Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk

Tackar också för tipset om Lenovo A10-70. En styck beställd!

Permalänk
Inaktiv

Jag fick hem min Lenovo Tab 2 A10-70 igår. Riktigt nöjd hittills måste jag säga.

Sett till priset är kvalitén på plattan faktiskt rätt bra. Jag har haft ZTE Blade, Nexus 7 gen1, Toshiba Encore innan och jag tycker personligen denna är i nivå med den bästa av dessa, troligen bättre ändå. Produkten känns stabil, lätt sett till storleken. Jag har inget fodrsl/stöd till min ännu då jag ville testa hur mycket ljudet blockas men det blir något ASAP.

Panelen i plattan, 10,1" IPS med upplösningen 1920x1200 är svårslagen i prisklassen. Ingen jättehög DPI men bilden är skarp och såklart skarpare och mer högupplöst än de flesta konkurrerande modellering prisklassen. Inga döda pixlar eller liknande med mitt exemplar, bilden upplevs jämn och bra möjligen lite väl ljusstark.

Ljudet är bättre än i mina gamla plattor och ger för mig en klarare och fylligare ljudbild än vad jag är van vid de högtalare som portabla enheter ofta har. Valet att använda Dolby Atmos och stereohögtalare känns bra och något jag hoppad fler tillverkare överväger.
Bastoner är det som väntat klent med och är i mitt tycke en nackdel. Jag har inte hunnit prova med hörlurar men förväntar mig att det bör låta bra nog. Sett till priset finns det för mig inget att klaga på här.

Min platta hade batteriladfning på 28% när jag packat upp och kopplat in den på laddning. Lät den ladda till 100% innan jag startade den för att få ett hum om batteritid. Under de 3-4 timmar den varit igång och använts (ganska hårt, med as ktiv skärm och installationer av olika slag mestadels så var den efter ungefär tre timmar på ungefär 70%. Inte kollat vad den låg på nu på morgonen men troligen 60%, det var iallafall vad batteriikonen indikerade. Påståendena om 8-10 timmars användning verkar kunna stämma bra även om tiden lär kortad ner vid spelande och andra krävande användningsområden. Plattan blir ganska varm vid användning men inget som känns direkt oroande dock.

Touchpanelen känner igen tryck, svepningar och liknande utan problem. Plattan känns allmänt responsiv med, trycker jag på en app så startar den mer eller mindre omedelbart. Nu har jag inte hunnit prova appar alltför mycket men läsa RSS i Feedly och surfa med Firefox gick snabbt och bra. Strömma video och musik från min NAS gick bra men hade ganska dåliga hastigheter, troligen inte plattans fel utan min nätverksutrustning som bråkar, märkte det för sent för att felsöka.

Spel har jag inte provat, startade Fallout Shelter under morgonen och allt verkar fungera bra där. Dock är frågan hur spelet fungerar när man har spelat ett tag och har massor av invånare, rum och annat som tynger ner plattan.

Avsaknad av microHDMI kan vara en nackdel men inte för mig personligen. Valet att stoppa i 32GB minne och ge möjlighet att köra microSD-minnen i upp till 64GB ger rätt mycket utrymme att använda. Nu har jag ett 64GB minne att använda men har inte haft möjlighet att göra det ännu, dock ser jag ingen anledning till att det skulle krångla.

Det som var lite trist var att behöva uppdatera Android flera gånger innan den körde med senaste versionen, 5.0.1. Efter någon uppdatering börjar Google Play bråka om "wrong architecture", ett problem även @Daemon hade. För mig försvann det med sista Androiduppdateringen och sedan dess har allt fungerat bra vad jag hittills sett. Det blir såklart mer testande under helgen, ser jag något nämnvärt uppdaterar jag med detta.

Har man 1300kr och behöver en surfplatta bör man verkligen titta närmare på denna. Jag ångrar inte mitt köp iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Hej,

Någon som vet om Lenovo Tab 2 A10-70 10,1" fungerar att streama 1080p via t.ex. Plex och Netflix utan problem?

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/surfplatta...

Edit: Lär mig läsa. @anon5930 hade ju en fenomenal genomgång innan mig.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Fan...980 Ti-tipset...Priset höjdes

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

@anon5930: Tack för info, beställning lagd

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag fick hem min Lenovo Tab 2 A10-70 igår. Riktigt nöjd hittills måste jag säga.

Sett till priset är kvalitén på plattan faktiskt rätt bra. Jag har haft ZTE Blade, Nexus 7 gen1, Toshiba Encore innan och jag tycker personligen denna är i nivå med den bästa av dessa, troligen bättre ändå. Produkten känns stabil, lätt sett till storleken. Jag har inget fodrsl/stöd till min ännu då jag ville testa hur mycket ljudet blockas men det blir något ASAP.

Panelen i plattan, 10,1" IPS med upplösningen 1920x1200 är svårslagen i prisklassen. Ingen jättehög DPI men bilden är skarp och såklart skarpare och mer högupplöst än de flesta konkurrerande modellering prisklassen. Inga döda pixlar eller liknande med mitt exemplar, bilden upplevs jämn och bra möjligen lite väl ljusstark.

Ljudet är bättre än i mina gamla plattor och ger för mig en klarare och fylligare ljudbild än vad jag är van vid de högtalare som portabla enheter ofta har. Valet att använda Dolby Atmos och stereohögtalare känns bra och något jag hoppad fler tillverkare överväger.
Bastoner är det som väntat klent med och är i mitt tycke en nackdel. Jag har inte hunnit prova med hörlurar men förväntar mig att det bör låta bra nog. Sett till priset finns det för mig inget att klaga på här.

Min platta hade batteriladfning på 28% när jag packat upp och kopplat in den på laddning. Lät den ladda till 100% innan jag startade den för att få ett hum om batteritid. Under de 3-4 timmar den varit igång och använts (ganska hårt, med as ktiv skärm och installationer av olika slag mestadels så var den efter ungefär tre timmar på ungefär 70%. Inte kollat vad den låg på nu på morgonen men troligen 60%, det var iallafall vad batteriikonen indikerade. Påståendena om 8-10 timmars användning verkar kunna stämma bra även om tiden lär kortad ner vid spelande och andra krävande användningsområden. Plattan blir ganska varm vid användning men inget som känns direkt oroande dock.

Touchpanelen känner igen tryck, svepningar och liknande utan problem. Plattan känns allmänt responsiv med, trycker jag på en app så startar den mer eller mindre omedelbart. Nu har jag inte hunnit prova appar alltför mycket men läsa RSS i Feedly och surfa med Firefox gick snabbt och bra. Strömma video och musik från min NAS gick bra men hade ganska dåliga hastigheter, troligen inte plattans fel utan min nätverksutrustning som bråkar, märkte det för sent för att felsöka.

Spel har jag inte provat, startade Fallout Shelter under morgonen och allt verkar fungera bra där. Dock är frågan hur spelet fungerar när man har spelat ett tag och har massor av invånare, rum och annat som tynger ner plattan.

Avsaknad av microHDMI kan vara en nackdel men inte för mig personligen. Valet att stoppa i 32GB minne och ge möjlighet att köra microSD-minnen i upp till 64GB ger rätt mycket utrymme att använda. Nu har jag ett 64GB minne att använda men har inte haft möjlighet att göra det ännu, dock ser jag ingen anledning till att det skulle krångla.

Det som var lite trist var att behöva uppdatera Android flera gånger innan den körde med senaste versionen, 5.0.1. Efter någon uppdatering börjar Google Play bråka om "wrong architecture", ett problem även @Daemon hade. För mig försvann det med sista Androiduppdateringen och sedan dess har allt fungerat bra vad jag hittills sett. Det blir såklart mer testande under helgen, ser jag något nämnvärt uppdaterar jag med detta.

Har man 1300kr och behöver en surfplatta bör man verkligen titta närmare på denna. Jag ångrar inte mitt köp iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

En vital punkt för mig är dess formgivning och jag har nuvarande en Google Nexus 7, 2 gen (den "nyaste" alltså) och är helt kär i storleken, tyngden, dess något gummiaktiga bakstycke och dess rundande kanter. Den ligger fantastiskt skönt i händerna och är rätt väsentligt då jag läser massor av e-böcker på den

Min fråga är helt enkelt om inte Lenovon Tab 2 känns stor och "kantig"? Ser ut så på de YT klipp jag ögnat igenom.
Vad tycker du, i jämförelse med din Nexus 7?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Najk:

Hej,

Någon som vet om Lenovo Tab 2 A10-70 10,1" fungerar att streama 1080p via t.ex. Plex och Netflix utan problem?

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/surfplatta...

Edit: Lär mig läsa. @anders190 hade ju en fenomenal genomgång innan mig.

Nu har jag inte Plex eller Netflix men 1080p klipp på Youtube går bra iallafall. Lite osäker på hur stor skillnaden är däremellan. Efter en omstart av router och NAS så går det lite bättre att strömma från NAS'en men det skulle nog behöva testas mer då jag fortfarande tycker att det kan hacka efter en stund. Kan vara plattan, min NAS eller min router (ganska troligt, WiFi fungerar rätt sådär). Provar med Lastbilsscenen från början av Terminator 2, videon är 1920x8xx någonting så förvisso inte fullHD men.. det är ju film trots allt.

Någon som har tjänsterna i fråga bör kunna ge ett bättre förslag men personligen tror jag inte att det skulle vara något större problem iallafall.

Skrivet av Phil88:

@anders190: Tack för info, beställning lagd

Härligt!
Jag tror jag fick med det mesta. För mer avancerade behov bör man nog titta på en dyrare modell men ändå, sett till vad man får för priset så bör den räcka ganska långt iallafall.

Skrivet av Swe.Stars:

En vital punkt för mig är dess formgivning och jag har nuvarande en Google Nexus 7, 2 gen (den "nyaste" alltså) och är helt kär i storleken, tyngden, dess något gummiaktiga bakstycke och dess rundande kanter. Den ligger fantastiskt skönt i händerna och är rätt väsentligt då jag läser massor av e-böcker på den

http://d5htu2v3nddyh.cloudfront.net/media/catalog/product/g/o/google-nexus-7-2-lte-7.jpg

Min fråga är helt enkelt om inte Lenovon Tab 2 känns stor och "kantig"? Ser ut så på de YT klipp jag ögnat igenom.
Vad tycker du, i jämförelse med din Nexus 7?

Stor är den. Själv har jag varit rätt nöjd med 8" formatet som min Encore har, något större än en Nexus 7 med dess 7" men går fortfarande att hålla i en hand. Denna behöver man lite mer kontroll på hur man håller, framförallt om man inte vill täcka displayen. Den gör sig nog samtidigt bättre i ett fodral uppställd kanske, beror lite på användsningsområdet antar jag.

Nu finns det också 8" modeller från Lenovo men dessa har jag själv inte tittat så mycket på. Min Nexus 7 gav jag bort till min morsa så har den inte tillgänglig att jämföra med tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det som var lite trist var att behöva uppdatera Android flera gånger innan den körde med senaste versionen, 5.0.1. Efter någon uppdatering börjar Google Play bråka om "wrong architecture", ett problem även @Daemon hade. För mig försvann det med sista Androiduppdateringen och sedan dess har allt fungerat bra vad jag hittills sett. Det blir såklart mer testande under helgen, ser jag något nämnvärt uppdaterar jag med detta.

Skickades från m.sweclockers.com

det där med "wrong architecture" hände mig med. Jag tror det blir så ifall man loggat in på googlekontot och därefter uppdaterar till senaste android versionen.
Jag löste det med att rensa all data på surfplattan genom att gå in på inställningar-->säkerhetskopiering och återställning-->återställ standardinst. Det rensar all data men behåller senaste android versionen som man uppdaterat till (lollipop 5.0.1).

Så bättre att vänta med att confa googlekontot tills man uppdaterat hela enheten så slipper man göra om det igen.

Väldigt bra recension btw.
Har precis fått min och ska leka lite med den nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av jussit:

Webhallen helg kampanj, ac66u för 990kr.
(Bara i butik) :/

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/kampanje...

Finns även för samma pris över internet som jag fattat det.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/202953-a...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Finns även för samma pris över internet som jag fattat det.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/202953-a...

Förstår det också som att det borde gå o beställa den via nätet också. Men enligt webhallen är det bara i butik:
Fredrik Lindahl Gäller priserna även i webbutiken?
3 tim

Webhallen Sverige AB Nope, endast i våra fysiska butiker
1 tim
Robert Petterson Webhallen Sverige AB Priserna står på webshoppen också?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndyX:

det där med "wrong architecture" hände mig med. Jag tror det blir så ifall man loggat in på google konto och sen uppdaterat till senaste android versionen.
Jag löste det med att rensa all data på surfplattan genom att gå in på inställningar-->säkerhetskopiering och återställning-->återställ standardinst. Det rensar all data men behåller senaste android versionen som man uppdaterat till (lollipop 5.0.1).

Så bättre att vänta med att confa googlekontot tills man uppdaterar hela enheten så slipper man göra om det igen.

Väldigt bra recension btw.
Har precis fått min och ska leka lite med den nu

Smart! Det kan mycket väl vara så. Även jag loggade in med mitt konto innan jag gjorde första systemuppdateringen.

Hade du fortfarande problemet när sista systemuppdateringen var installerad alltså? För mig försvann den med 5.0.1-uppdateringen så behövde inte göra någon återställning. Daemon fick göra samma sak som dig om jag inte minns helt fel. Absolut bäst är nog, som du säger, att vänta med inloggningen tills plattan är uppdaterad.

Tack, var inte helt optimalt att skriva på en Nexus 4 men jag tror jag fick till det hyffsat iallafall.

Permalänk
Medlem

Är Canton Movie 265 något att ha? För 4k vill säga?

https://www.dustinhome.se/product/5010821343/movie-265---blac...

Har en Onkyo förstärkare som är hyfsat fin och står oanvänd men har inte lust att lägga en förmögenhet på högtalare i lägenheten vi bor i nu!

Edit: Valde att slå till då Canton Movie 165 ligger runt 6k. Så kör en "gamble" och återkommer om jag gjorde ett bra eller dåligt köp ^^

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Fan...980 Ti-tipset...Priset höjdes

Riktigt uselt av NetOnNet att bara köra rea under en kväll >.>

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Riktigt uselt av NetOnNet att bara köra rea under en kväll >.>

NetOnNet kör inte reor. Dem har ett data system som ibland sätter ner priserna för vissa varor, men det är aldrig en officiell rea.
Sen förstår jag inte hur du kan anse att dem borde ha priserna en viss tid? Betydligt bättre såhär än att ha konstanta reor á la Komplett, Elgiganten och Dustin. Min åsikt åtminstone.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeris:

NetOnNet kör inte reor. Dem har ett data system som ibland sätter ner priserna för vissa varor, men det är aldrig en officiell rea.
Sen förstår jag inte hur du kan anse att dem borde ha priserna en viss tid? Betydligt bättre såhär än att ha konstanta reor á la Komplett, Elgiganten och Dustin. Min åsikt åtminstone.

Det är en rea, oavsett vad de själva försöker få folk att tro att det är.

EDIT: Jag kan såklart ha fel men det enda som skiljer det NetonNet gör mot andra är väl egentligen att de vägrar använda just ordet rea?

Permalänk
Skrivet av Xeris:

NetOnNet kör inte reor. Dem har ett data system som ibland sätter ner priserna för vissa varor, men det är aldrig en officiell rea.
Sen förstår jag inte hur du kan anse att dem borde ha priserna en viss tid? Betydligt bättre såhär än att ha konstanta reor á la Komplett, Elgiganten och Dustin. Min åsikt åtminstone.

Rea, prissänkning kalla det vad du vill.

Hur ska man hinna köpa något om man inte sitter här och F5:ar hela dagarna? Några timmars prissänkning under en kväll är totalt meningslöst enligt mig iaf.

Får nog bli att beställa ett 980 Ti på caseking istället, rätt bra priser där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Är Canton Movie 265 något att ha? För 4k vill säga?

https://www.dustinhome.se/product/5010821343/movie-265---blac...

Har en Onkyo förstärkare som är hyfsat fin och står oanvänd men har inte lust att lägga en förmögenhet på högtalare i lägenheten vi bor i nu!

Edit: Valde att slå till då Canton Movie 165 ligger runt 6k. Så kör en "gamble" och återkommer om jag gjorde ett bra eller dåligt köp ^^

Slog till några år sedan på canton 2005 tror jag, som också såldes för 4 eller 5k. Tycker det är riktigt bra ljud, kristallklart, bra bas. Fick problem med basen senare, men behövde bara kalibrera om det så funkade allt bra. Nöjd med dessa högtalarna, vill man ha bättre så får man punga ut en hel del mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är en rea, oavsett vad de själva försöker få folk att tro att det är.

EDIT: Jag kan såklart ha fel men det enda som skiljer det NetonNet gör mot andra är väl egentligen att de vägrar använda just ordet rea?

Skrivet av SuperFlugan:

Rea, prissänkning kalla det vad du vill.

Hur ska man hinna köpa något om man inte sitter här och F5:ar hela dagarna? Några timmars prissänkning under en kväll är totalt meningslöst enligt mig iaf.

Får nog bli att beställa ett 980 Ti på caseking istället, rätt bra priser där.

Skillnaden skulle jag säga är att det inte är någonting dem går ut och gör reklam för. Tycker det verkar mer som en bonus för dem som ändå ska köpa.

Permalänk
Medlem

Byggde ihop en dator på NetOnNet för 11k. Med 970, 16gb Ram, i5 6600K för lite över 11k.
Sen såg jag denna,

http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-g20aj-nr059s-dreamhack...

Känns ju som ett bra köp också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Byggde ihop en dator på NetOnNet för 11k. Med 970, 16gb Ram, i5 6600K för lite över 11k.
Sen såg jag denna,

http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-g20aj-nr059s-dreamhack...

Känns ju som ett bra köp också?

Den är absolut vettig men jag hade personligen gått på 6600k, då du kommer kunna köpa ett nytt grafikkort om 2-3 år och ha en 'ny dator'. Uppgraderingsmöjligheterna för asusen äe små, men det är helt klart en kompetent liten burk.

Har du behov av en smidig lätt dator? Välj asusen, men vill du framtidssäkra så bygg eget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Byggde ihop en dator på NetOnNet för 11k. Med 970, 16gb Ram, i5 6600K för lite över 11k.
Sen såg jag denna,

http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-g20aj-nr059s-dreamhack...

Känns ju som ett bra köp också?

Oklockbar processor, dåligt luftflöde vilket leder till högljud och varma komponenter. Och de använder referenskylare på grafikkortet tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vill även jag tacka för tipset om Lenovo plattan, hämtade ut den idag!
Mycket nöjd än så länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Rea, prissänkning kalla det vad du vill.

Hur ska man hinna köpa något om man inte sitter här och F5:ar hela dagarna? Några timmars prissänkning under en kväll är totalt meningslöst enligt mig iaf.

Får nog bli att beställa ett 980 Ti på caseking istället, rätt bra priser där.

Netonnet verkar gå igenom sina 980Ti för prissänkning i tur och ordning, G1, EVGA SC+ och MSI har iaf alla haft sina sänkta i omgångar. Var på tårna!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Netonnet verkar gå igenom sina 980Ti för prissänkning i tur och ordning, G1, EVGA SC+ och MSI har iaf alla haft sina sänkta i omgångar. Var på tårna!

Oki!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Slog till några år sedan på canton 2005 tror jag, som också såldes för 4 eller 5k. Tycker det är riktigt bra ljud, kristallklart, bra bas. Fick problem med basen senare, men behövde bara kalibrera om det så funkade allt bra. Nöjd med dessa högtalarna, vill man ha bättre så får man punga ut en hel del mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att höra att du är nöjd! Som sagt så har jag inte lust att punga ut massa pengar på högtalare i en lägenhet. Man har ju grannar ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Får nog bli att beställa ett 980 Ti på caseking istället, rätt bra priser där.

Är det caseking.de eller .co.uk du menar?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Hej

Är det någon mer än jag som har problem med wi-fi och Lenovoplattan(tab 2 a10-70)? Tappar kontakten mer eller mindre hela tiden.

/M

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mashi:

Hej

Är det någon mer än jag som har problem med wi-fi och Lenovoplattan(tab 2 a10-70)? Tappar kontakten mer eller mindre hela tiden.

/M

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, köpte plattan i onsdags och den har fungerat felfritt. Vill också passa på att tacka @Nettwinkle för tipset i forumet tidigare i veckan. Köpte plattan för 1290 kronor , idag kostar den återigen 2695 kronor .

Enda problemet för mig är att jag inte kan köra 1080p när jag kollar på youtube. Det alternativet finns inte.

Edit: OK nu fungerar det att köra 1080p efter systemuppdatering till 5.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mashi:

Hej

Är det någon mer än jag som har problem med wi-fi och Lenovoplattan(tab 2 a10-70)? Tappar kontakten mer eller mindre hela tiden.

/M

Skickades från m.sweclockers.com

Nopes, helnöjd med min platta.
Riktigt bra pris för den

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Är det caseking.de eller .co.uk du menar?

caseking.de

Finns MSI och Gigabyte 980 Ti för ~7000kr med frakt.