Permalänk
Avstängd

Hehe, to.m min gamle mor kräver SSD i sin bärbara när hon ska uppgradera sig

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@Friterad: Hur kommer det sig att alla har så jävla långa laddtider på allt? Är det för att man aldrig defragmenterar sin HDD, Har för lite RAM eller är det för att NTFS suger? Kan starta GTA V i Windows 7 (VM i Linux) på < 10 sek från en btrfs-formaterad HDD.

Du vet väl att det är mer än bara när man startar ett spel som det laddar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blennermo:

Jag förstår att SSD inte är ett måste men TYCKER ni det?

Beror väl helt på budget? Kan ju säga dig att när man väl haft sitt operativsystem på en SSD så är det rent av smärtsamt att gå tillbaka till mekaniska hårddiskar. Det är som natt och dag.

Skrivet av philipborg:

Ska du syssla med saker på skrivbordet så bör du ha SSD. Ska du enbart spela behöver du inte det.

Även om du bara är ute och klickar på skrivbordet så är det ändå värt att ha en SSD.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ja. datorn blir snabbare / känns snabbare i dom flesta scenario.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Den enda gången du inte ska prioritera en SSD, skulle jag säga är ifall du är på en strikt budget, har halv kasst internet, spelat mycket spel och helt enkelt behöver lagringskapacitet.

Annars skulle jag säga att en 250-500gb SSD har dig säkrad med en bra connection kan du köra cloud/steam saves och i "värsta fall" avinstallera/installera spel godtyckligt på SSDn och slippa alla nackdelar med att köra med en HDD.

Själv tycker jag dock att space är värt det och kör för tillfället med en 250gb SSD och 2TB HDD. Men en ytterligare 250GB SSD står härnäst på uppdateringslistan

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Ja! 120gb för 490kr eller 250gb för 900kr... har man inte råd att lägga det på ett nytt bygge, skit i det eller vänta till slutet av månaden

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Ja, och helst mer än 250 Gb. Tycker c:\ växer så fort även om man är sparsam och installerar de flesta icke krävande program/spel på en vanlig Hdd.

Visa signatur

Intel 9900K, Asus Maximus XI Hero (Z390), G. Skill 2x16 Gb Ram 3200 MHz CL16 (DDR4), ASUS 980Ti Strix 6 Gb, Corsair HX 750W, M.2 Samsung 970 EVO Plus (1 Tb), Fractal Design Define R6 TG, ASUS 27" ROG Swift PG279Q

Permalänk

Nej. Jag har två SSD:er i min stationära men ingen i varken jobbdator eller min laptop. Det är mycket trevligare med SSD men ett måste är det inte.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

@Blennermo:

Skaffar du ssd så går du aldrig tillbaka till en vanlig hdd förutom för lagring då givetvis:-)

Så ja.

Skrivet av Hattifnatten:

Kort svar: Ja.

Skrivet av LudvigLindell:

Kort svar: Ja

Långt svar: Ja det är ett måste

Nej, SSD är inte ett "måste", sluta ljug för TS.
SSD underlättar bara laddningstider, men en dator kommer att fungera lika bra med en mekanisk.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nej, SSD är inte ett "måste", sluta ljug för TS.
SSD underlättar bara laddningstider, men en dator kommer att fungera lika bra med en mekanisk.

Då är det inte ett måste att köpa ny dator heller ju.

Permalänk
Medlem

För mig är det ett måste. Vanliga hårddiskar är portade från min dator. Ska det lagras något så görs det externt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blennermo:

Jag förstår att SSD inte är ett måste men TYCKER ni det?

Innan du har testat: Nej
Efter du har testat: Ja

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Ja

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

Har SSD i samtliga burkar hemma och på jobb och den dagen jag har möjlighet att byta dom mekaniska i filservern till ssd så ryker dom oxå.
Mekanisk=ren lagring, dvs film, serier, musik osv.
SSD= precis allt annat såsom OS, program, spel.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

har SSD i alla mina datorer, kommer aldrig gå tillbaka till vanlig disk för OS eller spel

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Rekordmedlem

Nej det är definitivt inget måste utan det beror på hur man använder datorn, jag har haft ssd i den stationära men plockat bort den för det gav igen skillnad alls där när datorn varit igång några dagar, det var bara starten som var snabbare så det var totalt bortkastat att ha i den stationära datorn, den kör ändå allt från ram efter några dygns drift, däremot är skillnaden påtaglig i datorer som ofta startas om eller har lite ram, en ssd är också en bra sak i en äldre dator som ofta har både lite ram och slö hdd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt ett "måste" för en desktopdator. SSD är så pass billigt nu att inte ens en budgetdator kommer undan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

Långa laddningstider med mekanisk hårddisk? Ni måste skämta?

Windows startar snabbt, mina spel och program startar på några sekunder och jag behöver sällan vänta eller bli uttråkad av långa laddningstider.

SSD är inte allt här i världen och är knappast värt priset man får betala för en.

Har man bara modern hårdvara så duger en mekanisk gott och väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

exempel: du måste lagra 1TB data och har en stram budget, köper du 1TB HDD eller en 1TB SSD?
Edit: det är ett prishopp på 600kr -> 3500kr, min poäng är att i min mening kan man inte säja ett 100% ja eller nej utan att veta om den specifika användarens budget, syfte och då prioriteringar om det då är låg budget, personen kanske orkar med loading screens on den får lite bättre flyt i spelen.

Om man har extremt stram budget köper man en 1TB HDD. Har man bara ganska stram budget köper man en 256GB SSD och en 1TB HDD

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Det är faktiskt ett "måste" för en desktopdator. SSD är så pass billigt nu att inte ens en budgetdator kommer undan.

Det är inte heller sant, de är fortfarande dyrare/GB.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är inte heller sant, de är fortfarande dyrare/GB.

Gör skillnad på billigt och billigare/billigast.

Skrivet av anon183825:

Långa laddningstider med mekanisk hårddisk? Ni måste skämta?

Windows startar snabbt, mina spel och program startar på några sekunder och jag behöver sällan vänta eller bli uttråkad av långa laddningstider.

SSD är inte allt här i världen och är knappast värt priset man får betala för en.

Har man bara modern hårdvara så duger en mekanisk gott och väl.

Inte en chans.
För även hur snabb din mekaniska disk påstås vara så är SSD:n alltid snabbare och mer responsiv och kommer inte bli seg och jäklig när den är mer belastad med tiden.

Jag har helt skippat på mekaniska diskar i min burk för att få ut bäst prestanda och slippa så mycket nedslöande moment som möjligt - samtidigt skippa på den värdelösa resonansen och missljudet.

Permalänk
Inaktiv

Må så hända men jag lider inte av att inte ha SSD.
Jag personligen har iallafall aldrig haft problem med långa laddningstider någonsin de senaste åren med mekanisk hårddisk.

Vi har alla olika behov helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig någonsin använda en mekanisk disk igen. Fy fan nya laptops utan ssd känns som kola. Fattar inte varför folk inte lägger den där extra hundringen på att få en ssd.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Kör 2st Samsung 850 Pro 256gb i RAID0.. the speeed is amazing. bästa investeringen på länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nej, SSD är inte ett "måste", sluta ljug för TS.
SSD underlättar bara laddningstider, men en dator kommer att fungera lika bra med en mekanisk.

Sluta trolla eller läs TS igen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har SSD i princip allt numera...

Stationär dator, laptop(s), ps3, ps4, xbox one...
Mindre enheter använder ju redan flashbaserad lagring så där är det ett icke-problem, men jag har nog SSD-nojja.

Allt som kan ha en SSD - skall ha en SSD.
(Bortsett från NAS'ar osv såklart)

Alltid vid rådgivande vid ev. datorköp tillägger jag att titta efter SSD, eller räkna in en ny SSD i priset på tex en laptop då man gärna klonar nuvarande mekanisk disk till en tredjeparts SSD för hastigheten.

Att hårddiskar idag är en flaskhals i moderna (och äldre!) system är ingen hemlighet.
Och i de mindre storlekarna som "lättare" användare kör med - är det i princip ingen kostnadsfråga att ta upp heller.

Många gamla laptops som folk menar på "Ahh datorn är så seg, får väl köpa en ny!" - går fint att väcka till liv igen med en SSD och gärna ominstall, men även klon fungerar där.

Mer SSD åt all teknik!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blennermo:

Jag förstår att SSD inte är ett måste men TYCKER ni det?

Skrivet av Rajat:

Nej, SSD är inte ett "måste", sluta ljug för TS.
SSD underlättar bara laddningstider, men en dator kommer att fungera lika bra med en mekanisk.

TS frågar alltså om åsikter, inte om fakta.

Min åsikt: Ja. Många har bett dem att fixa deras dator, den är så seg. Första jag säger är "har du SSD?". Är svaret "nej" så blir nästa jag säger "Köp det".

Permalänk
Medlem

Den absolut bästa investering/uppgradering man kan göra när det kommer till komponenter är just en SSD. Det finns ingen annan komponent som ger en sån oerhört stor boost som en SSD gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beror väll på. Har man budget så man kan få med en SSD så anser jag att den är ett måste, bygger man med riktigt låg budget så kanske inte, men det är ju även så att en SSD kan få en riktigt billig dator att kännas snabb

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

En dator utan SSD är inte värd att sitta vid.
Seriöst, en HDD med OS är fruktansvärt och framkallar många farliga rage moment, så det är inte bara långsamt, det är en hälsorisk.

Att inte kunna lägga en 800:- på en SSD känns fruktansvärt dumsnålt i mina ögon.
Och att säga "min HDD är snabb" när man inte har haft ett system med SSD är lite umpf också.