Lumia 950 och 950XL (uppdaterad)

Permalänk
Skrivet av Xi:

Hur många här inne får problemet med röda ögon? Jag får de ibland och ibland inte.. speciellt om det är en grupp människor under mörkare omständigheter(med blixt förstås).. har verkligen försökt googla mig till ett svar.. hittar inget.. och kan inte förstå hur detta skulle vara ett hårdvarufel..

Prova precis ta ca 20st olika selfies och jag fick ofta röda ögon när jag titta åt sidan men nästan aldrig när jag titta rakt mot kameran.. på avstånd verkade problemet bli värre fast jag förstår inte riktigt varför..

Sådana kort folk tar på windowcentral fattar jag bara inte hur de får till, skulle aldrig kunna ta sådana kort.. och då kör ju de ofta på standard inställningar.. fattar nada..

Röda ögon blir det för att blixten reflekteras mot ögats näthinna. Uppstår på grund av att blixten sitter intill objektivet vilket det gör på alla mobiler och kompaktkameror. Enda sättet att helt undvika det är att ej använda blixt eller ha en blixt ordentligt vid sidan av objektivet. Dock är det lätt att ta bort röda ögon i efterhand i alla moderna bildbehandlingsprogram och så även i lumians.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stigtramparn:

Röda ögon blir det för att blixten reflekteras mot ögats näthinna. Uppstår på grund av att blixten sitter intill objektivet vilket det gör på alla mobiler och kompaktkameror. Enda sättet att helt undvika det är att ej använda blixt eller ha en blixt ordentligt vid sidan av objektivet. Dock är det lätt att ta bort röda ögon i efterhand i alla moderna bildbehandlingsprogram och så även i lumians.

Skickades från m.sweclockers.com

Har försökt med Lumia Creative Studio men tyvärr blir ögonen jättekonstiga.. räddar bara vissa bilder :/, sen är det så att ögonen ibland inte blir röda utan gula.. det lyser som en liten lampa.. Sen måste jag säga att jag inte hade samma problem på min L930 eller Samsung S3.. Är smått störande eftersom det var ju blixten som skulle vara unik på L950/XL..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stigtramparn:

Röda ögon blir det för att blixten reflekteras mot ögats näthinna. Uppstår på grund av att blixten sitter intill objektivet vilket det gör på alla mobiler och kompaktkameror. Enda sättet att helt undvika det är att ej använda blixt eller ha en blixt ordentligt vid sidan av objektivet. Dock är det lätt att ta bort röda ögon i efterhand i alla moderna bildbehandlingsprogram och så även i lumians.

Skickades från m.sweclockers.com

Fick aldrig röda ögon på min 1520.

Men 70% av tiden på 950xl

varför detta?

Permalänk
Medlem

Jag lämnade tillbaka min igår, upplevde den som allmänt seg och med bedrövlig batteritid. Utnyttjade Telias prova 30 dagar.

Det sämsta med mobilen enligt mig: bedrövlig batteritid trots sparsam användning (behövde ladda ca två ggr per dygn), den blev obekvämt varm vid sparsam användning samt vid laddning.
Edge funkar helt värdelöst att använda på telefonen (gillar den på datorn), kan inte ha flera flikar uppe samtidigt utan måste ladda om sidorna när man växlar. Dessutom seg när man scrollar ner, laggar efter på nå sätt.
Startar om lite då och då... Dessutom verkar det vara snudd på omöjligt att ansluta min epson skrivare via nätverket (bra med en telefon med slogan "telefonen som är som en dator).

Fördelarna var grym mottagning och inte massa bloat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Jag lämnade tillbaka min igår, upplevde den som allmänt seg och med bedrövlig batteritid. Utnyttjade Telias prova 30 dagar.

Det sämsta med mobilen enligt mig: bedrövlig batteritid trots sparsam användning (behövde ladda ca två ggr per dygn), den blev obekvämt varm vid sparsam användning samt vid laddning.
Edge funkar helt värdelöst att använda på telefonen (gillar den på datorn), kan inte ha flera flikar uppe samtidigt utan måste ladda om sidorna när man växlar. Dessutom seg när man scrollar ner, laggar efter på nå sätt.
Startar om lite då och då... Dessutom verkar det vara snudd på omöjligt att ansluta min epson skrivare via nätverket (bra med en telefon med slogan "telefonen som är som en dator).

Fördelarna var grym mottagning och inte massa bloat.

konstigt med batteri tiden. har inga större problem med det.

du provade inte att göra en hard reset?
jag fick göra det sen funkade allt fint.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

konstigt med batteri tiden. har inga större problem med det.

du provade inte att göra en hard reset?
jag fick göra det sen funkade allt fint.

Både ja och nej. Gjort två återställningar bl a... Men det var som sagt inte bara batteritiden som avgjorde för min del. Att inte kunna skriva ut direkt från mobilen (utan att krångla med mejl) var ju lite trist, plus att edge verkligen inte fungerade nå bra (enligt mig) gjorde att det inte riktigt funkade...

Permalänk
Medlem

Du har skickat tbx din va? Kan inte du säga om det blev bättre när du får tbx den..?

Permalänk
Medlem

Jag fick aldrig den nya FW uppdateringen, så jag tappade tålamodet och installerade den via Windows Device Recovery Tool, så får jag se om batteritiden blir bättre efter det. Innan klarade telefonen ungefär en dag max. Det är för dåligt på ett så pass stort batteri

Permalänk
Medlem

Nee nu har jag provat ta x antal kort och röda ögon/lysande ögon blir det nästan varje gång.. de lysande går de inte går något åt alls, kan vi inte se hur vanligt detta är och @downup om/när du får tbx en ny mobil säger om det blev någon skillnad.

Så ni som har problemet kan citera och fylla på, så vi ser om det har med mjukvara eller hårdvara att göra för på recensioner ser man det inte och de nämner de inte.

Fyll på här--> +1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Du har skickat tbx din va? Kan inte du säga om det blev bättre när du får tbx den..?

Det gör jag, kommer nog ta 1.5veckor till :/

Permalänk
Medlem

Har tagit ett gäng bilder men har aldrig fått röda ögon med min xl.

FW, vet ni nåt om den? Jag har inte fått den än

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Har tagit ett gäng bilder men har aldrig fått röda ögon med min xl.

FW, vet ni nåt om den? Jag har inte fått den än

Skickades från m.sweclockers.com

tror man kan få den nu ifall man kör en Windows Device Recovery Tool

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Har tagit ett gäng bilder men har aldrig fått röda ögon med min xl.

FW, vet ni nåt om den? Jag har inte fått den än

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, bara för att vara klar gäller det mörkare bilder med blixt?

Permalänk
Medlem

Lumia 950 XL lär vara så pass buggig att Amazon drog tillbaka den, källa: http://wmpoweruser.com/amazon-uk-also-pulls-lumia-950-xl/

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Lumia 950 XL lär vara så pass buggig att Amazon drog tillbaka den, källa: http://wmpoweruser.com/amazon-uk-also-pulls-lumia-950-xl/

Undrar om det även gäller efter senaste uppdateringen? Fick min förra veckan och inte minsta lilla bugg, (bortsett från offers appen som de fick fart på i måndags) är överraskande positiv till ändringarna i W10 gentemot W8.1. Tom edge funkar bättre än explorer.

Permalänk
Medlem

Har haft min XL i några dagar nu och det mesta flyter på utan problem. Lyckats få en 2cm repa i skärmen, men det är väl det värsta. Vissa appar är ju fortfarande ganska fula och känns som v1 av windows8-appen för 800x480-upplösning. Många av mina app gaps löses genom att köra webbsidor så jag märker inte att så mycket fattas. BS Player med autosök efter subtitles vore trevligt att få dock.
Hello funkar bra tycker jag men det vore bra att kunna hålla huvudet ett par decimeter längre bort.

Inga omstarter och batteriet håller gott och väl en dag i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Ok, bara för att vara klar gäller det mörkare bilder med blixt?

oj, osäker... får testa lite ikväll men tror jag har tagit bilder när det varit mörkt

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

oj, osäker... får testa lite ikväll men tror jag har tagit bilder när det varit mörkt

Om du har tid och lust får du gärna göra det . För röda/lysande ögon gäller endast när det är mörkt och med blixt.. Det blir det väldigt lätt till skillnad från exempelvis min L930..

Permalänk

o jag som är riktigt sugen på en 950xl, men börjar bli skeptisk, när man läser om alla problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattismarkus:

o jag som är riktigt sugen på en 950xl, men börjar bli skeptisk, när man läser om alla problem..

Jag gick från en iPhone 4s till en lumia 950 och vette tusan om jag hade gjort om det idag.
Visst telefonen är det väl inget fel på, förutom att jag tycker den är för stor, men att de appar som finns är så dåliga, speciellt Edge.
Hade kunnat leva med att det inte finns appar men om det är jobbigt att surfa då blir det inte så roligt.
Annars stödjer jag gärna MS så vi får fler konkurrenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattismarkus:

o jag som är riktigt sugen på en 950xl, men börjar bli skeptisk, när man läser om alla problem..

Tro mig när jag säger att det är underbar! Min lilla undersökning är bara för att se om det är fel på hårdvaran eller mjukvaran gällande röda/lysande ögon, fick numret till Elgigantens verkstad som förövrigt är bland de största i Sverige och tar mobiler från flera företag. Jag tänkte ringa dem och höra om vilka problem de 950 de får in har. De har ju också kontakt med MS och får all info direkt om det är så att ex MS säger byt alla mobiler som har en skärm med röd pixel..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Jag gick från en iPhone 4s till en lumia 950 och vette tusan om jag hade gjort om det idag.
Visst telefonen är det väl inget fel på, förutom att jag tycker den är för stor, men att de appar som finns är så dåliga, speciellt Edge.
Hade kunnat leva med att det inte finns appar men om det är jobbigt att surfa då blir det inte så roligt.
Annars stödjer jag gärna MS så vi får fler konkurrenter

Vad är det är fel med Edge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Vad är det är fel med Edge?

Långsamt, laggar, kan inte ha flera flikar uppe samtidigt (utan att den ska ladda om dem när man växlar). Så var det för mig iaf på Lumia 950.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Vad är det är fel med Edge?

Jag har inga fram- eller bak-pilar vilket jag insåg att jag använder otroligt mycket.
Den har svårt att registrera när jag trycker på länkar. Det är väl detta som är det värsta.
Sen är den konstig med scroll upp och ner och den känner inte av "ramar" på samma sätt om Safari. På Safari kunde jag dubbelklicka och den zoomade in "perfekt".

Kanske är en vanesak, men det är inte lika bra flyt som med Safarai.

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med Edge Har till och med bytt till den på Desktop

Permalänk
Medlem

Ni som klagar... vad har ni för OS version?

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Ni som klagar... vad har ni för OS version?

.36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Jag har inga problem med Edge Har till och med bytt till den på Desktop

Bytt till desktop?
Hur gör man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Bytt till desktop?
Hur gör man det?

Hehe sorry, var otydlig.. Jag kör Edge även på min PC.. så jag har Edge rakt igenom alla mina enheter

Permalänk
Medlem

Jag upplever telefonen som mycket bättre efter FW uppdateringen, kör os version .29, hade .36 innan, men telefonen känns mycket bättre nu så jag får se om jag lägger in .36 igen eller bara låter den vara nu. Edge gör inte telefonen lika varm som förut och batteritiden verkar hittills ha blivit mycket bättre. Kollat serier 40min på tåget, pratat telefon ca 30 min och surfat en hel del, har 58% kvar nu, vanliga fall brukar jag kanske ha 30-40%