Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheNoNa:

Jag hade vänt på frågan, snarare än att fråga varför inte uppgradera kanske du borde fråga varför skall du uppgradera?

De anledningar som ges i tråden är ju inga direkta anledningar. Ja, det är gratis(om man nu inte värderar sin integritet alls), men det är ju lika gratis att behålla vad man kör sen tidigare. Ja, det har DX12 stöd, men det finns ännu så gott som inget som utnyttjar det. Nyaste är även det relativt, det är ju långt ifrån det nyaste operativsystemet, och det kräver frågan - är det ens en fördel/något positivt?

Jag har ännu inte hittat någon anledning att köra w10 på någon maskin, någon längre tid.

Det ser dock väldigt ljust ut för DirectX 12. Adoptionen med nya spel som stödjer det kan vara på väg att bli den snabbaste hittills.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_12...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Vadå, vad händer om jag inte är försiktig?

Risken är att windows update inte fungerar som det ska eller att du stänger av funktioner du kanske använder.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Förmodligen att om uppgraderingen inte blir bra, kan man försöka sig sig på en ren installation istället. Chansen är då större att man får rätsida på det som inte blev bra vid uppgraderingen. En ren installation är alltid att föredra.

Precis så. Jag menar också att många tycker Windows 10 är dåligt när det inte fungerar för dem när de uppgraderat. De tror då alltså att det är fel på Windows 10 och överger 10 helt istället för att tänka ett steg längre och fundera om felet beror på att det var en uppgradering istället för ren installation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

This. Hundra gånger. Det är det enda som jag riktigt AVSKYR med Windows 10, att inte själv kunna välja vilka uppdateringar/drivrutiner som installeras. Hade under en period problem med TDR-krasher i Witcher 3 med mitt 970 och hade hittat en stabil hotfix driver som rullade på bra, men Windows Update tvingade mig alltid att installera den senaste officiella.

Ännu mer irriterande var det när jag tillfälligt slängt in mitt 290X för att köra lite benchmarks, rensat drivrutinerna och satt tillbaka mitt 970, och Windows trodde av någon anledning att jag fortfarande hade mitt 290X installerat och tvingade mig då att installera drivrutiner till BÅDE AMD och NVIDIA-korten på samma gång

Känns som att man inte har kontroll över sin egen hårdvara längre.

Går ju att stänga av så windows update inte söker efter drivrutiner, funkar från W7 och även i W10.
https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc730606(WS.10).a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Går ju att stänga av så windows update inte söker efter drivrutiner, funkar från W7 och även i W10.
https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc730606(WS.10).a...

Det du länkade till är till windows server?

Det finns alternativ som säger uppdatera/installera automatiskt. Eller bara sök efter uppdateringar automatiskt. Finns inget som tidigare windows haft som sök aldrig efter uppdateringar(sök och installera när jag vill). Den söker och så ploppar det upp "Det finns nya uppdateringar, installera nu eller schemalägg" över hela skärmen, som inte bryr sig om du spelar eller ser en film. Du måste välja något annars kommer error message ljudet upp.

Så var det sist jag kollade och tror inte det ändrat sig de senaste månaderna.

Edit: Nu när jag läser igen ser jag det är drivrutiner du skriver om, vet jag inget om då jag inte haft problem med det

Skrivet av TheNoNa:

Jag hade vänt på frågan, snarare än att fråga varför inte uppgradera kanske du borde fråga varför skall du uppgradera?

De anledningar som ges i tråden är ju inga direkta anledningar. Ja, det är gratis(om man nu inte värderar sin integritet alls), men det är ju lika gratis att behålla vad man kör sen tidigare. Ja, det har DX12 stöd, men det finns ännu så gott som inget som utnyttjar det. Nyaste är även det relativt, det är ju långt ifrån det nyaste operativsystemet, och det kräver frågan - är det ens en fördel/något positivt?

Jag har ännu inte hittat någon anledning att köra w10 på någon maskin, någon längre tid.

Jag valde att köra på win10 för att vänja mig vid allt. Då jag kommer bli tvingad att uppgradera inom de närmsta åren så tänkte jag att det är lika bra att göra det nu. Sen också för att se om det är något jag saknar till skillnad från win7. Och allt fungerar för mig (än så länge) så ser jag ingen anledning att byta tillbaka till win7. Förutom att det känns som att datorn startar snabbare(troligen min nyare ssd som gjorde det mesta) och directx12 har jag inga direkta fördelar mot win7.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Det du länkade till är till windows server?

Det finns alternativ som säger uppdatera/installera automatiskt. Eller bara sök efter uppdateringar automatiskt. Finns inget som tidigare windows haft som sök aldrig efter uppdateringar(sök och installera när jag vill). Den söker och så ploppar det upp "Det finns nya uppdateringar, installera nu eller schemalägg" över hela skärmen, som inte bryr sig om du spelar eller ser en film. Du måste välja något annars kommer error message ljudet upp.

Så var det sist jag kollade och tror inte det ändrat sig de senaste månaderna.

Edit: Nu när jag läser igen ser jag det är drivrutiner du skriver om, vet jag inget om då jag inte haft problem med det

Precis, det gällde om man vill ha med drivrutiner i update eller inte.
Att det var server jag länka till beror endast på att det var den länken jag hittade snabbast som förklarar var och hur man stänger av det, men det fungerar på samma sätt i vanliga windows.

Permalänk
Medlem

Jag hittade den här länken. Har inte provat lösningen själv dock, så vet inte hur den fungerar.
wushowhide.diagcab
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930

How to temporarily prevent a Windows or driver update from reinstalling in Windows 10

Symptoms
In Windows 10, your device is always kept up to date with the latest features and fixes. Updates and drivers are installed automatically, with no need to select which updates are needed or not needed. In rare cases, a specific driver or update might temporarily cause issues with your device, and in this case you will need a way to prevent the problematic driver or update from reinstalling automatically the next time Windows Updates are installed.
Resolution
If a driver or update you are being offered is causing system crashes or instability and Windows was operating correctly prior to that update, you can follow these instructions to prevent the unwanted driver or update from being installed:

To uninstall the unwanted driver:
Launch the Device Manager with a right click on the lower left corner of the desktop and a left click on Device Manager.
Located the device driver with the problem driver installed, right click and choose Uninstall.
In the uninstall dialog, check the box to Delete the driver software for this device if available.
To uninstall an unwanted Windows Update:
Type “View Installed Updates” in the Search box and then click on View Installed Updates – Control Panel from the Search results.
To uninstall the unwanted update, select it from the list and then click Uninstall.

To temporarily prevent the driver or update from being reinstalled until a new driver or updated fix is available, a troubleshooter is available that provides a user interface for hiding and showing Windows Updates and drivers for Windows 10. You can obtain and run the "Show or hide updates" troubleshooter by downloading it from the Microsoft Download Center.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Lösning nummer ett har jag redan testat. Hade ingen effekt alls för mig. Windows började ändå ladda ner drivrutiner när jag startade Windows Update. Lösning nummer två har jag dock inte testat. Verkar vara samma sak, men vem vet, kanske Windows lyssnar när man tvingar det genom group policy. Blir att testa det om jag installerar Windows 10 igen.

Tycker det var mycket bättre när man själv kunde välja. Om lösningen ovan skulle visa sig fungera så har jag bara valen att antingen köra in alla drivrutiner som dyker upp, eller inte få några alls. Känns bara som ett sånt stort steg bakåt från Windows 7/8.

@sp1k3n: Har även testat det. Men det är precis som beskrivningen säger - temporärt. Uppdateringarna jag testade dölja dök alltid upp på Windows Update igen efter några dagar.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Hittade det här när jag googlade runt lite idag:

Make Windows 10 notify you before downloading or installing Windows Updates
http://www.thewindowsclub.com/make-windows-10-notify-you-befo...

Stop automatic downloading of Windows 10 to your computer
http://www.thewindowsclub.com/stop-automatic-downloading-of-w...

How to block Windows 10 upgrade in Windows 8.1/7 using Group Policy or Registry
http://www.thewindowsclub.com/block-windows-10-upgrade

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem