Datorn stängs av efter 1 sekund. vad är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AffLicteD:

Kolla pinsen i cpu sockeln på moderkortet så att dom inte är böjda. Hade samma symptom förut, och det var felet då

Allt ser bra ut , inget är böjt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Kanske behövs en bios uppdatering till moderkortet för den nya CPU'n???

Enligt http://www.gigabyte.us/support-downl....aspx?pid=4664 så har den nya och den gamla proccesorn F7 version?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Kan vara cpu kylaren som halkat snett så den stänger av pga overheat skyddet. Det hände mig

Borde inte vara den eftersom att jag plockat bort den ett antal gånger för att se så inga pins gått sönder, och bytt pasta har jag gjort. Kollat med en annan cpu fläkt...

Permalänk
Avstängd

Kan vara värt att dubbelkolla knapparna till power och resett för om ena knappen fastnar eller av någon orsak är konstant intryck får man det fenomenet att den rebootar efter några sec och loopar ..man kan dra ur sladdarna helt och kortsluta pinnsen till power knappen lite snabbt med mejsel på moderkortet för att starta datorn utan knapp

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av wall3:

Jag tar alltid på ett element innan jag börjar pilla.

ESD skadat moderkort?

Få tag på ett annat moderkort och testa de andra delarna med.

Permalänk
Medlem

Du kanske har ett kasst minne?

Visa signatur

CPU:Intel i5 4670k @4.2Ghz CPUKylare:Noctua NH-D14 MOBO:Asus SABERTOOTH Z87 RAM:Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP PSU:Corsair AX860 80+ platinum GPU:MSI Geforce GTX 780ti SSD:Samsung evo 840 120gb HDD:WD 1TB x2 Chassi:NZXT H630

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Kan vara värt att dubbelkolla knapparna till power och resett för om ena knappen fastnar eller av någon orsak är konstant intryck får man det fenomenet att den rebootar efter några sec och loopar ..man kan dra ur sladdarna helt och kortsluta pinnsen till power knappen lite snabbt med mejsel på moderkortet för att starta datorn utan knapp

Okej så jag drar ut power pinsen 2pin? sen sätter en skruvmejsel där imellan? Kan detta skada systemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrpopo:

Du kanske har ett kasst minne?

KAN vara så men väldigt osannolikt att alla 4minnen jag testat varit sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

ESD skadat moderkort?

Få tag på ett annat moderkort och testa de andra delarna med.

Har tyvärr bara ett modekort hemma som är någon konstig 950? socket. så kan tyvärr inte testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av wall3:

Vad är fel med min dator? Jag har precis bytt ut
Intel(r) core(tm) i3-4330 CPU @3.50GHz
8GB Ram 2133MHz
Nvidia Geforce gtx 650
Nätaggregat: SF-500P12A
modekort: Gigabyte techonlogy Co.Ltd model H81M-S2PV

Till:
Intel i7 4790K @4GHz
Geforce Msi GTX 970 Gaming 4GB
Samma ram minnen
EVGA SuperNOVA G2 750W
Samma modekort

Och nu till problemet. Allt sitter som det ska och allt ska passa enligt Inet.se ?

När jag startar datorn så går den igång i ca 1-2 sekunder, alla fläktar förutom CPU-fläkten som bara snurrar till går igång. Sen stängs datorn av i 3sekunder sen försöker den starta sig igen. Vad kan problemet vara?

Edit: Nätaggregatet är nytt sen idag. Trodde först det var fel på mitt förra men problemet kvarstår. Och byter jag tillbaka till de gamla sakerna så händer det exakt samma sak. Det måste nästa vara modekortet?
__________________
Tacksam för alla sorters tips, har dock testat det mesta känns det som... Aldrig varit något problem med datorn innan jag skulle upgradera den.

Har du samma chassi med?

Prova med "att inte bara trycka in powerknappen snabbt" (alltså ett lätt tryck)
Prova med att trycka in powerknappen, och håll den inne i ca två-tre sekunder.

Hade exakt samma problem på ett bygge, och powerknappen på chassit ville vara intryckt lite längre än vanligt. Prova.....Går det, så går det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wall3:

Okej så jag drar ut power pinsen 2pin? sen sätter en skruvmejsel där imellan? Kan detta skada systemet?

Nej det kan inte skada systemet men se till så det blir rätt pins

men dra ur powerknapp sladdarna och resett sladdarna och använd mejsel på pinnarna power knappkablarna satt och ta bort den när darotrn startar "ingen fara att ha längre men man kan få reebot om man håller för länge" och se om det blir bättre ...är en sån där enkel sak många inte tänker på när man kollar en dator som loopar och har själv setat och felsökt några och tänker va fan är det för fel så har powerknappen ballat ur

Kan vara massa andra saker som moderkort kombilitet på cpu med bios ..kylaren sitter dåligt till minne eller kast moderkort o.s.v... o.s.v men är en enkel sak att testa som är bra att utesluta i.a.f

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Har du samma chassi med?

Prova med "att inte bara trycka in powerknappen snabbt" (alltså ett lätt tryck)
Prova med att trycka in powerknappen, och håll den inne i ca två-tre sekunder.

Hade exakt samma problem på ett bygge, och powerknappen på chassit ville vara intryckt lite längre än vanligt. Prova.....Går det, så går det.

Ja samma chassi. Ska testa det du skrev.

Skrivet av lord_vasagos:

Nej det kan inte skada systemet men se till så det blir rätt pins

men dra ur powerknapp sladdarna och resett sladdarna och använd mejsel på pinnarna power knappkablarna satt och ta bort den när darotrn startar "ingen fara att ha längre men man kan få reebot om man håller för länge" och se om det blir bättre ...är en sån där enkel sak många inte tänker på när man kollar en dator som loopar och har själv setat och felsökt några och tänker va fan är det för fel så har powerknappen ballat ur

Kan vara massa andra saker som moderkort kombilitet på cpu med bios ..kylaren sitter dåligt till minne eller kast moderkort o.s.v... o.s.v men är en enkel sak att testa som är bra att utesluta i.a.f

Okej ska ta en titt senare. Ja det kan vara massor med fel.. Tack så länge

Permalänk
Medlem

Har du tömt cmos ännu? Som andra tipsade om.
Jag bytte agg nyligen och var tvungen att tömma cmos innan jag fick igång den. Var samma symptom som dig.
Men ta och läs på om ESD säkerhet! Det är otroligt viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Har du tömt cmos ännu? Som andra tipsade om.
Jag bytte agg nyligen och var tvungen att tömma cmos innan jag fick igång den. Var samma symptom som dig.
Men ta och läs på om ESD säkerhet! Det är otroligt viktigt.

bara tagit ut batteriet o så. men kan inte tömma cmos har ingen jumper. hittar ingen iaf?

Inget av dom ovanstående tipsen hjälpte

Permalänk
Medlem

Moderkortsmanual

Om du tittar i denna manual så ser du att det finns en clr_cmos jumper. Sitter i nedre högra hörnet om du tittar på moderkortet med CPU sockeln från dig. Eller kapitel 1-7 i manualen.
Moderkortsmanualen är en av de bättre manualer du kan läsa. Har en massa matnyttigt att lära ut. Och det gäller för alla tillverkare.

EDIT:
Beroende på hur länge du lät batteriet vara ur så kan det gjort att det tömt CMOS. Men om det var för kort tid så har inte den tömts. Finns en massa kondningar som håller kvar minnet en liten stund efter att batteriet tas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Moderkortsmanual

Om du tittar i denna manual så ser du att det finns en clr_cmos jumper. Sitter i nedre högra hörnet om du tittar på moderkortet med CPU sockeln från dig. Eller kapitel 1-7 i manualen.
Moderkortsmanualen är en av de bättre manualer du kan läsa. Har en massa matnyttigt att lära ut. Och det gäller för alla tillverkare.

EDIT:
Beroende på hur länge du lät batteriet vara ur så kan det gjort att det tömt CMOS. Men om det var för kort tid så har inte den tömts. Finns en massa kondningar som håller kvar minnet en liten stund efter att batteriet tas ut.

Okej ska kolla detta. Har haft batteriet ute på två olika tillfällen en kort stund 2-3minuter och 20minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wall3:

4+4pin kabeln sitter. Har även testat 2 olika kablar om det skulle varit fel på den första.

Skall man tolka detta som att du har den modulära versionen (SF-500P12A(M)),
och har återanvänt kablar från ett annat modulärt agg?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

hade samma problem som dig.
montera cpu, mobo, psu, hdd och ram utanför chassit på ett ikke ledande underlag.

startar allt då, ja då har du samma som mig.. en Kortslutning någonstans som gick ut i chassit...

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Köpte nytt Z97 Gamer 3 modekort och det löste sig