratisversionen, och spara din nya nyckel.

  4. Boota datorn med usb:n du gjorde i steg 1 och ta bort gamla windows och återställningspartitioner.

  5. Fortsätt sedan installationen och när du uppges att ange nyckeln, ange windows 10 nyckeln du tilldelades i steg 2.

Nu har du en helt clean install! Lycka till!

Permalänk

Tycker det fungerar jättebra hittills, bortsett från en störande bugg jag inte förstår mig på. För mig så går det inte att logga in på mitt Microsoftkonto. Spelar ingen roll om jag försöker direkt i "inställningar" eller om jag försöker logga in i en app. Det blinkar bara till en gång för att sen inte hända något. Någon som har samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarChild42:

Om man tagit del av gratiserbjudandet och vill göra en clean install, gör följande.

  1. Har du inte redan uppgraderat till Windows 10 (Home eller Pro), så gör det med hjälp av Windows 10 Media Creation Tool. Passa även på att göra en usb kopia och/eller iso för senare bruk.

  2. Se till att windows 10 aktiveras: WIN+R > slmgr.vbs /ato

  3. Extrahera den nya windows 10 nyckeln. T.ex. med hjälp av Magical Jelly Bean Keyfinder. Ladda hem och installera gratisversionen, och spara din nya nyckel.

  4. Boota datorn med usb:n du gjorde i steg 1 och ta bort gamla windows och återställningspartitioner.

  5. Fortsätt sedan installationen och när du uppges att ange nyckeln, ange windows 10 nyckeln du tilldelades i steg 2.

Nu har du en helt clean install! Lycka till!

Går att bara skippa skriva i nyckeln, när man ser har installerat klart är windows aktiverat o klart.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Någon som kört Dragon Age Inquisition med Win 10 och jämfört med Windows 7? Det är det mest krävande spelet jag kör just nu och vill veta om det flyter på bättre eller sämre.

CPU Ivy Bridge 3570
8GB RAM
GPU 270X

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är väldigt nöjd med 10:an än så länge.
Skönt att få tillbaka desktop känslan som försvann med Windows 8.
Stilrenaste Windows hittills.

Visa signatur

Inget att att skryta med

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarChild42:

Om man tagit del av gratiserbjudandet och vill göra en clean install, gör följande.

  1. Har du inte redan uppgraderat till Windows 10 (Home eller Pro), så gör det med hjälp av Windows 10 Media Creation Tool. Passa även på att göra en usb kopia och/eller iso för senare bruk.

  2. Se till att windows 10 aktiveras: WIN+R > slmgr.vbs /ato

  3. Extrahera den nya windows 10 nyckeln. T.ex. med hjälp av Magical Jelly Bean Keyfinder. Ladda hem och installera gratisversionen, och spara din nya nyckel.

  4. Boota datorn med usb:n du gjorde i steg 1 och ta bort gamla windows och återställningspartitioner.

  5. Fortsätt sedan installationen och när du uppges att ange nyckeln, ange windows 10 nyckeln du tilldelades i steg 2.

Nu har du en helt clean install! Lycka till!

Räcker det inte med att bara köra en reset från Windows Settings? Det ska ju ta bort allting om man väljer att göra det. Är det någon skillnad som jag missat kanske?

Permalänk
Hjälpsam


Det bästa som hänt sedan Carola spräckte stämbanden!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Får fan inte min Nvidia drivrutin att funka...

på min hade jag att jag var tvungen att updatera drivrutinerna till moderkortet med!

Permalänk

Jaha, efter ca 1 dag så ballar startmenyn ut. Den öppnar inte trots att man klickat 1000 gånger. Provar lite tips efter googlande, men funkade inte. Så för att slippa installera om allt, fick jag återinviga start8-menyn igen. Aja, är faktiskt bättre än windows 10 menyn helt ärligt

Någon annan som har stött på det problemet?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Måste bara kolla med övriga Windows 10 användare, tycker det är lite lustigt att alla drivrutiner inte har släppts till Windows 10. Nvidia var snabba som vanligt men jag sitter även med ASUS moderkort och där har drivrutinerna inte dykt upp en, lite surt. Någon som har samma problem?

Permalänk
Medlem

Seriously?!

Detta är resultatet av ca 40 min tankning...med en 100/100 lina...med Killer Nicen bortkopplad och körs på Intel-gigabitporten. Ser ut som att man är klar lagom till 04:00 i natt då.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vafan uppgraderade just och inget funkar. Kan inte installera Geforce Experience, skärmupplösningen är fel, kan inte starta spel från Steam... Orkar inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Jaha, efter ca 1 dag så ballar startmenyn ut. Den öppnar inte trots att man klickat 1000 gånger. Provar lite tips efter googlande, men funkade inte. Så för att slippa installera om allt, fick jag återinviga start8-menyn igen. Aja, är faktiskt bättre än windows 10 menyn helt ärligt

Någon annan som har stött på det problemet?

Skumt!
Det jag har stött på förut är att ikonerna man fäster på startmenyn hamnat snett / fortfarande visar en stor bild trots att man har valt en liten ikon. Har dock en fresh install av Windows 10 nu och har ännu inte stött på något problem med startmenyn än.

Visa signatur

Inget att att skryta med

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Vafan uppgraderade just och inget funkar. Kan inte installera Geforce Experience, skärmupplösningen är fel, kan inte starta spel från Steam... Orkar inte...

Konstigt vad fel du fick då

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Som borde varit uppenbart av mitt inlägg så anser jag att jag förstod tanken med skämtet, men att du misslyckades med det pga okunskap. Nu tror jag än mer att jag har rätt eftersom du inte vågar förtydliga vad du tror jag inte förstod.

Jisses... Vilken extrem nedlåtenhet.
Du går från att inte fatta ett skämt till att tror att du hade rätt.

Får väll duka fram allt på silverfat så du fattar.
http://i.imgur.com/7uGiEXN.png?1
Windows valde att skippa de sista 500MB för att använda ramminnet istället och blir då ungefär 12GB.

Hoppas att du har förstått.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenTuff:

Ja det är bara att gå in i "Inställningar > Uppdateringar och säkerhet > Återställning" och där får du då välja om du vill installera om Windows 10 och behålla personliga filer eller göra en ren installation.

Kan säga ren installation för mig snabba upp os:et lite extra (var lite slött innan) eller ja rest funktionen använde jag.

Skrivet av Bazisten:

Dom har bara OEM Licenser i lager för tillfället. Ska vara Retail inte OEM annars kan man inte ändra hårdvaran i datorn och då är man körd

Va så man kommer inte kunna flytta OEM i framtiden? Varför körde dom inte systemet dom hade i win 8 vad jag hörde (win 8 ska inte vara låst till hårdvaran).

Skrivet av StarChild42:

Om man tagit del av gratiserbjudandet och vill göra en clean install, gör följande.

  1. Har du inte redan uppgraderat till Windows 10 (Home eller Pro), så gör det med hjälp av Windows 10 Media Creation Tool. Passa även på att göra en usb kopia och/eller iso för senare bruk.

  2. Se till att windows 10 aktiveras: WIN+R > slmgr.vbs /ato

  3. Extrahera den nya windows 10 nyckeln. T.ex. med hjälp av Magical Jelly Bean Keyfinder. Ladda hem och installera gratisversionen, och spara din nya nyckel.

  4. Boota datorn med usb:n du gjorde i steg 1 och ta bort gamla windows och återställningspartitioner.

  5. Fortsätt sedan installationen och när du uppges att ange nyckeln, ange windows 10 nyckeln du tilldelades i steg 2.

Nu har du en helt clean install! Lycka till!

Provat, men CD nyckeln var inte giltig den jag fick fram i min win 10 installation.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

tips på bättre foto visare som standard?

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan säga ren installation för mig snabba upp os:et lite extra (var lite slött innan) eller ja rest funktionen använde jag.

Va så man kommer inte kunna flytta OEM i framtiden? Varför körde dom inte systemet dom hade i win 8 vad jag hörde (win 8 ska inte vara låst till hårdvaran).

Provat, men CD nyckeln var inte giltig den jag fick fram i min win 10 installation.

Vad jag vet kan man ej flytta OEM?

Går det är det billigare att köpa en sådan

Permalänk
Medlem

Första intrycket tycker jag är väldigt bra, mycket bättre och "fräschare" än Windows 8(.1) var! Fungerade att installera direkt med installations"programmet" från Microsofts hemsida, riktigt bra!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av issue:

men, vad är skillnaden undrar jag? så fort du ger en vän wifi lösen så kan hen dela med sig till vem den vill... om du är rädd om ditt lösen så skriver du själv in lösen på användarens dator/telefon och struntar i att bocka i att den ska dela nätverket.. liksom, same same

Skillnaden är att MS lagrar ditt lösenord hos sig samt att din kompis per automatik delar ut det till alla sina kompisar vid behov. Antar att man måste vara inom wifirange eller något liknande. Du skulle inte dela ut några lösenord till ett par hundra personer på fejjan, även i krypterad form eller hur?

Permalänk
Avstängd

Tar ett tag att vänja sig vid det. Uppgraderade i förmiddags och än har jag inte märkt någon enorm skillnad (Ja, förutom esteten då) från Windows 7. Är DX12 med från start? Eller kommer det i en uppdatering?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds