Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med kraftig dator

Ska ha en ny dator, den ska användas till lite blandade saker; virtuella maskiner, penetration testing och spel.

Här är det jag har fått ihop:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2960727&view=l

Jag är osäker på om sakerna lirar bra ihop?
Behöver också en m.2 disk som systemdisk (400+ GB) eller ska man satsa på en pci-e disk? Exempel på diskar hade varit fint
Behöver också en CPU kylare, luft, men även där vet jag inte vad jag ska ta, behöver en som inte låter allt för mycket.
Pris: inte supernoga, men hoppas på under 30k. men är plus minus någon tusenlapp.

Är tacksam för alla tips och förslag jag kan få.

Permalänk
Medlem

Att lägga så mycket på minnen är onödigt om du inte håller på med något extremt som behöver snabbt ram, men då är det väll bättre att köra med 5820K för att få quad channel minne?
Bästa luft kylare är nog noctua D15.

Permalänk
Medlem

Hmm, var sugen på å testa snabbare minne för en gångs skull

Systemdisk då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronis:

Hmm, var sugen på å testa snabbare minne för en gångs skull

Systemdisk då?

Ja att inte slänga in nya Samsung 950 pro i den där riggen är misshandel

Har själv likadant grafikkort i min rigg och är helnöjd med det

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag läste i något annat forum att vissa m.2 diskar inte går i full hastighet, vet inte helt varför om det hade med z170 å göra? Gick inte direkt mot pcie? Minns inte helt, men Samsung 950 Pro kör fint på det moderkortet? Full speed?

Permalänk

Jag hade inte personligen lagt så mycket pengar på ett internt ljudkort. Det går att få en grym mixer för hälften från t.ex. Thomann som absolut klarar av detsamma och mer därtill. Bara en tanke, dock.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronis:

Hmm, var sugen på å testa snabbare minne för en gångs skull

OK, men om du tänker tänker överklocka kan du då köra med 5820K då får du: quad channel minne och två extra kärnor men lite sämre singeltråds prestanda. 5820K är till och med billigare än 6700k och lättare få tag på, 6700k ska det tydligen vara brist på fram till nästan år.

Permalänk
Medlem

Det blir ingen överklockning. Tror jag vill köra på mer kraft på singeltråd faktiskt då jag vet en del program inte klarar köra på flera trådar än

Tack för alla svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ja att inte slänga in nya Samsung 950 pro i den där riggen är misshandel

Har själv likadant grafikkort i min rigg och är helnöjd med det

This ^^
Att köpa en m.2 SATA SSD idag är snudd på kriminellt när NVMe är så extremt mycket bättre
Det enda som talar mot NVMe idag är priset, i viss mån kapacitet och kompatibilitet.

Permalänk
Medlem

är en samsung 950 pro med nu.

Då tror jag att det är en komplett dator där allt är kompatibelt med varandra?
Tror jag ska slänga på några fläktar till chassit också bara, sen borde den va klar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

This ^^
Att köpa en m.2 SATA SSD idag är snudd på kriminellt när NVMe är så extremt mycket bättre
Det enda som talar mot NVMe idag är priset, i viss mån kapacitet och kompatibilitet.

950 Pro är väl en NVMe om jag förstår det rätt

Interface PCIe 3.0 x4 (up to 32 Gb/s) NVMe 1.1

från Samsungs sida

This cutting-edge V-NAND-based NVMe SSD supports PCI Express® Gen 3 x4 lanes, providing a higher bandwidth and lower latency to process a massive amount more data than SATA SSDs. Presented in a compact M.2 form factor, the future-oriented 950 PRO is ideal for professionals using high-end PCs and workstations.

Till TS så köp till fläktar som ej medföljer

Men köper du tex ett Corsair h100i så har du radiatorn i toppen av chassit så då behöver du ej köpa fler fläktar

Sidofläkt hade jag nog skippat ifall det ej sitter ett dammfilter där.Samma sak med bottenfläkt

Medföljande fläktar 2st 140mm
Fläktplatser fram 1st 140mm 1200rpm (medföljer) + 1st 120/140mm
Fläktplatser bak 1st 140mm 1200rpm (medföljer) + 1st 120/140mm
Fläktplatser sidan 1st 140/120mm
Fläktplatser topp 3st 120/140mm
Fläktplatser botten 2st 120/140mm

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle satsat på vattenkylning till den då?
Jag har 0 koll på vattenkylning, finns det något färdigt paket för det som passar till komponenterna?

Permalänk
Inaktiv

Varför inte 5820K?

Permalänk
Medlem

Tror jag vill köra på mer kraft på singeltråd faktiskt då jag vet en del program inte klarar köra på flera trådar än. Och är sugen på Z170.

Permalänk
Skrivet av Kronis:

Ska ha en ny dator, den ska användas till lite blandade saker; virtuella maskiner, penetration testing och spel.

Här är det jag har fått ihop:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2960727&view=l

Jag är osäker på om sakerna lirar bra ihop?
Behöver också en m.2 disk som systemdisk (400+ GB) eller ska man satsa på en pci-e disk? Exempel på diskar hade varit fint
Behöver också en CPU kylare, luft, men även där vet jag inte vad jag ska ta, behöver en som inte låter allt för mycket.
Pris: inte supernoga, men hoppas på under 30k. men är plus minus någon tusenlapp.

Är tacksam för alla tips och förslag jag kan få.

Skulle personligen kört på ett EVGA G2 750W då det är bättre kvalité, tystare och har bättre kabeldragning för sig.