Define R5 - vibration från hårddiskar

Permalänk
Medlem

Define R5 - vibration från hårddiskar

Jag flyttade över mitt system från en gammal Antec P180 till en FD R5 och slogs över hur mycket mer vibrationerna från hårddiskarna spred sig. Efter att ha tittat närmare upptäckte jag att diskarna i R5:an sitter väldigt nära hållaren (P180 vänster och R5 höger):

I mitt fall sitter den så nära att ena kanten kommer ligga mot snabbfästet och därför sprida vibrationerna vidare. Är det någon som har haft liknande problem? Jag är inne på att ta fram filen och gå loss eller försöka stoppa någon emellan.

Permalänk

@grovlimpa: Monterade själv en WD Black (som ska vara en väldigt vibrerande och högljudd disk) i mitt R5 idag (byggde allt idag faktiskt) och har inte märkt av det. Tänkte inte på om min disk låg så nära. Kan kolla imorrn! Men du använde väl de där vibrationnsdämpande gummiringarna? Det funkar bra för mig

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Jag har också en WD Black i min R4 men jag hör inga vibrationer alls.

Dock har jag hört massor av vibrationer från fläkten på sidopanelen. Det är inte för att fläktarna varit defekta, det är för att hela panelen buktar utåt. Det har blivit värre sedan jag köpte chassit 2012. Jag har också hört vibrationer från front-fläktarna, då hade jag missat att klicka fast plastramen som fläktarna sitter i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

@grovlimpa: Monterade själv en WD Black (som ska vara en väldigt vibrerande och högljudd disk) i mitt R5 idag (byggde allt idag faktiskt) och har inte märkt av det. Tänkte inte på om min disk låg så nära. Kan kolla imorrn! Men du använde väl de där vibrationnsdämpande gummiringarna? Det funkar bra för mig

Japp, gummiringarna sitter som dom ska Jag har en disk som vibrerar ganska mycket så det kanske är den som bråkar (en gammal samsung spinpoint som nog börjar sjunga på sista versen). I mitt fall verkar det vara något liknande detta. Väldigt märkligt att dom gör hållarna så tighta. Jag upptäckte också att gummiringarna på P180:n var ungefär dubbelt så tjocka vilket också lär påverka dämpningen. Konstigt designval av Fractal Design.

Om jag trycker lite på diskarna bakåt så blir det bättre, så det verkar helt klart som att det är för att dom ligger mot något. Kanske dags att köpa några fler diskar till NAS:et och slänga ut alla mekaniska diskar.

Permalänk
Skrivet av grovlimpa:

Japp, gummiringarna sitter som dom ska Jag har en disk som vibrerar ganska mycket så det kanske är den som bråkar (en gammal samsung spinpoint som nog börjar sjunga på sista versen). I mitt fall verkar det vara något liknande detta. Väldigt märkligt att dom gör hållarna så tighta. Jag upptäckte också att gummiringarna på P180:n var ungefär dubbelt så tjocka vilket också lär påverka dämpningen. Konstigt designval av Fractal Design.

Om jag trycker lite på diskarna bakåt så blir det bättre, så det verkar helt klart som att det är för att dom ligger mot något. Kanske dags att köpa några fler diskar till NAS:et och slänga ut alla mekaniska diskar.

Du kan ju montera disken på 3 olika ställen i en disklåda, jag satte min så att bakdelen går precis emot den lilla lådans kant, och då sticker den ut rätt mycket framåt. Vet inte om det har nåt med saken att göra.

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk

Gör det enkelt för dig!
Klipp lite i ett sugrör och tryck emellan!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Testa hänga upp disken med gummisnoddar .

Det blir knäpptyst.

Om du tänker testa, gör inte det med vanliga gummiband utan det måsta vara tjocka snoddar som man kan köpa i t ex tygaffärer.

Det har spekulerats i att en hårddisk, i teorin, inte gillar att bli upphängd på detta vis, men många har använt denna metod utan problem.

Permalänk
Rekordmedlem

P180 är nog en av de absolut bästa lådor som finns eller rättare sagt fanns om man ska bygga ljudlöst/tyst, du får väl fixa nya hddfästen om du ska få bort vibrationerna i en sämre låda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag led samma problem med min gamla WD blue. Fast den var monterad i ett NZXT H440. Hårddisken gjorde så att hela chassit började skaka och du kan ju bara tänka dig hur mycket det lät.

Med min nya WD green så har jag inte alls märkt av samma fenomen. Antagligen för att den bara går i 5400rpm varav blue går i 7200rpm. Kunde ju också har varit något fel med hårddisken i sig. Men det har jag svårt att tro.

Permalänk
Medlem

Själv monterade jag gummifötter och det hjälpte faktiskt mot vibrationer och resonanser.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Gör det enkelt för dig!
Klipp lite i ett sugrör och tryck emellan!

Hjälper det verkligen? Hade du sagt något mer gummiliknande hade jag varit mer övertygad.

Skrivet av newtoninja:

Testa hänga upp disken med gummisnoddar .

Det blir knäpptyst.

Om du tänker testa, gör inte det med vanliga gummiband utan det måsta vara tjocka snoddar som man kan köpa i t ex tygaffärer.

Det har spekulerats i att en hårddisk, i teorin, inte gillar att bli upphängd på detta vis, men många har använt denna metod utan problem.

Jag funderade på det men kom inte på var man kan köpa såna tjocka snoddar. Tygaffär var ett bra tips.

Skrivet av mrqaffe:

P180 är nog en av de absolut bästa lådor som finns eller rättare sagt fanns om man ska bygga ljudlöst/tyst, du får väl fixa nya hddfästen om du ska få bort vibrationerna i en sämre låda.

Det verkar nästan så. Jag förväntade mig faktiskt att bättre chassin idag (10 år senare) skulle vara på minst samma nivå, det är ju inte direkt raketforskning. Anledningen till att jag bytte var för att det är så trångt att bygga i att jag blir arg så fort jag måste in där Vill man ha ett längre modulärt nätagg måste du också ta bort/flytta fram mittenfläkten i nedre kammaren.

Skrivet av Ruzikx:

Jag led samma problem med min gamla WD blue. Fast den var monterad i ett NZXT H440. Hårddisken gjorde så att hela chassit började skaka och du kan ju bara tänka dig hur mycket det lät.

Med min nya WD green så har jag inte alls märkt av samma fenomen. Antagligen för att den bara går i 5400rpm varav blue går i 7200rpm. Kunde ju också har varit något fel med hårddisken i sig. Men det har jag svårt att tro.

Min ena disk vibrerar som sagt ganska mycket mer än de andra, så det kan nog mycket väl vara pga den. Den är också en 7200rpm:are. Den bättre upphängningen i gamla lådan lyckades nog dölja det.

Skrivet av Superlight:

Själv monterade jag gummifötter och det hjälpte faktiskt mot vibrationer och resonanser.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Gummifötter på chassit? Satte du dom ovanpå dom förmonterade fötterna? Eller använde du dom på disken?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av grovlimpa:

Gummifötter på chassit? Satte du dom ovanpå dom förmonterade fötterna? Eller använde du dom på disken?

Du kan köpa högtalarfötter (tema isolator) och ställa lådan på för det minskar ljudöverföringen till golvet,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem!
Tack för alla tips!

Permalänk
Medlem

@grovlimpa: Har turen att inget låter! Faktiskt knäpptyst, men har vibrationer från min gamla Samsung och nya WD Green i mitt R5 Chassi. Skakar ganska bra om jag lägger handen på chassit.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Har tidigare satt fast diskar som låter lite med tjock dubbelhäftande tejp. Ett par lager så det blir 3-4 millimeter tjockt funkar väldigt bra tar bort det mesta utav ljud och vibrationer. Kan tänka mig att upphängt med snoddar är snäppet vassare men känns inte lika stabilt ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

P180 är nog en av de absolut bästa lådor som finns eller rättare sagt fanns om man ska bygga ljudlöst/tyst, du får väl fixa nya hddfästen om du ska få bort vibrationerna i en sämre låda.

Synd att Antec inte tillverkar dessa lådor längre. Speciellt med separat kammare för PSU.
Jag har en P182 sedan några år tillbaka och det är en mycket bra chassi om man är ute efter att få en tyst dator. De där silikonplupparna som exempelvis följer med hårddiskburen är mycket mjukare än t ex Fractal Designs och dämpar vibrationerna från HDD mycket bättre (min fru har en Fractal Design).

OT : jag överskattade lådans djup när jag köpte Noctua NH-U14S, då chassit ser så stort ut. Det är väl en midi-chassi och inte en fulltower, men upplevs som väldigt stor!
Tyckte det var konstigt att sidopanelen inte gick att stänga ordentligt. Slutade med att jag fick ta en hammare och banka ut en liten buckla på panelen över kylaren.
Det krävdes rätt många hammarslag och jag märkte då hur gedigen och tjock panelen egentligen är.

Permalänk
Skrivet av Bulan75:

Har tidigare satt fast diskar som låter lite med tjock dubbelhäftande tejp. Ett par lager så det blir 3-4 millimeter tjockt funkar väldigt bra tar bort det mesta utav ljud och vibrationer. Kan tänka mig att upphängt med snoddar är snäppet vassare men känns inte lika stabilt ...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var också rätt skeptisk i början till snoddar, men har inte uppplevt instabilitet (så länge man inte knuffar till datorn förstås) eller att disken rör på sig. Snoddarna är rätt kraftiga och man använder ju två stycken.

Permalänk
Medlem

I Fractal Designs hårddiskvaggor har jag märkt att det betyder mycket hur hårt man drar åt skruvarna som håller hårddiskarna.
Jag brukade dra skruvarna med fingrarna utan att dom pressar ihop gummit.

Men i TS fall verkar det mer som att det är en design miss från FD, en ganska dum och onödig sådan med.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Jag flyttade över mitt system från en gammal Antec P180 till en FD R5 och slogs över hur mycket mer vibrationerna från hårddiskarna spred sig. Efter att ha tittat närmare upptäckte jag att diskarna i R5:an sitter väldigt nära hållaren (P180 vänster och R5 höger):

http://files.k.vu/hdd.jpg

I mitt fall sitter den så nära att ena kanten kommer ligga mot snabbfästet och därför sprida vibrationerna vidare. Är det någon som har haft liknande problem? Jag är inne på att ta fram filen och gå loss eller försöka stoppa någon emellan.

Min disk ligger inte så nära kanten (vad jag mins). Men hur hårt har du ragit skruvarna, ska dras med lite kraft eller bara så det ligger emot gummit.

Enligt denna bild verkar det vara så.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

När jag hade problem använde jag fönster-tätnings lister

När jag hade problem använde jag fönster-tätnings lister vid hård disken och extra dämpning under fötterna och ställde in datorn i ett öppet skåp som var i höjd med skibordet.

Hade dämp-mattor i datorn satte en del som var över i skåpet tak och övre delen där bakstycket skulle sitta,( är öppet utan bakstycke)var 50 cm djupt 35 bered 27 innan mått.

Permalänk
Medlem

In med alla mekaniska diskar i ett NAS där dom hör hemma så är problemet löst

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk

fästa hårddisken på undersidan av hårdiskvaggan

Att sätta ett par gummifötter på under sidan av hårdiskvaggan under hålen göra hål i gummifötter använd lite längre skruvar och brickor på ovan sidan och fästa hårddisken på under sidan du har möjlig het att använda extra gummi upp eller nere vid behov, så hårddisken inte tar i mot kanten.
Om det blir trångt så plocka ur hårdiskvaggan under.

Exempel på gummifötter
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Att hårddisken ligger i mot hårddisk vaggan antingen annan storlek av hårddisken eller ett måndags exemplar.

En dator har bättre ljud isolering och vibrations dämpning än ett NAS så om NAS:et inte placeras så de inte stör är det en sämre lösning en att ha disken i datorn.

Permalänk
Medlem

Ska tänka på detta när jag får mitt R5.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=440690
Ställer allt som kan vibrera på sådana hemma.
Men se till att få rätt storlek på dom för vikten

Permalänk
Medlem

Ha! Skulle precis gå in och göra en tråd om exakt det här problemet, har också en R5. Verkar onekligen som de missat något i konstruktionen, ingen jättegrej visserligen men ändå lite onödigt. Jag fick tyst på chassit genom att pilla ner plastkorken från en läskflaska mellan chassiramen och moderkortsplåten (baksidan alltså), men det är ju inte direkt en stabil eller snygg lösning..

Permalänk
Medlem

Detta är en gammal tråd, men fortfarande finns problem med den senaste R5 Design Define från Fractal.

Hårddisk hållaren inte dämpa vibrationer och resonansproblem …Jag har haft en pågående diskussion med Fractal om problemet men nu väljer de att inte svara längre ... Om du har ett problem enhet som kan snurra lite konstigt då ska ni aldrig använda de extra skruvar för drivhållare ... detta bara ökar problemet med vibrationer genom chassit.

Jag har försökt varje kombination som finns och är inte nöjd med detta chassi speciellt när det kallas ljudisolerade ...

Hårddisken monteras först i hållaren med gummifötter och sedan chassit rack men det är hur det hålls på plats som är en orsak till vibrationer och resonans problem vilket överförs till chassit.

Jag har använt Kjell & Companys apparatfötter för att hjälpa, men det är fortfarande inte så tyst som det ska vara för denna typ av chassi ...

Den enda gången jag upplever ett tyst chassi är när mina vanliga hårddiskar inte används och är i viloläge och jag arbetar från SSD-enheter…

Det är tack vare Mattias Bergqvist på Inet som jag fick reda på denna tråd och användningen av gummifötter från Kjell & Company ...

bookie56

Permalänk
Avstängd

Jag hade samma problem..lösning, SSD'er.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Skrivet av bookie56:

Detta är en gammal tråd, men fortfarande finns problem med den senaste R5 Design Define från Fractal.

Tack för att du skrev, tänkte inte ens på att kolla om det fanns en tråd.
Först hade jag ingen extra hdd förutom ssd, men köpte till en 4Tb disk.
Har ett liknande problem och det tog ett tag innan jag klurade ut vad det var som vibrerade, för mig är det bottenfiltret som låter mot chassit hela tiden, så jag har tryckt dit en pappskiva för att klämma fast bottenfiltret.
Men nån gång i veckan börjar det låta igen å så får man vara där å pillra på pappskivan.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

@grovlimpa: Har en R5 som jag kör som Unraid server med 9 diskar i ja den sprider vibrationerna riktigt mycket trots "gummiplupparna". Jag måste ibland lägga en tung ordbok på chassit för att få tyst på det.

Har inte lagt nån tid på att lösa det dock, men lutar åt att jag får införskaffa ngt annat chassi trots att jag älskar R5:an.

Edit: Kan nämna att jag har 4 WD green och 5 WD Red diskar så det är inga gamla högljudda skräpdiskar direkt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Nu använder jag bara den "lilla" HD buren, men jag har den monterad på golvet med gummipluttar mellan
buren och golvet för att vibrationerna inte ska gå ut i resten av chassit.