Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Har vga-skärm men bara digitala portar. Hur ska jag lösa detta?

Permalänk
Medlem

Har vga-skärm men bara digitala portar. Hur ska jag lösa detta?

Tjena! Jag har ett litet problem som jag inte vet hur jag ska lösa. Jag vill använda min gamla skärm som en sekundär bildskärm vid sidan om. Problemet är att skärmen bara har en VGA-port. Jag har en Sapphire Radeon R9 290 där displayporten är upptagen för att kunna köra 120hz på min primära. Jag har därmed bara HDMI och 2 st DVI-D lediga. Hur ska jag koppla min VGA skärm? Finns det någon billig signalomvandlare eller liknande?

Alla svar uppskattas

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

I denna dvi port kan du använda en dvi till vga adapter.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

den kommer tyvärr ej funka, då den är passiv

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Den översta bör fungera.
Den sista är bara en passiv kontakt-adapter och inte en signal-omvandlare.

Skrivet av breakwin:

den kommer tyvärr ej funka, då den är passiv

Det är inte varje dag man ser ett kort som inte har åtminstone en DVI-I. Häftigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Den översta bör fungera.
Den sista är bara en passiv kontakt-adapter och inte en signal-omvandlare.

Det är inte varje dag man ser ett kort som inte har åtminstone en DVI-I. Häftigt.

Här kan ni se baksidan av kortet:
http://www.pcgameware.co.uk/images/MSI-R9-290-IO-End.jpg

Värt att tillägga är att jag har en aktiv DP-VGA adapter... så om jag på något sätt kan hitta en adapter från DVI (eller hdmi) till DP så funkar det också

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Rekordmedlem

Det bästa, enklaste och kanske även billigaste är nog att byta ut monitorn eller så ansluter du den via ett annat grafikkort som har vga utgång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av breakwin:

Här kan ni se baksidan av kortet:
http://www.pcgameware.co.uk/images/MSI-R9-290-IO-End.jpg

Värt att tillägga är att jag har en aktiv DP-VGA adapter... så om jag på något sätt kan hitta en adapter från DVI (eller hdmi) till DP så funkar det också

Väldigt sällan det fungerar med omvandlare på omvandlare. Enkla Adaptrar från DVI/HDMI till DP finns inte utan då blir det extern signalomvandling på den här nivån:
http://www.startech.com/ca/AV/Converters/Video/Active-HDMI-or...

Så det blir verkligen en dyr omväg.

Den aktiva signalomvandlaren HDMI-till-VGA för 299 kr på Kjell löser biffen. Aktiva HDMI-till-VGA-omvandlare finns på ebay och liknande för mindre pengar och är då lite mer chansning.

Annars är det som skrivet sällan lönt att lägga så mycket mer tid och pengar på att få en så pass gammal skärm att fungera. En ny skärm för 1000 kr kan var bättre på i princip alla punkter och aldrig behöva bråka med aktiva adpatrar, siganlomvandlare och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bästa, enklaste och kanske även billigaste är nog att byta ut monitorn eller så ansluter du den via ett annat grafikkort som har vga utgång.

Skrivet av Laxpudding:

Väldigt sällan det fungerar med omvandlare på omvandlare. Enkla Adaptrar från DVI/HDMI till DP finns inte utan då blir det extern signalomvandling på den här nivån:
http://www.startech.com/ca/AV/Converters/Video/Active-HDMI-or...

Så det blir verkligen en dyr omväg.

Den aktiva signalomvandlaren HDMI-till-VGA för 299 kr på Kjell löser biffen. Aktiva HDMI-till-VGA-omvandlare finns på ebay och liknande för mindre pengar och är då lite mer chansning.

Annars är det som skrivet sällan lönt att lägga så mycket mer tid och pengar på att få en så pass gammal skärm att fungera. En ny skärm för 1000 kr kan var bättre på i princip alla punkter och aldrig behöva bråka med aktiva adpatrar, siganlomvandlare och liknande.

Det fick bli en sånhär:
http://www.24.se/m/mobiltillbehor/nokia-tillbehor/nokia-datak...

Beställde den därifrån då jag ändå behövde köpa en annan grej från 24.se. Borde komma fram imorgon. Skriver här hur resultat blir

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Väldigt sällan det fungerar med omvandlare på omvandlare. Enkla Adaptrar från DVI/HDMI till DP finns inte utan då blir det extern signalomvandling på den här nivån:
http://www.startech.com/ca/AV/Converters/Video/Active-HDMI-or...

Så det blir verkligen en dyr omväg.

Den aktiva signalomvandlaren HDMI-till-VGA för 299 kr på Kjell löser biffen. Aktiva HDMI-till-VGA-omvandlare finns på ebay och liknande för mindre pengar och är då lite mer chansning.

Annars är det som skrivet sällan lönt att lägga så mycket mer tid och pengar på att få en så pass gammal skärm att fungera. En ny skärm för 1000 kr kan var bättre på i princip alla punkter och aldrig behöva bråka med aktiva adpatrar, siganlomvandlare och liknande.

Angående omvandlare. Är inte DP/Hdmi/DVI-D samma digitala signal? Varför behövs en signalomvandlare?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av breakwin:

Angående omvandlare. Är inte DP/Hdmi/DVI-D samma digitala signal? Varför behövs en signalomvandlare?

DVI och HDMI använder samma format på signalen, TMDS och 5 volt. Displayport använder LVDS-format och 3,3 volt. Helt olika. Går igenom en del kring problematiken runt detta i följande artikel:

http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...