Nintendo NX kan bli stationär och bärbar – kan skippa optisk media

Permalänk
Medlem

Blir alla knappar inte fysiska knappar går den här bort illa kvickt för mig och många andra. Sitter inte och smeker en glasyta för att trycka på knappar på en handkontroll. Den som lever får se vad slut resultatet blir

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Det känns som ett väldigt Ines Uusmann:igt citat
Fast det kan säkert mycket väl stämma, folk gillar ju att samla på fysiska ting...

Du vet att folk som varit "dumma" nog att köpa spel elektroniskt på Wii U måste radera alla spelen om de vill sälja konsolen? För tar man bort kontot försvinner spelen och man kan inte heller ta med spelen till nästa konsol. Spel som dessutom var dyrare att köpa än om de köpt boxat retail på webhallen.

På ett fysiskt ting har du kontrollen, på ett virtuellt ting har någon annan kontrollen.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Å andra sidan har redan wii u Sd-kortplats, så att NX har det behöver egentligen inte betyda så mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Touch-knappar?, kassetter?, skärm på kontrollen?

Varför gör inte Nintendo det vi alla vet att de kan (kanske ska säga kunde) så bra, ett system som faktiskt är fokuserat på spel?

Min uppfattning är den att det blir värre och värre för varje generation från Nintendo.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Det låter intressant. Dock hoppas jag att NX blir mer kraftfull än Xbone och PS4.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Touch-knappar?, kassetter?, skärm på kontrollen?

Varför gör inte Nintendo det vi alla vet att de kan (kanske ska säga kunde) så bra, ett system som faktiskt är fokuserat på spel?

Min uppfattning är den att det blir värre och värre för varje generation från Nintendo.

Nintendo har alltid fokuserat på spel. De har alltid levererat kvalitativa spel. Det är alla tredje part som borde skärpa sig.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Tigerhamster: Det behöver inte nödvändigtvis betyda så mycket nej, det är bara ett rykte trots allt, men i de olika vändorna av rykten har en optisk läsare aldrig nämnts. Att minneskortsteknik finns och optisk läsare inte nämnts behöver inte nödvändigtvis betyda att Nintendo överger optisk läsare, men det antyder att det kan bli så. Att Nintendo inte är med på listan över företag som backar Blu-ray Disc Association är ett annat tecken, även om Nintendo så klart skulle kunna mörka detta så nära inpå lanseringen som möjligt. Men med ansökningar till FCC med mera så kommer det nog sannolikt avslöjas innan lanseringen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Spel som endast existerar som programkod kan aldrig bli begagnade dock så är samlarvärdet på dom nästintill obefintligt.

Eller samlar folk på PS Vita spel?

Skrivet av Cocosoft:

Öh va? Vem skulle köpa en obegagnat spel via programmet då?

Centralisering och DRM är inte en bra sak för friheten.

Menade som svar med min kommentar ("...media inte kan säljas vidare...") att man borde kunna handla/låna spel mellan privatpersoner.

folk värkar ju dock samla på spel i steam iallafall

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Skrivet av fiskmacka:

Gamecube 2 vore härligt.

Farför inte bara kalla den för Nintendo Entertainment System III?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Casper:

Skippa medior över huvud taget och kör på enhetslagring endast, som Steam/Origin/UPlay/you name it. Vinnande koncept.

Det är fortfarande många år kvar innan det går att sälja en konsol helt utan fysisk media eftersom stora delar av världen inte har tillräckligt bra internet. Antingen är det för långsamt eller så har de relativt hårda begränsningar på datamängden. Det klagas redan en hel del på dagens konsoler och storleken på patchar som gör det svårt eller omöjligt för vissa att spela. Så fram tills alla har en någorlunda uppkoppling och obegränsad data är det inte realistiskt att sälja en konsol utan möjlighet till distribution via fysisk media.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av loevet:

@tetrisGOAT: Det behöver inte nödvändigtvis betyda så mycket nej, det är bara ett rykte trots allt, men i de olika vändorna av rykten har en optisk läsare aldrig nämnts. Att minneskortsteknik finns och optisk läsare inte nämnts behöver inte nödvändigtvis betyda att Nintendo överger optisk läsare, men det antyder att det kan bli så. Att Nintendo inte är med på listan över företag som backar Blu-ray Disc Association är ett annat tecken, även om Nintendo så klart skulle kunna mörka detta så nära inpå lanseringen som möjligt. Men med ansökningar till FCC med mera så kommer det nog sannolikt avslöjas innan lanseringen.

Fast att Nintendo inte är med på Bluray säger ju ingenting eftersom de tre senaste generationerna kört optisk media utan att stödja DVD eller Bluray. Att de fortfarande inte stödjer Bluray är ju ingen överraskning men att därifrån dra slutsatsen att de hoppar över optisk media är extremt långsökt. Tidigare var motiveringen att Nintendo ansåg att det inte var värt de extra kostnaderna i form av licenser för att stödja DVD och Bluray plus att folk redan hade massa apparater för det så det inte skulle ge något mervärde för just Nintendo. I praktiken var de självklart ute efter att försvåra för pirater också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

@mfm: Om det nu stämmer vilket jag kommer anta det gör för diskussionens skull, säger det mer om Nintendo än något annat. Det finns bra sätt att lösa elektroniskt ägandeskap på, där väl Steam är det mest relevanta exemplet. Ska man prata konsoler enbart antar jag (läs - hoppas jag verkligen) att M$ och Sony löst det på ett smidigare sätt där man faktiskt kopplar licensen till sitt konto och inte den fysiska konsolen.

Det finns för-och nackdelar med båda.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Patentet på den korkade (subjektiv åsikt) kontrollen behöver inte betyda att den ska användas till NX.
Det jag sett, hört och läst om NX hittills, alltså enbart rykten, så förstår jag det som att NX dels är en handhållen konsol och dels en stationär konsol.
Skulle gissa att den handhållna konsolen, som sägs släppas 2016, är en uppföljare till 3DS som även fungerar som kontroll till den stationära NX som sägs släppas 2017. Mina spekulationer är att den handhållna fungerar som en helt egen konsol som senare kommer kunna paras ihop med den stationära. Tänk exempelvis som att 3DS skulle kunna paras ihop med Wii U där man kan spela 3DS-spel på TVn eller streama NX spel på den handhållna likt gamepaden på Wii U idag. Sen hur de ska lyckas med att streama spel från den stationära till den handhållna när man inte befinner sig hemma är för mig en gåta.. "Alltid uppkopplad" kommer jag att tänka på iaf. Att hemkonsolen alltid är online och att man kan koppla upp sig mot den med den handhållna var man än befinner sig så länge det finns WiFi.
En egen förhoppning är att NX ska vara bakåtkompatibel med både Wii U-spel och 3DS-spel. Vore kanon att kunna köpa NX och förutom NX-spel även kunna uppleva Mario Kart 8 mm samt att lira 3DS-spel på TVn

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast att Nintendo inte är med på Bluray säger ju ingenting eftersom de tre senaste generationerna kört optisk media utan att stödja DVD eller Bluray. Att de fortfarande inte stödjer Bluray är ju ingen överraskning men att därifrån dra slutsatsen att de hoppar över optisk media är extremt långsökt. Tidigare var motiveringen att Nintendo ansåg att det inte var värt de extra kostnaderna i form av licenser för att stödja DVD och Bluray plus att folk redan hade massa apparater för det så det inte skulle ge något mervärde för just Nintendo. I praktiken var de självklart ute efter att försvåra för pirater också.

Fast Gamecube och Wii använde DVD.
Har själv experimenterar med brända DVD-R skivor på Gamecube.
Nackdelen var att Gamecube inte kunde använda de vanliga 12cm skivorna för att de fysiskt inte får plats om man inte modifierar sin Gamecube eller byter till ett annat skal. På original Gamecube får man använda de mindre skivorna, 8cm har jag för mig de var. Inte lika vanliga, men går att hitta, eller åtminstone gick att hitta när jag köpte.
Experimenterade lite med lite homebrew och någon media spelare och sånt. Blev inte så mycket vettigt med det.
Om man modifierar en gamecube så 12cm skivor får plats så kan den fortfarande bara läsa de första 1,5GB eller hur mycket det var som de mindre skivorna rymmer. Fördelen är främst att det är lättare att hitta/finns större utbud av 12cm DVD-R skivor.

Men poängen är att Nintendo Gamecube skivorna är DVD skivor med något proprietärt kopieringsskydd. Den optiska läsaren klarar att läsa andra DVD skivor, men normalt startas inget som inte har Nintendos kopieringsskydd samt att gamecuben bara är gjord för de mindre (8cm?) skivorna.
Jag har inte provat på Wii, men det ska även där vara DVD med ett proprietärt kopieringsskydd. Fast Wii använder de vanligare 12cm skivorna istället.

Om jag inte minns fel så kör Wii U med enkel lagers Blu Ray skivor.

Det är enklare/billigare att använda standardkomponenter än att uppfinna hjulet på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fast prisbilden där i slutet av SNES-eran handlade nog mest om att Nintendo i princip hade monopol på spelmarknaden i Sverige då. De tog 899 kr för ett spel för att de kunde, inte för att det hade något samband med tillverkningskostnaden.

Mer exakt så var det på grund utav det här: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-02-1584_en.htm?locale...
Eftersom att de distributörerna på order av Nintendo gjorde det omöjligt att importera mellan regioner i europa. Så kunde distributörerna också höja priserna något enormt. Därför satte Bergsala (inte nintendo) hutlösa priser på nintendo-spel i norden.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på minneskort som liknar de till 3DS, de ska tydligen rymma 4-8gb, och har ett par år på nacken, och de har ordentlig vinst på dem, borde inte vara svårt att fortsätta trenden.

Skulle förklara mycket, de skulle inte behöva en större disk i NX vilket drar ned kostnaden (vill man ladda ned får man själv koppla in en HD eller vanliga minneskort som till WiiU), ingen optiskt läsare dvs tystare och billigare, och gör det väldigt enkelt att ta med kontrollen och spel och spela vart som helst (utan en läsare som låter, drar ström och vibrerar).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GuessWho:

Fast Gamecube och Wii använde DVD.
Har själv experimenterar med brända DVD-R skivor på Gamecube.
Nackdelen var att Gamecube inte kunde använda de vanliga 12cm skivorna för att de fysiskt inte får plats om man inte modifierar sin Gamecube eller byter till ett annat skal. På original Gamecube får man använda de mindre skivorna, 8cm har jag för mig de var. Inte lika vanliga, men går att hitta, eller åtminstone gick att hitta när jag köpte.
Experimenterade lite med lite homebrew och någon media spelare och sånt. Blev inte så mycket vettigt med det.
Om man modifierar en gamecube så 12cm skivor får plats så kan den fortfarande bara läsa de första 1,5GB eller hur mycket det var som de mindre skivorna rymmer. Fördelen är främst att det är lättare att hitta/finns större utbud av 12cm DVD-R skivor.

Men poängen är att Nintendo Gamecube skivorna är DVD skivor med något proprietärt kopieringsskydd. Den optiska läsaren klarar att läsa andra DVD skivor, men normalt startas inget som inte har Nintendos kopieringsskydd samt att gamecuben bara är gjord för de mindre (8cm?) skivorna.
Jag har inte provat på Wii, men det ska även där vara DVD med ett proprietärt kopieringsskydd. Fast Wii använder de vanligare 12cm skivorna istället.

Om jag inte minns fel så kör Wii U med enkel lagers Blu Ray skivor.

Det är enklare/billigare att använda standardkomponenter än att uppfinna hjulet på nytt.

Fast det är inte den biten som är dyr utan det är kostnaden för alla licenser som är kopplade till de olika formaten. Ingen vet riktigt vad Wii U kör men teorin är att det är Bluray i botten. Notera att det inte är Nintendo som byggt det utan de köper in optiska läsare från Panasonic som har skött hela den biten. Panasonic sitter redan på en lång rad patent för bluray. Fast vilken underliggande teknik som finns är tämligen irrelevant i det här läget. Antagandet att de inte ska ha en optisk läsare för att de inte är med i BDA för med samma logik hade varken Gamecube, Wii eller WiiU haft optiska läsare. Alltså är antagandet extremt långsökt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

@LAMeduck: PS4 och Xbox kör ju 720p - 900p och de få gångerna det är 1080p är det låst till 30FPS.

Om vi håller oss till verkligheten istället för att bara hitta på så är det så att en majoritet av PS4 spelen renderas i 1080p.

Ett flertal av dessa skulle nog vinna på att stanna vid 900p dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltså som en Nintendo Fanboy, vill jag verkligen att de lyckas den här gången. Wii U må jag ha, men spelen har inte fallit mig i hjärtat så som första Wii eller t.o.m GC och N64 gjorde under barndomen. Släpp spelen i tid inte vänta i år och månader och gö inget dumt mål som Wii U var när man fick bekräftelsen av namnet när den hette under spännings tiden Café. Jag har mycket förväntan på Nintendo nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

900p år 2016
Inte bättre än PS4 och Xbone
Inga fysiska knappar och spakar

Hade verkligen hoppats på något intressant och bra från Nintendo nu, men det verkar ju knappt bättre än Playstation Vita -> PS3/PS4 nu. Suck, har väl inget val än att köra på PC mustard race...

@magkliarn Xbox live och PLaystation Network är spelköp kopplade till ditt konto.

Skrivet av Herr Andersson:

Spel som endast existerar som programkod kan aldrig bli begagnade dock så är samlarvärdet på dom nästintill obefintligt.

Eller samlar folk på PS Vita spel?

Jag gör

(inte min samling)

Skrivet av Streamdog:

Patentet på den korkade (subjektiv åsikt) kontrollen behöver inte betyda att den ska användas till NX.
Det jag sett, hört och läst om NX hittills, alltså enbart rykten, så förstår jag det som att NX dels är en handhållen konsol och dels en stationär konsol.
Skulle gissa att den handhållna konsolen, som sägs släppas 2016, är en uppföljare till 3DS som även fungerar som kontroll till den stationära NX som sägs släppas 2017. Mina spekulationer är att den handhållna fungerar som en helt egen konsol som senare kommer kunna paras ihop med den stationära. Tänk exempelvis som att 3DS skulle kunna paras ihop med Wii U där man kan spela 3DS-spel på TVn eller streama NX spel på den handhållna likt gamepaden på Wii U idag. Sen hur de ska lyckas med att streama spel från den stationära till den handhållna när man inte befinner sig hemma är för mig en gåta.. "Alltid uppkopplad" kommer jag att tänka på iaf. Att hemkonsolen alltid är online och att man kan koppla upp sig mot den med den handhållna var man än befinner sig så länge det finns WiFi.
En egen förhoppning är att NX ska vara bakåtkompatibel med både Wii U-spel och 3DS-spel. Vore kanon att kunna köpa NX och förutom NX-spel även kunna uppleva Mario Kart 8 mm samt att lira 3DS-spel på TVn

Det fungerar redan med Playstation Vita kopplad till PS3 eller PS4. Det går att spela på distans både i sitt LAN och över Internet, både över wifi och 3G.

Skrivet av GuessWho:

Fast Gamecube och Wii använde DVD.
Har själv experimenterar med brända DVD-R skivor på Gamecube.
Nackdelen var att Gamecube inte kunde använda de vanliga 12cm skivorna för att de fysiskt inte får plats om man inte modifierar sin Gamecube eller byter till ett annat skal. På original Gamecube får man använda de mindre skivorna, 8cm har jag för mig de var. Inte lika vanliga, men går att hitta, eller åtminstone gick att hitta när jag köpte.
Experimenterade lite med lite homebrew och någon media spelare och sånt. Blev inte så mycket vettigt med det.
Om man modifierar en gamecube så 12cm skivor får plats så kan den fortfarande bara läsa de första 1,5GB eller hur mycket det var som de mindre skivorna rymmer. Fördelen är främst att det är lättare att hitta/finns större utbud av 12cm DVD-R skivor.

Men poängen är att Nintendo Gamecube skivorna är DVD skivor med något proprietärt kopieringsskydd. Den optiska läsaren klarar att läsa andra DVD skivor, men normalt startas inget som inte har Nintendos kopieringsskydd samt att gamecuben bara är gjord för de mindre (8cm?) skivorna.
Jag har inte provat på Wii, men det ska även där vara DVD med ett proprietärt kopieringsskydd. Fast Wii använder de vanligare 12cm skivorna istället.

Om jag inte minns fel så kör Wii U med enkel lagers Blu Ray skivor.

Det är enklare/billigare att använda standardkomponenter än att uppfinna hjulet på nytt.

Gamecube och Wii använder DVD-baserade skivor med constant angular velocity (CAV) vilket fortfarande var hyfsat ovanligt i början av 2000-talet. Ett slags kopieringsskydd alltså, eller i vart fall obstruktion. De andra fördelarna är att skivläsaren är enklare och billigare att konstruera, samt att åtkomsttiderna är lägre då skivhastigheten inte behöver ändras.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

@mfm: Om det nu stämmer vilket jag kommer anta det gör för diskussionens skull, säger det mer om Nintendo än något annat. Det finns bra sätt att lösa elektroniskt ägandeskap på, där väl Steam är det mest relevanta exemplet. Ska man prata konsoler enbart antar jag (läs - hoppas jag verkligen) att M$ och Sony löst det på ett smidigare sätt där man faktiskt kopplar licensen till sitt konto och inte den fysiska konsolen.

Det finns för-och nackdelar med båda.

Fast det finns ju inget elektroniskt ägandeskap på Steam, du har på sin höjd en licens med godtyckliga villkor.

Steam är väl någorlunda accepterat av olika anledningar, som att PC-spel ofta är online-spel ändå till skillnad mot för Nintendo-spel som ofta spelas offline och att det är en tjänst som är separat från de flesta spelutgivare och att det därför ändå ger viss konkurrens till skillnad mot att köpa av Nintendos, Sonys eller Microsofts tjänster (Ska jag köpa ett singleplayer-spel till PC så brukar jag se om det finns DRM-fritt på Humble Store eller GOG, annars blir det oftast inget köp).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javanface:

Kul med nytänk och något som särskiljer dem från PS4 och XBOX One som egentligen är ganska lika varandra (shots fired!).

Gillar dock inte tanken på en handkontroll utan fysiska spakar/knappar. Framförallt känslan i spakarna framhålls ofta som fördelaktig gentemot mus och tangentbord av de konsollvurmare jag har i min bekantskapskrets. Denna konsoll kanske inte riktar sig riktigt till dem å andra sidan.

Håller med, ifall alla knappar är touchscreen a'la mobile gaming så är jag tyvärr inte med och leker.

Permalänk

Har bara skumläst men det ser ju onekligen ut som en uppföljare til 3ds och inget annat. Av det jag har sett så är det största hotet paddor och smartelefoner "-ska vi köpa en 3ds eller en ipad åt barnen?" och då är den väl innanför.

Jag skulle också önska att Nintendo gick tillbaka lite som med N64, en fet konsol för att spela stora episka spel med! Snes hade många riktigt bra spel och är nog den som jag spelar mest än idag, men inget slår den känslan just innan 3dfx kom och man hade Mario64, Starwing och Zelda på 64, det kändes som en sånn dröm där man kan flyga fort som fan inte en sån lam en där man måste simma i luften (dom suger).

Tänk er en central phet konsol med sjukt bra zelda/metroid/episkt spel för oss som bara vil spela fina spel med bra grafik/story/musik/och magiker med möjlighet att koppla på alla dom här kula sakerna som kommer efter att dom rökt på och sett på bolibompa en dag, typ virtual-boy add-on! Massa mattor, skates, bazookas och hola-ringar och annat för dom som vill ha det, VR-glasögon och bärbara maskiner som man kan koppla ihop 10 stycken hos en kompis med en basenhet!! Golden-eye who will snuff it-baddest-edition!

Permalänk
Medlem

@ipac: Varför attityden? "Om vi håller oss till verkligheten istället för att bara hitta på".
Om jag ändrar till AAA-titlar så kanske vad jag sa stämmer bättre?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

900p-upplösningen det ryktas om antar jag har att göra med den mobila delen av konsollen. Där 3DS idag kör en väldigt låg upplösning (maximalt 800x240 (400x240 per öga)) så kommer detta bli en klar förbättring. PS Vita är Sub-HD till och med (960 × 544).

I övrigt vill jag nog mest att Nintendo berättar vad NX kommer innebära. Alltid trevligt med rykten inför intressanta lanseringar som kan förändra hur vi ser på spel idag. Nintendo brukar vara företaget som innoverar och driver framåt utvecklingen trots allt.
Tanken på en kontroll med få eller inga fysiska knappar och spakar för input oroar mig något, personligen tycker jag att touchfunktioner i spel sällan blir bra. Kanske Nintendo har någon lösning som fungerar bra, möjligheten att kunna använda en yta för input är egentligen inte dålig men upplever man som spelare att man inte har någon vidare kontroll så blir det lätt avtändande.

Så länge den stationära delen av konsollen matchar, eller ännu bättre, drar ifrån PS4 och Xbox One specifikationsmässigt så är jag rätt nöjd. Jag hoppas fortfarande på att vi skulle kunna få se en ZEN-baserad processorlösning kombinerat med en modernare GCN-lösning som de två andra konsollerna kör.

Handkontrollen/den mobila delen av konsollen lär väl köra ARM eller något annat. Har man vettig batteritid och kan spela samma spel men med mer lättdriven grafik som på den stationära konsollen så vore det något av en dröm att använda. Lite som Wii U fast mer mobilt.

Sedan hoppas jag att Nintendo själva ser till att ha tillräckligt med spel vid lanseringen så att de inte blir utan spel för att tredjepartarna sviker en gång till. Första året med Wii U (och även 3DS) var rätt sega. 3DS vände läget ganska fort men just för Wii U går det trögt även om Nintendo ändå gör ett rätt bra jobb med att själva se till att spel kommer till den.

Det kommer bli ett spännade år helt klart.

EDIT:
Lol, glömmer såklart att kommentera vad nyheten egentligen tar upp. Avsaknad av fysiskt spelmedia ser jag som en nackdel, som kund tappar vi rätten och kontrollen över den produkt vi köper. Möjligheten att kunna sälja sina spel är en av de stora fördelarna som spelkonsollerna faktiskt har idag mot PC.

Nintendo har satsat mycket på digital distribution i och med Wii U. Flera nya spel har gått att köpa billigare digitalt direkt i eShop än vad de kostat att köpa på skiva i butik exempelvis. Det vore nog inte omöjligt att gå över till enbart digital distribution men jag hoppas att det är något som skjuts upp till framtiden.

Samtidigt, är ryktena om konsollen korrekta och den mobila delen av konsollen faktiskt fungerar separat utan stationära delen så blir det svårt att hantera DRM/rättigheter om skivan inte kan sitta i den mobila enheten och vara medtagbar. De andra konsollerna kräver att skivan sitter i efter installation då skivan även används som licens för att bevisa att man har rätt att använda spelet. Skulle man erbjuda spel på skiva men tvinga digitala köp för att kunna använda dessa utanför hemmet så kommer det gnällas på det med. Men ärligt talat, det lär väl gnällas oavsett vad Nintendo gör kan jag tänka mig. Som vanligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LAMeduck:

900p år 2016? Va?

Spelkontrollen har ju nästan samma upplösning som dagens AAA-spel till Xbox One. Inte illa pinkat för en handkontroll som ska styra spelet på tvn. Med tanke på att det handlar om en spelkontroll och inte själva upplösningen som visas på Tvn så är det riktigt bra. Logitech har i dag tangentbord till PC som inte ens kommer i närheten av 900p.

Snacka om att Nintendo slår PC med råge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Kretskort i plasthölje spelen var väldigt dyra att tillverka och vem förutom Nintendo fans vill betala 899kr för ett spel?

Då ja, men hur dyrt kan det vara med SD-kort på 32gb idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Nintendo har alltid fokuserat på spel. De har alltid levererat kvalitativa spel. Det är alla tredje part som borde skärpa sig.

Skrivet av anon5930:

Sedan hoppas jag att Nintendo själva ser till att ha tillräckligt med spel vid lanseringen så att de inte blir utan spel för att tredjepartarna sviker en gång till.

Att 3e parts tillverkare inte vill producera spel till ett företag är företagets fel, inte 3e parts tillverkarnas.

Om de inte tjänar tillräckligt så låter de bli helt enkelt, om det beror på att systemet är svårutvecklat/mindre populärt/för dyra licensieringspengar (Nintendos del av kakan vid försäljning). Ett alternativ är väl om Sony/Ms har valt att muta ~95% av alla utvecklare, som ni förstår är det en omöjlighet.

Kan ju ta upp som exempel alla videor på YouTube som Nintendo vill ha sin beskärda del utan intäkterna ifrån.

Nintendo är bra duktiga på att begränsa sig själva.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Då ja, men hur dyrt kan det vara med SD-kort på 32gb idag?

Naturligtvis mycket billigare än vad det var på 80 och 90-talet men fortfarande dyrare än att lägga spelet på DVD eller Blu-ray.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Zotamedu: Absolut, det var inget antagande om att deras icke-medlemskap i BDA innebär att NX inte har optisk media, det var bara en reflektion över sambandet med nyheten om minneskortstekniken som kan peka på att det kan vara så. Att optisk media inte har nämnts någonstans i de läckor som har skvallrat om konsolens olika egenskaper är väl det starkaste tecknet på att den saknar optisk läsare, men så länge som det inte är officiell information som läcker ut är allt spekulativt. Det ska bli intressant att se vad NX blir, spel som distribueras digital eller på minneskort till handeln blir ett trendbrott mot konkurrenterna, men samtidigt skulle det krävas stora minneskort för att hysa de större HD-spelen som produceras numera. Alldeles för höga priser för fysiska spel kan vara det som talar mot en konsol utan optisk media. Ett spel som kräver ett minneskort på 64 GB har mycket sämre marginaler än ett spel som klarar sig med 16 GB, sådana skillnader existerar inte för optisk media.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas