Datorn stängs av efter 1 sekund. vad är fel?

Permalänk
Medlem

Datorn stängs av efter 1 sekund. vad är fel?

Vad är fel med min dator? Jag har precis bytt ut
Intel(r) core(tm) i3-4330 CPU @3.50GHz
8GB Ram 2133MHz
Nvidia Geforce gtx 650
Nätaggregat: SF-500P12A
modekort: Gigabyte techonlogy Co.Ltd model H81M-S2PV

Till:
Intel i7 4790K @4GHz
Geforce Msi GTX 970 Gaming 4GB
Samma ram minnen
EVGA SuperNOVA G2 750W
Samma modekort

Och nu till problemet. Allt sitter som det ska och allt ska passa enligt Inet.se ?

När jag startar datorn så går den igång i ca 1-2 sekunder, alla fläktar förutom CPU-fläkten som bara snurrar till går igång. Sen stängs datorn av i 3sekunder sen försöker den starta sig igen. Vad kan problemet vara?

Edit: Nätaggregatet är nytt sen idag. Trodde först det var fel på mitt förra men problemet kvarstår. Och byter jag tillbaka till de gamla sakerna så händer det exakt samma sak. Det måste nästa vara modekortet?
__________________
Tacksam för alla sorters tips, har dock testat det mesta känns det som... Aldrig varit något problem med datorn innan jag skulle upgradera den.

Permalänk
Medlem

Om det är samma problem som jag hade för någon vecka sen så har du glömt 4+4 pin kabeln till cpu, det gav i alla fall mig samma symptom

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Kontrollera att alla kablar och kort/CPU sitter ordentligt för det ska ju funka om du inte har sabbat moderkortet genom statisk ström(kan ju om du sitter på en matta eller gnuggar händerna mot tröjan, typ)!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

En Dator behöver 4 delar för att starta utan bild.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Fixa felet så att fläktarna snurrar normalt innan du sätter tillbaka grafikkort, tangentbord, mus, kringutrustning, kablar (USB, SATA osv), Chassi fläktar, fläkt kontroller mm. Ingen ide att blanda in bild och Windows just nu och nästan allt som folk tror inte spelar roll och porten de kopplats till är ökända för att kunna blockera starten på olika sätt mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Om det är samma problem som jag hade för någon vecka sen så har du glömt 4+4 pin kabeln till cpu, det gav i alla fall mig samma symptom

4+4pin kabeln sitter. Har även testat 2 olika kablar om det skulle varit fel på den första.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

En Dator behöver 4 delar för att starta utan bild.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Fixa felet så att fläktarna snurrar normalt innan du sätter tillbaka grafikkort, tangentbord, mus, kringutrustning, kablar (USB, SATA osv), Chassi fläktar, fläkt kontroller mm. Ingen ide att blanda in bild och Windows just nu och nästan allt som folk tror inte spelar roll och porten de kopplats till är ökända för att kunna blockera starten på olika sätt mm.

Testade att koppla ut allt som du sa, gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Kontrollera att alla kablar och kort/CPU sitter ordentligt för det ska ju funka om du inte har sabbat moderkortet genom statisk ström(kan ju om du sitter på en matta eller gnuggar händerna mot tröjan, typ)!

Har kollat allt flera gånger... Statisk ström märker man väl om det blixtrar till lite? Jag tar alltid på ett element innan jag börjar pilla.

Permalänk

Jag tror att du möjligen måste uppdatera bios på ditt moderkort för att det skall stödja de nya devil's canyon cpuerna? Stoppa i din gamla cpu och testa om allt fungerar med den

Edit japp jag verkar ha rätt:

Bios F7 released 2014/05/13

Notes:
*Support New 4th Generation Intel Core Processors
*Enhance DDR capability

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Jag tror att du möjligen måste uppdatera bios på ditt moderkort för att det skall stödja de nya devil's canyon cpuerna? Stoppa i din gamla cpu och testa om allt fungerar med den

Edit japp jag verkar ha rätt:

Bios F7 released 2014/05/13

Notes:
*Support New 4th Generation Intel Core Processors
*Enhance DDR capability

Jag börjar med att säga att det inte går att starta datorn med det gamla proccesorn heller. Har testat byta bara fläkten också.
Om man kollar enligt denna listan http://www.gigabyte.us/support-downloads/cpu-support-popup.as... . Så ser man att min förra i3a supportar F7 exakt som i7an gör?¨¨

Om det nu skulle varit det så kan jag ju inte uppdatera bios ändå? datorn startar ju inte.

Om det nu skulle varit BIOS då hade väl datorn startat med alla gamla komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wall3:

Testade att koppla ut allt som du sa, gjorde ingen skillnad.

Då har du bara 4 delar, kablarna och chassit kvar att felsöka.

Ta ut alla delar och dumpa chassit i förrådet tills du hittat felet. Lägger moderkortet på tex kartongen den kom i. Lättare att jobba när chassit inte är i vägen och utesluter då alla fel chassit kan orsaka.

Datorn startar du med en skruvmejsel som du rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta. På det sättet kollar man också om power sw kabeln/knappen som startar datorn var trasig eller satt på fel plats. Alla andra kablar som går från chassit till moderkortet ska åtminstone bort tills man hittat felet.

Minnen testar du 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. Med vissa generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast ha ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Permalänk

Har du testat det nya nätagget i en annan dator eller med en tester? Samma fel hände mig, och då hade jag oturen att få ett trasigt nätagg fast det var nytt.

Visa signatur

[Ryzen 5 1600X] - [Gigabyte GA-AX370-Gaming K3] - [16GB 3200MHz] - [GTX1070] - [500GB EVO-SSD] - [750W HX] - [Win10 x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoneWolf43:

Har du testat det nya nätagget i en annan dator eller med en tester? Samma fel hände mig, och då hade jag oturen att få ett trasigt nätagg fast det var nytt.

Nej jag har en tester här jämte mig. Hur ska jag testa den? Från nätaggregatet till tester 24pin med eller utan alla andra anslutningar?

Permalänk
Avstängd

om den tvärdör efter nån sec kan det vara fläkt problem till cpu med om den t.e.x sitter i felport så datorn inte känner av att någon fläkt är inkopplad kan man få så ibland eller om man glömt koppla in den

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

om den tvärdör efter nån sec kan det vara fläkt problem till cpu med om den t.e.x sitter i felport så datorn inte känner av att någon fläkt är inkopplad kan man få så ibland eller om man glömt koppla in den

Den är ikopplad i cpu-fan, och inte Sys-fan. Så den sitter rätt.

Permalänk
Medlem

Inga fipplar som krånglar?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Inga fipplar som krånglar?

Fipplar?

Permalänk
Medlem

Kolla så inte startknappen/resetknappen fastnar när den trycks in, eller att det är glapp i sladdarna som ansluter dem till moderkortet.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Kolla så inte startknappen/resetknappen fastnar när den trycks in, eller att det är glapp i sladdarna som ansluter dem till moderkortet.

Testade precis dra ut och sätta dit dom igen. ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Clearat CMOS på moderkortet?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Clearat CMOS på moderkortet?

Nej, Har du någon video eller bild på hur jag gör? Finns det nån chans att det hjälper ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wall3:

Nej, Har du någon video eller bild på hur jag gör? Finns det nån chans att det hjälper ens?

https://www.youtube.com/watch?v=-9RnIj-EcdQ

Man vet aldrig, skadar inte att prova

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Edit: blev fel.

Visa signatur

[Ryzen 5 1600X] - [Gigabyte GA-AX370-Gaming K3] - [16GB 3200MHz] - [GTX1070] - [500GB EVO-SSD] - [750W HX] - [Win10 x64]

Permalänk
Skrivet av wall3:

Nej jag har en tester här jämte mig. Hur ska jag testa den? Från nätaggregatet till tester 24pin med eller utan alla andra anslutningar?

På den jag har kopplar man in 24pin och testar därefter kontakterna var för sig.

Visa signatur

[Ryzen 5 1600X] - [Gigabyte GA-AX370-Gaming K3] - [16GB 3200MHz] - [GTX1070] - [500GB EVO-SSD] - [750W HX] - [Win10 x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wall3:

Nej, Har du någon video eller bild på hur jag gör? Finns det nån chans att det hjälper ens?

Du behöver ingen video som beskriver hur du pillar ur batteriet och sedan hålla in powerknappen i 10-15 sekunder, nätkabeln ska INTE vara inkopplad när du utför hela processen.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoneWolf43:

På den jag har kopplar man in 24pin och testar därefter kontakterna var för sig.

Testade och psu:n fungerade utmärkt. Även den gamla jag bytte ut för 1200kr .......

Permalänk
Skrivet av wall3:

Har kollat allt flera gånger... Statisk ström märker man väl om det blixtrar till lite? Jag tar alltid på ett element innan jag börjar pilla.

Jag tänker inte skriva om det. Det finns en bra artikel om det här på Sweclockers.
Förvånas ändå ständigt över alla som köper nya komponenter för tusentals, i vissa fall tiotusentals kronor men snålar in på ett enkelt ESD-armband.

http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Ska testa. Tack

Permalänk
Medlem

Kan vara cpu kylaren som halkat snett så den stänger av pga overheat skyddet. Det hände mig

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

Kolla pinsen i cpu sockeln på moderkortet så att dom inte är böjda. Hade samma symptom förut, och det var felet då

Permalänk
Medlem

Kanske behövs en bios uppdatering till moderkortet för den nya CPU'n???

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |