::: Radeon R9 290/290X owners club :::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

@2good4you: 290 kommer säkert bli ett kort som håller länge, AMD är bra på sånt :), 290 presterar dock bara 28% bättre än det 3 år gamla 7970.

30% mer prestanda per generation är väl inte så ovanligt? Väldigt länge sedan man sett prestandakliv på mer än det mellan generationer.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

@chipw00t: Absolut, men räknar man år istället för generationer blir det inte lika imponerande

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

@chipw00t: Absolut, men räknar man år istället för generationer blir det inte lika imponerande

Ska man vara petig så var det 22 månader mellan lanseringarna och 290X presterade 33% bättre vid lansering. Ännu mer nu med mognare och bättre drivers.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv

Jag håller med @chipw00t här. Dessutom var det ingen krympning mellan Tahiti och Hawaii. Alla förbättringar sker på samma nod.
Nu tycker jag själv också att det är trist att AMD dragit ner på kortsläppen och även att de återanvänder kretsar. Men jag ser det inte som något större problem om modellerna levererar och fortfarande kan konkurrera med konkurrenterna. AMDs design av GCN verkar vara riktigt bra med nuvarande och kommande API'er trots allt.

Den stora frågan är egentligen hur länge just Tahiti kommer hålla och speciellt då HD7970 men även HD7950. Kortet är idag riktigt gammal men hänger samtidigt med bra. DirectX 12-titlar bör gynna dessa kort med. Minnet är väl det jag själv kan se som det största problemet framåt.

Permalänk
Medlem

@chipw00t: Ok har inte räknat på det. Petig, är väl helt enkelt två olika sätt att räkna. Både 290 och 7970 är/var riktigt bra kort hur som helst!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Nu tycker jag själv också att det är trist att AMD dragit ner på kortsläppen och även att de återanvänder kretsar.

de var tvungna, nästa år krympning av die.
kan säga mitt 390 gav 1500p mer än mitt gamla 290 i firestrike utan att det svettas ens.
så den nya tillverkningen/uppdateringen gjorde nytta.

HBM2, 16nm, ett 490 dubbla prestandan för 3500kr 2016?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flopper:

de var tvungna, nästa år krympning av die.
kan säga mitt 390 gav 1500p mer än mitt gamla 290 i firestrike utan att det svettas ens.
så den nya tillverkningen/uppdateringen gjorde nytta.

HBM2, 16nm, ett 490 dubbla prestandan för 3500kr 2016?

Jo, nödvändigt ont. Det kostar mycket att utveckla nytt och när korten ändå står sig så pass bra som de gör mot Nvidias kort är det väl ingen större vits. Men samtidigt vill man ju ha något nytt, även om det såklart är fint att korten ändå håller så bra som de gör.

Just 490 är kortet jag kommer intressera mig mest för i nästa generation som det ser ut i dagsläget. Ska bli kul med ett lite nyare system nästa år förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem

Precis skaffat ett ASUS 290x med refkylare.
Hur bra kan detta kort klockas? Eller kommer det låta som en raket om man försöker klocka det.
Tänkte skita i klockning och köra quiet mode ist då den låter dubbelt så mkt i ubermode. Vad sägs?

Föresten kan skaffa ett Asus R9 290 DCII. Vad sägs om att köra det Crossfire med Asus 290x refkylare?
Överklocka 290 men låta 290x vara kvar på stock? Kan det funka?

Annars kan jag skaffa ett Asus R9 290x DCII med... vilket alternativ är bäst?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@Dizzö Dumpa 290x med refkylare och skaffa dig en eftermarknadskylare annars kommer nog grannarna klaga dvs om möjligheten finns, refkylare är riktigt ineffektiv och extremt högljudd. Finns sapphires tri-x så kör på den

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Precis skaffat ett ASUS 290x med refkylare.
Hur bra kan detta kort klockas? Eller kommer det låta som en raket om man försöker klocka det.
Tänkte skita i klockning och köra quiet mode ist då den låter dubbelt så mkt i ubermode. Vad sägs?

Föresten kan skaffa ett Asus R9 290 DCII. Vad sägs om att köra det Crossfire med Asus 290x refkylare?
Överklocka 290 men låta 290x vara kvar på stock? Kan det funka?

Annars kan jag skaffa ett Asus R9 290x DCII med... vilket alternativ är bäst?

Jag skulle också avråda dig från referenskylaren. DCII är helt okej och går/gick ofta att få till vettigt pris men om du betalar samma för säg tri-x och DCII så välj tri-x. DCII fungerar som den ska men tri-x är svalare och överklockar lite bättre.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaic:

@Dizzö Dumpa 290x med refkylare och skaffa dig en eftermarknadskylare annars kommer nog grannarna klaga dvs om möjligheten finns, refkylare är riktigt ineffektiv och extremt högljudd. Finns sapphires tri-x så kör på den

Skrivet av chipw00t:

Jag skulle också avråda dig från referenskylaren. DCII är helt okej och går/gick ofta att få till vettigt pris men om du betalar samma för säg tri-x och DCII så välj tri-x. DCII fungerar som den ska men tri-x är svalare och överklockar lite bättre.

Har redan en med refkylare nu, i samband med det undrar jag vad som kan vara bäst:

Köra quiet mode och kombinera med en 290x DCII eller 290 DCII? Kommer klocka en av dem och då känns väl 290 som bästa alternativ?

Pga klockar jag 290x DCII så flaskar väl ref 290x eller hur funkar det?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Har redan en med refkylare nu, i samband med det undrar jag vad som kan vara bäst:

Köra quiet mode och kombinera med en 290x DCII eller 290 DCII? Kommer klocka en av dem och då känns väl 290 som bästa alternativ?

Pga klockar jag 290x DCII så flaskar väl ref 290x eller hur funkar det?

Referenskylaren kommer att throttla kortet om du överklockar mycket och det kommer att låta som en lövblåsare. Borde fungera okej om du har DCII kortet överst och låter båda gå på stockfrekvenser. Det undre kortet borde gå svalare. Du kan ju prova överklocka men misstänker att det kommer att låta väldigt mycket då.

Tror inte att det spelar någon större roll om du matchar det med 290 eller 290x ur värmeutvecklingssynpunkt. Du får nog mer prestanda med två 290x bara.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Referenskylaren kommer att throttla kortet om du överklockar mycket och det kommer att låta som en lövblåsare. Borde fungera okej om du har DCII kortet överst och låter båda gå på stockfrekvenser. Det undre kortet borde gå svalare. Du kan ju prova överklocka men misstänker att det kommer att låta väldigt mycket då.

Tror inte att det spelar någon större roll om du matchar det med 290 eller 290x ur värmeutvecklingssynpunkt. Du får nog mer prestanda med två 290x bara.

Ska specificiera lite nogrannare.
Jag har min ref 290x som får stå kvar på stock, vill ej klocka den pga värme + ljud.
Köper ett ASUS 290 DC II som jag klockar separat till ungefär eller nära 290x klock.

Kan jag göra det?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Hej,

Har precis köpt ett XFX R9 390/R9-390P-8DF6.
Skulle vilja testa att klocka lite.

Har idag något program som jag har kollat lite temps med, ligger på 68 grader när jag spelar WOT/GTA V.
är lite osäker på vad jag behöver för program vid klockningen, kan jag använda det som nämns i början av denna tråd?
klockar man både minne och GPU?
Ser att en del personer postar screenshot där man ser loaden på GPU vad heter det programmet?

Sorry för lite självklara frågor kanske!=)

Har ett helt passivt 500 watts PSU, men det är riktigt bra.
Så tror inte det ska spela något spratt.
Har:
4670K
1 st SSD
2 Mekaniska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Ska specificiera lite nogrannare.
Jag har min ref 290x som får stå kvar på stock, vill ej klocka den pga värme + ljud.
Köper ett ASUS 290 DC II som jag klockar separat till ungefär eller nära 290x klock.

Kan jag göra det?

Okej. Tror att dom måste gå i samma frekvenser. Har jag för mig i alla fall. Är ingen expert på crossfire men skulle tro det.

Skrivet av Pcb-Bassen:

Hej,

Har precis köpt ett XFX R9 390/R9-390P-8DF6.
Skulle vilja testa att klocka lite.

Har idag något program som jag har kollat lite temps med, ligger på 68 grader när jag spelar WOT/GTA V.
är lite osäker på vad jag behöver för program vid klockningen, kan jag använda det som nämns i början av denna tråd?
klockar man både minne och GPU?
Ser att en del personer postar screenshot där man ser loaden på GPU vad heter det programmet?

Sorry för lite självklara frågor kanske!=)

Har ett helt passivt 500 watts PSU, men det är riktigt bra.
Så tror inte det ska spela något spratt.
Har:
4670K
1 st SSD
2 Mekaniska.

Du kanske tänker på GPU-Z?

Går att använda MSI afterburner, Asus GPU tweak eller Trixx. Beror mest på vad man gillar själv, och ja man kan överklocka både minne och GPU. Du kan ju börja med att se hur högt du kan komma utan att öka spänningen. Du borde nog inte röra spänningen alls med det där nätagget.

Vad heter nätagget?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

@chipw00t:

HWmonitor hete programmet, kom hem nu:)!

alright tack då ska jag börja testa lite.
Vilka ramar att hålla sig inom finns på det spänningar om man vill testa detta också?

Nätagget heter: Super Flower SF-500P14FG
spec finns: https://www.techpowerup.com/reviews/SuperFlower/SF-500P14FG/2...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pcb-Bassen:

@chipw00t:

HWmonitor hete programmet, kom hem nu:)!

alright tack då ska jag börja testa lite.
Vilka ramar att hålla sig inom finns på det spänningar om man vill testa detta också?

Nätagget heter: Super Flower SF-500P14FG
spec finns: https://www.techpowerup.com/reviews/SuperFlower/SF-500P14FG/2...

Du borde nog inte röra spänningen alls. Här är effektmätningen vid SweC's recension på 390X.

Dold text

Med tanke på att 290 drog endast 25W mindre än 290X så borde det se likadant ut med 390 och 390X.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcb-Bassen:

Hej,

Har precis köpt ett XFX R9 390/R9-390P-8DF6.
Skulle vilja testa att klocka lite.

Har idag något program som jag har kollat lite temps med, ligger på 68 grader när jag spelar WOT/GTA V.
är lite osäker på vad jag behöver för program vid klockningen, kan jag använda det som nämns i början av denna tråd?
klockar man både minne och GPU?
Ser att en del personer postar screenshot där man ser loaden på GPU vad heter det programmet?

forfeit is money, not face or honour.Sorry för lite självklara frågor kanske!=)

Har ett helt passivt 500 watts PSU, men det är riktigt bra.
Så tror inte det ska spela något spratt.
Har:
4670K
1 st SSD
2 Mekaniska.

Ladda ner msi afterburner !

Skickades från m.sweclockers.com

Fel stav
Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk

@chipw00t:

Tack för informationen, jag låter denna vara
återkommer når jag får till lite uppskruvade frekvenser.

Permalänk
Skrivet av Bulan75:

Ladda ber msi afterburner !

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar, ska testa detta.
Hoppas jag kan få upp det lite.

Permalänk
Medlem

Har ett 290x tri-x. Funderar på vattenkylning. Är det klokare att skaffa ett 290x med referenskylare och sätta vattenblock på det istället? Som jag förstår det är ju tripla fläktar "grejen" med ett tri-x, så att köpa och sedan byta kylare känns inte optat. Tacksam för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pez-one:

Har ett 290x tri-x. Funderar på vattenkylning. Är det klokare att skaffa ett 290x med referenskylare och sätta vattenblock på det istället? Som jag förstår det är ju tripla fläktar "grejen" med ett tri-x, så att köpa och sedan byta kylare känns inte optat. Tacksam för svar.

ref kylare ja är bättre

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk

Nu har jag beställt ett 290X tri-x 4gb som förhoppningsvis kommer imorgon. Fick min skärm för några dagar sedan som är en 144hz freesync.

Just nu kör jag mitt gamla 7950, kommer det bli ett rejält lyft? Statistik osv säger mig inte så mycket utan tänkte höra med någon uppgraderat.

Räcker 290x+ 144hz freesync för att få flyt det mesta med någorlunda inställningar? Skärmen har freesync på 30-160hz.
Någon med liknande setup?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@norpan111: Beror på resolutionen och det är mycket skillnad mellan 1440p eller 1080p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norpan111:

Nu har jag beställt ett 290X tri-x 4gb som förhoppningsvis kommer imorgon. Fick min skärm för några dagar sedan som är en 144hz freesync.

Just nu kör jag mitt gamla 7950, kommer det bli ett rejält lyft? Statistik osv säger mig inte så mycket utan tänkte höra med någon uppgraderat.

Räcker 290x+ 144hz freesync för att få flyt det mesta med någorlunda inställningar? Skärmen har freesync på 30-160hz.
Någon med liknande setup?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det borde gå bra. Har själv 290X och 144Hz och det rullar på fint. Gick från 7950 till 290X och ett 290X presterar ungefär som 7950 CF.

Är viss skillnad mellan 1080p och 1440p men 1080p på ultra eller 1440p på medium/high borde ge dig bra framerate.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

Jag ska bara köra i 1080p har du även freesync @chipw00t? (Gjorde jag rätt nu?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ja, du gjorde nog rätt @norpan111

Freesync har jag inte. Väntar på en rimlig skärm med 1440p, IPS, 144Hz och freesync. Dom är lite väl dyra fortfarande.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norpan111:

Nu har jag beställt ett 290X tri-x 4gb som förhoppningsvis kommer imorgon. Fick min skärm för några dagar sedan som är en 144hz freesync.

Just nu kör jag mitt gamla 7950, kommer det bli ett rejält lyft? Statistik osv säger mig inte så mycket utan tänkte höra med någon uppgraderat.

Räcker 290x+ 144hz freesync för att få flyt det mesta med någorlunda inställningar? Skärmen har freesync på 30-160hz.
Någon med liknande setup?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sitter på en sån setup sedan idag. Nu har jag inte hunnit använda min skärm (AOC G2460 PF) så mycket ännu men har provat på Ryse, Dirt Rally, Alan Wake och lite Battlefield 4. Med 1080p och 144Hz och FreeSync aktiverat klarar jag mig ändå rätt hyffsat med mitt R9 290 Tri-X i dessa titlar. Och då med ett helt oklockat system dessutom. Grafikinställningarna offras dock för att nå iallafall 100 FPS men det är något jag kommer undersöka närmare framöver.

Personligen känner jag, efter att ha testat skärmen under kvällen, att jag gärna offrar grafikinställningar för att få det där fina flytet. Främst Dirt Rally gav mycket när det spelet gick i 100+ FPS. Riktigt mjukt och fint. R9 290-serien är ju ca 2 år gamla nu men de står sig faktiskt fortfarande bra. Samt att det fortfarande verkar finnas prestanda att klämma ur korten.

Men ja, det är lite för nytt för mig för att ge exakt den informationen du vill ha antar jag men det borde helt klart bli ett lyft även för dig. HD7950 till R9 290X är ett ganska stort hopp ändå, borde märkas i de spel du spelar.
Vilken skärm är det du har förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norpan111:

Nu har jag beställt ett 290X tri-x 4gb som förhoppningsvis kommer imorgon. Fick min skärm för några dagar sedan som är en 144hz freesync.

Just nu kör jag mitt gamla 7950, kommer det bli ett rejält lyft? Statistik osv säger mig inte så mycket utan tänkte höra med någon uppgraderat.

Räcker 290x+ 144hz freesync för att få flyt det mesta med någorlunda inställningar? Skärmen har freesync på 30-160hz.
Någon med liknande setup?

Skickades från m.sweclockers.com

1080p för 290X är en enkel match i alla dagens spel. Att gå från 7950 till 290X är ett ganska stort lyft skulle jag säga.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Jag sitter på en sån setup sedan idag. Nu har jag inte hunnit använda min skärm (AOC G2460 PF) så mycket ännu men har provat på Ryse, Dirt Rally, Alan Wake och lite Battlefield 4. Med 1080p och 144Hz och FreeSync aktiverat klarar jag mig ändå rätt hyffsat med mitt R9 290 Tri-X i dessa titlar. Och då med ett helt oklockat system dessutom. Grafikinställningarna offras dock för att nå iallafall 100 FPS men det är något jag kommer undersöka närmare framöver.

Personligen känner jag, efter att ha testat skärmen under kvällen, att jag gärna offrar grafikinställningar för att få det där fina flytet. Främst Dirt Rally gav mycket när det spelet gick i 100+ FPS. Riktigt mjukt och fint. R9 290-serien är ju ca 2 år gamla nu men de står sig faktiskt fortfarande bra. Samt att det fortfarande verkar finnas prestanda att klämma ur korten.

Men ja, det är lite för nytt för mig för att ge exakt den informationen du vill ha antar jag men det borde helt klart bli ett lyft även för dig. HD7950 till R9 290X är ett ganska stort hopp ändå, borde märkas i de spel du spelar.
Vilken skärm är det du har förresten?

Jag har exakt samma skärm som du:) är inte hela anledningen med freesync att du ska slippa pumpa ut 100fps för att det ska kännas flytande? Att det ska kunna dippa även ner till 50-60 och känna samma flyt?

Jag offrar redan mycket grafikinställningar med mitt 7950, flyter är absolut det viktigaste!

Skickades från m.sweclockers.com