Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag förstår inte varför man gör sig lustig över sina föräldrar, är det den tacksamhet man ger dem för att de tagit hand om er hela eran uppväxt?! De kan säkerligen massor av andra saker som ni troligtvis inte har en aning om men inte gör de sig lustiga över er för det. Alla kan inte teknik eller är intresserade av det, är inget man ska behöva bli retad för, hade det här varit för 25-30 år sedan så hade det varit ni som var mobbade.

Ehh, va? Föräldrarna är ju det roligaste som finns att göra sig rolig över. På vilket sätt har det med tacksamhet för uppfostran att göra?

Att man skrattar åt och retas med sina föräldrar betyder väl inte på något sätt att man inte älskar dem? Helt rätt att alla inte kan teknik, och detta är en tråd där man gör sig lustig över folk som inte kan teknik. Ser inte problemet.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Press any key to continue.
Men vilken tangent är any key?

Press CTRL ALT DEL to restart.
Men jag har ju tryckt CTRL, ALT och DEL men den startar ju inte om.

Det blir mindre förvirring såhär:

Permalänk
Medlem

Satt när jag flyttade in i min nya lägenhet med Bredbandbolaget i telefonen (vi hade ett bindande avtal med dom i 1 år till som vi inte kom loss ifrån) för att diskutera mitt ADSL.

sitter och förklarar för dom att jag har stor datorvana och sedan tidigare varit elektriker där jag bland annat har monterat nätverk..

till saken: Mitt bredband fungerade inte, de ber mig fint att koppla ur allt och göra om, detta gör jag.
de ber mig sedan bytta vägguttag i väggen då gamla kan gå sönder, så de gjorde jag då jag varit med om de problemet innan.. inget fungerar.. vi sitter där i 3 timmar i telefon och jag går med på alla de tester personen ber mig göra även om de verkar totalt löjliga..
och under hela tiden så säger personen i andra änden "vad konstigt, för jag ser ju att du är ansluten till oss här från våran sida"

som sagt 3 timmar senare måste jag gå till jobbet (kvällsskiftet började) så vi skulle prata mera dagen efter, samt att en tekniker skulle komma och kolla på sakerna.

dagen efter precis som lovat kommer teknikern och jag går igenom alla test vi gjorde var på han kliar sig i huvudet och säger "varför gjorde ni de?, och de? men de har inget med detta att göra!" och jag höll med mannen.
efter att han gjort sina tester i huset går han ner i källaren och kollar, sedan åker han till deras station.

efter 2 timmar ringer han mig:
Sa du att min kollega sagt att han kunnat se dig ansluten?
- ja det gjorde han.
det var konstigt...
-Jaså varför då?
För att när jag mäter kabeln så får jag bara fram att signalerna går 72 av 92 meter... det saknar 20 meter kabel, vilket betyder att den måste ha gått av någonstans på vägen.

Här började det roliga..

Ringer till bredbandsbolaget och berättar vad som sagts.
varpå de säger: Jaha, nä killen du pratade med första gången måste ha kollat om vi hade anslutning till stationen och inte ditt hem.

sedan är de snabba med att säga att det är min hyresvärds problem och att jag bara får gilla läget tills dess att de fixat det. (fick ett mobilt bredband med 1 gig surf som kompensation under tiden)

ringer min hyresvärd som blir rasande, som ringer bredbandsbolaget, som ringer mig och är sura för att de har fått problem med hyresvärden, som ringer tillbaka till min hyresvärd, som ringer mig och säger att jag ska skriva ner allt de säger.

sedan kommer vaktmästaren en dag med en elektriker och mäter kablarna i huset.. 15 meter av kabeln tillhör min hyresvärd. sista 5 tillhör bredbandsbolaget, vilket gör att de inte tänker fixa det.
bredbands bolaget säger att alla 20 tillhör fastigheten trotts att de sista 5 är utanför mitt under gatan. (vilket enligt lag är bredbandsbolagets, gå fastighetsvärden inte äger deras brunnar de har sin utrustning i.)

bla bla bla!

en månad senare efter fortsatta konflikter ringer jag och säger till bredbandsbolaget att jag tänker bestrida varje faktura tills dess att det fungerar.
när jag sagt de får jag detta svar (som jag frågat varje gång innan när jag ringt): vill du att vi river kontraktet? för i mina papper står det här att du har kunnat göra detta sedan dag 2. (vilket de sagt till mig i ca 1 månad att man inte kan göra de detta ska åtgärdas)

Svaret blev ett glatt JA! och jag var kvitt bbb och ADSL

ringer Telia (som har fiber i huset) och berättar historien för han som svarade..

2 minuter efter att vårat samtal tog slut hade han kopplat på en 100/100 lina till oss som aldrig har strulat..

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

lång historia, Tack för att du läste den.
så varför hör den in här? jo för ett av testerna som jag inte nämnde var att jag skulle ta en en skrivmejsel och snara kabeln runt som en spole för att "höja signalstyrkan"... kan väl ärligt säga nu när ni läst allt detta att jag inte genomförde riiiiiiktigt alla tester.. bara dom jag visste att han inte hittade på för att verka kunnig...

men jag tänker... stakars människor som inte vet bättre och får detta kundbemötande innan de går med på att skicka ut en tekniker...

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

Hur är vi själva då?

Vad är poängen med att racka ned på alla de som inte år så insatta i den här tekniken? Mår vi själva bättre då? De är säkert bra på mycket av det vi själva inte är så bra på....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengan999:

Vad är poängen med att racka ned på alla de som inte år så insatta i den här tekniken? Mår vi själva bättre då? De är säkert bra på mycket av det vi själva inte är så bra på....

Tråden handlar inte om att racka ned på folk, och samma typ av diskussioner finns om en hel del ämnen beroende på vilket typ av forum man befinner sig på.
Ta inte allt på så stort allvar så blir livet roligare.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengan999:

Vad är poängen med att racka ned på alla de som inte år så insatta i den här tekniken? Mår vi själva bättre då? De är säkert bra på mycket av det vi själva inte är så bra på....

Skrivet av philipborg:

Inte tänkt att göra narr, bara underhållande värde.

Tråden är för roliga/småsöta historier om teknik från dem som inte är så teknik kunniga, det var därför jag skrev i start inlägget att det inte är tänkt för att göra narr utav människor. Tråden är för underhållande värde enbart. Det finns saker vi alla inte kan någonting om alls och där lär vi göra lite roliga saker, speciellt enligt dem som är kunniga inom området. Kan iaf tala för mig själv när jag säger att jag inte tar illa upp om dem får ett gott skratt utav min okunnighet inom andra områden. Skulle jag förstå vad jag gjorde tokigt skulle jag nog skratta med dem.

Exempel:
Skulle jag sminka någon så skulle många skratta åt mina val utav smink på olika platser, nervärderar dem mig då? Gör dem det för att må bättre själva? Tror inte det, tror bara dem finner det roligt precis som jag gör åt många inlägg i denna tråden.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Satt när jag flyttade in i min nya lägenhet med Bredbandbolaget i telefonen (vi hade ett bindande avtal med dom i 1 år till som vi inte kom loss ifrån) för att diskutera mitt ADSL.

sitter och förklarar för dom att jag har stor datorvana och sedan tidigare varit elektriker där jag bland annat har monterat nätverk..

till saken: Mitt bredband fungerade inte, de ber mig fint att koppla ur allt och göra om, detta gör jag.
de ber mig sedan bytta vägguttag i väggen då gamla kan gå sönder, så de gjorde jag då jag varit med om de problemet innan.. inget fungerar.. vi sitter där i 3 timmar i telefon och jag går med på alla de tester personen ber mig göra även om de verkar totalt löjliga..
och under hela tiden så säger personen i andra änden "vad konstigt, för jag ser ju att du är ansluten till oss här från våran sida"

som sagt 3 timmar senare måste jag gå till jobbet (kvällsskiftet började) så vi skulle prata mera dagen efter, samt att en tekniker skulle komma och kolla på sakerna.

dagen efter precis som lovat kommer teknikern och jag går igenom alla test vi gjorde var på han kliar sig i huvudet och säger "varför gjorde ni de?, och de? men de har inget med detta att göra!" och jag höll med mannen.
efter att han gjort sina tester i huset går han ner i källaren och kollar, sedan åker han till deras station.

efter 2 timmar ringer han mig:
Sa du att min kollega sagt att han kunnat se dig ansluten?
- ja det gjorde han.
det var konstigt...
-Jaså varför då?
För att när jag mäter kabeln så får jag bara fram att signalerna går 72 av 92 meter... det saknar 20 meter kabel, vilket betyder att den måste ha gått av någonstans på vägen.

Här började det roliga..

Ringer till bredbandsbolaget och berättar vad som sagts.
varpå de säger: Jaha, nä killen du pratade med första gången måste ha kollat om vi hade anslutning till stationen och inte ditt hem.

sedan är de snabba med att säga att det är min hyresvärds problem och att jag bara får gilla läget tills dess att de fixat det. (fick ett mobilt bredband med 1 gig surf som kompensation under tiden)

ringer min hyresvärd som blir rasande, som ringer bredbandsbolaget, som ringer mig och är sura för att de har fått problem med hyresvärden, som ringer tillbaka till min hyresvärd, som ringer mig och säger att jag ska skriva ner allt de säger.

sedan kommer vaktmästaren en dag med en elektriker och mäter kablarna i huset.. 15 meter av kabeln tillhör min hyresvärd. sista 5 tillhör bredbandsbolaget, vilket gör att de inte tänker fixa det.
bredbands bolaget säger att alla 20 tillhör fastigheten trotts att de sista 5 är utanför mitt under gatan. (vilket enligt lag är bredbandsbolagets, gå fastighetsvärden inte äger deras brunnar de har sin utrustning i.)

bla bla bla!

en månad senare efter fortsatta konflikter ringer jag och säger till bredbandsbolaget att jag tänker bestrida varje faktura tills dess att det fungerar.
när jag sagt de får jag detta svar (som jag frågat varje gång innan när jag ringt): vill du att vi river kontraktet? för i mina papper står det här att du har kunnat göra detta sedan dag 2. (vilket de sagt till mig i ca 1 månad att man inte kan göra de detta ska åtgärdas)

Svaret blev ett glatt JA! och jag var kvitt bbb och ADSL

ringer Telia (som har fiber i huset) och berättar historien för han som svarade..

2 minuter efter att vårat samtal tog slut hade han kopplat på en 100/100 lina till oss som aldrig har strulat..

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

lång historia, Tack för att du läste den.
så varför hör den in här? jo för ett av testerna som jag inte nämnde var att jag skulle ta en en skrivmejsel och snara kabeln runt som en spole för att "höja signalstyrkan"... kan väl ärligt säga nu när ni läst allt detta att jag inte genomförde riiiiiiktigt alla tester.. bara dom jag visste att han inte hittade på för att verka kunnig...

men jag tänker... stakars människor som inte vet bättre och får detta kundbemötande innan de går med på att skicka ut en tekniker...

Fin historia, vilket strul.

Så til frågan: Om du nu fick fiber, varför valde du ADSL först? Eller visste du inte att den möjligheten fanns?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

@Strukt: Läs om första meningen i inlägget, Hen hade ett bundet avtal sen förra lägenheten med adsl

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Fin historia, vilket strul.

Så til frågan: Om du nu fick fiber, varför valde du ADSL först? Eller visste du inte att den möjligheten fanns?

Hade som sagt avtal med bbb som inte tagit slut än, och de har bara ADSL i fastigheten

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av urk:

på en internetleverantörs support telefon. "har du problem med internet så vet du att du hittar de mesta svaren på våran hemsida"

Det finns naturligtvis bara en internetanslutning på denna jord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nyckelordet är "Upp till"

ADSL tekniken levererar upp till 24 mbps
VDSL som jag inte har levererar upp till 100 mbps

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Oftast har inte större skärmar högre upplösning, i alla fall inte om vi tittar på TV apparater. Min telefon på 4,7" är 1080p, min monitor på 23" är 1080p, och TVn på 42" är 1080p.

Det är nog snarare ju mindre skärmar ju högre upplösning nuföritden hehe

Visst är det så att många mindre skärmar ofta har högre upplösning än större, vilket på sätt och vis känns bakvänt. Men det beror ju på det avstånd du skall ha skärmen på, mindre avstånd kräver förstås högre DPI för att vara trivsamt.

Jag har provat Google Cardboard med en telefon på 233 DPI (480 x 800 pixlar, 4 tums display), det var inte en så trevlig upplevelse.

EDIT: med tanke på inlägget ovan som frågar hur vi är själva, jo du... Häromdan skulle jag sätta ihop ett enkelt nätverk på 10-15 xp-maskiner och en skrivare. Det hela har bara dagar tidigare stått sammankopplat i en annan fastighet. Nu var det lite ont om tid och jag fick börja med att reda ut ett flertal "nedpackade" nätvkerkskablar som inte hade rullats ihop innan de lades ned i kartong.

Något stressad kopplar jag ihop nätverket men får inga IP-nummer. Jaha, det visade sig vara en switch. Nåja, en 4-portars router finns tillgänglig så jag lägger till den å reserverar skrivarens MAC till ett fast IP-nr.

Det var fel nr 1. Jag provar att skriva ut vilket inte går alls. Några av maskinerna pekar till ett fast IP snarare än skrivarens namn. Lyckligtvis pekar dessa datorer till samma IP, så det är lätt att konfigurera om.

Funkar fortfarande inte. Skrivaren har någon ställt in på ett fast IP. Jag låter DNS:en sköta det istället. Nu börjar det hända saker, det är bara ett par dator som inte vill vara med å leka. Inställningarna på dessa skiljer sig inte från andra så jag förstår inte varför det inte funkar...

Men vad är det här, slut på papper? DET FÖRKLARAR JU SAKEN. I med papper och det är igång.

Men en dator vill inte alls, allt ser precis ut som det ska men det händer ingenting. Utskriftsporten är i datorn inställd på samma IP som skrivaren har. Det finns papper. Försök till utskrift ger bara felmeddelande som inte förklarar någonting. Provar att pinga - det går inte. Konstigt. Den berörda lysdioden i switchen visar ju på aktivitet...

Nu börjar jag få slut på idéer. Varför funkar det inte? Jag kan väl prova att byta nätverkskabel, funkar inte det så skiter jag i det här!

...

...

Nätverkskabeln hänger i luften. Wat. Självklart funkar det så fort jag kopplar in den där den ska vara. Switchens LEDs visade sig blöda så pass att det från min vinkel såg ut som att den berörda porten visade på aktivitet när den i själva verket hade varit släckt hela tiden. Vad jag hade räknat med att ta högst 2 timmar (med marginal inräknat) tog omkring 4. Mest för att jag gjorde ett par tabbar, men jag lärde mig åtminstone en del på vägen.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Fin historia, vilket strul.

Så til frågan: Om du nu fick fiber, varför valde du ADSL först? Eller visste du inte att den möjligheten fanns?

Han satt väl med ett, som han trodde låst avtal i 1 år till, de kanske inte använder samma fiber?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

fattar knappt hälften av det där. ville han titta på dig i webbkameran ? creepy as hell är ju bara förnamnet

Vissa säljare online använder tveksam översättning.
Han menar nog väl men det låter skumt översatt.

Jag såg den här godingen på eBay

En säljare från kina som säljer diverse kontakter och kablar, alla i "High Quanlity"

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Vissa online säljare använder tveksam översättning.
Han menar nog väl men det låter skumt översatt.

Jag såg den här godingen på eBay
http://i.imgur.com/k31DGQE.jpg

En säljare från kina som säljer diverse kontakter och kablar, alla i "High Quanlity"

Det låter nästan som om Quanlity är en mix av quality och quantity. Så han skrev nog så enbart för att spara plats xD

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Visst är det så att många mindre skärmar ofta har högre upplösning än större, vilket på sätt och vis känns bakvänt. Men det beror ju på det avstånd du skall ha skärmen på, mindre avstånd kräver förstås högre DPI för att vara trivsamt.

Jag har provat Google Cardboard med en telefon på 233 DPI (480 x 800 pixlar, 4 tums display), det var inte en så trevlig upplevelse.

Samtidigt som ju mindre skärmen är ju färre totalt antal pixlar krävs. Helt ok med att en telefon har 1080p, som min. Har Google Cardboard och det ser inte snyggt ut ens med över 400ppi. Men nu är det ju inte något mer än en sak jag ville ha för att få veta hur VR känns. Tycker inte mer än 1080p krävs på min lurs storlek, kan inte urskilja enstaka pixlar så det är bara onödigt med fler. Medan jag gärna skulle vilja att min 23" och 42" skulle vara 4K båda två. Med större skärm och längre avstånd så krävs färre ppi, men fortfarande mer totalt antal pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

När sekreteraren inte fick ner musmakören i botten på slärmen var skrivbordet för kort.

Det där är verkligen en gammal klassiker!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Har ett par här:

En son till en familjevän sa att det finns ett chip som tar bort en persons IP så att man inte kan bli spårad på internet (han trodde att en ip inte behövdes för att använda internet).

Min pappa trodde i flera år att Voodoo 2 kortet var det bästa i hela världen, även långt långt efter att mycket bättre kort kommit ut.

Efter att han(min far) hade installerat en 4GB RAM sticka i sin laptop och windows (32bitar) inte hittade mer än 3, så gick han tillbaka till affären som sålde RAM modulen och krävde att få en hel sticka. Tydligen så skulle faktumet att han var jurist ändra på faktumet att han var en idiot.

Min far trodde att jag skrev för snabbt på datorn (visserligen en dator med en gammal pentium 4a ht) och blev förbannad för att jag inte lät den arbeta...

Min Mamma är minst lika oteknisk och efter att ha skrivit in sina inloggningsuppgifter till ett forum så ringer hon till mig för att säga att datorn inte fungerar. Det visade sig att hon aldrig tryckt på varken Enter eller Skicka/logga in.

Ni skulle bli förvånade hur ofta man ser någon filma skärmen när dem ombedes att göra en instruktionsvideo (skolarbete) om hur man installerar ett operativsystem. Oavsett om det är åk 2 på IT linjen år 2013...

Jag ringde Bornet en gång pga av problem med ett "segt internet". Jag presenterade mitt fall för kundtjänsten och berättade att jag hade gjort en tracert mot 8.8.8.8 för att se vilken adress som kunde ha problem (markant högre ping). Personen i kundtjänsten blev imponerad och frågade vad Tracert var. *facepalm*

Jag började skolan nyligen igen. Vi fick skriva på ett kontrakt ang användnign av skolans WIFI där det klart och tydligt stod att man "inte får dela ut sitt eller någon annans användarnamn/lösenord ". Tio sekunder efter att vi skrev på avtalet så hade läraren placerat vartenda papper med fullt synliga personliga inloggningsuppgifter på katedern och bad eleverna att välja sitt papper...

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Pan.Pan:

Ni skulle bli förvånade hur ofta man ser någon filma skärmen när dem ombedes att göra en instruktionsvideo (skolarbete) om hur man installerar ett operativsystem. Oavsett om det är åk 2 på IT linjen år 2013...

Nu kanske det är jag som är trött och inte tänker klart för stunden men hur skulle man annars ha löst det utan capture-hårdvara (som inte är så vanligt att folk har hemma)?

Har en söt historia från när jag jobbade på telefonsupport för felanmälningar av TV-apparater för några år sen där folk ringde in och beskrev sitt fel och så skulle jag avgöra vad det var för reservdelar som behövs om en tekniker ska åka hem till kunden och reparera.

En äldre dam hade märkt att när hon gick framför hennes TV så kände man att det kom värme från den (nån decimeter framför skärmen) och undrade om det var radioaktiv strålning. Jag förklarade snällt att det inte var något att oroa sig över och att det berodde på att det helt enkelt sitter lysrör inne i TV:n och sånna blir ju varma, hon blev nöjd och tackade så mycket. Är skönt med lättlösta supportärenden ibland

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Nu kanske det är jag som är trött och inte tänker klart för stunden men hur skulle man annars ha löst det utan capture-hårdvara (som inte är så vanligt att folk har hemma)?

I en virtuell maskin såklart som man spelar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aresfour:

Fast det där är ju en fullt legitim fråga. Eftersom du kan bädda in en payload (läs exekverbar kod) i en png-fil så ser jag inte var problemet är. Med andra ord är det ganska sannolikt därför de fastnat i spamtvätten/malware-tvätt.

Absolut, men då skulle hon ha frågat mig om jag hade exekverbar kod i min PNG-fil. Inte fråga mig om min PNG-fil är en EXE-fil.
Är väl ungefär som att fråga om min Volvo är en Saab i frågan om det finns sprängmedel i bilen. Man kan ha sprängmedel i båda bilarna, men Volvon är fortfarande en Volvo och Saaben är fortfarande en Saab

Permalänk
Medlem

Min mor vill inte låta mig installera Ubuntu på hennes dator, hon litar nämligen inte på Apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hunden:

radioaktiv strålning.

Du kunde ha varit stygg och utan att ljuga, (bara vrida till det lite) sagt att det var strålning pga aktiva radioaktiviteter i tvn. Det är väl kanske det man säger om kunden är "stygg"

Kom på en annan sak som hänt.
Det kom in en kund som skulle ha polskruvar till högtalaranslutning och jag frågade om han behövde isolerbrickor också och det gjorde han inte, en vecka senare kom han igen med ett uppbränt slutsteg och skamsen min och han var riktigt förbannad på sig själv, det visade sig att han hade kommit på den inte fullt så briljanta iden att montera polskruvarna genom att fästa dem i gängade hål i en och samma aluminiumplåt och det hade ju sett väldigt snyggt ut tills han slog på slutsteget och det signalerade kortslutning genom rökutveckling och självmord, han sa då att han kom på vad man skulle ha isolerbrickorna till och att han aldrig kommer att glömma bort att aluminium är en utmärkt ledare.
Detta hände utan at han var särskilt okunnig i normal mening, det var bara ett litet fall av hjärnsläpp och "blindhet"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

BBB var de första åren riktigt bra, jag hade själv ett litet aber med dem som började med att jag fick ett brev hem med ungefär (fibern hade krånglat sedan dag 1, jag hade varit i kontakt med supporten när detta damp ner i min brevlåda [snigelpost]);
"Kära kund, du har blivit avstängd i 3 månader från våra tjänster för att du har pysslat med ARP-spoofing..."

Efter ett ganska långt och hätskt telefonsamtal med någon lite högre upp i näringskedjan på BBB kommer vi fram till att det faktiskt är kortslutning i den sprojlans nya nätverkskabeln som går i huset fram till lägenheten.

BBB-stooge: Men vi har papper på att denna kabel är besiktigad.
jag: Hur då? Ingen har varit i lägenheten och mätt på kabeln.
BBB-stooge: Det måste de, jag har ju papper på att kabeln är besiktigad.
jag: Så här funkar det ute på byggena..."lång harang om hur entreprenörer tar genvägar för att tjäna mer pengar"...första-hands-information eftersom jag gått med farsgubben (japp, han var en sådan däringa entrepenör!) på många byggen i unga år.
BBB-stooge: Men jag har ju papper på att kabeln är besiktigad...

Det löste sig till slut, de kunde komma runt problemet genom att flytta några pinnar i kontakterna på kabeln, och jag var trogen kund i många år då tjänsterna var riktigt bra, sedan flyttade jag utomlands i några år och när jag kom tillbaka var det bara "skit", kan inte rekommendera någon att bli kund hos BBB igen eller någonsin...men de har ju blivit köpta av Tele-2 om jag inte minns fel.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ang åska, om ni bor i södra Sverige kolla in blixtvarning.se (är en gratis tjänst som något satt upp, och den är väldigt häftig när man kan se allt)

Du kan med 2 min fördröjning se var åskan slår ner/upp och mellan moln, samt "muller". Man kan då följa hela ovädret och se om det rör sig mot sitt område. Man kan även kolla hur åskvädret skett tidigare i tiden, genom att kolla historiken.
Minns jag satt och titta på detta på laptopen när skåne fick något super åskoväder. Den siten räknade över 400 blixtar per min (6+ varje sekund)!. Det var rena rama diskoteket utanför, och helt fantastiskt att titta på, men samtidigt skrämmande när hela skåne på den kartan också var "vitt" av åska.

På tal om blixtar här http://www.lightningmaps.org/realtime?lang=sv kan ni se blixtar i stort set i realtid (några sekunders fördröjning vanligtvis) och om ni sommar in så kan ni även följa ljudvågens utbredning och om ni är i närheten av nedslaget faktiskt höra mullret när "ringen" når fram till er.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Agile:

I en virtuell maskin såklart som man spelar in.

Det var ju en lösning ja, tänkte jag inte alls på.

Skrivet av mrqaffe:

Du kunde ha varit stygg och utan att ljuga, (bara vrida till det lite) sagt att det var strålning pga aktiva radioaktiviteter i tvn. Det är väl kanske det man säger om kunden är "stygg"

Hon var väldigt orolig och hade bett att få bli kopplad till en tekniker (jag) istället för first line-supporten så hon verkligen kunde få det bekräftat, jag kände inte riktigt att det var läge att skrämma upp henne eller röra till det ytterligare

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Sedan har vi den där kompisen som fortfarande tror att fler fläktar och bättre kylning gör att datorn alstrar mer värme.
Försökte förklara att nej, datorn genererar inte mer värme för att du har bättre kylning. Det kan dock kännas som att den är varmare på grund av att den mer effektivt får ut värmen i luften som sedan sprider sig snabbare än innan.

Vem skulle montera en ny kylare på processorn om det bara resulterade i att processorn genererar mer värme?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ldarax:

På tal om blixtar här http://www.lightningmaps.org/realtime?lang=sv kan ni se blixtar i stort set i realtid (några sekunders fördröjning vanligtvis) och om ni sommar in så kan ni även följa ljudvågens utbredning och om ni är i närheten av nedslaget faktiskt höra mullret när "ringen" når fram till er.

Nice... den blir BM direkt

Inte för att jag oroar mig för åska hemma... är omringad av 16 vån hus med åskledare och jag bor i 3 vån, med all kablage under jord. Närmast jag påverkats de senaste 25 åren är att strömmen gått när en kraft station fick en smäll

@Elghinnarisa beror ju på hur "pretig" man är... Tekniskt sett så drar ju varje extra fläkt lite energi, som blir till just värme. Så även om jag förstår vad du menar, så har han lite rätt
Dock ska man naturligtvis sätta nog med fläktar att kyla alla delar som behöver det.

Skrivet av philipborg:

Telenor köpte dem, Tele-2 erbjuder internet genom sitt egna namn. Har inte haft dem så kan varken säga si eller så, telenor fungerade däremot helt OK som mobil abonnemang men behövde aldrig kontakta deras support. Hade däremot ett sådant där gammalt abonnemang med obegränsad surf, problemet var att hastigheten inte var den bästa.

Troligen har @ZAIZAI syftar på Tele2 fasta bredband via fiber, och de mycket riktigt blev uppköpta av BBB, jag sitter själv i samma smet... Men telefoni delar har inte med detta att göra, där är det nog som du säger.

Permalänk
Medlem

Raka motsatsen till topic här:
Min mor är lika tekniskt lagd som en amöba, klarar av att byta kanal på tv'n, "surfa med internet" och kanske kan klura ut hur man kopplar in en skärm.

För ett och ett halvt sedan fick hon en ny dator av mig då hon klagat på att hennes gamla var långsam (Och den var extremt långsam). Så byggde en dator åt henne som hon fick i julklapp.

Men jag hade installerat ubuntu för att spara in lite pengar, tänkte att jag fick betala mellanskillnaden i telefonsupport

Över 18 månader och det enda hon har behövt hjälp med var att installera skrivaren.. Detta är alltså kvinnan som är rädd för "gamm-strömmen" som finns i kablar efter att man har tagit ut dem ur vägguttaget... (Lite on topic)

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk

Detta är från en kollega inom IT branchen(hoppas jag återger storyn korrekt).
Han jobbade på ett företag som leveredade it tjänster i början på 2000 talet till mindre företag.

Företag A har beställt en ny printer. Min kollega får i uppdrag att åka ut och installera den. För att det ska gå så smidigt som möjligt ute hos kund ringer han it ansvarig för att ställa lite frågor om inställningar etc. Han frågar även om hur han ska gör med Ip adressen på printern, om de har en som han vill att de ska använda eller ta första lediga fasta. It ansvariga svarade då att de inte har några ipadresser och att min kollega fick ta med egna. Efter det så märktes en plats i it förrådet IP-Adresser så att man kunde ta om det saknades ute hos kund

Visa signatur

Abit KD-7 RAID XP1600@1900 256mb DDR3200 4xSeagate 80 21" EIZO F931 och en jävligt snabb FLOPPY