Vilken vinterjacka kör du på i vinter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Antingen är inte sommaren tillräckligt varm eller så är inte vintern tillräckligt kall, alltid är det något. Vilken del av sthlm är det där det bara är kallt en vecka per vinter? Skulle gärna flytta några kilometer åt det hållet.

För övrigt sitter jag på en dunjacka alá polarexpedition för 4e vintern i rad.

Alla har ju olika definitioner av vad som är för kallt
Själv kör jag bara en vanlig tjocktröja tills det blir nånstans mellan -5 till -10 grader, efter det räcker en vårjacka alldeles utmärkt till närmare -20 grader och kallare än så har vi ju oftast inte under längre perioder i Stockholm.
Som vädret är just nu så kör jag tjocktröja på mornarna för att enbart gå i t-shirt på dagen då jag börjar svettas som tusan om jag går runt med en tröja på mig när det börjar bli några plusgrader.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tycker man klarar sig bra utan tjockare jacka

Det beror ju mycket på hur man klär sig i övrigt, och det är klart att man kan klara sig med en tunn jacka (mest vind-, snö- och regnskydd då), men nu skrev TS det här:

Skrivet av Sibirius:

Jag vill ha en jacka som kommer hålla mig riktigt varm

och då tolkade jag det som att han vill att jackan ska göra mycket av jobbet med att hålla värmen.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk

Rolig tråd ja det där beror på helt och hållet vad man ska göra. Om jag sitter på skotern en hel dag så blir det inte mer än underställ och på det ett skoterställ som är tunnt men har samtidigt skydd så man flyter bort utav svett efter en stund annars blir det oftast en lite varmare snowboardjacka eller skaljacka beroende på väder och vart jag ska.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

https://stayhard.se/04449175/adrian-hammond/lance-jacket-blac... Bortsett från att folk tror att jag är kriminell när jag har på mig den så är jag jättenöjd.

Ja, får man med den där modellens blick på köpet så fattar man ju att folk blir skeptiska..

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem

Tycker att riktiga vinterjackor är rätt overkill i Sverige, folk som går runt i dunjackor/ canada goose eller vad dem heter ser ut som en stor boll på stan. Är grejen där att man bara ska behöva ha en tshirt under och sedan en stor jäkla jacka över eller?

Har kört min svarta JackAndJones rock i 3 vintrar (lätt fodrad), om det är några minus så blir det väll en tshirt-tjocktröja-rock, väldigt väldigt kallt underställ-tshirt-tjocktröja-rock. Kör alltid med mössa, skinnhandskar och ibland en halsduk om det är blåsigt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Kör på en http://www.fjallraven.se/barents-parka

Riktigt varm och skön då den är lång, men går även att ha på mildare dagar om man kör den öppen.

Köpte på en CDON rea för två är sedan, 3k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Tycker att riktiga vinterjackor är rätt overkill i Sverige, folk som går runt i dunjackor/ canada goose eller vad dem heter ser ut som en stor boll på stan. Är grejen där att man bara ska behöva ha en tshirt under och sedan en stor jäkla jacka över eller?

Har kört min svarta JackAndJones rock i 3 vintrar (lätt fodrad), om det är några minus så blir det väll en tshirt-tjocktröja-rock, väldigt väldigt kallt underställ-tshirt-tjocktröja-rock. Kör alltid med mössa, skinnhandskar och ibland en halsduk om det är blåsigt.

Du bor ju dock i Danmark.
Bor man där det är -30 till -40 i en vecka+ och -20~ december-mars vill man ha en ok jacka

Men visst ser löjligt ut när folk glider runt med sånt på orter som inte ens har vinter.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Har bott ett tag uppe i norra delarna av detta avlånga land och när det var -20, så hade jag en T-shirt och vindjacka.
I södra sverige åker vinterjacka från SOS, modell varm, på när det är -3...

Fukten i söder är nästintill dödlig ibland...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Samma gamla vinterrock som vanligt. Hittade den på en loppis för cirka 5 år sedan för 200kr, tyckte den såg rejäl ut. Efter köp så märkte jag att den är från 1970-talet, märkt med Kunglig Hovleverantör, och den väger över 3 kilo. Fått den uppfräschad och lagad, och vågar knappt tänka på vad den egentligen kostar. Rejäl svart överrock med riktig kvalité på tyget och fodret iallafall.

EDIT: 1972 enligt fodret.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk

En lång parajumpers om håller röven varm

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem

Har en dunjacka från The North Face. Kostar en del i inköp, men med tanke på hur länge den räcker så är det billigt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag är så jävla frusen så jag har en riktigt varm dunjacka från Blauer som har några år på nacken nu. Märket rekommenderas, de säljer tydligen jackor till polisen i de kallare delstaterna i USAt och Kanada. De kör med "inbyggda" reflexer i jackan också. Sitter ett band runt handlederna som man kan dra andra hållet runt handleden och på så vis få reflexer där så att man inte är helsvart och osynlig i natten.

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Köpte den på rea 50% 1000kr för ett år sedan på Zalando, riktigt nöjd!

Permalänk
Medlem

Bor i Uppsala, så vintern är inte lika hemsk (oftast) som den skulle kunna vara längre norr ut, men sällen lika mild som den kan vara söder ut.

Kör svart ull och kashmir rock (har ett par stycken som köpt över årens lopp beroende på vad man ska göra). Kompletteras med handskar och lite olika halsdukar beroende på temperatur. Aldrig för varm eller för kall och alltid stiligt (om än av vissa lite gubbigt).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Har börjat kika på olika vinterjackor inatt och föll än så länge för Fjällräven Expedition Down. Tänkte faktisk lägga en beställning på denna i veckan. Vad jag vet så är jackan extrem varm och av mycket bra kvalité och jag kommer kunna använda den i flera, om inte tiotal år framöver, utan att den slits särskilt mycket och det är en sån jag letar efter. Har lätt och frysa på överkroppen, speciellt ryggen, och när det blåser är det värsta jag vet för min överkropp för då blir ryggmuskler stela och det gör ont i dem och jag har ingen lust att frysa längre. Bor i Värmland och ska cykla under vinter så en sån jacka känns som ett måste i mitt fall. Är det någon som kanske vet ett bättre, billigare och liknande alternativ? Endast jackor som skymmer ej rumpan, gillar inte långa utan till midjan eventuell lite under midjan är acceptabel.

Permalänk

@Sibirius: så du köper ny jacka varje år ?

@Storage Jar: ha en Billigare jacka om du går på krogen. ja lämnar aldrig nånting värdefullt till nån ja inte känner, speciellt inte med tanke på att chansen är stor att den som tog din jacka var samma som du lämnade den till när du fick nummerlappen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Varför ska folk köpa så jävla dyra jackor? finnns ingen vits med det.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Varför ska folk köpa så jävla dyra jackor? finnns ingen vits med det.

Beror ju på vad man gör. Ska du bara ha en jacka för att gå till tbana/pendel och tillbaka lär det inte krävas så mycket.

Pris är ju dock inte alltid = kvalité. Men oftast är det så.
Men jag har då dödat flera "billiga" jackor (1000:-~ klassen) genom att t.ex ramla från skotern eller när man åker slalom.
Dvs sömmarna går sönder.
Sen är de också sällan riktigt vind och vattentäta samtidigt som varm/fuktig luft från kroppen kan ta sig ut.
Passform brukar också vara lite skum på sämre saker.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Varför ska folk köpa så jävla dyra jackor? finnns ingen vits med det.

Vad är dyrt enligt dig?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Varför ska folk köpa så jävla dyra jackor? finnns ingen vits med det.

En bra jacka kan kosta mycket pengar men den kommer att hålla jävligt länge.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Kör med min skinnjacka året runt det är bara att ha något varmt under.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timelord Sloth:

En bra jacka kan kosta mycket pengar men den kommer att hålla jävligt länge.

En dålig jacka kan kosta mycket pengar men den kommer inte att hålla så länge... Did you see what I did there?

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta märkeskläder är oerhört överprisatta och jackor är inget undantag, desto dyrare modemärken desto sämre kvalitet brukar det vara, bra kläder hittar man ofta hos de som säljer arbetskläder, själv så har jag i princip samma skaljackor året om, isoleringen (eller inte) beror på det man har på sig under jackan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Bra tråd. Har letat efter ny vinterjacka i två veckor. Hoppas det kommer in några bra tips här.

Mina två senaste vinterjackor har blivit stulna ur garderoben på krogen och i en bowlinghall

Jag har en vinterjacka stl L, märke Gant som jag ska göra mig av med.
Inte perfekt skick men helt Ok.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Vad är dyrt enligt dig?

Att lägga över 2000 på en jacka är bara dumt, jag har en jacka från everest som kostade runt 1000-1300. Det är någon form av skaljacka och jag kan utan problem ha T-shirt under när det är -10.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timelord Sloth:

En bra jacka kan kosta mycket pengar men den kommer att hålla jävligt länge.

Bara för att den kostar mycket betyder inte att den håller länge. Som man läste om för några år sedan om personer som köpte Canada Goose jackor som man sedan plockade bort märket på för att minimera risken för att bli rånad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

En dålig jacka kan kosta mycket pengar men den kommer inte att hålla så länge... Did you see what I did there?

Skrivet av Tauri:

Bara för att den kostar mycket betyder inte att den håller länge. Som man läste om för några år sedan om personer som köpte Canada Goose jackor som man sedan plockade bort märket på för att minimera risken för att bli rånad.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sa aldrig att den skulle vara bättre för att den kostar mer, läs inlägget igen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Bara för att den kostar mycket betyder inte att den håller länge. Som man läste om för några år sedan om personer som köpte Canada Goose jackor som man sedan plockade bort märket på för att minimera risken för att bli rånad.

Skickades från m.sweclockers.com

fast att någon är rädd för att bli rånad och tar av märket betyder ju inte att jackan inte skulle hålla länge. har haft min woolrich-jacka sedan 2009 och den är i bra skick fortfarande. visst var den svindyr men den är jättemysig. sedan är det också så att vissa inte endast köper kläder för funktionen utan även för att de ska vara snygga. det är väl ingen som kommer och påstår att en märkeströja för 1200kr är prisvärd men det är inte alltid intressant att kläder ska vara det heller.