Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Köpte min första sphynx, eller "nakenkatt" för ca 1.5 år sedan nu. Vilken underbar katt!

"Why is it inside out?!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Som svar till båda.

För att ha en katt inne hela tiden menar ni att att katten ska vara ens privata gosfabrik? Har ni noll koll på vad katter vill ha/behöver? Vad i hela friden påvisar att avlade raskatter behöver vara ute och att det är ett mer naturligt och friskare liv. Låter som era övertygelser är större än era kunskaper.

En katt som är född inomhus och aldrig varit utekatt saknar inte utelivet det minsta. Sitter just nu och leker apport med min Ocicat och hon är så jäkla nöjd som ett däggdjur med den hjärnkapaciteten kan vara. Hon springer gladeligen med gott humör efter tygmusen jag kastar.

Visst, släpp ut katten så den kan konfrontera andra katter, bilar, infektioner, fästingar, idiotiska människor, köld, svält, andra rovdjur och allt blir säkert bättre...

Att din katt är lite för dum (vilket var exakt vad du skrev) för att uppskatta ett utrymme större än några rum och uppenbarligen inte har nog med självbevarelsedrift för att undvika faror säger väl lite mer om din katt än katter i allmänhet...

Sedan är jag ingen fantast av sönderavlade rasdjur heller. Har visserligen en halvnorsk skogskatt själv, men de brukar inte nöja sig med livet i en låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Själv har man 4.

Och så här går det när man får 2 dagar på sig med nya kartonger att leka med.
https://dl.dropbox.com/s/mz2p81ztnxwmwsc/IMG_3541.jpg?dl=0

hahahah en riktig ''De var inte jag bild'' XD

Edit:
får väl bidra med en bild på min och sambons katt
än gosig tjej som vi adopterade i april -15 via ett katthem som vi volontärarbetar på

tråkigt nog så släppte de första ägarna ut henne och slutade bry sig om henne vilket ledde att hon gick över till grannarna som var pensionärer, dom försökte prata med de ursprungliga ägarna och säga att man inte kan göra på detta sätt men det var tydligen som att prata med en vägg....
dom hade inte hjärta nog att låta henne vara ute och tog hand om henne och döpte henne till Catalina men insåg att efter några veckor att en kattunge var lite mer än de orkade med och lämnade då över henne till katthemmet där vi arbetar.
kan ju säga att man smälte första gången man såg henne:D

bild.1 är är från katthemmet samma dag vi såg henne
bild.2 är första dagen hon kom hem till oss
bild.3 är någon vecka gammal

ibland känns det som dom är mer lik oss än man tror

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

En Maine Coon hona

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ser att det diskuterats vilka raser som är störst, svaret på det beror dels på vem man frågar och dels hur man mäter.
Man kan antingen titta på "längden", vikten eller en kombination av dessa, sen kan man även titta på medel och svaren blir troligen olika på dessa.

Dock vågar jag nog lova att den största kattrasen hur man än vrider och vänder på det är Savannah som numera är en godkänd ras, den är både lång och tung.

Men tittar man på de vanligt förekommande raserna i Sverige står det mellan Maine coon, Ragdoll och Norsk skogkatt.
Alla dessa raserna ligger mellan 6 - 10 kg i rasstandard och har ungefär samma längd.
Av dessa tror jag Ragdoll har störst medel på normalkatten medans Maine coon och skogkatten varierar mer och har fler "stora" exemplar men även fler mindre.

Största katten jag själv sett är en Maine coon som vägde 13kg och var inte färdigväxt.
Som jag själv ser det just Maine coon den största följd av Ragdoll och sen skogkatt, Maine coon har iaf det officiella längd rekordet.
http://www.expressen.se/tv/galna-klipp/stewie-ar-varldens-lan...

Sist min inte minst , ett par bilder på de egna "små" liven.

Ja jag vet rutorna inte är putsade

Permalänk
Medlem

Får dra en liten sobstory såhär på morgonen!
Jag har aldrig gillat katter, enbart gillat hundar. Fast till slut bestämde sig jag och tjejen för att köpa en katt trots allt, och denna katten fick jag nöjet att äga i 2 veckor, och han ändrade min syn på katter totalt. Han var världens underbaraste katt, sov alltid tätt intill mitt bröst, satt i mitt knä när jag spelade och kunde ligga där i timmar. Följde efter överallt.

Dessvärre så fick jag bara äga honom i 2 veckor. Han fick svårt att andas, så vi åkte in till veterinären som röntgade honom och sa att han hade lunginflammation. Fick spruta och sen åkte vi hem. Dagen efter hade han väldigt svårt att andas, så vi åkte direkt in till djursjukhuset och där fick han ligga i syrgasbur. Han låg i syrgasburen i 4 timmar för att sedan få hjärt- och lungstopp, de försökte få igång hjärtat igen men misslyckades

Detta hände enbart för att han som sålde katten sålde honom (enl. veterinär) vid 5-6 veckor, han sa flera gånger "ja, han är 12 veckor" men det stämde inte, och inte lätt för oss att veta som aldrig haft katt innan. Och han hade häst, hundar, massa katter.. Vi anmälde det till länsstyrelsen som åkte hem till dom, och bestämde sig även för att polisanmäla det. Polisen ringde för några dagar sedan och ville ha information. Hoppas han åker dit rejält, han tjänade kanske 100kr extra och "arbete" genom att sälja honom 6 veckor för tidigt. Vi fick vårt hjärta krossat och en räkning från djursjukhuset på 10 000.

Här är han:

Nu har vi dock 2 nya katter, saknar dock Mio lika mycket varje dag ändå.

Här är den första, skaffade han cirka 1 vecka efter att Mio gick bort, i förhoppning att det skulle göra allt lite lättare.

Ungefär 3 månader senare, 2 dagar sedan. Bestämde vi oss för att han behöver en kompis.
Så vi skaffade denna lilla saken, han är döv förövrigt.

Här är dom tillsammans:

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Att din katt är lite för dum (vilket var exakt vad du skrev) för att uppskatta ett utrymme större än några rum och uppenbarligen inte har nog med självbevarelsedrift för att undvika faror säger väl lite mer om din katt än katter i allmänhet...

Sedan är jag ingen fantast av sönderavlade rasdjur heller. Har visserligen en halvnorsk skogskatt själv, men de brukar inte nöja sig med livet i en låda.

Intressant inlägg. Min katt är alltså för dum för att förstå att utanför min lägenhet finns många fler kvadratmeter att springa runt på. Total bullshit, katter eller andra djur har ingen tankeverksamhet som på något vis kan logiskt komma fram till dessa slutsatser. Det är enbart din egen projektion på djuret ifråga som talar.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

hahahah en riktig ''De var inte jag bild'' XD

Edit:
får väl bidra med en bild på min och sambons katt
än gosig tjej som vi adopterade i april -15 via ett katthem som vi volontärarbetar på

tråkigt nog så släppte de första ägarna ut henne och slutade bry sig om henne vilket ledde att hon gick över till grannarna som var pensionärer, dom försökte prata med de ursprungliga ägarna och säga att man inte kan göra på detta sätt men det var tydligen som att prata med en vägg....
dom hade inte hjärta nog att låta henne vara ute och tog hand om henne och döpte henne till Catalina men insåg att efter några veckor att en kattunge var lite mer än de orkade med och lämnade då över henne till katthemmet där vi arbetar.
kan ju säga att man smälte första gången man såg henne:D

bild.1 är är från katthemmet samma dag vi såg henne
bild.2 är första dagen hon kom hem till oss
bild.3 är någon vecka gammal

http://i.imgur.com/SILFs6C.jpg
http://i.imgur.com/B0bB0RP.jpg

ibland känns det som dom är mer lik oss än man tror

http://i.imgur.com/WkDWPPU.jpg

Gillar verkligen den sista bilden! Ser likadant ut hemma hos mig.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fototoken:

Har en Norsk Skogkatt som snart är 8 år och han har lagt sig till med mina vanor, kom i vardagsrummet en dag och hittade honom sittandes i soffan, en klar kopia på hur jag brukar halvligga där...

http://izopix.se/wp-content/uploads/2015/11/IMG_1643.jpg

Helt jäkla lysande bild!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Aha, som Siameser då. De är också pratiga, och högljudda.
Kanske inget för en lyhörd lägenhet
Röstkapaciteten kan va ganska hög

Ocicat är faktiskt en blandning av Siames, Abessinier och Amerikansk korthår som dök upp på sextiotalet så du har säkert rätt. Som tur är huset jag bor i ordentligt ljudisolerat.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Intressant inlägg. Min katt är alltså för dum för att förstå att utanför min lägenhet finns många fler kvadratmeter att springa runt på. Total bullshit, katter eller andra djur har ingen tankeverksamhet som på något vis kan logiskt komma fram till dessa slutsatser. Det är enbart din egen projektion på djuret ifråga som talar.

Katter har visserligen (antagligen) ingen större abstraktionsförmåga att tala om, men är de klyftiga nog att låsa upp och öppna dörrar, kylskåp och fönsterhakar samt använda och spola toaletter är steget inte särskilt långt till att få lust att upptäcka den stora okända utsidan när de tittar genom fönstret.
Du bor väl inte i en bunker?

Den äldsta av mina nuvarande katter var ensamkisse de första månaderna, och när han väl hade blivit hemmastadd var det helt omöjligt att hålla honom från att försöka komma ut genom fönstret och upptäcka omvärlden. Det skar i hjärtat att se honom stirra ut och skrika medan han försökte peta upp fönsterhakarna (vilket han snabbt lärde sig), men det kanske var mina projektioner på honom som talade.

Det är en naturlig del av katters utveckling såvida man inte avlat sönder allt vad instinkter heter eller helt fråntagit dem de nyckelretningar som kan trigga dessa steg i utvecklingen, t.ex. att bo i en jordkällare utan fönster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Katter har visserligen (antagligen) ingen större abstraktionsförmåga att tala om, men är de klyftiga nog att låsa upp och öppna dörrar, kylskåp och fönsterhakar samt använda och spola toaletter är steget inte särskilt långt till att få lust att upptäcka den stora okända utsidan när de tittar genom fönstret.
Du bor väl inte i en bunker?

Den äldsta av mina nuvarande katter var ensamkisse de första månaderna, och när han väl hade blivit hemmastadd var det helt omöjligt att hålla honom från att försöka komma ut genom fönstret och upptäcka omvärlden. Det skar i hjärtat att se honom stirra ut och skrika medan han försökte peta upp fönsterhakarna (vilket han snabbt lärde sig), men det kanske var mina projektioner på honom som talade.

Det är en naturlig del av katters utveckling såvida man inte avlat sönder allt vad instinkter heter eller helt fråntagit dem de nyckelretningar som kan trigga dessa steg i utvecklingen, t.ex. att bo i en jordkällare utan fönster.

Skickades från m.sweclockers.com

Katter eller andra djur har ingen riktig tankeförmåga alls. Kanske låter hårt men är enligt vetenskapen helt korrekt. De har instinkter och deras beteende återspeglar det. Att dina katter spolar toaletter innebär inte på något vis att de kan abstrakt föreställa sig en värld utanför din lägenhet eller bunker. Kan de se ut genom en fönsterruta så vill de givetvis utforska det landskapet.

Jag älskar min katt men jag har samtidigt väldigt klart för mig att ett djur är ett djur. Det finns absolut inga känslor eller intelligens inblandad.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Jag älskar min katt men jag har samtidigt väldigt klart för mig att ett djur är ett djur. Det finns absolut inga känslor eller intelligens inblandad.

Så du lever i övertygelsen att din katt inte har några känslor för dig eller ens är kapabel att ha det, utan att du i kattens ögon endast är en vandrande foderautomat som klappar den lite lagom mysigt ibland och kan trolla bort dess avföring ur kattlådan?
Herregud...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Katter eller andra djur har ingen riktig tankeförmåga alls. Kanske låter hårt men är enligt vetenskapen helt korrekt. De har instinkter och deras beteende återspeglar det. Att dina katter spolar toaletter innebär inte på något vis att de kan abstrakt föreställa sig en värld utanför din lägenhet eller bunker. Kan de se ut genom en fönsterruta så vill de givetvis utforska det landskapet.

Jag älskar min katt men jag har samtidigt väldigt klart för mig att ett djur är ett djur. Det finns absolut inga känslor eller intelligens inblandad.

Jag har inte läst några vetenskapliga studier av katters intelligens, men som långvarig kattägare(/kattslav?) måste jag mena att jag tror att du nog har fel här. Vad har du för belägg för tesen att katter inte har känslor eller intelligens?

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

Rotade fram en bild från i somras på Stewie!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Kul tråd!

Rotade fram en bild från i somras på Stewie!

http://i.imgur.com/o7iTQs7.jpg

HAHAHA ALLTSÅ! Herregud vad jag skrattar tårarna rinner. Måste fråga, då jag tycker det är mest schysst så, är det ok om jag sparar bilden och använder som bakgrundsbild på telefonen? Blir så jävla glad av den där bilden

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Medlem

@Ricerunner: @Bascule666:

Här kan ni läsa lite om kattens intelligens och ev känslor.
http://www.katter.nu/att-forsta-sin-katt/
http://www.natursidan.se/nyheter/katter-forsoker-gomma-sina-k...

Själv skulle jag vilja påstå att katter är relativt intelligenta djur vilket framförallt påvisas av deras förmåga att lära sig saker.
Känslorna är väl mer begränsade men tillgivenhet är även det en känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sl0k3_:

HAHAHA ALLTSÅ! Herregud vad jag skrattar tårarna rinner. Måste fråga, då jag tycker det är mest schysst så, är det ok om jag sparar bilden och använder som bakgrundsbild på telefonen? Blir så jävla glad av den där bilden

Du det går fint vilket som! Min sambo har sjuka photoshop skills

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Har själv två katter och måste säga att det är riktigt kul att se alla bilder!

Permalänk
Medlem

Då man haft katt i många år, både utekatter och på senare år innekatter, så har man lärt sig lite under tidens gång.

En katt som är van att vara ute, är väldigt svår att få till innekatt. Men en innekatt, är väldigt lätt att få till utekatt.
Mina katter är innekatter, förutom när vi var ute i sommarstugan (har dock inte kvar den), där de fick gå fritt..
När vi kom hem var det inga problem att ha dem inne igen.. och de vill inte gå ut heller.

Ena katten blev dock skrämd av något vid stugan och försvann. Hörde honom jamandes i skogen några dagar, men hittade honom inte. 27 dagar senare får jag ett samtal från en gård, över en mil bort, att de hade sett katten springades över en äng. Åker dit och hittar honom i ett uthus, utmärglad, bara skinn och ben och jag vet inte hur många fästingar.

Det tog ett tag, mycket specialmat med nyttigheter och kärlek, men han kom igen och blev helt återställd. Var även ute på nya äventyr runt stugan senare, utan problem.. Köpte dock in pejlhalsband, ifall det skulle hända igen.

Kommer aldrig glömma känslan när man såg honom där i uthuset. Glädjen katten visade, när han förstod att det var jag. Jag hade gått flertalet mil i skogen och ropat och letat. Satt upp lappar, pratat med grannar och jag vet inte allt.
Vetskapen om att det finns lodjur, rävar och andra rovdjur, som han lätt skulle kunna falla offer för.
Så när han satt där och först tänkte dra iväg innan jag ropade på honom...

Min frågeställning i efterhand blev att jag vet ju att katten kunde jaga. Den levererade möss i parti och minut och älskade att sitta på lur bland stenarna.
Men ändå var han så utmärglad. Varför kunde han inte få i sig tillräckligt med föda?
Har innekatts-beteendet, att ha en matskål, blivit så pass hämmande att jagandet bara var för skojs skull, inte mat. Han åt nämnligen inte mössen han fångade vid stugan.

Annars var det mest otippade att vår Heliga Birma, var den som var den som fattade och även åt upp mössen.

Men den största jägaren av dem alla var vår norska skogskatt. Jagade allt och lite till. Ekorrar, fåglar, möss och huggormar kom flygandes i luften. Tyvärr lever hon inte längre, då hon blev sjuk och vi tvingades avliva henne.

Kan ju även tillägga att katter tydligt kan visa känslor. Har man gjort något som de inte tycker om, t.ex. varit borta för länge, kan de tydligt visa sitt missnöje. Kan vara att de vägrar titta på en, se riktigt sur ut eller mer drastiskt göra sina behov på ställen där den inte ska. Har en kollega vars katter pissar i sängen som protest..

Skulle en katt vara känslolös, skulle den inte bry sig..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Themis, Turkisk Van

Här försöker hon våldta Gubben när hon löper, han var som synes inte lika sexintresserad just då.

Originalet till Firefoxloggan

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Katter har visserligen (antagligen) ingen större abstraktionsförmåga att tala om, men är de klyftiga nog att låsa upp och öppna dörrar, kylskåp och fönsterhakar samt använda och spola toaletter är steget inte särskilt långt till att få lust att upptäcka den stora okända utsidan när de tittar genom fönstret.
Du bor väl inte i en bunker?

Den äldsta av mina nuvarande katter var ensamkisse de första månaderna, och när han väl hade blivit hemmastadd var det helt omöjligt att hålla honom från att försöka komma ut genom fönstret och upptäcka omvärlden. Det skar i hjärtat att se honom stirra ut och skrika medan han försökte peta upp fönsterhakarna (vilket han snabbt lärde sig), men det kanske var mina projektioner på honom som talade.

Det är en naturlig del av katters utveckling såvida man inte avlat sönder allt vad instinkter heter eller helt fråntagit dem de nyckelretningar som kan trigga dessa steg i utvecklingen, t.ex. att bo i en jordkällare utan fönster.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad som skär genom hjärtat har knappast någon som helst påverkan på vad som är vetenskapligt bevisat. Sorry att vara så krass men så är verkligheten.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Så du lever i övertygelsen att din katt inte har några känslor för dig eller ens är kapabel att ha det, utan att du i kattens ögon endast är en vandrande foderautomat som klappar den lite lagom mysigt ibland och kan trolla bort dess avföring ur kattlådan?
Herregud...

Du får gärna leva i ett lala-land där katter är tänkande varelser. Tar du saker och ting lite på allvar så förstår du snabbt att djur inte har förmågan att "tänka" på samma sätt som Homo Sapiens. Du är antagligen anledningen till att folk talar om "catladys". Jag älskar min katt men jag inbillar mig inte att den har en massa mänskliga förmågor.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Jag har inte läst några vetenskapliga studier av katters intelligens, men som långvarig kattägare(/kattslav?) måste jag mena att jag tror att du nog har fel här. Vad har du för belägg för tesen att katter inte har känslor eller intelligens?

Vad har du för belägg för att katter (eller andra djur för den delen) har intelligens? Vore lite av en vetenskaplig sensation om du kunde föra detta i bevis.

Katter är vansinnigt trevliga sällskap men förväxla inte deras sällskap med mänsklig intelligens. Jag älskar min Ocicat men inbillar mig inte att den kan tänka över huvud taget.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Du får gärna leva i ett lala-land där katter är tänkande varelser. Tar du saker och ting lite på allvar så förstår du snabbt att djur inte har förmågan att "tänka" på samma sätt som Homo Sapiens. Du är antagligen anledningen till att folk talar om "catladys". Jag älskar min katt men jag inbillar mig inte att den har en massa mänskliga förmågor.

Vi är ju också ett djur.. Och vi har ju gjort ganska många framsteg i vår evolution. Kan hända att till exempel katters potentiella evolution blivit hämmad av människan som tagit plats?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Vad har du för belägg för att katter (eller andra djur för den delen) har intelligens? Vore lite av en vetenskaplig sensation om du kunde föra detta i bevis.

Katter är vansinnigt trevliga sällskap men förväxla inte deras sällskap med mänsklig intelligens. Jag älskar min Ocicat men inbillar mig inte att den kan tänka över huvud taget.

Det går inte att gemföra djurs intelligens med mäniskans, där har du rätt, men att säga att djur inte kan tänka (i detta fallet katt), där är du fullständigt ute å cyklar.
Att kunna lösa bl.a problem och lära sig saker är faktigst också intelligens.
Man får sätta intelligens relativt till vad djuret är kapabelt till.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Vi är ju också ett djur.. Och vi har ju gjort ganska många framsteg i vår evolution. Kan hända att till exempel katters potentiella evolution blivit hämmad av människan som tagit plats?

Skickades från m.sweclockers.com

Sure, och allt vi upplever är ett resultat av av vad Neil Gaiman skriver...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det går inte att gemföra djurs intelligens med mäniskans, där har du rätt, men att säga att djur inte kan tänka (i detta fallet katt), där är du fullständigt ute å cyklar.
Att kunna lösa bl.a problem och lära sig saker är faktigst också intelligens.
Man får sätta intelligens relativt till vad djuret är kapabelt till.

Så jag är ute och cyklar trots att katters intelligens inte kan jämföras med människans?

Jag älskar min katt över allt annat men jag inbillar mig inte att katten ifråga har någon egen tankeverksamhet jämförbar med Homo Sapiens och av någon anledning retar detta livet ur en masa kattmänniskor.

För guds skull, lär er skilja mellan känslor och vetenskap!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Lite "intressant" info om kattens hjärn kapacitet vs mäniskans
IBM Simulates all of the Cat Brain
Och med detta tycker jag vi lämnar diskutionen om kattens "tanke förmåga".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Vad har du för belägg för att katter (eller andra djur för den delen) har intelligens? Vore lite av en vetenskaplig sensation om du kunde föra detta i bevis.

Katter är vansinnigt trevliga sällskap men förväxla inte deras sällskap med mänsklig intelligens. Jag älskar min Ocicat men inbillar mig inte att den kan tänka över huvud taget.

Det är inte så svårt att ge dig belägg för att katter och andra djur har intelligens, alla djur som kan lära sig något har intelligens eftersom det är det som krävs för inlärning.
Sen kan man inte jämföra det med människans.