Windows Update installerar drivrutiner fast jag har det avstängt

Permalänk
Medlem

Windows Update installerar drivrutiner fast jag har det avstängt

Råkade idag aktivera Intel Graphics Processing och när jag använde datorn installerade Windows Update en drivrutin. Jag har varit inne i inställningar för enhetsinstallation och markerat alternativet 'Installera aldrig drivrutiner från Windows Update'. Är helt förvirrad. Kan inte avinstallera den heller eftersom den inte finns i listan när jag gå in på avinstallera en uppdatering.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Råkade idag aktivera Intel Graphics Processing och när jag använde datorn installerade Windows Update en drivrutin. Jag har varit inne i inställningar för enhetsinstallation och markerat alternativet 'Installera aldrig drivrutiner från Windows Update'. Är helt förvirrad. Kan inte avinstallera den heller eftersom den inte finns i listan när jag gå in på avinstallera en uppdatering.

Har samma problem med windows update fast den misslyckas med uppdateringen varje gång så jag har haft tur

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Windows update

@Oliver91: Har kollar runt i inställningarna, verkar som man inte kan välja att ta ner uppdateringar men själv välja när man ska installera dem. Ibland när man kommer hem så står de något i stil med "windows kunde inte start om för uppdateringar" vill du ändra schemaläggningen. Ibland så har datorn startat om, alltså installerat uppdateringarna. Tyckte det var tillräckligt irriterande i Windows 7 när man blir påmind var 4de timme om att man bör starta om datorn för att installera uppdateringar. Det är bara en av anledningarna som jag fundederar att gå över til Linux primärt då jag inte spelar PC spel längre.

Visa signatur

http://www.oribium.net - Webbyrå | SEO | Webbhotell | E-post

Permalänk
Medlem
Skrivet av oribium:

@Oliver91: Har kollar runt i inställningarna, verkar som man inte kan välja att ta ner uppdateringar men själv välja när man ska installera dem. Ibland när man kommer hem så står de något i stil med "windows kunde inte start om för uppdateringar" vill du ändra schemaläggningen. Ibland så har datorn startat om, alltså installerat uppdateringarna. Tyckte det var tillräckligt irriterande i Windows 7 när man blir påmind var 4de timme om att man bör starta om datorn för att installera uppdateringar. Det är bara en av anledningarna som jag fundederar att gå över til Linux primärt då jag inte spelar PC spel längre.

Jupp.. Jag har testat linux också men avsaknaden av bra spelprestanda gör att jag inte tar steget över, på PC spelar jag i princip bara World of Warcrafr och de fungerar riktigt dåligt på Linux

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av freddiebox:

Råkade idag aktivera Intel Graphics Processing och när jag använde datorn installerade Windows Update en drivrutin. Jag har varit inne i inställningar för enhetsinstallation och markerat alternativet 'Installera aldrig drivrutiner från Windows Update'. Är helt förvirrad. Kan inte avinstallera den heller eftersom den inte finns i listan när jag gå in på avinstallera en uppdatering.

Om det är en drivrutin du installerat via Windows Update går du in i Enhetshanteraren och avinstallerar den där.
Vill du återgå till en tidigare drivrutin markerar du enheten, högerklickar och väljer i menyn "Egenskaper".
Välj fliken "Drivrutin" så skall du kunna se en "knapp" som heter "Återställ tidigare drivrutin".
Väljer du detta återgår enheten till den tidigare drivrutinen.

För att förhindra att Windows 10 uppdaterar drivrutiner och andra saker kan du installera ett litet program från Microsoft.
Du hämtar det här:

http://download.microsoft.com/download/F/2/2/F22D5FDB-59CD-42...

Avinstallera drivrutinen du inte vill ha via Enhetshanteraren, som beskrivet ovan.
Koppla bort datorn från internet.
Starta om datorn.
När du startat om datorn kör du programmet och ansluter till internet.
Du kommer att få en presentation om vilka uppdateringar som finns tillgängliga.
Markera de du inte vill ha och de blir dolda.

Nu skall programmet hjälpa dig att förhindra att de drivrutiner och uppdateringar du inte önskar inte heller installeras.
Ta inte bort programmet bara för då förlorar du det hinder som det utgör.

Jag tycker det är dumt av Microsoft att de tagit bort möjligheterna att själv bestämma vilka uppdateringar som skall installeras.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort några off topic-inlägg (World of warcraft-diskussion).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...