Samsung NVMe SSD landar i Maj!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

ni som köper 750, er vinst blir extremt kortlivad...

Det är tur att det är så kul att ödsla pengar köpa exotisk hårdvara.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

@Per Hansson: Har du någon aning eller spekulation om varför SM951 inte släpps på konsumentmarknaden?

Det finns en hel del teorier, bla att Samsung inte ville göra QC validering på massa olika system.
Säljer man en produkt som "OEM" så är det ju just upp till systemintegreraren och inte Samsung att det skall funka...
Dom har ju tex inte släppt någon egen NVMe drivrutin, inte för att jag upplever några problem med den inbyggda i Windows men men...

Sen kommer det en ny variant, som heter PM953 med TLC 3-D V-NAND och den skall tydligen säljas retail, verkar dock ha mycket sämre prestanda, förmodligen delvis pga att den använder samma kontroller som SM951 och därav säkert inte riktigt orkar med att göra TLC beräkningarna.

Efter en liten Googling nu såg jag att även SM953 (antar denna är MLC 3-D V-NAND) kommer den också, men även den med sämre prestanda än SM951, den har dock precis som PM953 kondensatorer som skydd för strömavbrott...
Hittade även i samma dokument info om att Samsung faktiskt har en NVMe driver samt en programvara som heter Samsung ReDrive för att uppdatera firmware med.

http://www.samsung.com/semiconductor/global/file/insight/2015...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Per Hansson:

Det finns en hel del teorier, bla att Samsung inte ville göra QC validering på massa olika system.
Säljer man en produkt som "OEM" så är det ju just upp till systemintegreraren och inte Samsung att det skall funka...
Dom har ju tex inte släppt någon egen NVMe drivrutin, inte för att jag upplever några problem med den inbyggda i Windows men men...

Som sagt, jag var verkligen inne på en SM951 då jag kände att den verkade vara det bästa alternativet, men det här att ha obefintlig support samt behöva importera varan (svårt/dyrt att skicka tillbaka för t.ex. utbyte) gjorde att jag avstod.

Mina nya SSDs blev ändå en klar uppgradering (övre raden gamla, nedre raden deras respektive ersättare):

Permalänk
Medlem
Skrivet av Per Hansson:

Efter en liten Googling nu såg jag att även SM953 (antar denna är MLC 3-D V-NAND) kommer den också, men även den med sämre prestanda än SM951, den har dock precis som PM953 kondensatorer som skydd för strömavbrott...

Kan dessa kanske vara baserade på deras nya 128Gbit moduler istället för 86Gbit?

Du kan se lite info att de har en ny till 2TB 850 Pro versionen.
http://www.anandtech.com/show/9451/the-2tb-samsung-850-pro-ev...

@Sveklockarn
Hmm lite besvikelse att det "endast" är 40MB/s i 4k(-1) på 750 med NVMe. (Även access tiderna är inte så stora skillnader på)
Är ju just exakt den läsningen som systemet gör mest... och 850 Pro disken hänger med bra där.

Dock, lastar du disken, så lär den springa cirklar runt de flesta SSDer, svåra är bara att lasta den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Sveklockarn
Hmm lite besvikelse att det "endast" är 40MB/s i 4k(-1) på 750 med NVMe.
Är ju just exakt den läsningen som systemet gör mest... och 850 Pro disken hänger med bra där.

Dock, lastar du disken, så lär den springa cirklar runt de flesta SSDer, svåra är bara att lasta den

Haha, ja och jag som dessutom nästan bara spelar.

Men - jag ville ha en NVMe-SSD nu, och nu har jag ju det, så jag är nöjd ändå. Dessutom har jag grovt lyckats kapa accesstiden till en fjärdedel, vilket också spelar roll när det är många saker som ska accessas. När jag laddar GTA V story mode så känns det åtminstone som att den loading screenen är kortare än de tre splash screensen man måste genomlida i början.

Permalänk

Precis som Sveklockarn ville jag ha tag i en snabb disk nu så hoppas att jag ändå kommer bli nöjd med 750'n.

Sen kommer det självklart som alltid dyka upp nya saker runt nästa hörn och ifall man då känner att förbättringarna mot det man redan har motiverar pengarna för en uppgradering är det ju bara öppna plånboken...igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Precis som Sveklockarn ville jag ha tag i en snabb disk nu så hoppas att jag ändå kommer bli nöjd med 750'n.

Sen kommer det självklart som alltid dyka upp nya saker runt nästa hörn och ifall man då känner att förbättringarna mot det man redan har motiverar pengarna för en uppgradering är det ju bara öppna plånboken...igen

Sitter man redan på okej SSD, så har man ju inte bråttom att byta Inte så det blir någon mils skillnad SSD VS SSD (med högre IOPS med 4k vore i för sig fint).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sitter man redan på okej SSD, så har man ju inte bråttom att byta Inte så det blir någon mils skillnad SSD VS SSD (med högre IOPS med 4k vore i för sig fint).

Bytte dator till senaste Intel-plattformen, så det kändes "nödvändigt" att byta till senaste SSD-varianten.

Om man likställer den med 850 Pro så är det ändå inte ett så häftigt premium, säg 1500 kr, för att få en ny kul enhet. Värt det, tycker jag. Det kommer nog inte vara några problem att sälja den om ett halvår heller om jag skulle vilja det, sålde t.ex. mina halvåret gamla 240 GB Intel 530 för 750 kr/st nyligen.

Permalänk

Instämmer, precis i samma situation själv (bytt till Skylake) och dessutom till MSI istället för Asus som jag ruttnat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Haha, ja och jag som dessutom nästan bara spelar.

Men - jag ville ha en NVMe-SSD nu, och nu har jag ju det, så jag är nöjd ändå. Dessutom har jag grovt lyckats kapa accesstiden till en fjärdedel, vilket också spelar roll när det är många saker som ska accessas. När jag laddar GTA V story mode så känns det åtminstone som att den loading screenen är kortare än de tre splash screensen man måste genomlida i början.

Du gick ju från medel presterande SSDer till högpresterande SSDer, så det är självklart att det kommer göra lite skillnad. Jämför man intel 530/520 med 850 Pro så är där rätt stor skillnad där med.

Jag bara förväntade mig mer då latency ska vara "så mycket lägre", och göra "sååå" mycket skillnad enligt vissa, där jag vidhöll att i praktiken gör det väldigt lite mellan bästa AHCI Sata SSDn (850 Pro just nu), och tidig gen av NVMe M.2. diskar. Lastar du dem, då gör det skillnad dock. Men du måste typ över kö-djup 3-4 iaf... De flesta av oss får sällan ens kö-djup 2 på dessa prestanda enheter då de är så snabba att resten av systemet och programmen normalt inte hinner pressa mer.

Men vill du ha dem så ska du naturligtvis ha dem, inte så jag mena
Sandforce kontrollern är faktiskt rätt seg, jämfört med dagens bästa, oavsett om det är V300 Nand eller Intels värsting 20nm, då det är kontrollern som inte kan få bättre 4k läs prestanda.

Men oavsett SSD så är skillnaden mellan HDD och SSD ändå milalång mer

Permalänk
Medlem

Såg att en affär (kanske) skulle få in NVMearna först i oktober, vilket är lite sent. Har börjat fundera på AHCI-varianten, som ändå verkar en bra bit snabbare än tex 850 Pro.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Såg att en affär (kanske) skulle få in NVMearna först i oktober, vilket är lite sent. Har börjat fundera på AHCI-varianten, som ändå verkar en bra bit snabbare än tex 850 Pro.

Jag har några 850 Pro och AHCI-varianten av 951:an och det är i runda slängar knappt 3 gånger så snabb, så ja, det är lite skillnad

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag har några 850 Pro och AHCI-varianten av 951:an och det är i runda slängar knappt 3 gånger så snabb, så ja, det är lite skillnad

Vad har du för storlekar och vilken/vilka bootar du ifrån?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

@IlyaZ: Har 2st 850 Pro 512GB och 1st 1TB 850 Pro, min 951:a är 256. Bootar på 1 TB 850 (Windows) och PCIe (Arch Linux) i NUC:en.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ok, la en order på 256GBan (AHCI) för 131.76 GBP inkl allt på LambdaTek. De har inte dragit beloppet än, men verkar vara ett hyggligt pris (edit: Japp, 500kr billigare än i Sverige. Sanslöst). Får bli att skaffa NVMe vid nästa iteration av dator/SSD istället.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk

För den som är sugen på att köpa NVMe-modellen av Samsung-disken kan man nu lägga en förbeställning på den här sidan och de skriver att de räknar få in den den 7 sept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

För den som är sugen på att köpa NVMe-modellen av Samsung-disken kan man nu lägga en förbeställning på den här sidan och de skriver att de räknar få in den den 7 sept.

Tack. Förbeställde en hel hög. Så kränger jag dessa vidare sedan som jag inte sparar för eget bruk

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Lite sugen på att beställa en själv för att jämföra med 750n jag kör med nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack. Förbeställde en hel hög. Så kränger jag dessa vidare sedan som jag inte sparar för eget bruk

Värsta svarta-marknad säljaren här ju...

Hur många är en hel hög om man vågar fråga?

Permalänk
Medlem

Inte meningen att kapa tråden, men är det tänkt att AHCI-varianten inte ska dyka upp som storage under den här datorn (ses däremot i BIOS och i enhetshanteraren)? Hade tänkt installera OS på den så snart som möjligt, men bra att veta om den fungerar som den ska eller inte, av returskäl.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk

Slutade med att jag själv inte kunde låta bli att beställa en Samsung av NVMe-varianten trots att jag redan har en Intel 750. Antingen behåller jag båda och har ena som datadisk eller så säljer jag den ena.

Inte fått Samsung-disken än men hoppas få den innan veckan är slut och ska bli väldigt intressant att se hur den jämför sig med 750n. Dock blev jag lite skeptisk efter att ha läst den här recensionen...

Ang AHCI-varianten ska den såvida jag förstått dyka upp som vilken vanlig disk som helst utan några större problem men kan ju inte veta säkert eftersom jag inte själv testat den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Tack. Förbeställde en hel hög. Så kränger jag dessa vidare sedan som jag inte sparar för eget bruk

Har du hört nåt från dom angående leverans och sånt? Är ganska sugen själv men vet inte hur seriös den sajten är:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Slutade med att jag själv inte kunde låta bli att beställa en Samsung av NVMe-varianten trots att jag redan har en Intel 750. Antingen behåller jag båda och har ena som datadisk eller så säljer jag den ena.

Inte fått Samsung-disken än men hoppas få den innan veckan är slut och ska bli väldigt intressant att se hur den jämför sig med 750n. Dock blev jag lite skeptisk efter att ha läst den här recensionen...

Ang AHCI-varianten ska den såvida jag förstått dyka upp som vilken vanlig disk som helst utan några större problem men kan ju inte veta säkert eftersom jag inte själv testat den.

Japp, hade inte initialiserat disken. Tvungen att gå in i "Computer Management" och välja GPT/MBR och sedan formatera.

Tror 512GB är en god idé egentligen med tanke på att många moderkort bara har en enda dedikerad M.2-plats.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Slutade med att jag själv inte kunde låta bli att beställa en Samsung av NVMe-varianten trots att jag redan har en Intel 750. Antingen behåller jag båda och har ena som datadisk eller så säljer jag den ena.

Inte fått Samsung-disken än men hoppas få den innan veckan är slut och ska bli väldigt intressant att se hur den jämför sig med 750n. Dock blev jag lite skeptisk efter att ha läst den här recensionen...

Ang AHCI-varianten ska den såvida jag förstått dyka upp som vilken vanlig disk som helst utan några större problem men kan ju inte veta säkert eftersom jag inte själv testat den.

Gissar starkt att den dåliga prestandan, kan beror på antalet nand.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Ifall nån här med en NVMe installerar Windows 10 på den vore det intressant att höra om och hur mycket strul det isf var.

Har även förstått att det är viktigt att man avaktiverar write caching eller hur det var för att få maximal prestanda.

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Har du hört nåt från dom angående leverans och sånt? Är ganska sugen själv men vet inte hur seriös den sajten är:-)

La min beställning i söndags kväll och fick besked att disken var skickad igår och enligt tracking number kom den till Sverige imorse så var snabbt jobbat!

Ang företaget har jag för mig att jag läste någonstans (kan varit i den här tråden) att de är ett av de största online-företagen i England så utgår ifrån att de isf är seriösa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WebMaximus:

La min beställning i söndags kväll och fick besked att disken var skickad igår och enligt tracking number kom den till Sverige imorse så var snabbt jobbat!

Ang företaget har jag för mig att jag läste någonstans (kan varit i den här tråden) att de är ett av de största online-företagen i England så utgår ifrån att de isf är seriösa.

Ok kanske skall beställa en själv då, tack för svaret:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Ok kanske skall beställa en själv då, tack för svaret:)

Tror dock att jag beställde den sista men kommer väl in fler!

Permalänk
Skrivet av WebMaximus:

Ifall nån här med en NVMe installerar Windows 10 på den vore det intressant att höra om och hur mycket strul det isf var.

Både Windows 8 samt Windows 10 har en inbyggd NVMe driver så det är inga problem alls att installera.
Windows 7 kräver att man integrerar KB2990941 om man vill köra med det, beskriver här samt på nästföljande sida hur det görs i grova drag.

Jag har testat alla dessa OS samt olika NVMe drivers, postar inte det här för det är en sån wall of images, så följ denna länk.
Men generellt så har Windows 7 ganska mycket bättre 4K prestanda av någon lustig anledning, har sett andra recensenter komma fram till samma sak.

Skrivet av WebMaximus:

Har även förstått att det är viktigt att man avaktiverar write caching eller hur det var för att få maximal prestanda.

Stänger du inte av FUA (Force Unit Access) så har disken samma skrivprestanda som en 15 år gammal 4200RPM laptop disk:
http://www.overclock.net/t/1551060/official-samsung-sm951-own...

FUA är ett system för att säkerställa att datan skrivits till NAND, eftersom Samsung SM951 inte har några kondensatorer för att skydda vid strömavbrott så aktiveras FUA av Windows.
För att kringå detta är det bara att aktivera inställningen "Turn off Windows write-cache buffer flushing on the device" i enhetshanteraren för disken.
http://www.overclock.net/t/1543242/found-samsung-sm951-for-sa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Per Hansson:

Jag har testat alla dessa OS samt olika NVMe drivers, postar inte det här för det är en sån wall of images, så följ denna länk.

Nästan lite ironiskt att Win 7 har betydligt bättre 4k-1 och accesstid.
Intel drivaren där är ju helt klart den bästa prestandan.

Det som skiljer snabb AHCI SSD vs långsam ACHI SSD är ju ofta 4k-1 prestandan, och 50MB/s når inte många diskar där inte. Men 35MB/s når ju de flesta bra AHCI diskar.

Jag antar att X antal sidor senare så har ni lyckats optimera de andra dock? (orkar inte läsa 30+ sidor med trådar )

Kanon trevligt att se nån lagt ner jobbet för att göra allt detta testande dock