Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Anledningen till att sitta kvar med Windows 8.1.1 ett tag till som primärt OS

Följer med spänning utvecklingen av Windows 10 på min lekdator. Jag vet att det är Windows as a Service, men något mer ofärdigt än 10:an är svårt att hitta.

Vi ska snart rulla ut Windows 10 på ett gäng datorer på jobbet. Det ska bli spännande att se hur det tas emot

Jag stängde av skuggorna i Windows 10 för att "sida vid sida" skulle fungera hjälpligt. Var inte så lyckat när den feta skuggan täcker ena fönstret och gör det svårare att läsa innehållet. Men tydligen klagade folk på att skuggorna var för otydliga i 8:an.

Jaså, är det gamla ikoner åt vänster? Jaja, det bevisar ju vilket håll jag gillar saker i alla fall

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Om man kunde få tillbaka Aero med mörkt tema vore en dröm. Men det är väl för mycket att hoppas på?

Jag tycker W10 är okej när man får det att fungera. Även om jag haft en del trassel med det (startmenyn försvinner). Och W10 känns märkligt nog som segare än W8.1. Jag ligger nog kvar ett W 8.1 ett tag, med Classic Start och AeroGlass älskar jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Windows knappen och bara söka (skriv direkt) är smidigt så in i

det var ju nyhet i Windows 7 iofs

Men... ändå, det är många sådana där småtrick som man kanske inte snappar upp när det kommer ett nytt windows, jag tog mig en stund och försökte leta rätt på sådant i Windows 10, ingen djupare forskning men hittade en sida med några saker jag själv tyckte var intressant...

Turn off File Explorer's Quick Access view

When you open File Explorer in Windows 10, it defaults to a new Quick Access view that shows your most frequently accessed folders and recently viewed files. I love it, personally, but if you’d rather File Explorer defaulted to the “This PC” view found in Windows 8, here’s how.

Open File Explorer, then select View > Options from the Ribbon. A Folder Options window will open. Click the “Open File Explorer” drop-down menu at top, then select the “This PC” option. Click OK and you’re done!

Move open windows between virtual desktops

Virtual desktops let you segregate your open apps into discrete areas—literally multiple, virtualized versions of your PC’s desktops. Switching between open virtual desktops is easy enough using Task View (the button that looks like two panels, one over the other, in the taskbard) or Windows key + Tab, while Alt + Tab jumps you between open apps across all desktops. There’s also a way to actually shift an open app from one virtual desktop to another if you’d like to shuffle things around.

First, head to the virtual desktop housing the app you’d like to move to another virtual desktop, then open the Task View interface. Just click-and-hold on the app you’d like to move, then drag it to the desired virtual desktop at the bottom of the screen. You can also drag it to the “+New Desktop” option in the lower-right corner to create a new virtual desktop for the app.

Secret, powerful new Command Prompt tools

Windows 10 packs a slew of nifty new command line features, including—hallelujah!—the ability to copy and paste inside the command prompt with Crtl + C and Crtl + V.

To activate the goodies, open the command prompt. Right-click its title bar, then select Properties. You can find and enable the new features under the “Edit Options” section of the Options tab.

Customize your Start menu

Don’t forget to make the Start menu your own. If you appreciate the blend of the traditional interface with the Live Tiles, note that you can right-click on any tile and select Resize to alter the tile’s dimensions—just like on the Windows 8 Start screen.

Alternatively, if you loathe Live Tiles and the Metro interface with the ferocity of a thousand suns, you can also right-click on every one of the defaults in the Start menu and select Uninstall to wipe them from your system. (Or simply Unpin from Start if you’d rather hide than eradicate them.) Repopulate them with desktop software of your choosing—you can right-click any app or program and select Pin to Start—and before you know it, it’ll be kind-of-sort-of like the Windows 7 Start menu all over again.

Record a video of an app

Windows 10’s new Game DVR function is supposed to be used for recording video evidence of your most glorious gaming moments, but it’ll actually let you create videos of any open app or desktop software (though not OS-level areas like File Explorer or the desktop).

To summon it, simply press Windows key + G. A prompt will ask you if you want to open the Game bar. Lie your butt off and click the “Yes, this is a game box” and various options will appear in a floating bar. Simply click the circular Recordbutton to capture a video. You can find your saved videos in the Game DVR section of the Xbox app, or inside your user folder under Video > Captures.

GodMode

The legendary GodMode, a hidden staple for Windows power users, makes its return in Windows 10. As before, activating it unveils a power user menu that brings together all of your system’s far-flung settings and configuration options into a single location. Just create a new folder and rename it to following:

GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

Don’t forget the period after “GodMode”, and you can rename the “GodMode” portion whatever you’d like if you want another name for the folder.

Solitaire returns!

After being banished to the Windows Store in Windows 8, Solitaire is back in Windows 10, baby. But it can be tricky to find.

Solitaire’s not in the Start menu, and its old Start > Programs> Accessories > Games stomping grounds aren’t found in Windows 10. Looking for Solitaire in the All Apps section of the Start menu is also a fruitless endeavor—but that’s because the game’s officially called “Microsoft Solitaire Collection Preview.” You can find that in All Apps, or just search for Solitaire. It’ll pop right up.

Keyboard shortcuts

  • Snapping window: Windows key + Left or Right — LeBlanc says: "(Can be used with UP or DOWN to get into quadrants.)" Quadrants is the new Snap view mode that pins apps to the four quarters of the screen.

  • Switch to recent window: Alt + Tab – LeBlanc says: "Hold shows new Task View window view, let go and switches to app."

  • Task view: Windows + Tab – LeBlanc says: "New Task view opens up and stays open."

  • Create new virtual desktop: Windows key + Ctrl + D

  • Close current virtual desktop: Windows key + Ctrl + F4

  • Switch virtual desktop : Windows key + Ctrl + Left or Right

Hittade på denna sida, där det även fanns lite mer:
http://www.pcworld.com/article/2875600/windows/windows-10-the...
Snabbkommandona hittade jag här:
http://www.pcworld.com/article/2691390/these-are-windows-10s-...

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

@Yamato:

Funkade inte alls lika bra i w7 då skiten sökte allt ifrån .mp3 till .dll filer oavsett vad man valt att indexera
Det är ju trots allt program man vill starta snabbt, inte en låt eller en systemfil

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv

Kan väl uppdatera min tidigare kommentar här att jag nu sitter på Windows 10, dock bara på min speldator (som för övrigt alltid är offline) och än så länge flyter allt på som det ska och alla problem jag hittat har jag löst galant.

ALLT testas hej vilt och väldigt utförligt med andra ord och så länge jag inte hittar några kritiska fel eller hinder på vägen lär det inte bli en återinstallation av Windows 8.1

Jag lärde mig Windows 10 ganska fort faktiskt och nu känns det lika bekvämt att använda som Windows 8.1
Det gick på några timmar och resultatet ser riktigt lovande ut.

Dock lär det inte bli någon uppdatering till Windows 10 på min laptop då Windows 8.1 fungerar ypperligt.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att de förbättrat minneshanteringen en del! Spelar kanske inte så stor roll på våra gamingdatorer, men kan väl vara behövligt på en del laptops!

http://www.tenforums.com/windows-10-news/17993-windows-10-memory-compression.html

Vad jag hört finns det här redan i RTM, men att de inte skrivit om det förrän i samband med build 10525.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Avstängd

https://youtu.be/DwiHog2leMM

Hur man stänger av allt info skickade mm

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av marukusu:

Tycker det är bra att de förbättrat minneshanteringen en del!

...en lite modernare variant av nödlösningen himem.sys från 1991.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

...en lite modernare variant av nödlösningen himem.sys från 1991.

Quarterdeck Extended Memory Manager (QEMM) kändes som ett måste på den tiden!

Ska bli intressant att se hur Microsoft lyckas i Windows 10. På min Windows 10-dator är snarare processorn flaskhalsen (i3 550@3.2GHz) än mina 12GB i RAM.

EDIT:
Blandade ihop namnet med Quarterback Tools till Amiga OS.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av walkir:

Quarterback Extended Memory Manager (QEMM) kändes som ett måste på den tiden!

"Oh, Mr Greenfield! <tm debbie does dallas>

Quarterdeck. Körde SoftSpeed BBS mha QEMM och DESQview innan OS/2 Warp kom och Maximus OS/2 BBS. Gamla tiders version av Wordpress.

Förmodligen kommer jag fortsätta köra W10 ds och srv virtuellt som labb tills de känns mindre "vit" - nu lär man ju ha solglasögon på sig för att köra W10 - out the box. Likaså vill man gärna veta allt som telemetrin har för sig - det låter jag andra luska fram och ta fram medel mot.

Permalänk
Hjälpsam

En sak jag funderar lite på, om man har en version av Windows 7 som inte bootas i UEFI, uppgraderas då Windows 10 till en UEFI version eller inte?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En ska jag funderar lite på, om man har en version av Windows 7 som inte bootas i UEFI, uppgraderas då Windows 10 till en UEFI version eller inte?

Nej , du måste installera om datorn. Alltså aktivera UEFI , sen installera om. Det är olika partitioneringar bland annat.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Anledningen till att sitta kvar med Windows 8.1.1 ett tag till som primärt OS

Följer med spänning utvecklingen av Windows 10 på min lekdator. Jag vet att det är Windows as a Service, men något mer ofärdigt än 10:an är svårt att hitta.

Vi ska snart rulla ut Windows 10 på ett gäng datorer på jobbet. Det ska bli spännande att se hur det tas emot

Jag stängde av skuggorna i Windows 10 för att "sida vid sida" skulle fungera hjälpligt. Var inte så lyckat när den feta skuggan täcker ena fönstret och gör det svårare att läsa innehållet. Men tydligen klagade folk på att skuggorna var för otydliga i 8:an.

Av ren nyfikenhet, vad rullar du ut med, och hur många datorer?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Oneone:

Nej , du måste installera om datorn. Alltså aktivera UEFI , sen installera om. Det är olika partitioneringar bland annat.

Tack!
Misstänkte att det är på det viset, skall hjälpa en systerson i helgen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Av ren nyfikenhet, vad rullar du ut med, och hur många datorer?

Tanken är att använda ICD (Imaging and Configuration Designer) från Windows 10 ADK. Det är ett 30-tal klienter som skall uppgraderas till Windows 10 Pro. Uppdateringar kommer sedan skötas via WSUS.

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/dn9...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tanken är att använda ICD (Imaging and Configuration Designer) från Windows 10 ADK. Det är ett 30-tal klienter som skall uppgraderas till Windows 10 Pro. Uppdateringar kommer sedan skötas via WSUS.

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/dn9...

Okey så ni kör Win 7 idag ? sen efter upgrade ska du confa alla separat med WICD?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Okey så ni kör Win 7 idag ? sen efter upgrade ska du confa alla separat med WICD?

Ska gå igenom alla stegen de kommande dagarna, så tar gärna emot tips på andra lösningar. Men det är en uppgradering ifrån Windows 7 Pro till 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Har en laptop med Win10 och brukar bara sätta den i strömsparläge, inte stänga av den helt.

Nu när jag startat upp den har jag fått ett meddelande om ett allvarligt fel. Startmenyn och Cortana kan inte startas.
Det innebär att hela listen med startmenyn och klockan inte laddas in.

Hittade en lösning på nätet då fler haft samma problem och det visar sig vara att det är uppdateringar som behöver en omstart för att installeras, ligger i bakgrunden.
Så efter en omstart med installationer, fungerar det nu igen..

Är det verkligen så att Windows 10 kraschar, pga att uppdateringar väntar på att installeras????

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har en laptop med Win10 och brukar bara sätta den i strömsparläge, inte stänga av den helt.

Nu när jag startat upp den har jag fått ett meddelande om ett allvarligt fel. Startmenyn och Cortana kan inte startas.
Det innebär att hela listen med startmenyn och klockan inte laddas in.

Hittade en lösning på nätet då fler haft samma problem och det visar sig vara att det är uppdateringar som behöver en omstart för att installeras, ligger i bakgrunden.
Så efter en omstart med installationer, fungerar det nu igen..

Är det verkligen så att Windows 10 kraschar, pga att uppdateringar väntar på att installeras????

Finns väll en hel del buggar att reda ut. Kör du ren installation eller uppgradering?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hur ska jag göra nu? Jag köte förra året en 8.1 skiva på Inet (ej oem) uppdaterade den till 10 allt fungera bra men nu bytte jag moderkort. Då påstår ms att det inte är äkta längre. Ska jag mata in nyckeln till 8.1 jag fick på kartongen?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur ska jag göra nu? Jag köte förra året en 8.1 skiva på Inet (ej oem) uppdaterade den till 10 allt fungera bra men nu bytte jag moderkort. Då påstår ms att det inte är äkta längre. Ska jag mata in nyckeln till 8.1 jag fick på kartongen?

Tyvärr får du troligen köra om hela grejen igen från win 8 :/ jobbigt men sant.

Därför jag tror helt enkelt att efter juli nästa år, inte kommer gå att byta hårdvara med den gratislicensen man har. Utan helt enkelt antingen köpa win 10 eller gå tillbaks till förgående os.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur ska jag göra nu? Jag köte förra året en 8.1 skiva på Inet (ej oem) uppdaterade den till 10 allt fungera bra men nu bytte jag moderkort. Då påstår ms att det inte är äkta längre. Ska jag mata in nyckeln till 8.1 jag fick på kartongen?

Kör appen "kontakta support" som finns inbyggd i Windows 10. Då hjälper Microsoft dig att aktivera igen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Tyvärr får du troligen köra om hela grejen igen från win 8 :/ jobbigt men sant.

Därför jag tror helt enkelt att efter juli nästa år, inte kommer gå att byta hårdvara med den gratislicensen man har. Utan helt enkelt antingen köpa win 10 eller gå tillbaks till förgående os.

Avtalet säger dock att det kommer att gå att uppgradera även i framtiden, vilket vi redan har varit igenom ett antal gånger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Avtalet säger dock att det kommer att gå att uppgradera även i framtiden, vilket vi redan har varit igenom ett antal gånger...

Jo på samma moderkort är jag helt med på. Men största frågan är snarare byte av moderkort. Det är just det som idag inte går, utan att antingen ha tur med MS supporten eller ominstallation av gammalt os.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kör appen "kontakta support" som finns inbyggd i Windows 10. Då hjälper Microsoft dig att aktivera igen.

Vad behöver jag uppge`? Min windows 8,1 nyckel ligger nerpackad i någon flyttlåda i källaren så kan bli lite jobbigt att hitta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

@jOnÄTÄn: Minns inte helt rätt men på ett ungefär väljer du aktivera genom telefon och får upp ett telefonnummer och en ruta med massa bokstäver och siffror. Sen kommer det plågsamma att rösten säger: - Mata in första siffergruppen i din telefon, mata in andra siffergruppen osv.. När du kört igenom detta så är det klart. Eller kanske att man fick en siffergrupp av telefonrösten att mata in också. Kommer som sagt inte ihåg. Någon licensnyckel behövs nog inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad behöver jag uppge`? Min windows 8,1 nyckel ligger nerpackad i någon flyttlåda i källaren så kan bli lite jobbigt att hitta.

Som kskolle säger, eller i värsta fall får du prata med någon och förklara situationen.

Permalänk
Avstängd

Att Windows Update inte använder hela fönstret har stört mig mer än det borde. Skönt att det är fixat nu i senaste Insider Preview

http://imgur.com/IuAqdzl

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Black Zero:

Kan väl uppdatera min tidigare kommentar här att jag nu sitter på Windows 10, dock bara på min speldator (som för övrigt alltid är offline) och än så länge flyter allt på som det ska och alla problem jag hittat har jag löst galant.

ALLT testas hej vilt och väldigt utförligt med andra ord och så länge jag inte hittar några kritiska fel eller hinder på vägen lär det inte bli en återinstallation av Windows 8.1

Jag lärde mig Windows 10 ganska fort faktiskt och nu känns det lika bekvämt att använda som Windows 8.1
Det gick på några timmar och resultatet ser riktigt lovande ut.

Dock lär det inte bli någon uppdatering till Windows 10 på min laptop då Windows 8.1 fungerar ypperligt.

Det var kul så länge det varade...

Efter 6 ominstalleringar och 50+ timmar av testande av alla emulatorer och program kan jag nu säga att jag gått tillbaka till Windows 8.1 Professional med Update 3

Min slutgiltiga slutplädering av Windows 10 är att det är väldigt ostabilt för att vara RTM och resurskrävande något så djävulskt.
Jag har haft en mycket besvärlig och irriterande resa med detta operativsystem.

Mitt system som är följande:

Intel i7 3770K (icke överklockad)
Asus Radeon R9 290 (icke överklockat)
ASUS P8 Z77 WS moderkort
Corsair XMS3 DDR3 16Gb
Corsair Hydro H55

är mer än kapabelt att köra Windows 10 men datorn kändes påfrestande redan efter varje nyinstallation.

Grafikkortet tappade kontakt ibland och TV:n gick in i "Ingen signal" läge. Använde mig av 15.7.1 drivrutinerna som är Windows 10 kompatibla.

Emulatorer och program som fungerat ypperligt med Windows 8.1 kunde bara helt random krascha och i vissa fall ge BSOD för att sedan helt plötsligt fungera igen.

Jag är ledsen, men för mig är Windows 10 inte redo att användas på mitt system ännu. Det är för ungt och fyllt med barnsjukdomar.
Windows 8.1 med Update 3 får stanna ett tag till. If it ain't broken don't fix it!

Permalänk
Hjälpsam

En sak som fungerar sämre för mig är en finnes som jag kunde använda under W8.1 i min HTPC.

HtPCn är kopplat till en Hemmabioreciver via HDMI, i vardagsrummet, i köket har jag en bluetoothhögtalare, Harman/Kardon Onyx.

Förut kunde jag slå på högtalaren i köket, ljudet byttes då från HDMI till Bluetooth, alltså tyst i vardagsrummet och ljud i köket.
Slog jag sedan av högtalaren i köket, började ljudet komma från vardagsrummet igen, precis som jag ville ha det.

Numera händer inte detta slår jag på Onyxen anges den som inkopplad under bluetoothenheter, men den är inte valbar som högtalare under uppspelningsenheter.
Jag får koppla bort den och koppla in den manuellt under bluetooth och välja den manuellt under uppspelningsenheter.
När jag sedan slår av min högtalare i köket får jag inget ljud i vardagsrummet, får krångla en del även där, bla starta om spotify.

Jag var även tvungen att inaktivera Realteks digitalutgång under uppspelningsenheter, annars valdes jämnt den och AMD:s HD ljud, när jag startade HTPC:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |