Windows 10 redan populärare än Windows 8.1 på SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

w10:
Stora övertramp i privatliv, Bloatware i massor (svårt att ta bort)
Förutom DX12 och en talande "(spion?) assistent" så är det inga fördelar över varken w7 eller w8.

I Windows 10 så godkänner du Microsoft att kontrollera din "privata mappar" och dela detta med 3e part om det bryter mot vissa regler. Det farliga med detta är ju bara att dom inte säger vilka, Copyright Organisationer, Staten ja vem vet.

Kalla mig naiv men jag tror Farbror blå mm kommer få mycket enklare att jaga t.ex. Filmrippare och andra "IT brotslingar".

Kopiera det du hävdar från EULA'n och vänligen posta det här. Ha då också överseende med alla dom funktioner som du faktiskt kan inaktivera.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Tycker det är roligt att windows 8 är värdelöst skit och oanvändbart när skillnaden den största delen av användarna märker är att 10an har en startmeny förutom det är 8.1 och 10an i det närmaste identiskta även om mindre skillnader finns

var samma hysteri från xp till vista då vista var det mest abyssmala folk kunde tänka sig och sjukt segt vilket berodde mest på att datorerna var ganska slöa vid övergången och vista ganska tungt sen kom 7an som är nära identisk och lika tungt som vista och var räddaren i nöden och då hade datorerna kommit i kapp

Och jag avskyr med metro delen i 8an och vista är inte någon favorit men är lite som säga pepsi är det vidrigaste som finns och helt odrickbart men cola är det godaste som finns

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Rättar mig till Ytterst få istället för inga då. Happy ?

"optimerat OS" , Du får exakt samma FPS på samtliga os (samma DX) och Svensson spelar och surfar.
"Säkerhetsförbättringar" som du kallar det rullas ut till samtliga OS som inte pensioneras och det behöver du inte uppdatera för.

Skulle inte säga det heller.

Inte optimeringar för spel utan prestandan i övrigt. Säkerhetsförbättringarna var inte bara allmänna igentäppningar av luckor utan nya features med bl a en mer robust kärna säkerhetsmässigt. Andra plus är bättre flerskärmslösning, native-stöd för iso-mounting, snabbare boot-lösning, bättre hantering av filer, refresh och reset-funktioner, etc. Det finns en hel del. Det var, och är, upp till var och en att väga vad som är bäst av de två, men det är en helt annan sak än frågan om W8 kom med förbättringar eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Windows ME (samma som 2000?)

Nej, det du gjort här är ungefär ekvivalent som att blanda ihop OSX och Linux.

Det är den största skillnaden i hela listan. Däremot skulle det gå att argumentera att 2000 inte var riktat mot konsumenter; Windows XP är effektivt Windows 2000 riktat för konsumenter.

Permalänk
Medlem

Microsofts ledning, vet att de ute på "hal is". De har förlorat mycket det senaste åren.
Med Win8 sålde de till lågt pris vid lanseringen.

Idag tar Microsoft inga risker med Win10 (Det får inte bli ett nytt Win8.x misslyckande), de bara ska ha en skara av fanbois, därför ger de bort Win10-licenser "gratis" denna gång och under en längre tid.

Vilket också sammanfaller med att Win10 ska ge reklamintäkter för Microsoft under flera år
Då måste de ha en stort underlag av användare för att det överhuvudtaget ska vara intressant att köpa reklamplats av Microsoft, i din Win10 dator.

Det därför det är viktigt att "Operativsystem komponenter" som Skype, Bing, Edge/IE och Skydrive/Onedrive, med flera andra, finns med redan vid installationen och är svåra att ta bort.
Det är en kvarleva från Ballmer-tiden som Microsoft inte släpper, trots att de sparkade ut Ballmer och alla som var ansvariga för Win8-fiaskot...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Kääns sjukt jobbigt att behöva mixtra i timmar med att få bort alla spionprogram Windows 10 bakat in, ta bort Cortana och installera tredjepartsprogram för att få bort metroskiten och få till en riktig startmeny..

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Nej, det du gjort här är ungefär ekvivalent som att blanda ihop OSX och Linux.

Det är den största skillnaden i hela listan. Däremot skulle det gå att argumentera att 2000 inte var riktat mot konsumenter; Windows XP är effektivt Windows 2000 riktat för konsumenter.

Ytterligare förtydliga förhållandet så baserades Win3.11, Win95, Win98/Se, WinMe på DOS som i sin tur var inköpt QDOS.

Sedan har vi WinNT, Win2000, WinXP som bygger på IBM's OS/2.

Sen försökte Micro$oft tillverka något mer eller mindre själv med Vista/Longhorn där ~8000 programmerare och designers jobbade på projektet, vi vet ju hur det gick (många kockar...)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zukram97:

Själv använder jag 8.1. Fungerar hur bra som helst. Har testat 10:an, ALDRIG att jag uppdaterar.

Går att ställa in som 8.1an. Dock så var uppgraderingen mellan 7->8 betydligt större än 8->10 så att 10an är så glorifierad är bara sorgligt

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Kääns sjukt jobbigt att behöva mixtra i timmar med att få bort alla spionprogram Windows 10 bakat in, ta bort Cortana och installera tredjepartsprogram för att få bort metroskiten och få till en riktig startmeny..

Riktig startmeny? Den i Windows 10 funkar hur bra som helst.

Permalänk

Windows 7 e fan bra varför ska jag byta till 10?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozziee:

Största nyheten är väl att 0.7% fortfarande använder Vista..

Så sablans stor skillnad var det inte mellan Vista med alla servicepack och Windows 7.
Vista led mest av ofärdiga drivrutiner vilket Windows 7 klarade sig från just pga Vista.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av havoc:

Så sablans stor skillnad var det inte mellan Vista med alla servicepack och Windows 7.
Vista led mest av ofärdiga drivrutiner vilket Windows 7 klarade sig från just pga Vista.

Windows 7 är lite mer optimerat, annars ganska lika.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Windows 7 e fan bra varför ska jag byta till 10?

Testa själv. Det är riktigt enkelt att byta tillbaka till Windows 7 om man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oceanic:

Ytterligare förtydliga förhållandet så baserades Win3.11, Win95, Win98/Se, WinMe på DOS som i sin tur var inköpt QDOS.

Sedan har vi WinNT, Win2000, WinXP som bygger på IBM's OS/2.

Sen försökte Micro$oft tillverka något mer eller mindre själv med Vista/Longhorn där ~8000 programmerare och designers jobbade på projektet, vi vet ju hur det gick (många kockar...)

Skickades från m.sweclockers.com

Microsofts egna projekt evolverade dock till w10 vi ser idag samt det hyllade w7 och 8.1

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Grattis till okunskapen, men w7 kan installera samma direkt ifrån Microsofts hemsida..

Har du källa på detta? Det enda jag hittar när jag söker är hur man installerar hyper-v manager samt att man kan installera hyper-v 2008 i botten och sen win7 på det. jag tror nog att du har blandat ihop hyper-v manager med hyper-v!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Riktig startmeny? Den i Windows 10 funkar hur bra som helst.

Den är absolut bättre än den som 8 och 8.1 hade, och jag säger inte att den är dålig, men bättre och enklare upplägg än 7 är svår att hitta enligt mig, och därför för att 10 skall kännas riktigt bra i mitt tycke så använder jag mig av det lilla goa gratisprogrammet Classic Shell och får win 7 menyn i 10an, och allt blir helt fantastiskt:)

är man sugen att testa så finns det finns en win 10 candidate ver 4.2.3 ute just nu som är den bästa till win 10

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Funderar på att uppgradera men har blivit lite avskräckt av att den ska läcka alla möjliga sorts privat data som wifilösenord. Har det släppts något hack så man kan få bort allt sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Funderar på att uppgradera men har blivit lite avskräckt av att den ska läcka alla möjliga sorts privat data som wifilösenord. Har det släppts något hack så man kan få bort allt sånt?

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3f38ed/guide_how_...
Reddit innehåller mycket svammel det vet jag men den här översta inlägget har jag lutat mig mot i alla fall. Känts OK så här långt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Microsofts ledning, vet att de ute på "hal is". De har förlorat mycket det senaste åren.
Med Win8 sålde de till lågt pris vid lanseringen.

Idag tar Microsoft inga risker med Win10 (Det får inte bli ett nytt Win8.x misslyckande), de bara ska ha en skara av fanbois, därför ger de bort Win10-licenser "gratis" denna gång och under en längre tid.

Vilket också sammanfaller med att Win10 ska ge reklamintäkter för Microsoft under flera år
Då måste de ha en stort underlag av användare för att det överhuvudtaget ska vara intressant att köpa reklamplats av Microsoft, i din Win10 dator.

Det därför det är viktigt att "Operativsystem komponenter" som Skype, Bing, Edge/IE och Skydrive/Onedrive, med flera andra, finns med redan vid installationen och är svåra att ta bort.
Det är en kvarleva från Ballmer-tiden som Microsoft inte släpper, trots att de sparkade ut Ballmer och alla som var ansvariga för Win8-fiaskot...

Jag skulle väl inte säg att det var svårt att inaktivera / ta bort Skype, Bing, Edge och Onedrive precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikl567:

Och ändå är ju i princip allt i Windows 8/8.1 med i WIndows 10, verkar inte som folk testade 8 ens utan det var konsensus på forumen hur dåligt det var.

Märks ju på frågorna att många kommer direkt från Windows 7 och aldrig ens sett modern förut, frågor om vart inställningar finns, högerklick på starknappen, iso mount, pin kod och andra saker som funnits i snart tre år i windows.

Det enda som skiljer mot Windows 8/8.1 är ju att charmsbar försvunnit och att starskärmen och modern appar inte längre är i fullskärm. Då blev allt skitbra.

Samma egentligen med Vista, de snyggade till UI:n och tillverkarna fixade bättre drivisar och sedan kallades detta windows 7 och vart deras mest populära system någonsin.

Japp det har jag märkt av ibland mina Windows 7 fanboys..Dom tar upp saker som jag redan använt i 3 år med windows 8..Och tycker det är såååå bra med dom "nya" sakerna i windows 10 hahaha

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Ska testa Win10 om tre veckor. Har hört mycket bra om det. Blir en clean installation på stationära datorn då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2infinity:

Ska testa Win10 om tre veckor. Har hört mycket bra om det. Blir en clean installation på stationära datorn då.

Glöm inte att göra en upgrade först så att du inte sumpar din licens.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3f38ed/guide_how_...
Reddit innehåller mycket svammel det vet jag men den här översta inlägget har jag lutat mig mot i alla fall. Känts OK så här långt.

Den länken tackar vi för!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@kevve1:

De nada Lycka till

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Det är det här jag inte förstår heller, win10 är ju identiskt med win 8.x om något är det ju ännu mer "modern, då t ex det klassiska Windows update interfacet saknas helt, jag har inget problem med det dock, tyckte 8 var bra men tycker det är konstigt att många helt verkar vänt on trots att det igentligen är samma os

Skickades från m.sweclockers.com

Vaddå är det inte Win8 SP2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Förutom det uppenbara som kom i win 8 med online konto som gör övervakning enklare och kan knyta ihop flera tjänster.

MS konto är frivilligt. I win8/8.1 är det bara knöligt att installera OS utan konto men det går utan några "hack" eller liknande. Bara en rätt så gömd knapp. Samma sak med Win10, har aldrig kopplat upp ett MS konto till min OS installation.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Nbwu:

Finns det någon Mac Öht. i statistiken??

Ja, om de kör Windows.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Dom som är på Windows 8.1 har redan windows 10 minus ett par features. Ingen större skillnad alls.
Däremot dom som är kvar på 7 borde vänta tills SP1 i min mening för det är fortfarande ganska ostabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Glöm ej bocka bort deras spion policy. Fy fan vad vidrigt att de ska spionera på allt och allting man gör. De kommer säkert sälja informationen till 3 part mm. Tänk även alla projekt och fina uppfinningar som kommer att bli stulna.

http://i.imgur.com/9DoVoix.jpg

perfekt kollage.

..och vad i den där bilden är skrämmande?

För mig känns det självklart att allt det där ska vara påslaget. Enda som stör mig är att Windows Update tillåts starta om min dator..

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

..och vad i den där bilden är skrämmande?

För mig känns det självklart att allt det där ska vara påslaget. Enda som stör mig är att Windows Update tillåts starta om min dator..

Vadå ??? starta om ??? Startar dator om sig när du sitter och surfar eller spelar spel ?