Samsung NVMe SSD landar i Maj!

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om Intels 750 i jämförelse med Samsungs? Båda är NVMe
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168201673...

Ungefär 10kr per GB:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3053918

Samsungs ~15kr

Bättre garanti och random r/w på Intel?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Någon som följer detta lite noggrannare? Jag har funderat lite på att importera denna men känner mig väldigt osäker. Har hittat följande ställe Flexxmemory.co.uk, £158.48 några tidager köpare finns här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Någon som följer detta lite noggrannare? Jag har funderat lite på att importera denna men känner mig väldigt osäker. Har hittat följande ställe Flexxmemory.co.uk, £158.48 några tidager köpare finns här

Jag har letat efter precis samma sak. Förutom detta så har jag inte sett något konsument-NVMe som går att köpa alls. Det verkar ju finnas kvar så man kanske kan avvakta till 13:e och köpa när de får hem dem istället.

Permalänk
Medlem

Undrar just om dom här kommer att gå att hitta hos någon svensk leverantör i år?

Ska köpa dator imorgon tänkte jag, får väl köpa en 512 GB 850 Pro sålänge antar jag.

Permalänk
Medlem

Tror ni man åker på tull eller moms vid köp från Flexxmemory?
Total summan är £158.48 vilket känns rimligt men åka på moms och tull är inte lika kul. De nämner dock Tax Included.

Permalänk
Medlem

Ingen tull då det är inom EU. Moms måste du däremot betala, antingen svensk eller brittisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ingen tull då det är inom EU. Moms måste du däremot betala, antingen svensk eller brittisk.

Det är nog svårt att få köpa utan VAT om du inte är ett företag.
VAT är väl dessutom lägre än svensk moms, verkar var 20% på elektronik.

En fördel till är att man slipper betala copyswede.

Permalänk
Medlem

Det är inte svårt alls. Testa att handla från amazon.co.uk. Du betalar ingen brittisk moms då utan svensk moms. Säljer företaget till Sverige för ett visst belopp varje år är det svensk moms som gäller.

Permalänk

Någon som hört något nytt ang NVMe-varianten?

Provade klicka på länken några inlägg upp men verkar inte som sidan finns längre.

Har hittat en AHCI-variant på 512 GB som jag funderar på att köpa om det fortfarande inte går att få tag i NVMe-varianten och kommer fortsätta dröja. Min tanke är isf att använda disken i ett nytt Skylake-bygge baserat på ett MSI Gaming M7 som såvitt jag kunnat se ska ha fullt stöd för en Samsung M.2-disk. Undra dock om stödet bara gäller NVMe eller om AHCI funkar det med...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köpte en 512GB SM951 NVMe på flexxmemory.co.uk kom hem efter bara 3 arbetsdagar, mycket imponerad!
Nu väntar jag bara på mitt LGA2011-3 moderkort med, Tyskar är tydligen inte lika effektiva/snabba på att skicka saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är inte svårt alls. Testa att handla från amazon.co.uk. Du betalar ingen brittisk moms då utan svensk moms. Säljer företaget till Sverige för ett visst belopp varje år är det svensk moms som gäller.

Vill minnas att det var någon ny EU regel som ser till detta. De måste anpassa sin betalning så att moms sker till mottagarlandet och med dens % och lagar. Det går dock utmärkt att handla som du säger från dessa siter, och man slipper tull avgifter, samt momsen är redan inräknad.

Jämför man med att handla från tex USA så kan ibland lyckas komma undan moms + tull från USA mfl, men lika ofta så åker man dit och får lite extra avgifter mm. Så det är enklare att köra det inom EU direkt.

@WebMaximus AHCI är ofta med som bakåtkompatibilitet. Du kan ju välja allt från RAID till IDE läge än idag, så ser ingen anledning varför de skulle ta bort AHCI. Det är inget som påverkar kontakten, utan är bara "språket" de pratar med så att säga.

Permalänk
Medlem

Om ni köper någonstans ifrån, headsuppa om de finns i stock.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk

Kollade just på stället i England som tipsades om ovan men där fanns de inte i lager.

Funderar på att köpa en Intel 750 PCIe istället men har en fråga. Eftersom den sitter på sitt eget PCIe kort kommer den att sänka hastigheten på min PCIe buss som ju normalt kör x16? För 750-disken kör väl x4?

Moderkortet jag tänkt basera min nya burk på är MSI Gaming M7 och proppen blir en 6700k och moderkortet har ju en M.2-slot med stöd för PCIe x4 - är det bättre att köra med den än ett kort i vanliga PCIe-slotten?

Permalänk
Skrivet av WebMaximus:

Kollade just på stället i England som tipsades om ovan men där fanns de inte i lager.

Funderar på att köpa en Intel 750 PCIe istället men har en fråga. Eftersom den sitter på sitt eget PCIe kort kommer den att sänka hastigheten på min PCIe buss som ju normalt kör x16? För 750-disken kör väl x4?

Moderkortet jag tänkt basera min nya burk på är MSI Gaming M7 och proppen blir en 6700k och moderkortet har ju en M.2-slot med stöd för PCIe x4 - är det bättre att köra med den än ett kort i vanliga PCIe-slotten?

Ja det är bättre att köra M.2-slot då den kan boota snabbare därifrån och du på så vis känner av att du har en snabb SSD!

Permalänk

Jo, förstått att boot inte går så snabbt med 750 men å andra sidan startar jag normalt min burk en gång om dan så ser det inte som ett stort problem med tanke på att 750 är BRA mycket snabbare än Samsung-disken väl inne i Windows när man kollar på random read vilket väl ofta är den mest intressanta siffran. Jämför då med AHCI-varianten av Samsung-disken. NVMe-varianten har ju betydligt bättre värden men fortfarande inte i klass med 750 och är dessutom i nuläget mer eller mindre omöjlig att få tag i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Per Hansson:

Köpte en 512GB SM951 NVMe på flexxmemory.co.uk kom hem efter bara 3 arbetsdagar, mycket imponerad!
Nu väntar jag bara på mitt LGA2011-3 moderkort med, Tyskar är tydligen inte lika effektiva/snabba på att skicka saker

Vilket frakt alternativ valde du? Funderar på deras standard alternativ är paketet försäkrat och spårbart med det valet? Vill inte att posten skall tappa bort paketet och man måste lägga en ny beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Vilket frakt alternativ valde du? Funderar på deras standard alternativ är paketet försäkrat och spårbart med det valet? Vill inte att posten skall tappa bort paketet och man måste lägga en ny beställning.

Skall köpa ett gäng av dessa 512:or. Har AHCI-varianten på 256GB i NUC:en och är jättenöjd.
Så fort de finns in stock igen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Tino:

Vilket frakt alternativ valde du? Funderar på deras standard alternativ är paketet försäkrat och spårbart med det valet? Vill inte att posten skall tappa bort paketet och man måste lägga en ny beställning.

Jag valde:
Royal Mail (International Tracked/Signed)
Det blev €10.2 i porto, paketet går då spåra på Royal Mails hemsida sedan när det kommer till Sverige via Posten.se

Permalänk
Skrivet av Per Hansson:

Köpte en 512GB SM951 NVMe på flexxmemory.co.uk kom hem efter bara 3 arbetsdagar, mycket imponerad!

När köpte du din disk från dem?

Permalänk

@WebMaximus beställde den i Torsdags för två veckor sedan, den låg hos posten efterföljande Måndag...

Lite mer info här om du är nyfiken, har postat lite prestandaresultat på efterföljande sida...
http://www.overclock.net/t/1543242/found-samsung-sm951-for-sa...

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som kan tänkas vara så speciellt med leverans/tillverkning av just denna typ av PCIe M.2.? Vet att det surrat lite rykten om OEM prioriteras, plattor och laptops, men detta vore en formidabel succé för stationärt också.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Per Hansson:

@WebMaximus beställde den i Torsdags för två veckor sedan, den låg hos posten efterföljande Måndag...

Lite mer info här om du är nyfiken, har postat lite prestandaresultat på efterföljande sida...
http://www.overclock.net/t/1543242/found-samsung-sm951-for-sa...

OK, du kan skatta dig lycklig som fick tag i en för verkar allt annat än enkelt för stunden! Själv kommer jag köra på Intel 750 PCIe istället, orkar inte leta runt efter NVMe-varianten av Samsung längre. Tyvärr har jag läst/hört att 750an är väldigt slö vid boot och speciellt i jämförelse med Samsung-disken men å andra sidan är 750an väldigt snabb när Windows väl är igång och då t om snabbare än Samsung. Gillar speciellt att den fixar 430.000 IOPS jämfört med 300.000 om jag minns rätt för Samsung-disken (NVMe-modellen).

En annan intressant grej var att jag ringde och snackade med Inet om det här och tjejen jag fick prata med gick iväg för att kolla med deras produktchef och kom sen tillbaka med svaret att "Man bestämt sig för att man inte vill plocka in Samsung's NVMe-modell till norden...) Vad anledningen till detta beslut är framgick inte.

Permalänk

@WebMaximus det är ju dina pengar men du bör veta att Intel's 750 är bara en rebrandad SSD DC SSD, och dessa har endast bra prestanda i enterprise belastningar. De är inte över huvud taget optimerade för klientbelastningar.
Jämför Atto testen på min disk med en 750, detta på QD4 vilket redan det är högre än vad en normal klient någonsin kommer up i.

http://www.overclock.net/t/1543242/found-samsung-sm951-for-sa...
http://www.anandtech.com/show/9090/intel-ssd-750-pcie-ssd-rev...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Per Hansson:

det är ju dina pengar men du bör veta att Intel's 750 är bara en rebrandad SSD DC SSD, och dessa har endast bra prestanda i enterprise belastningar. De är inte över huvud taget optimerade för klientbelastningar.

Skrivet av Anandtech:

Even though the SSD 750 is built upon the SSD DC P3700 platform, it's a completely different product. Intel spent a lot of time on redesigning the firmware to be more suitable for client applications, which differ greatly from typical enterprise workloads. The SSD 750 is supposed to be more focused on random performance as the majority of IOs in client workloads tend to have random patterns and be small in size. The sequential write speeds may seem a bit low for such high capacities for that reason, but ultimately Intel's goal was to provide better real world performance rather than focus on maximum benchmark numbers, which has been Intel's strategy ever since the X25-M days.

Källa: http://www.anandtech.com/show/9090/intel-ssd-750-pcie-ssd-review-nvme-for-the-client

Permalänk

@Sveklockarn jomenvisst, strunta i att kolla på benchmarken, för dom talar ju inte sitt egna språk.

Citat:

TechSpot's system administrator Per Hansson pointed out that all Intel enterprise SSDs released after the Intel 710 seem to deliver poor I/O performance at low queue depths and low transfer sizes.
Above we can see that the read performance for low transfer sizes is poor on the Intel SSD 750 Series 1.2TB, achieving just 44MB/s when working with 1K data, 59MB/s for the 2K data test and just 127MB/s for the 8K test.
In comparison, Samsung's SSD 850 Pro starts our test with 70MB/s for 1K, 147MB/s for 2K and 424MB/s for 8K. The SSD 750 provided the same weak performance with the NVMe driver installed.
It wasn't until the data size hit 128K that the SSD 750 took over.

Källa: http://www.techspot.com/review/984-intel-ssd-750-series/page7...

Den jämnförelsen var då emot vanliga SATA baserade Samsung 850 Pro

Eller varför inte ta Anandtech som en källa också:

Citat:

While Intel specifically built a client-oriented firmware for the SSD 750, the company made it clear that it focused on sustained random IO performance rather than high peak throughput, and the tradeoff pays off as long as the IO workload is intensive enough (think multiple VMs for instance).

All in all, the SSD 750 remains as the best option for very IO intensive workloads, but for a more typical enthusiast the SM951-NVMe provides better performance, although not substantially better than the AHCI version.

Källa: http://www.anandtech.com/show/9396/samsung-sm951-nvme-256gb-p...

Sen kan du även läsa hela denna sidan:
http://www.techspot.com/review/989-samsung-sm951-pcie-ssd/pag...

Permalänk
Medlem

@Per Hansson: Härligt att läsa ett så välmotiverat inlägg.

Tyvärr är SM951 inte ett realistiskt alternativ p.g.a. att den i praktiken knappt går att få tag på, annars hade jag gärna köpt en. Jag köpte en 400 GB Intel 750 2.5" och ett ASUS Hyper Kit som jag kör i M.2-platsen på ett Z170-moderkort samt en vanlig hederlig SATA-ansluten 512 GB Samsung 850 Pro för ökat lagringsytrymme. När Samsung, eller någon annan, till sist börjar sälja en kommersiellt tillgängligt M.2/U.2-enhet som brädar en Intel 750 så köper jag antagligen en sån.

Permalänk
Medlem

Jag har alternativet att proppa in SM951 i M.2 (x2) eller att skaffa en adapter och använda x4 direkt via PCIe.

Med tanke på att jag bara har 16 lanes på 4790K (som just nu tas upp av 980 Ti) kommer den tvingas köras i 8x vid inproppning på PCIe-plats (vilket eventuellt sänker prestandan något). M.2 x2-platsen verkar dock separat från detta och ser inte ut att påverka lanes i övrigt, men eftersom SSDn är tänkt att köras i x4 borde jag få en märkbar prestandaförlust på den istället?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Jag har alternativet att proppa in SM951 i M.2 (x2) eller att skaffa en adapter och använda x4 direkt via PCIe.

Med tanke på att jag bara har 16 lanes på 4790K (som just nu tas upp av 980 Ti) kommer den tvingas köras i 8x vid inproppning på PCIe-plats (vilket eventuellt sänker prestandan något). M.2 x2-platsen verkar dock separat från detta och ser inte ut att påverka lanes i övrigt, men eftersom SSDn är tänkt att köras i x4 borde jag få en märkbar prestandaförlust på den istället?

Hm. Finns det någon begränsning på antal PCIe på moderkorten? Om jag har 4 st GTX980 och vill ha 4 st PCIe SSD går inte det?
Eller rättare sagt vilket moderkort skall jag köpa då?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Jag har alternativet att proppa in SM951 i M.2 (x2) eller att skaffa en adapter och använda x4 direkt via PCIe.

Med tanke på att jag bara har 16 lanes på 4790K (som just nu tas upp av 980 Ti) kommer den tvingas köras i 8x vid inproppning på PCIe-plats (vilket eventuellt sänker prestandan något). M.2 x2-platsen verkar dock separat från detta och ser inte ut att påverka lanes i övrigt, men eftersom SSDn är tänkt att köras i x4 borde jag få en märkbar prestandaförlust på den istället?

Du kommer inte märka någon skillnad om ditt kort "bara" körs på 8x PCIe 3.0, det är full tillräckligt för alla kort som finns idag. Om din M.2-port går igenom PCH så har du en begränsning på ca 2,5 GB/s (4x 625 MB/s) i möjlig teoretisk bandbredd på Z97, så jag skulle inte tro att du kommer märka något där heller.

Jag valde bort att ha min enhet som PCIe-kort eftersom jag inte ville begränsa luftflödet kring mitt grafikkort.

@Per Hansson: Har du någon aning eller spekulation om varför SM951 inte släpps på konsumentmarknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Källa: http://www.anandtech.com/show/9090/intel-ssd-750-pcie-ssd-review-nvme-for-the-client

"The sequential write speeds may seem a bit low for such high capacities for that reason, but ultimately Intel's goal was to provide better real world performance rather than focus on maximum benchmark numbers, which has been Intel's strategy ever since the X25-M days."

Argumenterar inte emot 750, det verkar vara en bra disk, men den meningen ovan är en hästlast med bullshit.

De har på klientsidan kört på Sandforce kontrollern som haft mest fokus på snabbast skrivning, benchmarks, och haft usel läs IOPs sedan den kom 2010.
Det är dock trevligt att se att de nu vänder mot bättre läs IOPs, för 520, 530, 730 och allt innan baserat på Sandforce har varit hopplöst slöa i IOPs jämfört, då hela kontrollern är skrivoptimerad.

Med det sagt så vinner Sandisk Extreme Pro de flesta benchmarks, men 850 Pro vinner verklighetens tester. Med AHCI ur bilden så är det nya spelregler dock

Kul att se Intel på banan igen, men ni som köper 750, er vinst blir extremt kortlivad...
Jag tänker köpa min första NVMe disk nästa år... när nästa gen av 3D NAND ska komma