Billiga Objektiv med Adapter - En hobby i sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

@BrottOchStraff:
Kanske lite fel tråd att ge sådana här tips, men Sigma har en 30mm f1.4 till a-mount som är rätt schysst. Hade en till Canon för ett par år sedan. Såldes på grund av byte till fullformat (gluggen är endast aps-c)

Jag tänkte mer på någon Rokkor MD eller MC, som är rätt poppis att konvertera till E-fattningen. Verkar som alla dessa linser gått upp i pris rejält sen folk börjat upptäcka hur bra de funkar på nya systemkameror

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tänkte mer på någon Rokkor MD eller MC, som är rätt poppis att konvertera till E-fattningen. Verkar som alla dessa linser gått upp i pris rejält sen folk börjat upptäcka hur bra de funkar på nya systemkameror

Så är det, men letar man så hittar man fortfarande billigt.
Jag köpte ju gluggar för +5000 kr men betalade 800 kr för ett par veckor sedan.
Det gäller att leta rätt.

Rokkor 50mm, 24mm osv finns fortfarande för 50kr på Tradera nästan varje vecka.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har efter att ha läst lite på denna sida: http://www.dynamicvisionphotography.com/vintage-lens-guide , ropat hem två vintage-objektiv från ebay, mest på ren chansing höhö.
Jag har en Sony A6000, kan någon hjälpa mej med att säga vad jag behöver för adapter(s) för att kunna använda dessa två objektiv, gärna billigast möjliga:

JC Penney Stores Black SLR Film Camera Photo Lens 1:2.8 f 135mm MC Japan 790373
http://www.ebay.com/itm/201461017367?_trksid=p2060353.m2749.l...

MINOLTA MD 50mm f2
http://www.ebay.com/itm/221954284623?_trksid=p2060353.m2749.l...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Så är det, men letar man så hittar man fortfarande billigt.
Jag köpte ju gluggar för +5000 kr men betalade 800 kr för ett par veckor sedan.
Det gäller att leta rätt.

Rokkor 50mm, 24mm osv finns fortfarande för 50kr på Tradera nästan varje vecka.

Ska hålla ett öga F2.8 känns ju inte riktigt värt det. under F2 vill jag helst ha, speciellt med tanke på hur A77 beter sig vid höga ISO, vill inte gå över 1600, då ser det ut som skit.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ska hålla ett öga F2.8 känns ju inte riktigt värt det. under F2 vill jag helst ha, speciellt med tanke på hur A77 beter sig vid höga ISO, vill inte gå över 1600, då ser det ut som skit.

Gör det på de flesta imo. Går själv aldrig över 800 utom i extremfall. Men då tar jag ju o andra sidan knappt någonsin stillbilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Gör det på de flesta imo. Går själv aldrig över 800 utom i extremfall. Men då tar jag ju o andra sidan knappt någonsin stillbilder.

Nja på Canons fullformat är det mycket bättre med ISO-bruks. Ända upp till 6400 ser bra ut på en 5D . En A7S hänger med galet bra ända till iso 20'000, vilket är helt crazy. APS-C kamerorna hänger inte med alls där.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Nja på Canons fullformat är det mycket bättre med ISO-bruks. Ända upp till 6400 ser bra ut på en 5D . En A7S hänger med galet bra ända till iso 20'000, vilket är helt crazy. APS-C kamerorna hänger inte med alls där.

Jag skulle aldrig rört 6400 på min 5d, ingen höjdare imo.
Men man är ju olika petig, 20000 på a7s ser obrukbart ut i mina ögon.
Men som sagt, jag pratar inte stillbilder och i vissa situationer är det användbart endå.

Permalänk
Medlem

Jag jagar något vidvinkel att adaptera till ett A7-system. Är helt grön på det här med att buda hem äldre manuella objektiv, icke desto mindre intresserad. Hittar bland annat Tokina RMC 17mm som jag tycker verkar väldigt intressant, tycks dock inte finnas en uppsjö av dem ute till försäljning - är prislappen runt 1000 kronor och uppåt vad man får räkna med för ett sådant, oavsett fattning? Har extremt svårt att uppskatta värdet, men det är väl tillgång och efterfråga som med allt annat som styr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Jag jagar något vidvinkel att adaptera till ett A7-system. Är helt grön på det här med att buda hem äldre manuella objektiv, icke desto mindre intresserad. Hittar bland annat Tokina RMC 17mm som jag tycker verkar väldigt intressant, tycks dock inte finnas en uppsjö av dem ute till försäljning - är prislappen runt 1000 kronor och uppåt vad man får räkna med för ett sådant, oavsett fattning? Har extremt svårt att uppskatta värdet, men det är väl tillgång och efterfråga som med allt annat som styr.

Som vidvinkel (vv) för FF räknas gluggar < 50 mm. Till de klassiska brännvidderna hör: 35, 28, 24, 21, de därunder är ovanligare och ofta rätt dyra. Var å en gör sitt val efter tycke å smak. Skulle jag bara välja en föredrar jag 28 men får jag välja 2 tar jag 35 å 24. 17 mm är helt OK men som enda vv är den i mitt tycke för vidvinklig däremot kan jag tänka mig komplettera den med en 28. Gillar man vv så rekas Sony FE 28/2.0 för 4 papp som anses vara mycket bra + prisvärd.

Skall du ha en bra beggad 21-35 från Zeiss/Leica räkna med 3+ papp. Japanskt kan vara billigare (500-1500). Mest prisvärt, enl. mig, är Canons FD serie. Priserna är uppåtgående men köper du med kunskap och förstånd kan det knappast bli fel.

Å ja, det kan ta veckor innan din ögonsten dyker upp på tradera, blocket eller fotosidan. ebay har det mesta rakt över disk men priserna är ofta höga särskilt om man räknar in frakt + ev. moms å tull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Som vidvinkel (vv) för FF räknas gluggar < 50 mm. Till de klassiska brännvidderna hör: 35, 28, 24, 21, de därunder är ovanligare och ofta rätt dyra. Var å en gör sitt val efter tycke å smak. Skulle jag bara välja en föredrar jag 28 men får jag välja 2 tar jag 35 å 24. 17 mm är helt OK men som enda vv är den i mitt tycke för vidvinklig däremot kan jag tänka mig komplettera den med en 28. Gillar man vv så rekas Sony FE 28/2.0 för 4 papp som anses vara mycket bra + prisvärd.

Skall du ha en bra beggad 21-35 från Zeiss/Leica räkna med 3+ papp. Japanskt kan vara billigare (500-1500). Mest prisvärt, enl. mig, är Canons FD serie. Priserna är uppåtgående men köper du med kunskap och förstånd kan det knappast bli fel.

Å ja, det kan ta veckor innan din ögonsten dyker upp på tradera, blocket eller fotosidan. ebay har det mesta rakt över disk men priserna är ofta höga särskilt om man räknar in frakt + ev. moms å tull.

Tack för svar! Jag har ett Sigma 35/1.4 Art sedan tidigare, skulle givetvis ha nämnt det Ska erkännas att jag är ute efter något billigare nu för att tillfredsställa begär och behov för mer vidvinkel. 24mm känns väl okej men hade hemskt gärna haft något <24. Snurrar i huvudet efter all googling, djungel. Något spontant märke och produkt som dyker upp i huvudet? Jag är inte ute efter prestandamonster, jag är ute efter billigt och "OK".

Permalänk

Har testat ett gäng Pentax-110 objektiv, från sent 70- tidigt 80-tal till Pentax Auto 110 och Pentax Auto 110 Super kamerorna. 110-filmen är snarlik storlek som 4/3-sensorerna så optiken passar bra i det avseendet (de tecknar inte ut APS-C). Nackdelen är att bländaren satt i husen så man är hänvisad till max bländare (går att lösa på andra sätt, men inte lika smidigt).

Jag har många av objektiven i 110-serien: 18, 24, 50, 70 mm, alla har ljusstyrka f/2.8. För porträtt som jag i huvudsak sysslar med är väl 50 och 70 de mer naturliga valen, här är två exempel med just de objektiven.

Olympus OM-D E-M5, PENTAX-110 50mm F2.8, 1/160sec at f/2.8, ISO 200

Olympus OM-D E-M5, PENTAX-110 70mm F2.8, 1/160sec at f/2.8, ISO 200

Visa signatur

[Raijintek Asterion | Aorus Z390 Master | Intel 9900K@4.6 GHz / PH-TC14PE | 64GB Corsair DDR4 | GTX 960 | M.2 960 EVO + 20TB mekanisk lagring | Corsair AX750 | Eizo ColorEdge CG243W / Eizo ColorEdge CG211 - kalibrerade med Spyder5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Tack för svar! Jag har ett Sigma 35/1.4 Art sedan tidigare, skulle givetvis ha nämnt det Ska erkännas att jag är ute efter något billigare nu för att tillfredsställa begär och behov för mer vidvinkel. 24mm känns väl okej men hade hemskt gärna haft något <24. Snurrar i huvudet efter all googling, djungel. Något spontant märke och produkt som dyker upp i huvudet? Jag är inte ute efter prestandamonster, jag är ute efter billigt och "OK".

Billigt och OK är ju subjektiva termer som vi alla kan ha olika åsikter om. Somliga anser Zeiss/Leica för 10+ papp vara billiga och OK, dels för att du sällan kan förlora pengar på dem dels för att de håller hög klass och är eftertraktade av samlare.

Ditt Sigma 35/1.4 är på gränsen till "prestandamonster", ljusstark (tung) och hög prestanda. Själv föredrar jag lite ljussvagare (2.0-2.8) då dessa är betydligt lättare och minst lika bra och ofta bättre på mittbländarna där jag tar de flesta bilderna. Att släpa runt på stora tunga kameror och objektiv är inget jag i första hand eftersträvar. Tvärtom uppskattar jag litet, lätt, kompakt men med hög kvalitet.

Det tar mycket tid och mycket snurr i hjärnkontoret innan man börjar ana vilka gluggar som passar ditt tycke och smak. Det finns ju en hel del tester/omdömen man kan lära sig av.

Prisvärt för dig, tror jag, kan vara just den Tokinan du refererar. Kan du hitta den för 1000:- slå till.

Själv shoppade jag beggad Sony/Zeiss FE 16-35/4 dels för att den är ruggigt bra (men ljussvag), dels för att den innehåller 35-28-24-20-16 och ersätter 3-5 st fasta vv gluggar. Att hitta bra prisvärda gammelgluggar <20 mm är svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonThomaso:

Har testat ett gäng Pentax-110 objektiv, från sent 70- tidigt 80-tal till Pentax Auto 110 och Pentax Auto 110 Super kamerorna. 110-filmen är snarlik storlek som 4/3-sensorerna så optiken passar bra i det avseendet (de tecknar inte ut APS-C). Nackdelen är att bländaren satt i husen så man är hänvisad till max bländare (går att lösa på andra sätt, men inte lika smidigt).

Jag har många av objektiven i 110-serien: 18, 24, 50, 70 mm, alla har ljusstyrka f/2.8. För porträtt som jag i huvudsak sysslar med är väl 50 och 70 de mer naturliga valen, här är två exempel med just de objektiven.

Olympus OM-D E-M5, PENTAX-110 50mm F2.8, 1/160sec at f/2.8, ISO 200
https://c1.staticflickr.com/1/671/22151636688_0bb4a65c24_c.jpg

Olympus OM-D E-M5, PENTAX-110 70mm F2.8, 1/160sec at f/2.8, ISO 200
https://c2.staticflickr.com/6/5776/20631764905_8aeb24b2b7_b.jpg

Kul. Att objektiv för 110-formatet fanns var mer än jag kände till. Synd de inte har inbyggd bländare, antar man får använda adapter med inbyggd bländare vilket kanske inte är nån höjdare ? Både Olympus och Pentax har en fina FF-gluggar, dock är de eftertraktade och därmed överprisade enl. mig. Gäller även Nikon iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Billigt och OK är ju subjektiva termer som vi alla kan ha olika åsikter om. Somliga anser Zeiss/Leica för 10+ papp vara billiga och OK, dels för att du sällan kan förlora pengar på dem dels för att de håller hög klass och är eftertraktade av samlare.

Ditt Sigma 35/1.4 är på gränsen till "prestandamonster", ljusstark (tung) och hög prestanda. Själv föredrar jag lite ljussvagare (2.0-2.8) då dessa är betydligt lättare och minst lika bra och ofta bättre på mittbländarna där jag tar de flesta bilderna. Att släpa runt på stora tunga kameror och objektiv är inget jag i första hand eftersträvar. Tvärtom uppskattar jag litet, lätt, kompakt men med hög kvalitet.

Det tar mycket tid och mycket snurr i hjärnkontoret innan man börjar ana vilka gluggar som passar ditt tycke och smak. Det finns ju en hel del tester/omdömen man kan lära sig av.

Prisvärt för dig, tror jag, kan vara just den Tokinan du refererar. Kan du hitta den för 1000:- slå till.

Själv shoppade jag beggad Sony/Zeiss FE 16-35/4 dels för att den är ruggigt bra (men ljussvag), dels för att den innehåller 35-28-24-20-16 och ersätter 3-5 st fasta vv gluggar. Att hitta bra prisvärda gammelgluggar <20 mm är svårt.

I allra högsta grad subjektivt. Kruxet är att det dock behöver vara OK i en prisklass om runt tusenlappen (och i relation till priset)

Ja, jag behöver absolut inget i samma klass som Sigmat i det här fallet - jag är mer ute för att bara komplettera vidare vinkel, för video. Skärpa, färg och kontrast et. c behöver inte ens vara i närheten. Ja, med avseende på vikt och kompakthet är det nog inga större problem att hitta trevligare objektiv än Sigmat, hehe.

Verkligen

Får hålla mina egna gluggar öppna efter den då, och ha lite tålamod.

Hmm, klart ett intressant objektiv också - och mycket bra sådant.. kommer dock med en prislapp som vida överstiger vad jag är beredd att lägga ut :/ Grattis till det införskaffandet dock! Hade gärna gjort det jag också om jag haft råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

I allra högsta grad subjektivt. Kruxet är att det dock behöver vara OK i en prisklass om runt tusenlappen (och i relation till priset)

Ja, jag behöver absolut inget i samma klass som Sigmat i det här fallet - jag är mer ute för att bara komplettera vidare vinkel, för video. Skärpa, färg och kontrast et. c behöver inte ens vara i närheten. Ja, med avseende på vikt och kompakthet är det nog inga större problem att hitta trevligare objektiv än Sigmat, hehe.

Verkligen

Får hålla mina egna gluggar öppna efter den då, och ha lite tålamod.

Hmm, klart ett intressant objektiv också - och mycket bra sådant.. kommer dock med en prislapp som vida överstiger vad jag är beredd att lägga ut :/ Grattis till det införskaffandet dock! Hade gärna gjort det jag också om jag haft råd.

Ett alternativ kan vara Canon FD 20/2.8 som fått fina omdömen.
Bland de billigare märkena finns bla.: Tamron, Tokina, Vivitar, Soligor.

Det man bör kolla innan köp av vv <24mm är hur de presterar på A7 då inte alla trivs ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ett alternativ kan vara Canon FD 20/2.8 som fått fina omdömen.
Bland de billigare märkena finns bla.: Tamron, Tokina, Vivitar, Soligor.

Det man bör kolla innan köp av vv <24mm är hur de presterar på A7 då inte alla trivs ihop.

Mången tack! Uppskattas!

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Kul. Att objektiv för 110-formatet fanns var mer än jag kände till. Synd de inte har inbyggd bländare, antar man får använda adapter med inbyggd bländare vilket kanske inte är nån höjdare ? Både Olympus och Pentax har en fina FF-gluggar, dock är de eftertraktade och därmed överprisade enl. mig. Gäller även Nikon iofs.

Det är väldigt små objektiv, så mekaniska bländare och liknande är nog uteslutet och marknaden är för liten.. det jag sett som vissa gjort är antingen o-ringar i lämplig storlek eller papper med hål i lämplig diameter som man sätter i de passiva adaptrarna.

Har mest koll på Pentax och lite på Olympus.. vissa objektiv är förvånansvärt dyra ja, Olympus speciellt med tanke på att de inte har några moderna hus där de funkar på. Pentax har ju iaf fattningen kvar och det mesta funkar beroende på hur nytt/gammalt optiken är. Billigast blir det väl om formatet är helt utdött 110-optiken kostar ofta inte mer än nån hundralapp, iaf inte 18/24/50 som är de vanliga.

Visa signatur

[Raijintek Asterion | Aorus Z390 Master | Intel 9900K@4.6 GHz / PH-TC14PE | 64GB Corsair DDR4 | GTX 960 | M.2 960 EVO + 20TB mekanisk lagring | Corsair AX750 | Eizo ColorEdge CG243W / Eizo ColorEdge CG211 - kalibrerade med Spyder5]

Permalänk

Jag har en fundering angående lite "bättre objektiv". Jag har köpt en del objektiv som presterat okej och dugit tills jag sparat upp för att köpa Sony Zeiss FE 55mm till min A7. Det är nu jag märker den stora skillnaden i kvalitet mellan detta objektiv och de jag haft innan. (Canon 50mm 1.8, Vivitar 28mm 2.8, Minolta 45mm och några till).

Även om gammelgluggarna är roliga och ganska bra, speciellt för priset så undrar jag om ni har några rekommendationer på bättre objektiv. Är det zeiss/leica som gäller då? Vill ha något ganska brett och ljuskänsligt då mitt vivitar inte riktigt håller måttet.

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom_Bombadill:

Jag har en fundering angående lite "bättre objektiv". Jag har köpt en del objektiv som presterat okej och dugit tills jag sparat upp för att köpa Sony Zeiss FE 55mm till min A7. Det är nu jag märker den stora skillnaden i kvalitet mellan detta objektiv och de jag haft innan. (Canon 50mm 1.8, Vivitar 28mm 2.8, Minolta 45mm och några till).

Även om gammelgluggarna är roliga och ganska bra, speciellt för priset så undrar jag om ni har några rekommendationer på bättre objektiv. Är det zeiss/leica som gäller då? Vill ha något ganska brett och ljuskänsligt då mitt vivitar inte riktigt håller måttet.

Många gammelgluggar är sämre än dagens toppgluggar på bla. flare, ghost och kantskärpa särskilt på stora bländare. Är man medveten om detta går det att undvika. Endast nån procent av mina bilder lider av dessa fenomen. På A7 ser du ju exakt hur bilden kommer att se ut i exponeringstillfället, ser det inte bra ut - korrigera. På mittbländarna brukar det bli betydligt bättre.

Jag har snabbtestat och studerat tester av de gluggar du refererar och de är inga goda representanter för gammelgluggar. Då är tex. Canon FD 50/1.4, Canon FD 28/2.8 och Minolta 50/2 bättre.

Har själv FE 55/1.8 och det är lite orättvist att jämföra marknadens bästa normal med äldre dito.
Betalar du nära 10k för ett av världens bästa objektiv borde den ju vara bättre än sina 40 år äldre föregångare för <1k. Min erfarenhet är att prisskillnaden inte syns i alla bilder, men pixelpeepar man och letar skillnader så finns de där.

Zeiss/Leica är toppkvalitet och du betalar därefter. Enl. mig återspeglar sällan priset den högre kvaliteten. Undantag finns. Det går att hitta jämbördiga japanska exemplar till Zeiss/Leica till betydligt bättre priser. Undvik Leica-M <50mm till A7 då somliga av dessa inte trivs med sensern.

Är du ute efter en prisvärd vidvinkel (24-28) kan jag reka Canon FD: 28/2.8, 24/2 eller 24/2.8 som alla fått fina omdömen. Dessa finns i flera modeller, Googla.

Sony FE 28/2 för (bara) 4 papp är given för A7 enl. många. I klass med äldre Zeiss/Leica på A7 men till ett bättre pris. Så, det är inte alltid gammalt å dyrt är bättre än nytt å billigt, typ...

Strategi för köp av gammelgluggar:
- Förleds inte av låga priser. Glöm priserna innan du vet vad du söker.
- Läs tester/omdömen av den brännvidd du söker. Utse ett par bra kandidater.
- Kolla priserna på ebay+frakt+ev. moms å tull. Halvera detta pris och sök på tradera, blocket, fotosidan. Besök dessa sidor 2-3 ggr/dygn i några veckor tills din pärla dyker upp.
- Kontakta alltid säljaren och be om info som inte finns i annonsen. Skicket på: linsytor, bländare, fokussnäcka, damm eller svamp mellan linserna.
- Köp aldrig från säljare som inte vet vad dom säljer eller kan ge tillförlitlig info.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Proffsmobbare

Fick hem EOS M3 igår, parade snabbt ihop med mitt gamla 35mm CCTV-objektiv, riktigt rolig kombination att jobba med.

Permalänk
Medlem

Finns det billiga gammelgluggar i pannkaksformat plus adapter, som är bra med Sony A6000 eller är det lika bra o köpa nytt för strax under 3000 kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Konica 40mm 1.8 är ganska platt. Men med adaptern så blir det ju tjockare igen. Blir nog aldrig plattare än tex Sony 16mm.

Permalänk
Medlem

Det minsta jag testat är Leica Summicron-C 40mm som är bättre (men dyrare) än Konica 40/1.8. Gjordes även av Minolta (M-Rokkor) som har 2-lagers antireflexbehandling medan Leican har 1-lager. Skillnaden är inte stor. Optiskt och mekaniskt är de likvärdiga. Leican något dyrare, så köp Minoltan.

Minolta:
http://www.ebay.com/sch/items/?_nkw=m-rokkor+40mm&_sacat=&_ex...

Leica:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=m-rokkor+40mm&rmvSB=true...

Bilder:
http://www.dpreview.com/forums/thread/3148210
http://www.kenrockwell.com/leica/images/40mm-f2/D3S_6499-1200...

Konican är OK på APS-C men blir inte lika liten som Leica/Minolta:
http://erphotoreview.com/wordpress/?p=1902
https://www.talkemount.com/threads/konica-ar-40mm-f-1-8-and-s...
http://www.dpreview.com/forums/post/53594134

Har testat Minolta MD 50mm f/2.0 som är hyfsat liten och ruggigt bra:
http://phillipreeve.net/blog/minolta-md-50mm-2-review/

Översikt - minsta objektiven till E-mount
https://gist.github.com/theJollySin/27834db08fff4b249057

Permalänk
Medlem

Är detta ett bra exemplar av ett Minolta 50mm (tror det är ett 1.7) ? http://www.ebay.com/itm/Minolta-MD-50mm-f-2-Minolta-MD-mount-...

Permalänk
Medlem

Den SER OK ut. Det man inte VET är om det finns damm och/eller svamp mellan linserna och/eller bländarlamellerna är rappa och oljefria. Helst köper jag objektiv där säljaren i annonsen garanterar skicket mot gratis returfrakt om det inte stämmer. Min erfarenhet är att ca. 5-10% av beg.köpen på nätet inte blir bra pga. okunniga säljare som försvarar sig med att dom sålt defekta varor i "god tro" och därmed svär sig fria från kompensation. Den här säljaren tycks dock vara OK och schysst.

Allra bäst är att köpa prylar man kan inspektera innan köp. Så här vid jul vill man inte ha fler grisar i säcken. Säljaren anger f/1.7 vilket är FEL, den är f/2.0. Kanske bara en slarvmiss.

Annars kan du prova övertala mig via PM så kanske jag säljer ett av mina för motsvarande villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salle83:

Är detta ett bra exemplar av ett Minolta 50mm (tror det är ett 1.7) ? http://www.ebay.com/itm/Minolta-MD-50mm-f-2-Minolta-MD-mount-...

Har ett exakt likadant och kan säga att det känns ganska bra. Kan dock inte säga något om den optiskt då jag inte har skaffat någon adapter än...

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laccy:

Har ett exakt likadant och kan säga att det känns ganska bra. Kan dock inte säga något om den optiskt då jag inte har skaffat någon adapter än...

Eller är detta som heter Rokkor bättre? http://www.ebay.co.uk/itm/Minolta-MC-Rokkor-PF-50mm-1-1-7-Mad...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salle83:

Filmade denna med den.