Asus ROG Swift PG279Q – kvalitetsgaming med 165 Hz och G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@CFSsss: Det tror jag också.

Jag upphör inte att förvånas över att det är såpass mycket gnäll över priser på ett forum för entusiaster. När har något nytt och revolutionerande, som många vill ha, samtidigt varit jättebilligt? Visst är 9000 kr mycket pengar om man tycker att en skärm är en skärm är en skärm, men köp då en billig 144 Hz TN för ca 2000 spänn.

Jo - fast att kunna lägga 9000kr på en skärm är inte allas hushållsekonomi som klarar eller kan motivera. Finns många familjer där dom är glada om dom har en bil för 9000kr.

Jag tycker det är farligt att blanda ihop "entusiast" med "det ska få kosta pengar". Man måste inte ha en Porsche bara för att man är bilentusiast, man måste inte ha en Hallberg Rassy bara för att man är segelentusiast, man måste inte ha pjäxor för 10.000 bara för att man älskar fjällen etc.

Men det är en annan diskussion...

Har du råd är det bara att gratulera, köp köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Finns många familjer där dom är glada om dom har en bil för 9000kr.

I många fall är det nog mest en fråga om att se över sina utgifter, något skrämmande många har dålig koll på idag.

Skrivet av CFSsss:

Jag tycker det är farligt att blanda ihop "entusiast" med "det ska få kosta pengar". Man måste inte ha en Porsche bara för att man är bilentusiast, man måste inte ha en Hallberg Rassy bara för att man är segelentusiast, man måste inte ha pjäxor för 10.000 bara för att man älskar fjällen etc.

Jag håller med, men i en teknikintensiv hobby som datorer så är vissa kostnader förknippade med utövandet. Tittar man bara 25 år bakåt så betalade datorentusiaster klart mer pengar (särskilt om man översätter till dagens penningvärde) för de häftigaste grejerna, så utvecklingen har ändå gått åt rätt håll.

Permalänk
Medlem

Blev lite ledsen när jag testade den gammla Swiften igår och insåg att motionblurr fortfarande är en pina på de bästa spelskärmarna. Måste man aktivera motionblurr reduction på något sätt? Testade med g-sync, utan, 144 hz, 60hz osv...inget hjälpte.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Blev lite ledsen när jag testade den gammla Swiften igår och insåg att motionblurr fortfarande är en pina på de bästa spelskärmarna. Måste man aktivera motionblurr reduction på något sätt? Testade med g-sync, utan, 144 hz, 60hz osv...inget hjälpte.

Vad menar du specifikt med det? Vad är det för skärmteknik som inte har detta? CRT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad menar du specifikt med det? Vad är det för skärmteknik som inte har detta? CRT?

Hade jag kunnat få tag på en säg 27" sådan med FullHD upplösning, så lätt att jag hade tagit det istället.
Kommer ihåg när jag lirade Q2/Q3 i 120/144Hz på min gamla Hitachi 19" CRT, fifan det va tider det
Plasma TV är iofs inte så dumt det heller, men man är ju begränsad till 60Hz, och så finns det ju även andra nackdelar :-/

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Blev lite ledsen när jag testade den gammla Swiften igår och insåg att motionblurr fortfarande är en pina på de bästa spelskärmarna. Måste man aktivera motionblurr reduction på något sätt? Testade med g-sync, utan, 144 hz, 60hz osv...inget hjälpte.

ULMB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Hade jag kunnat få tag på en säg 27" sådan med FullHD upplösning, så lätt att jag hade tagit det istället.

Och få ryggskott när man ska på LAN? Nej tack, det där klarar jag mig utan.

Då nämner jag inte ens gammastrålningen och torra ögon av dammpartiklarna som konstant repelleras från bildytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scab:

Måste man aktivera det på något sätt? Har inte skärmen själv men är sugen. Blev bara så besviken när jag såg att blurret var som på min gamla samsung. Ja...jag jämför med mina CRT dagar med cs..då fanns inte detta problemet alls.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Måste man aktivera det på något sätt? Har inte skärmen själv men är sugen. Blev bara så besviken när jag såg att blurret var som på min gamla samsung. Ja...jag jämför med mina CRT dagar med cs..då fanns inte detta problemet alls.

Det behöver aktiveras. Nu var det ett tag sen jag hade en Swift, men det bör bara vara att ställa in 120 Hz (ej G-Sync) och sedan aktivera ULMB i skärmens OSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@CFSsss: Det tror jag också.

Jag upphör inte att förvånas över att det är såpass mycket gnäll över priser på ett forum för entusiaster. När har något nytt och revolutionerande, som många vill ha, samtidigt varit jättebilligt? Visst är 9000 kr mycket pengar om man tycker att en skärm är en skärm är en skärm, men köp då en billig 144 Hz TN för ca 2000 spänn.

En entusiast, mer än någon annan, är ju mån över att inte betala överpris för undermålig produkt! En entusiast vet ju bättre! Är det ett påslag på 90% för att något brandas som "kewl gaem stuffz 2000" fast det sitter en gammal Volvo 240 bakom sminket, ja, då köper ju inte en entusiast det heller.

Pris måste ju stå i relation till prestandan (eller annat utbytbar egenskap än prestanda).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pi:

Lyxiga skärmar gör inte spel roligare. Livslärdom.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj. Jo, det gör det verkligen.

"Försök lägga minst lika mycket pengar på skärmen som på datorn". Livslärdom.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Beltet:

@Laxpudding
Under kapitel överklockning skriver du:
"En förklaring kan vara att kort som bygger på äldre och enklare grafikkretsar helt enkelt är begränsade i hur omfattande pixelklocka de kan generera."

Jag vill bara meddela att det stämmer. Vi som haft koreaskärmar ett tag har ofta behövt använda oss av en patch till grafikdrivrutinera för att låsa upp en högre pixelklocka. Se länkar:
AMD
NVIDIA

Tackar! Skulle vara intressant ifall motsvarande kunde göras för Displayport.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ernesto:

Finner det bara konstigt att väldigbt väldigt ofta när det recenceras skärmar, eller pratas om anslutningar (i den bra artikelserien) så gaggas det så mycket om HDMI, en koppling som traditionellt nästan aldrig har haft något med persondatorer att göra, utan har hört hemma i vardagsrummet i kopplingar till TVn.

Särskilt konstigt kan det vill inte vara? HDMI är de-facto-anslutning idag och att som skärmtillverkare ignorera den vanligaste anslutningen är kanske inte den bästa strategin.

En sak är i alla fall säker: Är allt du använder en ensam stationär dator med separat muskulöst grafikkort kör du i dag Displayport till sin nya muskulösa gamingskärm. Då är naturligtvis HDMI något man ignorerar.

Men vad som också är säkert är att de finns gott om situationer där HDMI är det enda tillgängliga. En hel del bärbara datorer till exempel. Och skulle DP finnas på den bärbara är ju DP-anslutningen hos skärmen redan upptagen av den muskulösa datorn.

På det kommer alla andra källor som använder HDMI: Raspberry pi, kompakta datorer, spelkonsoler etc. och annat som det frågas om på forumet. Inklusive att köra 50 Hz från digitalbox för de som inte kan, saknar plats eller helt enkelt inte vill ha två separata skärmar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Icte:

@Laxpudding Halvt off-topic men vad är det där för robot dinosaurie på den första bilden framför skärmen? Har sett den tidigare vid andra recensioner, men var och när kom den först fram? Och varför??

Mechazilla. Redaktionens maskot. Används för att ge ett bekant föremål som kan spegla sig i reflexfiltret. Oftast speglas inga detaljer, men det kan hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Särskilt konstigt kan det vill inte vara? HDMI är de-facto-anslutning idag och att som skärmtillverkare ignorera den vanligaste anslutningen är kanske inte den bästa strategin.

En sak är i alla fall säker: Är allt du använder en ensam stationär dator med separat muskulöst grafikkort kör du i dag Displayport till sin nya muskulösa gamingskärm. Då är naturligtvis HDMI något man ignorerar.

Men vad som också är säkert är att de finns gott om situationer där HDMI är det enda tillgängliga. En hel del bärbara datorer till exempel. Och skulle DP finnas på den bärbara är ju DP-anslutningen hos skärmen redan upptagen av den muskulösa datorn.

På det kommer alla andra källor som använder HDMI: Raspberry pi, kompakta datorer, spelkonsoler etc. och annat som det frågas om på forumet. Inklusive att köra 50 Hz från digitalbox för de som inte kan, saknar plats eller helt enkelt inte vill ha två separata skärmar.

Jag är helt med på att det kan vara intressant att veta om vad en skärm har för anslutningar, men att gå igenom huruvida det fungerar med HDMI eller inte, eller att lista det som något negativt att en skärm inte klaras av att köras via HDMI, känns som helt fel fokus.

Skrärmen har följande anslutningar: Bla bla

Om man vill ha Gaming Skärmen även till andra saker än vad den är huvudsakligen byggd för, kan det vara en nackdel att det saknas HDMI anslutning, då man måste ha en adapter, bla bla.

Sen är väl inte HDMI den vanligaste anslutningen? "de-facto-anslutning" som du kallar det. DVI eller DisplayPort måste ju vara mycket vanligare, speciellt med tanke på att de flesta grafikkorten har fler av antingen DVI, eller DisplayPort. Många nya grafikkort har ju BARA DisplayPort. Jag kanske har en annan syn på saken, eftersom jag av nöd har varit tvungen att köra med DisplayPort i många år då jag kört Surround/Eyefinity och SLI/Crossfire och sålunda varit "tvingad" att köpa bra skärmar som faktiskt har DisplayPort-anslutningar.

Rätta mig om jag har fel, men HDMI har _ALDRIG_ varit en standard tänkt för stationära datorer, därav DisplayPort (tidigare DVI) för stationära datorer, och HDMI för saker man kopplar in i TVn. (Vilket är aningen lustigt kan tyckas, DP är ju överlägset rent siffermässigt även för TVn).

Jag hajjar helt att HDMI var super då det överför ljud också och för några få passar det utmärkt om man har högtalare i sin skärm, men det är väl för all del en väldigt låg andel skärmar på en entusiasts skrivbord som har inbyggda högtalare.

Jag tycker det är lite tvärt om - Om en skärm (som de där billiga 144hz TN skräpen som är poppis bland tonåringarna ( ) ) INTE har displayport, borde det vara en stor, till och med enorm, röd bock i recensionen och det borde flaggas som "dåligt köp, gammal teknik, billigt skräp".

Visst är det så att på riktigt billiga grejer finns ofta ingen DP, men det kan finnas DVI och HDMI eftersom de delar teknik - Men måttet som det borde ställas mot är ju DisplayPort och eftersom många som läser här inte har riktigt koll, vore det ju bra om proffsen faktiskt hjälpte till och skiftade fokusen mot "den bästa" typen av anslutning och inte mot saker som faktiskt inte bara har börjat fasas ut i massor av år, utan till och med totalt tas bort på nästan (och många nuvarande, samt tidigare) generationers grafikkort.

Det är ju upp till oss kunder att kräva av vår hårdvara att det har portar som fungerar - Om man vill koppla sin gaming-laptop mot en modern skärm måste man ju ha en DP-anslutning i laptopen. Har den bara HDMI bör man ju inte köpa den, då har de ju snålat på fel sak, och våra plånböcker bör ju rösta därefter.

Så, summa summarum - Att fokusera på huruvida en skärm eller grafikkort stöder ett gammalt eller undermåligt format är fel riktning, man bör lägga fokusen istället på att man MÅSTE ha DisplayPort, inte att man inte kan köra HDMI.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av CFSsss:

Det stämmer att TN är känsligare vad gäller betraktningsvinklar, men jag sitter iaf framför skärmen. Var sitter ni andra???

Problemet är att ingen existerande TN-panel ger konsekvent bild över ytan som en IPS/AHVA/PLS-panel gör. Sitter du framför skärmen har du ändå så pass olika vinklar till hörnen att det påverkar ljuset som når ögonen. Vid ergonomisk placering med ögonen i höjd med överkanten av skärmen är det också helt olika vinklar till ovan- och underkant. Det går inte att få samma färgåtergivning över ytan på ett normalt skrivbordsavstånd på en TN-panel.

Det handlar inte om tyckande eller upplevelse. Det faktiska, fysikaliska ljuset som når ögonen från skärmens yta är annorlunda beroende på vinkeln. Sedan kanske man inte märker detta eller bryr sig enligt principen "good enough". Men vad som är "good enough" låter jag var en avgöra själv. PG278Q och andra motsvarande TN-gamingskärmar är fortfarande väldigt trevliga för spel.

Att ljuset skiljer sig på en fysikaliskt nivå är faktiskt ett direkt problem för mig. Med en TN-panel har jag problem att mäta ifall mätaren sätter sig några millimeter fel. Ifall någon stöter till skärmen så att stativet rör sig någon grad måste jag börja om mätningen. Kalibrerar/profilerar jag en TN-panel och sedan vinklar mätaren 5 grader har jag inte längre korrekta färger. Felnivån i delta-E är för stor.

PG278Q, TN-Swiften ger utmärkt färgåtergivning i en specifik vinkel. Men det räcker med att slänga fram ett enkelt testmönster som http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php och bara flytta på huvudet lite för att se hur det förändras. Med andra ord, din kroppshållning framför skärmen påverkar det ljus som når dina ögon.

Vinklar jag mätaren 30 grader mot en bättre IPS/AHVA/PLS-panel är det fortfarande samma färgåtergivning i grund och botten. Felnivåerna vid kalibrering/profilering är fortfarande inom delta-E 3.

Det som blir sämre i vinkel på IPS/AHVA/PLS är kontrastförhållandet. Fast det sker också med TN-paneler vid 30 grader. Plus att vitbalansen är helt annorlunda, färgrymden är påverkad och tonkurva/gamma är galet eftersom panelen också klipper nivåer som att den fräter ut ljusa nyanser mot vitt eller sotar igen mörka nyanser mot svart, helt olika beroende åt vilket håll de 30 graderna är.

Jag tog upp detta i tidigare tester hur Benq XL2730Z (TN-panel av den typ som sitter i PG278Q) beter sig i rakt på och 30 graders vinkel jämfört med Acer XB270HU (AHVA-panel av PG279Q/MG279Q).

http://www.sweclockers.com/test/20257-benq-xl2730z-med-amd-fr...

Mätningarna ligger som ett bildspel längre ned på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det finns väl billigare IPS paneler med sync eller? har jag inte fel har ASUS släpp tidigare en 144Hz skärm eller var det acer?

För 165Hz på denna verkar ju i flyt inte vara bättre än 144hz (men kan ju märkas annorlunda IRL).

Du tänker på Asus MG279Q kanske? Mycket snarlik panel fast med Freesync, och det funkar inte med mitt 980 Ti.

Nej 165 Hz betraktar jag primärt som en marknadsföringsploj. Jag kommer antagligen köra på 85 Hz/G-Sync ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Eventuellt en framtida konsol! Jag har ingen TV hemma, och jag har inte plats för 2 skärmar på mitt skrivbord. Att ha en skärm som kan göra det mesta vore fantastiskt. Jag behöver inte 165hz eller IPS, men jag vill gärna ha 27", 2 560 × 1 440 pixlar och G-sync.

Displayport till HDMI-adapter för 200 kr!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sveklockarn:

Du tänker på Asus MG279Q kanske? Mycket snarlik panel fast med Freesync, och det funkar inte med mitt 980 Ti.

Nej 165 Hz betraktar jag primärt som en marknadsföringsploj. Jag kommer antagligen köra på 85 Hz/G-Sync ändå.

144Hz G-SYNC?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ernesto:

Sen är väl inte HDMI den vanligaste anslutningen? "de-facto-anslutning" som du kallar det. DVI eller DisplayPort måste ju vara mycket vanligare, speciellt med tanke på att de flesta grafikkorten har fler av antingen DVI, eller DisplayPort.

Jag skulle gissa att behovet (och marknaden) för HDMI-utrustning säkert är tio ggr större än för DVI och DP tillsammans, totalt sett. Även inom de rena datorförsäljarna är HDMI gissningsvis en större marknad än DP och DVI tillsammans. Ska försöka få lite uppgifter om detta till framtida artiklar.

För mig är synvinkeln på det hela därför ganska enkel och konkret. HDMI är den vanligaste anslutningen. En hel del människor på denna planet måste använda HDMI mot sin datorskärm vare sig de vill eller inte. Därför testar jag hur HDMI fungerar på skärmen och lägger en 30-60 minuter arbetstid till detta.

Har du som läsare ett sedan perspektiv av att HDMI är ointressant är det helt okey att hoppa över den delen av texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

144Hz G-SYNC?

Måste jag? Går det inte att begränsa maximal uppdateringsfrekvens?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sveklockarn:

Måste jag? Går det inte att begränsa maximal uppdateringsfrekvens?

Varför vill du köra lägre??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hur funkar växling mellan olika input-devices (säg att man har en stationär och en laptop inkopplade)? Om man har skärmen igång, stänger av sin stationära och startar laptopen, byter skärmen input-läge till laptop:en istället eller måste man göra det manuellt?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av huxflux:

Displayport till HDMI-adapter för 200 kr!

I de här fallen fungerar det inte, eftersom behovet är det omvända än vad 200-kronors-adaptern är till för. Dessa är till för Displayport ut från datorn till HDMI in i exempelvis TV:n.

Vi måste här gå från HDMI-source till Displayport-sink. Där räcker inga adpatrar utan det kräver signalomvandlare med separat strömförsörjning. Sådana kostar en del, de är svåra att finna. Denna var den första jag googlade fram, men det finns säkert billigare än 150 dollar. Hur som helst är det ovanliga produkter:

http://www.startech.com/ca/AV/Converters/Video/Active-HDMI-or...

Så för att få spelkonsolen eller jobbets bärbara HDMI-laptop att fungera med en gamingskärm med endast DP (likt alla gamla G-Sync-skärmar fram till denna PG279Q) behöver man en komplex och dyr signalomvandlare. Dessutom måste man rycka kablar hela tiden. Vi som hållit på en stund vet att rycka Displayportkablar är bland det sämsta man kan göra. Kablarna går sönder efter ett tag och det finns en tydlig tendens att få svart skärm och låst dator när man minst önskar det.

Lösningen är då en Displayport-switch för att växla mellan flera source mot en sink. Dessa kostar också en hel del, tusenlappen och uppåt. Där har vi då problemet att vi fortfarande riskerar en hel del krångel. Plus att vi kör en signalomvandlare mot en switch mot en sink (skärm) vilket återigen är något ingen som testat vill upprepa. Hur G-Sync överlever passagen i en Displayport-switch är också en öppen fråga. Mycket med G-sync tyder på att det inte fungerar alls.

Vill man ansluta en HDMI-source till en skärm med endast Displayport (likt alla gamla G-Sync-skärmar fram till denna PG279Q) har man alltså två val:

1. Spendera tusenlappar på signalomvandlare och DP-switch som i bästa fall fungerar.
2. Välja en skärm som har HDMI. Tryck in kabeln. Det fungerar.

Så att PG279Q har fått en HDMI-anslutning är viktiga nyheter. Alltså testar jag hur den fungerar. Frågor på det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Varför vill du köra lägre??

Varför inte? Alla spel och arbetsuppgifter kräver inte samma snabbhet som CSGO, och att begränsa sin framerate kan vara gynnsamt både för spelkänsla (för att ta bort stora fluktuationer i framerate) och strömförbrukning.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AtreX:

Hur funkar växling mellan olika input-devices (säg att man har en stationär och en laptop inkopplade)? Om man har skärmen igång, stänger av sin stationära och startar laptopen, byter skärmen input-läge till laptop:en istället eller måste man göra det manuellt?

Manuellt via menyn. Lite oväntat kommer man åt menyerna fast man inte har en aktiv källa. Ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Varför vill du köra lägre??

Skrivet av anon78208:

Varför inte? Alla spel och arbetsuppgifter kräver inte samma snabbhet som CSGO, och att begränsa sin framerate kan vara gynnsamt både för spelkänsla (för att ta bort stora fluktuationer i framerate) och strömförbrukning.

Jag upplever att allt över 75 Hz är helt flytande, så jag behöver inte högre framerate än 85 Hz. Att begränsa sig till 85 Hz innebär också, som Brisse är inne på, att strömförbrukningen och därmed också ljudnivån blir lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag skulle gissa att behovet (och marknaden) för HDMI-utrustning säkert är tio ggr större än för DVI och DP tillsammans, totalt sett. Även inom de rena datorförsäljarna är HDMI gissningsvis en större marknad än DP och DVI tillsammans. Ska försöka få lite uppgifter om detta till framtida artiklar.

För mig är synvinkeln på det hela därför ganska enkel och konkret. HDMI är den vanligaste anslutningen. En hel del människor på denna planet måste använda HDMI mot sin datorskärm vare sig de vill eller inte. Därför testar jag hur HDMI fungerar på skärmen och lägger en 30-60 minuter arbetstid till detta.

Har du som läsare ett sedan perspektiv av att HDMI är ointressant är det helt okey att hoppa över den delen av texten.

Om det nu stämmer som du säger, så är det ditt "ansvar" att utbilda pöbeln och se till att alla använder DisplayPort istället om de kan! Det är jättevanligt att folk här på forumet håller på att dilla om DVI eller HDMI, när de faktiskt har DP på både skärm och grafikkort, och de har ingen aaaaaning om att det skulle vara bättre (Visst, inte alltid bättre, men du förstår vad jag menar).

Mer DisplayPort åt pöbeln! Ner med de gamla förtryckarna DVI och HDMI!

Det enda jag säger är att du hade lite otur när du tänkte i prioriteringsordningen gällande placering och radantal.

Hade du öppnat det avsnittet med något liknande:
Detta är en modern gamingskärm och för att kunna utnyttja dess fulla potential krävs således DisplayPort vilket är den anslutningstyp som är bäst lämpad för det. Har inte ditt grafikkort DisplayPort, kan du inte utnyttja skärmens fulla potential.

Det går givetvis att ansluta enheter via HDMI bla bla bla

... hade jag inte nämnt något, men den här artikeln, i kombination med vad som stod i anslutnings-guiden, samt andra artiklar (som jag tror du har skrivit faktiskt?) är det alltid en herrans fokus på hur det är så hemskandes att inte HDMI funkar på skärmen etc bla bla. - Det finns folk som nu, baserat på din artikel, på fullaste allvar tror att det är en dålig monitor eftersom den har 15ms delay via HDMI - Men du kan ju köra DISPLAYPORT! - Kan jag? Det visste jag inte.

Om man lägger fokus på fel egenskaper, eller sekundära egenskaper, kan slutsatsen bli helt fel:

Recension av världens sämsta telefon som man inte ens kan ringa på:
Är det en bra telefon?
Ja, den har ju 42-megapixel kamera

Recension av världens bästa bil som aldrig någonsin går sönder och inte drar bränsle:
Är det en bra bil?
Nej, den har inte inbyggt barnstol i baksätet

Nävål, man ska låta katten leka udda med pepparkakorna som Fantomen säger så kör på, dina artiklar är i övrigt utmärkta, intressanta och lärorika.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sveklockarn:

Jag upplever att allt över 75 Hz är helt flytande, så jag behöver inte högre framerate än 85 Hz. Att begränsa sig till 85 Hz innebär också, som Brisse är inne på, att strömförbrukningen och därmed också ljudnivån blir lägre.

Ehh bara locka din framerate till 86 FPS?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ehh bara locka din framerate till 86 FPS?

Menar du att det finns en universell metod för det, så att alla spel beter sig likadant? Måste ha missat den?