Satt när jag flyttade in i min nya lägenhet med Bredbandbolaget i telefonen (vi hade ett bindande avtal med dom i 1 år till som vi inte kom loss ifrån) för att diskutera mitt ADSL.
sitter och förklarar för dom att jag har stor datorvana och sedan tidigare varit elektriker där jag bland annat har monterat nätverk..
till saken: Mitt bredband fungerade inte, de ber mig fint att koppla ur allt och göra om, detta gör jag.
de ber mig sedan bytta vägguttag i väggen då gamla kan gå sönder, så de gjorde jag då jag varit med om de problemet innan.. inget fungerar.. vi sitter där i 3 timmar i telefon och jag går med på alla de tester personen ber mig göra även om de verkar totalt löjliga..
och under hela tiden så säger personen i andra änden "vad konstigt, för jag ser ju att du är ansluten till oss här från våran sida"
som sagt 3 timmar senare måste jag gå till jobbet (kvällsskiftet började) så vi skulle prata mera dagen efter, samt att en tekniker skulle komma och kolla på sakerna.
dagen efter precis som lovat kommer teknikern och jag går igenom alla test vi gjorde var på han kliar sig i huvudet och säger "varför gjorde ni de?, och de? men de har inget med detta att göra!" och jag höll med mannen.
efter att han gjort sina tester i huset går han ner i källaren och kollar, sedan åker han till deras station.
efter 2 timmar ringer han mig:
Sa du att min kollega sagt att han kunnat se dig ansluten?
- ja det gjorde han.
det var konstigt...
-Jaså varför då?
För att när jag mäter kabeln så får jag bara fram att signalerna går 72 av 92 meter... det saknar 20 meter kabel, vilket betyder att den måste ha gått av någonstans på vägen.
Här började det roliga..
Ringer till bredbandsbolaget och berättar vad som sagts.
varpå de säger: Jaha, nä killen du pratade med första gången måste ha kollat om vi hade anslutning till stationen och inte ditt hem.
sedan är de snabba med att säga att det är min hyresvärds problem och att jag bara får gilla läget tills dess att de fixat det. (fick ett mobilt bredband med 1 gig surf som kompensation under tiden)
ringer min hyresvärd som blir rasande, som ringer bredbandsbolaget, som ringer mig och är sura för att de har fått problem med hyresvärden, som ringer tillbaka till min hyresvärd, som ringer mig och säger att jag ska skriva ner allt de säger.
sedan kommer vaktmästaren en dag med en elektriker och mäter kablarna i huset.. 15 meter av kabeln tillhör min hyresvärd. sista 5 tillhör bredbandsbolaget, vilket gör att de inte tänker fixa det.
bredbands bolaget säger att alla 20 tillhör fastigheten trotts att de sista 5 är utanför mitt under gatan. (vilket enligt lag är bredbandsbolagets, gå fastighetsvärden inte äger deras brunnar de har sin utrustning i.)
bla bla bla!
en månad senare efter fortsatta konflikter ringer jag och säger till bredbandsbolaget att jag tänker bestrida varje faktura tills dess att det fungerar.
när jag sagt de får jag detta svar (som jag frågat varje gång innan när jag ringt): vill du att vi river kontraktet? för i mina papper står det här att du har kunnat göra detta sedan dag 2. (vilket de sagt till mig i ca 1 månad att man inte kan göra de detta ska åtgärdas)
Svaret blev ett glatt JA! och jag var kvitt bbb och ADSL
ringer Telia (som har fiber i huset) och berättar historien för han som svarade..
2 minuter efter att vårat samtal tog slut hade han kopplat på en 100/100 lina till oss som aldrig har strulat..
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
lång historia, Tack för att du läste den.
så varför hör den in här? jo för ett av testerna som jag inte nämnde var att jag skulle ta en en skrivmejsel och snara kabeln runt som en spole för att "höja signalstyrkan"... kan väl ärligt säga nu när ni läst allt detta att jag inte genomförde riiiiiiktigt alla tester.. bara dom jag visste att han inte hittade på för att verka kunnig...
men jag tänker... stakars människor som inte vet bättre och får detta kundbemötande innan de går med på att skicka ut en tekniker...