Cirkapris för att sälja begagnad dator med 2500k etc?

Permalänk
Medlem

Cirkapris för att sälja begagnad dator med 2500k etc?

Tjo!

Tänkte bygga ny dator i höst, och funderar på om det är lönt att sälja den gamla eller om man ska ha den som steambox vid TV:n eller backup-dator.

Innehållet är som följer:
Fractal Design Arc
Corsair HX750 PSU
GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3
Intel I5 2500k
Noctua NH-U12P
4x4GB Corsair PC3-12800
Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB
Intel 530 SSD 240GB
Seagate 1TB HDD

Har inte specifikt modellnamn på allt i huvudet (RAM och seagate tex), men kan skaka fram om skulle vara relevant i frågan.

Överväger även att spara grafikkortet så en estimering utan det kan också vara av intresse.

Är 4000 rimligt utan grafikkortet? högt/lågt?

Permalänk
Inaktiv

Mer lönt att återanvända till annat. 2-3000 annars.

Permalänk
Medlem

Pris på individuella delar enligt mina erfarenheter - och jag köper och säljer rätt mycket datordelar

Fractal Design Arc 200kr
Corsair HX750 PSU 300kr
GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3 500kr
Intel I5 2500k 600kr
Noctua NH-U12P 250kr
4x4GB Corsair PC3-12800 600kr
Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB 2500kr
Intel 530 SSD 240GB 600kr
Seagate 1TB HDD 100kr

Skulle säga att 3,5k är max du får ut för den utan grafikkortet. I min mening knappt värt att upgradera då prestandan inte lär skilja allt för mycket gentemot t.ex. ett skylake bygge, åtminstone inte i relation till kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Tjo!

Tänkte bygga ny dator i höst, och funderar på om det är lönt att sälja den gamla eller om man ska ha den som steambox vid TV:n eller backup-dator.

Innehållet är som följer:
Fractal Design Arc
Corsair HX750 PSU
GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3
Intel I5 2500k
Noctua NH-U12P
4x4GB Corsair PC3-12800
Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB
Intel 530 SSD 240GB
Seagate 1TB HDD

Har inte specifikt modellnamn på allt i huvudet (RAM och seagate tex), men kan skaka fram om skulle vara relevant i frågan.

Överväger även att spara grafikkortet så en estimering utan det kan också vara av intresse.

Är 4000 rimligt utan grafikkortet? högt/lågt?

Ska du uppgradera något så är det grafikkortet och satsa på att klocka cpun. Vad förväntar du dig av uppgraderingen? Vad ska du göra?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag är ett barn (i hjärtat, 30+) av milleniegenerationen, så måste ha minst 3 uppmärksamhetskrävande saker igång samtidigt, och har märkt att cpu:n kan slå i taket när jag har tex Mad Max, Kodi och lite flash/html5-grejer igång samtidigt, eller någon kompilation/komprimering igång samtidigt. Ram räcker, grafikkort räcker (för mina behov), men cpu:n är redan klockad till 4.5. Så tänkte köra på en 6700k vid uppgradering, men om ni inte tror det ger så mycket med generationsbytet oxh hyperthreading så är det väl pengar i sjön.

Tack för svar!