Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Windows 10 är helt okej känns väldigt snabbt men jag gillar inte att dom blandar gammalt ui med modernt finns liksom 3 sätt att nå samma inställning.

Sen har jag funderat på en sak även om MS säger att det är gratis så är inget här i världen gratis särskilt inte sånt som kommer från MS, så vad är haken?

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Är det bara på sekundära diskar då eller? Jag delade upp min OS-disk i två partitioner men fick ej formatera den som ReFS.

ja , pluss att det kräver lite reghack innan eftersom alternativet bara finnt på server out-of-box i diskhanteraren.

http://winaero.com/blog/how-to-format-any-drive-in-windows-8-...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 100mbit:

Windows 10 är helt okej känns väldigt snabbt men jag gillar inte att dom blandar gammalt ui med modernt finns liksom 3 sätt att nå samma inställning.

Sen har jag funderat på en sak även om MS säger att det är gratis så är inget här i världen gratis särskilt inte sånt som kommer från MS, så vad är haken?

Windows 10 är inte och kommer aldrig att vara gratis. En uppgradering till Windows 10 kräver en tidigare betald licens av Windows 7 eller 8.1. Ska man köpa Windows 10 löst så kostar det fortfarande drygt 1000kr. Det är alltså omöjligt att skaffa Windows 10 utan att någonsin ha betalat något till Microsoft.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fryguy:

..."If something is free you are the product"

Skrivet av MacAllan:

När det gäller anledningen till varför W10 är gratis kan man iaf med säkerhet säga att det är inte för att MS vill vara snälla, jag tvivlar även skarpt på att dom går ut offentligt med hela sanningen till detta utan på sin höjd valda delar.

Men vad ni inte verkar inse är att tian inte är gratis. Uppgraderingen till tian för de som hade en giltig licens är gratis men det är en väldigt liten del av hela kakan. De allra flesta uppgraderar aldrig Windows till en ny version utan använder den som kom med datorn tills datorn byts ut. Dessa vill nu MS ha upp till senaste versionen så att de kan exempelvis tvinga ut säkerhetsuppdateringar och på så vis få en mycket stabilare användarbas. Och absolut tänker de att de ska tjäna pengar på butiken om de får fler att använda operativet, men det är inte en diabolisk plan utan helt naturligt och de är också medvetna om att det är en chansning. MS vet lika lite som vi ifall folk kommer att ta till sig de moderna apparna men att de hoppas på det är uppenbart. Jag ser dock inget problem med det, de moderna apparna har många fördelar gentemot de traditionella apparna på en rad områden, både vad gäller stabilitet och säkerhet men också när det gäller integritet och så. Problemet är snarare att de inte är tillräckligt bra än och att vi inte vet om de någonsin kommer att bli det, men de är ju ett steg mot en säkrare framtid liksom och apparna hade aldrig blivit tillräckligt bra om de väntade med lansering av hela appsystemet tills dess att de var det.

Den absoluta merparten av de som tidigare betalt för Windows, alltså företag med volymlicensavtal och datortillverkare, betalar fortfarande för varje licens precis som tidigare. Det enda som MS ger bort gratis är som sagt uppgraderingen och uppgraderingen till åttan kostade ett par hundringar liksom.

Permalänk

OK på stationär men galet opolerat

W10 är ganska OK på en stationär dator, på platta har det tappat allt som gjorde W8/8.1 bättre än iOS/Android.

Och, även om det är OK på stationär så är det konstigt att de lyckats sabba OneDrive (inga placeholders) och att det är så otroligt blandad grafisk upplevelse. Det är ju som om 50 olika team har skapat skiten utan att ens träffa de övriga teamen...

Tycket MS kunde väntat 6-12 månader innan de släppte skiten.
Undrar varför de släppte det redan nu? MS lär ju inte få någon ökad intäkt dag 1. Bör inte heller varit hårdvaruleverantörerna då många kommer uppgradera sin gamla dator.

Tror hypen kommer slå tillbaka snart. OK att det är bra för en gamingrigg med W7 att gå till W10 men många andra kommer sakna saker från 8/8.1 och det ser ju som sagt jäkligt opolerat ut (min flickvän trodde att det fortfarande var betan jag körde när hon testade).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ian_Superfly:

Tycket MS kunde väntat 6-12 månader innan de släppte skiten.
Undrar varför de släppte det redan nu? MS lär ju inte få någon ökad intäkt dag 1. Bör inte heller varit hårdvaruleverantörerna då många kommer uppgradera sin gamla dator.

MS har sagt at 10an är det sista Windows och att det i framtiden endast kommer släppas kumulativa uppdateringar. Windows 10 kommer alltså aldrig bli klart så då kan dom lika gärna släppa den i år inför skolstarten, när flest datorer säljs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

MS har sagt at 10an är det sista Windows och att det i framtiden endast kommer släppas kumulativa uppdateringar. Windows 10 kommer alltså aldrig bli klart så då kan dom lika gärna släppa den i år inför skolstarten, när flest datorer säljs.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan nästan slå vad om att dom släpper nåt som reklamfolket enkelt kan använda när det är dags att sälja datorer.
För bara "Windows 10" kommer inte direkt vara ett dragplåster om ett år eller så.
OEM'arna kommer helt enkelt kräva nåt nytt så att folk tror dom måste byta dator igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Varför går du inte bara in här: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Så kan du uppdatera precis när du vill! Välj språk, update och 32/64 bit

Har gjort det, men har inte tillräckligt utrymme på disken :/

Dumt att man måste genast installera en 11-14GB update när man installerar W10.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kan nästan slå vad om att dom släpper nåt som reklamfolket enkelt kan använda när det är dags att sälja datorer.
För bara "Windows 10" kommer inte direkt vara ett dragplåster om ett år eller så.
OEM'arna kommer helt enkelt kräva nåt nytt så att folk tror dom måste byta dator igen.

dom kommer väl göra som Apple som jag förstått det, det kommer typ bli "nya windows 10 Betty", året efter det blir det "nya windows 10 börje" osv osv.. apple kör väl lion, leopard, yosemite och så för att benämna nya versioner fast det fortfarande är OS X?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Har gjort det, men har inte tillräckligt utrymme på disken :/

Dumt att man måste genast installera en 11-14GB update när man installerar W10.

11-14GB?!?! Kan du visa screenshot på det tack.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows 10 är inte och kommer aldrig att vara gratis. En uppgradering till Windows 10 kräver en tidigare betald licens av Windows 7 eller 8.1. Ska man köpa Windows 10 löst så kostar det fortfarande drygt 1000kr. Det är alltså omöjligt att skaffa Windows 10 utan att någonsin ha betalat något till Microsoft.

strejf, har du någon koll på detta.
Jag har 4 datorer och alla har nu windows 10, problemet är att en dator har Windows 10 home och resten har PRO..
och den datorn som har HOME är givetvis den jag behöver ha PRO på (labb . hyper-v m.m)

flytta mellan datorerna går ju inte då dom är låsta, och köpa en upgrade är ju helt stört, det kostar 1000:- + om jag inte kommer ihåg fel

förslag?

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daevilb:

strejf, har du någon koll på detta.
Jag har 4 datorer och alla har nu windows 10, problemet är att en dator har Windows 10 home och resten har PRO..
och den datorn som har HOME är givetvis den jag behöver ha PRO på (labb . hyper-v m.m)

flytta mellan datorerna går ju inte då dom är låsta, och köpa en upgrade är ju helt stört, det kostar 1000:- + om jag inte kommer ihåg fel

förslag?

Nej jag har inget bättre förslag än att uppgradera till pro för 1000:- tyvärr.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

dom kommer väl göra som Apple som jag förstått det, det kommer typ bli "nya windows 10 Betty", året efter det blir det "nya windows 10 börje" osv osv.. apple kör väl lion och så för att benämna nya versioner?

Kanske det.
Bara man enkelt kan avgöra av reklamen att just denna fantastiska nya dator garanterat kör det senaste OS'et.

Permalänk
Avstängd

Någon som testat batterisparfunktionen i Windows 10 fick "lite" bättre batteritid

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Varför går du inte bara in här: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Så kan du uppdatera precis när du vill! Välj språk, update och 32/64 bit

Den fungerat inte för mig längre. har testat att försöka hämta ISO fil på spelburken hemma och på jobbdatorn samt på surface pro plattan. första gången började den hämta iso filen men sen fick jag fel "something happened" eller som jag säger something didnt happen!

Har försökt uppdatera tjejens laptop till win 10 då en vanlig upgrade inte fungerar.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ian_Superfly:

W10 är ganska OK på en stationär dator, på platta har det tappat allt som gjorde W8/8.1 bättre än iOS/Android.

Och, även om det är OK på stationär så är det konstigt att de lyckats sabba OneDrive (inga placeholders) och att det är så otroligt blandad grafisk upplevelse. Det är ju som om 50 olika team har skapat skiten utan att ens träffa de övriga teamen...

Tycket MS kunde väntat 6-12 månader innan de släppte skiten.
Undrar varför de släppte det redan nu? MS lär ju inte få någon ökad intäkt dag 1. Bör inte heller varit hårdvaruleverantörerna då många kommer uppgradera sin gamla dator.

Tror hypen kommer slå tillbaka snart. OK att det är bra för en gamingrigg med W7 att gå till W10 men många andra kommer sakna saker från 8/8.1 och det ser ju som sagt jäkligt opolerat ut (min flickvän trodde att det fortfarande var betan jag körde när hon testade).

Konstigt, jag kör det på min surfplatta och tycker det fungerar väl så bra som 8.1, skulle inte vilja gå tillbaks! Kör du i surfplatteläge?

Permalänk
Skrivet av Funkish:

Vad tycker ni om Edge? Det är ju iallafall väldigt mycket snabbare, frågan är hur det är med säkerhetsläckor nu osv...

EDIT: Hmmm, har angett Chrome som standardläsare ändå verkar vissa länkar öppnas i Edge... lite småirriterande sådär!

Gå in på standardprogram, kolla att både http:// och https:// öppnas med Edge. Lägg även till för .html om du känner för det, utfall att du har lokala htmlfiler.

Visa signatur

Maximus VI Extreme – Intel Core i7 4770k @ 4.2 GHz – Corsair H100i – 2x Asus DCUII GTX 780 – NZXT H440 – 4TB segate HDD, 2x Samsung 850 Pro 256 GB, Raid0 – Corsair AX860i – 16 GB HyperX Fury @ 2400 MHz – Windows 10 – Corsair K70 – Samsung U28D590D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sifear:

Den fungerat inte för mig längre. har testat att försöka hämta ISO fil på spelburken hemma och på jobbdatorn samt på surface pro plattan. första gången började den hämta iso filen men sen fick jag fel "something happened" eller som jag säger something didnt happen!

Har försökt uppdatera tjejens laptop till win 10 då en vanlig upgrade inte fungerar.

Du behöver inte välja "hämta ISO fil". Välj "uppdatera direkt" istället.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Någon som testat batterisparfunktionen i Windows 10 fick "lite" bättre batteritid

http://i.imgur.com/ia6YZYI.png

Najs, vilken hårdvara har du? Vilken batteritid hade du innan?

Visa signatur

Maximus VI Extreme – Intel Core i7 4770k @ 4.2 GHz – Corsair H100i – 2x Asus DCUII GTX 780 – NZXT H440 – 4TB segate HDD, 2x Samsung 850 Pro 256 GB, Raid0 – Corsair AX860i – 16 GB HyperX Fury @ 2400 MHz – Windows 10 – Corsair K70 – Samsung U28D590D

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt omdöme var till en början OK, frånsett den grafiska designens schizofreni. Nu är det nere på knappt godkänt, då systemet emellanåt hårdfryser och endast kan startas om genom reset. Installationen är gjord på ett system som fått klartecken att vara kompatibelt med Win 10. När jag får lite tid över måste jag försöka rota mer i loggarna för att se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

11-14GB?!?! Kan du visa screenshot på det tack.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd

Det står inte att den kommer installera uppdateringar på 11-13GB. Det står bara att du bör se till så att du har så mycket ledigt innan du startar uppgraderingen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Någon som testat batterisparfunktionen i Windows 10 fick "lite" bättre batteritid

http://i.imgur.com/ia6YZYI.png

nu kör jag förvisso fortfarande bara build 10240 på min surface pro 2, men några sådana där glädjesiffror har jag inte på min maskin drog ur strömmen nu för att kolla vad den säger

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd

@strejf: Varför fanns inte fruktansvärt som alternativ?

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att jag får ca 20 fps när jag spelar Hearthstone. Andra spel funkar perfekt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Betyder dock inte att installationen blir/är på den mängden bara att det behöver under installationen, min Win map är nog på ca 7-10 gb totalt med alla uppdateringar tror jag! Dock bantat lite vänteläges-skräp osv!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Skrivet av Teh Daniel:

@strejf: Varför fanns inte fruktansvärt som alternativ?

Komma med en liten anledning kanske? Vad är det som är så otroligt fruktansvärt med det? Och vad hade du för OS innan då?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men vad ni inte verkar inse är att tian inte är gratis. Uppgraderingen till tian för de som hade en giltig licens är gratis men det är en väldigt liten del av hela kakan. De allra flesta uppgraderar aldrig Windows till en ny version utan använder den som kom med datorn tills datorn byts ut. Dessa vill nu MS ha upp till senaste versionen så att de kan exempelvis tvinga ut säkerhetsuppdateringar och på så vis få en mycket stabilare användarbas. Och absolut tänker de att de ska tjäna pengar på butiken om de får fler att använda operativet, men det är inte en diabolisk plan utan helt naturligt och de är också medvetna om att det är en chansning. MS vet lika lite som vi ifall folk kommer att ta till sig de moderna apparna men att de hoppas på det är uppenbart. Jag ser dock inget problem med det, de moderna apparna har många fördelar gentemot de traditionella apparna på en rad områden, både vad gäller stabilitet och säkerhet men också när det gäller integritet och så. Problemet är snarare att de inte är tillräckligt bra än och att vi inte vet om de någonsin kommer att bli det, men de är ju ett steg mot en säkrare framtid liksom och apparna hade aldrig blivit tillräckligt bra om de väntade med lansering av hela appsystemet tills dess att de var det.

Den absoluta merparten av de som tidigare betalt för Windows, alltså företag med volymlicensavtal och datortillverkare, betalar fortfarande för varje licens precis som tidigare. Det enda som MS ger bort gratis är som sagt uppgraderingen och uppgraderingen till åttan kostade ett par hundringar liksom.

Ja uppgraderingen är gratis och ja du måste betala om du vill köpa licensen löst. Några hundra för att uppgradera från 7-8 är fortfarande en stor inkomstkälla medan uppgradering 7/8-10 inget ger en enda krona i MS fickor direkt. Jag vet inte hur det ser ut för den stora massan men jag misstänker att de allra flesta redan har automatiska uppdateringar i och med att detta varit standard länge. Så så länge MS skickar ut uppdateringar till W7 och W8 så faller det argumentet en hel del. Det de gjort nu är att göra det omöjligt att inte uppdatera vilket vi får se om det är av vikt eller inte. Tvivlar starkt på att det är via appar som MS tänkt tjäna pengar. Min tanke är fortfarande att de vill tjäna pengar som google gör, via annonser och att sälja information om sin användarbas. Är detta målet så är det ganska självklart att man uppgraderar alla gratis så att man får en större användarbas att sälja och sälja till. Se bara i installationen av W10 med annonsid etc. så borde det vara ganska tydligt att du är produkten.

Man kan väl tänka och teoretisera hur mycket man vill i och för sig. Men företag ger inga annonsintäkter med andra ord får de betala för sina licenser för att dessa kan inte MS tjäna pengar på på något annat sett. Att blint lita på att gratis är gott och att MS inte har någon som helst baktanke med det hela känns lite naivt.

Permalänk
Skrivet av nisselask:

Konstigt, jag kör det på min surfplatta och tycker det fungerar väl så bra som 8.1, skulle inte vilja gå tillbaks! Kör du i surfplatteläge?

Jepp i tablet mode,
Har du fullscreen webläsare (där du slipper se adress mm när du inte behöver det)?
Har du OneDrive som du kan scrolla igenom utan att ladda ner filerna?
Kan du swipea för att gå frammåt/bakåt?
Kan du dela en sida via tex email med en hand utan att ens släppa plattan?
Kan du växla mellan appar utan att kladda runt på flera ställen på skärmen (i W8/8.1 gör du detta med vänsterhanden utan att ens släppa taget)?
Och, tycker du att din startskärm ser "OK" ut (subjektivt jag vet, men min ser fördj..g ut i W10)?
Etc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TObbeSkatt:

Komma med en liten anledning kanske? Vad är det som är så otroligt fruktansvärt med det? Och vad hade du för OS innan då?

Kan inte komma åt kontrolpanelen utan att skriva "Control Panel" i start-menyn då den inte längre finns som ikon t.ex.
Äldre grafikkort fungerar inte (GTX 470), så jag kunde inte använda alla mina skärmar.

Sedan så gillar jag att ha alla de där bra genvägarna på startmenyn istället för de där stora rutorna jag inte vet vad de gjorde där.

På fönstrena var det svårt att identifiera exakt var topp-raden var då hela fönstret såg ut som en enda klump.

Det var fler saker, men det var de där som störde mig mest. Jag förstår verkligen varför de måste dela ut detta OS gratis. Jag är en av dem som kommer hålla mig till det stabila och snyggt upplagda Windows 7.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT