Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bad21:

Nice som fan att hitta denna tråd innan man gjorde något dumt med telias router som att slänga ut den genom balkongen !

Jag har en AC87U och fungerade perfekt att göra som guiden visar i denna tråd! så tack !

Undrar bara om någon kunnig person kan svara på följande:
Routern stödjer dual wan och just nu är den avaktiverad, borde jag jag slå på den och ange att mitt andra nätverk är på port 4 där TVn är kopplad till nu ? Skulle detta göra någon skillnad eller ska jag bara låta det vara av och köra på som det är !?

Mvh
Sibbe

Tvivlar på att det går. Och det är en dålig ide eftersom du då bryggar ihop ditt internet och TV.

Permalänk

får ingen bild

hej allihop, det är så att jag har provat guiden att få iptv med egen router men det är inget som funkar, är det någon som är duktig som kanske kan hjälpa mig Med vänlig hälsning mattias

Permalänk
Medlem

Hej! Har precis köpt mig en AC87U och har en fundering.
Idag har jag min setup så här:

Fiberuttag
Thomson router:
Lan 1 -> Dator
Lan 2 -> Switch
Switch:
Lan 1 -> Tvboxen
Lan 2 -> Htpc
Lan 3 -> Xbox

Och om jag byter ut Thomson routern och ändrar VID på den porten som går till switchen.
Kommer då både internet och iptv fungera? Har Telia.

Permalänk
Medlem

Varför ska man koppla iptv till nån av routerns lan uttag när man kan koppla istället till fibermodemets lan uttag? Är denna guide bara för alla som inte har fibermodem? Dvs bara nätverksuttag i väggen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tonyboya:

Varför ska man koppla iptv till nån av routerns lan uttag när man kan koppla istället till fibermodemets lan uttag? Är denna guide bara för alla som inte har fibermodem? Dvs bara nätverksuttag i väggen.

Exakt hur du ska koppla beror på hur nätet du är ansluten till är konfat, även om du har en konverter med vidhängande switch så är det inte säkert att alla funktioner kommer ut på varsin port utan det är ofta en trunk på en port som är tänkt att anslutas till tjänsteleverantörens switch/router för vlansepareringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RicoRehn:

Kommer då både internet och iptv fungera? Har Telia.

Nej det kommer inte att fungera. TV-porten på din ASUS är bryggad till TV-tjänsten, porten har ingen kontakt med vare sig ASUS routerfunktion eller internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Nej det kommer inte att fungera. TV-porten på din ASUS är bryggad till TV-tjänsten, porten har ingen kontakt med vare sig ASUS routerfunktion eller internet.

Okej tack. Går det att koppla in tex en inteno router ifrån telia efter switchen och sen koppla den till tven?
Eller är det ända som funkar att gå direkt ifrån asus routern till TV boxen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RicoRehn:

Okej tack. Går det att koppla in tex en inteno router ifrån telia efter switchen och sen koppla den till tven?
Eller är det ända som funkar att gå direkt ifrån asus routern till TV boxen?

Om du vill ha ett (1) LAN är det en obryggad Thomson/Technicolor som gäller.

Alternativet är två olika nät, ett för TV och ett för Internet. Vilket i ditt fall innebär två kablar (eller vlan över 1 kabel) till TV-bänken, en kabel för HTPC & Xbox och en annan kabel för TV-boxen.

Telias Inteno är ingen router utan en switch som separerar de olika tjänsterna. Dvs den gör exakt det som den här tråden handlar om, att få ut TV på en dedicerad port. Har man en tjänsteseparerande Inteno är hela grejen med ASUS-TV-konf helt meningslös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Om du vill ha ett (1) LAN är det en obryggad Thomson/Technicolor som gäller.

Alternativet är två olika nät, ett för TV och ett för Internet. Vilket i ditt fall innebär två kablar (eller vlan över 1 kabel) till TV-bänken, en kabel för HTPC & Xbox och en annan kabel för TV-boxen.

Telias Inteno är ingen router utan en switch som separerar de olika tjänsterna. Dvs den gör exakt det som den här tråden handlar om, att få ut TV på en dedicerad port. Har man en tjänsteseparerande Inteno är hela grejen med ASUS-TV-konf helt meningslös.

Okej tack då vet jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

***EDIT*** Tråden hette förut: Hjälp med att få Telia IPTV att fungera på RT-N66U med eller utan Tomato.
Denna tråden började som en fråga om hur man löser detta problem att slippa det sjukt jobbiga Thomson modemet om man vill köra ASUS router och Telia IPTV.
Efter många uppdateringar på ASUS firmware, så är detta nu mer än väldigt enkel procedur.
Detta ska fungera på nästan alla ASUS routrar.

Tack för detta - funkade utmärkt med Asus rt-ac68u!
Dock så var jag tvungen att starta om boxen genom att dra ut sladden på efter att ha gjort alla inställningarna.

Permalänk
Medlem

Någon som har fått detta att fungera med en ubiquiti edgerouter?

Har fipplat, men utan framgång.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att fixa in IPTV:n i samma lokala nät som övriga enheter?

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har flyttat in i en lägenhet med Telia Triple Play (använder bara internet och tv). Jag vill helst undvika Telias medskickade Technicolor-router och köra på min AC68U istället.

Nu är min AC68U inkopplad till Ethernetport 1 i sovrummet och jag har internetåtkomst. Jag har ställt in Port 4 VID på 845 i konfigurationen enligt instr. i första posten, och kopplat IPTV-nätverkskablen på port 4 i routern.

Lyckades starta upp tv-boxen, den uppdaterade sig och verkar fungera normalt till jag ska mata in aktiveringskoderna (som jag har på Mitt Telia) då den säger ifrån, och efter ett antal försök får jag felkod 715 "Fel vid uppstart".

Jag har även provat med 243 som VID men då får jag andra felkoder som tyder att det inte finns anslutning.

Gör jag något tokigt, missat någon viktig inställning eller fungerar det inte med min utrustning?

Jag ska ringa Telia Kundservice och höra om det är mina koder som är galna.

Permalänk
Medlem

@zOlid: Guld! Fungerade kanon! Har varit irriterad på att inte kunnat använda IPTV med routern. Men nu har jag Telia efter flytt och detta fungerade perfekt. Fan vad nice! Guldstjärna i kanten

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst hela tråden men hoppas att någon kanske kan svara på mina frågor.

1. Just nu har jag en Inteno Switch. Kommer det bli bättre för mig om jag skiter i den och fixar det utan?
2. Går det använda telias remote app om jag skiter i Inteno switchen?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FBGKimpan:

Jag har inte läst hela tråden men hoppas att någon kanske kan svara på mina frågor.

1. Just nu har jag en Inteno Switch. Kommer det bli bättre för mig om jag skiter i den och fixar det utan?
2. Går det använda telias remote app om jag skiter i Inteno switchen?

Är inte fiberkonvertern integrerad i Intenon ? Intenon lär hursomhelst inte påverka prestandan så vad skulle kunna bli bättre?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är inte fiberkonvertern integrerad i Intenon ? Intenon lär hursomhelst inte påverka prestandan så vad skulle kunna bli bättre?

Jag vet inte?
Men jag testade och det gick utan Intenon. Även om det inte är prestanda boost så drar det mindre energi / brandrisk / mindre skit att ha framme.

Appen funkade ändå inte :/

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

Hej! Jag har precis kopplat in min ASUS RT-AC87U AC2400, internet fungerar som vanligt men jag får bara 1 iptv att fungera. Jag följde guiden och skrev in vid 845 på port 4 och 3, men tvn fungerar bara på 4an. Går det inte att använda port 3 och 4 till iptv? Går det att köpa en switch som går från port 4 till båda iptv?

edit: Kan tillägga att jag har trådlös till tvn som är på port 3. Fungerar det inte med port 3 och trådlös? Har en ruckus trådlösadapter.

edit2: Nu fungerar iptv nr 2 när jag kopplade direkt till mediaomvandlarens port 2. Undrar fortfarande om det går att köpa en switch och koppla in båda i port 4?
Mvh

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Måste tacka för guiden, följde den i sommras, fungerar galant på på asus rt-ac68u med standard mjukvaran:D

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lindqvist:

Hej! Jag har precis kopplat in min ASUS RT-AC87U AC2400, internet fungerar som vanligt men jag får bara 1 iptv att fungera. Jag följde guiden och skrev in vid 845 på port 4 och 3, men tvn fungerar bara på 4an. Går det inte att använda port 3 och 4 till iptv? Går det att köpa en switch som går från port 4 till båda iptv?

edit: Kan tillägga att jag har trådlös till tvn som är på port 3. Fungerar det inte med port 3 och trådlös? Har en ruckus trådlösadapter.

edit2: Nu fungerar iptv nr 2 när jag kopplade direkt till mediaomvandlarens port 2. Undrar fortfarande om det går att köpa en switch och koppla in båda i port 4?
Mvh

Är det inte så att du behöver 2 olika vlan om du har 2 tvabb ?
iptv 845
voip 855
voip2 237
iptv2 243
mgmt 294

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av c014:

Någon som har fått detta att fungera med en ubiquiti edgerouter?

Har fipplat, men utan framgång.

Jag vet inte om detta längre är aktuellt men enklast om du inte har en vlan switch är att skapa iptv vlan'et tex telias 845 på wan porten och brygga ihop det med den lan port du har kopplad till iptv'n.

Har du en vlan switch kan du skapa iptv vlan'et både på wan porten och en av lan portarna och sen brygga ihop dessa vlan. Sen får du ta in vlan'et taggat till din vlan switch och distribuera det otaggat till den switch port iptv'n är kopplad till.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det inte så att du behöver 2 olika vlan om du har 2 tvabb ?
iptv 845
voip 855
voip2 237
iptv2 243
mgmt 294

Nej, så är det inte.

Nu har jag ingen aning hur man konfar detta i ASUS men vad man rent principiellt måste göra är att skapa en bridge group med tre interface:
WAN q-tag 845
LAN3 untagged
LAN4 untagged

Dvs man skapar först en ny bridge group (skild från den vanliga LAN-bryggan) och till den knyter man wan.845, eth2 & eth3

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom hela tråden har bara en enkel fråga.

Har följande utrustning.

Asus RT-AC68U router.
Telia iptv-box med hårddisk

Går det att få detta att fungera om jag vill koppla boxen till lan 4.

Har provat guiden i första inlägget men får det inte att funka.

Permalänk
Medlem

Så om jag fattat det hela rätt så behöver man endast fiberkonvertern och asusroutern?
Hur blir det om man har iptelefoni ifrån telia också?

Permalänk
Medlem

Suttit och svurit några timmar åt att jag inte fick det att fungera. Gjorde inställningarna precis som i TS's inlägg, men internet slutade fungera så fort jag gjort IPTV-inställningarna.

Till slut gav jag upp och testade köra in senaste Merlin-firmware, och allt fungerade plötsligt galant, utan att några ändringar i inställningar gjordes. Dåligt, ASUS.

Permalänk
Medlem

Hej!

Vi har Telia vdsl 30Mbit och har precis fått vår Thomson tg789vn modem/router utbytt mot en Technicolor tg799vn v2 då Thomson routern började starta om sig, tappade internetanslutningen, stängde ner wifi och hade strul med IPTV.

Kan säga att Technicolor routern fungerar sämre än vad Thomson routern gjorde innan den började strula, med Technicolor routern så känns internet allmänt segt, internetflikar tar längre tid att ladda, videoströmming hackar i alla webbläsare och min kabelanslutna dator måste kopplas in på nytt varje gång den startas upp då routern inte kan identifiera datorn m.m.
Med Thomson routern fick jag på min kabelanslutna dator ca 31-32 Mbit ner och ca 2-2,5 Mbit upp vid mätning via bredbandkollen och nu får jag ca 27-28 Mbit ner och ca 1,5-1,9 Mbit upp, det konstiga med Technicolor routern är att tptest resultaten blir markant sämre ju fler datorer som är aktiva här hemma medan tptest resultatet tidigare med Thomson routern var oberoende av hur många datorer som var aktiva.

Nu har vi och tröttnat på skiten och vill få bort allt strul som "Telia smart" erbjuder, vi funderar på om en ASUS vdsl kompatibel dsl-router fungerar med Telia så att vi slipper Telias egna modem/router.
Modellen vi har funderat på är DSL-AC68U http://www.asus.com/se/Networking/DSLAC68U/ som är Asus bästa dsl-router med vdsl stöd.

Är det någon här som har erfarenhet av denna vdsl-modem/router kombination och vet om det fungerar med telia och telia IPTV om man följer guiden i denna tråd för IPTV?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Hej,
har precis bytt router och kom på att man kanske skulle byta till Telias TV igen om man kan få det att fungera med den. Går det få det att fungera helt utan Telias router med en Netgear Nighthawk R7000?
Ber om ursäkt om svaret redan står, har försökt att söka men hittade inte.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Hej,
har precis bytt router och kom på att man kanske skulle byta till Telias TV igen om man kan få det att fungera med den. Går det få det att fungera helt utan Telias router med en Netgear Nighthawk R7000?
Ber om ursäkt om svaret redan står, har försökt att söka men hittade inte.

http://www.linksysinfo.org/index.php?threads/asuswrt-merlin-o...

Permalänk

Hej, jag har strulat och fixat med min gamla technicolor, sen igår så sa en kille på Kjell att jag skulle köpa asus router, och gå in här och läsa detta forum. Okej låt mig förklara hur allt är kopplat.

1 först har jag min fiverkonverter inteno och sen har jag min asus router som sedan är kopplad till en switch.

Jag har kopplat in en nätverkskabel från port 1 på intenon som går till wan på routern. Sedan har jag kopplat switchen till lan 4 på asus routern.

Nu kommer jag till problemet, jag har gjort som du skrev har testat både 845 och 243 men inget av dom har resulterat till att iptvn får rätt ip för att fungera. Varken internet eller iptv fungerar så nu undrar jag har jag gjort något fel isånna fall vad ska jag göra.. vill verkligen få det här att funka för jag vill så gärna slänga technicolor i Telias ansikte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emillagee:

Hej, jag har strulat och fixat med min gamla technicolor, sen igår så sa en kille på Kjell att jag skulle köpa asus router, och gå in här och läsa detta forum. Okej låt mig förklara hur allt är kopplat.

1 först har jag min fiverkonverter inteno och sen har jag min asus router som sedan är kopplad till en switch.

Jag har kopplat in en nätverkskabel från port 1 på intenon som går till wan på routern. Sedan har jag kopplat switchen till lan 4 på asus routern.

Nu kommer jag till problemet, jag har gjort som du skrev har testat både 845 och 243 men inget av dom har resulterat till att iptvn får rätt ip för att fungera. Varken internet eller iptv fungerar så nu undrar jag har jag gjort något fel isånna fall vad ska jag göra.. vill verkligen få det här att funka för jag vill så gärna slänga technicolor i Telias ansikte.

Skickades från m.sweclockers.com

Koppla din ASUS till port 1 på Inteno.
Koppla din TV till port 2 på Inteno.