BIOS-uppdatering? Eller var börjar man?

Permalänk
Medlem

BIOS-uppdatering? Eller var börjar man?

Hej!

Efter rekommendationer här på Sweclockers köpte jag ett Asus moderkort, Z170-A tillsammans med:
* Intel Core i7-6700K
* Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB (MZ-75E250B/EU)
* Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4 3000MHz CL15 (CMK16GX4M2B3000C15) (2x8GB)
* HDD Seagate Constallation ES 1TB
* Samsung SH-S223B - DVD±RW-

Processorn är inte överklockad, och alla inställningar i BIOS körs i enlighet med "default".

I övrigt inget externt grafikkort (använder processorns interna), eller andra enheter som kan störa. Direkt efter det att jag installerat Windows 10 pro, så märkte jag att datorn "frös" utan anledning. Jag behövde inte ens starta upp något program eller göra något, utan slumpmässigt, efter X minuter, så frös skärmen.

För närvarande har jag moderkortet i rev. 1.03 och med ett BIOS ver. 0502 X64. CPU temperaturen ligger stadigt på runt 30 grader i vila.

Vad som händer är alltså att datorn "fryser" efter att den oproblematiskt botat upp och loggats in i Windows 10. Aldrig något problem där. Men, efter några minuter, och ibland ända upp till 20 minuter, så fryser alltså skärmen plötsligt, och man kan inte röra musen, eller påverka datorn med exempelvis Ctrl+alt+delete.

Eftersom jag uppenbarligen har en väldigt tidig BIOS-version, misstänker jag att det eventuellt kan vara denna som ställer till det. Men OM det nu är detta som är boven i dramat, vilken version skall man i så fall välja av uppgraderingarna, om man enbart är ute efter en dator som bara snurrar och går. Dvs UTAN några som helst OC, etc. vad gör jag då? Vilken BIOS-version skall man välja för att få en riktigt stabil dator som bara puttrar och går? Och HUR uppgraderar man i så fall BIOS, för att man skall få så lite problem som möjligt?

Tack från en som aldrig uppgraderat BIOS (om det nu ÄR det jag skall göra)!

Hälsningar,

Dag

Permalänk
Medlem

Kan finnas en bios "fix", leta efter en sådan..
Skylake processorerna fryser vid hög belastning av nån anledning.

https://www.asus.com/ca-en/Motherboards/Z170-A/HelpDesk_Downl...
Här har du

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

Hej!

Efter rekommendationer här på Sweclockers köpte jag ett Asus moderkort, Z170-A tillsammans med:
* Intel Core i7-6700K
* Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB (MZ-75E250B/EU)
* Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4 3000MHz CL15 (CMK16GX4M2B3000C15) (2x8GB)
* HDD Seagate Constallation ES 1TB
* Samsung SH-S223B - DVD±RW-

Processorn är inte överklockad, och alla inställningar i BIOS körs i enlighet med "default".

I övrigt inget externt grafikkort (använder processorns interna), eller andra enheter som kan störa. Direkt efter det att jag installerat Windows 10 pro, så märkte jag att datorn "frös" utan anledning. Jag behövde inte ens starta upp något program eller göra något, utan slumpmässigt, efter X minuter, så frös skärmen.

För närvarande har jag moderkortet i rev. 1.03 och med ett BIOS ver. 0502 X64. CPU temperaturen ligger stadigt på runt 30 grader i vila.

Vad som händer är alltså att datorn "fryser" efter att den oproblematiskt botat upp och loggats in i Windows 10. Aldrig något problem där. Men, efter några minuter, och ibland ända upp till 20 minuter, så fryser alltså skärmen plötsligt, och man kan inte röra musen, eller påverka datorn med exempelvis Ctrl+alt+delete.

Eftersom jag uppenbarligen har en väldigt tidig BIOS-version, misstänker jag att det eventuellt kan vara denna som ställer till det. Men OM det nu är detta som är boven i dramat, vilken version skall man i så fall välja av uppgraderingarna, om man enbart är ute efter en dator som bara snurrar och går. Dvs UTAN några som helst OC, etc. vad gör jag då? Vilken BIOS-version skall man välja för att få en riktigt stabil dator som bara puttrar och går? Och HUR uppgraderar man i så fall BIOS, för att man skall få så lite problem som möjligt?

Tack från en som aldrig uppgraderat BIOS (om det nu ÄR det jag skall göra)!

Hälsningar,

Dag

Ladda ned den senaste "BIOS"-versionen (är väl rimligen UEFI, men det spelar mindre roll) och uppdatera till den.

Processen som väl generellt brukar anses bäst är som följer:

  • Ladda ned senaste BIOS/UEFI från moderkortstillverkarens hemsida

  • Packa upp och lägg på ett USB-minne

  • Starta om och tryck på den knapp det står under POST för att uppgradera UEFI/BIOS, alt. gå in UEFI/BIOS Setup och välj uppgraderingsalternativet där

  • Välj filen du lade på USB-minnet

Utöver det så skulle jag rekommendera att du kollar så att alla kritiska inställningar är rimliga. Du har ju t.ex. valt minnen som inte är specade för standardspänningen för DDR4 om du kör dem i den angivna hastigheten, dvs 3000 (standard är 1.2V, dina vill ha 1.35V).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Skylake processorerna fryser vid hög belastning av nån anledning.

Jo, jag läste också det någonstans. Dock fryser ju min dator utan någon som helst "belastning", dvs efter att ha loggat in i Windows, så kan det ibland bara gå några minuter innan datorn fryser och den enda jag då har gjort är att stirra på skärmen!

Permalänk
Medlem

@evil penguin:

Stort tack för instruktionerna!

När det gäller minnena var det Webhallen som rekommenderade dessa. Ser dock i Asus QVL att just dessa minnen INTE finns listade. Dock har de ett antal minnen som är godkända och som drar just 1,35V. Men jag börjar väl kanske med att uppdatera BIOS, eller?

Om det nu skulle vara minnena som spökar, är det då någon skillnad i stabilitet, givet detta moderkort och ovanstående processor, om man väljer DDR4 2133 eller DDR4 3000, etc?

Permalänk

@Wolters: Kör själv på exakt samma cpu och moderkort och 6700k blev inte validerad innan bios 0504 så biosuppdatering är starkt rekommenderad.

Allmän observation och fråga: Såg att 4GB versionen av minnena du kör är validerade men 8GB versionen nämns inte i listan. Men om den "mindre" versionen är godkänd kan man då utgå att de större också är det eller hur är det?

Z170-A DRAM Report

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skånsksnapphane:

@Wolters: Kör själv på exakt samma cpu och moderkort och 6700k blev inte validerad innan bios 0504 så biosuppdatering är starkt rekommenderad.

Tack! Är det då alltid den senaste BIOS-uppdateringen man skall ta, eller finns det någon version som anses vara "den mest stabila" bland alla de BIOS-uppdateringar som finns listade för Z170-A?http://www.asus.com/se/supportonly/Z170A/HelpDesk_Download/

Permalänk

@Wolters: När man väl ska uppdatera bios så kör alltid på senaste biosen.

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...