Permalänk

Vilken leverantör?

Hej!

Skriver detta inlägg å min fars vägnar, de fick fiber installerat för knappt 2 veckor sedan och ska nu välja en leverantör.

Dom kan välja utifrån detta utbud http://orebro.openuniverse.se/orebrostadsnat/erbjudanden/priv...

TV erbjuds av www.sappa.se

Det dom letar efter är något som funkar utan problem, hastigheten skall kunna klara av att man surfar, tittar på tv, pratar i telefon och att deras Babs i butiken skall fungera.

Räcker det med 100/100 eller 100/10?
Kort bindningstid (om så går)
Bra support.
Startavgifter (Inga eller låg summa)

För- och nackdelar med IP-telefoni?

Extra kostnader vid flera tv-mottagare?

Tacksam för hjälp och förslag på leverantör!

Permalänk
Avstängd

Kör på bahnhof.
Sök på andra trådar med liknande frågor så är det bahnhof som alltid får mest plus.
Kör bahnhof själv och allt funkar klockrent.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Röstar bahnhof jag med.
Inte haft något problem på över 18 månader och får ut 10-20% mer än vad vi betalar med 3 aktiva datoranvändare i hushållet.

Skulle säga att 100/10 räcker för de flesta.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Välj inte Alltele bara, vi gick ifrån Alltele 100/10 till Bahnhof 100/100, vilken skillnad. Med Alltele varierade farten ganska kraftigt när det var "peak hours" Allt ifrån 50-60Mbit och en högre ping, senare på kvällen hade man 100Mbit igen!

Men det problemet är borta nu när man har Bahnhof!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk

Kör på Bahnhof,hade de själv 100/10 för 230kr per månad räckte för att spela och kolla film i full hd🙂

Visa signatur

Corsair 400C (-) Asus Maximus VIII HERO
Intel I7-6700k 4,6Ghz (-) Corsair H110
Asus Strix Gtx 960 4GB (Tillfäligt) (-) Corsair RM750x
Corsair LPX 2666mhz DDR4

Permalänk
Medlem

100/10 ska räcka för dem.

Fördelen med IP-telefoni är att det är billigare. Skulle säga att fastnätet är något stabilare, men tror det väger över till IP-telefonins fördel snart när ledningarna blir dåliga och underhållet på växelstegen prioriteras ned.

IP-tv kostar extra per box vill jag minnas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kör på bahnhof.
Sök på andra trådar med liknande frågor så är det bahnhof som alltid får mest plus.
Kör bahnhof själv och allt funkar klockrent.

Kikar man på IP telefoni och bahnhof så får man en helt annan bild av hur "bra" dom är...

Eftersom dom vill ha en triple-play lösning så hade jag nog valt telia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillbrorsan:

Hej!

Det dom letar efter är något som funkar utan problem, hastigheten skall kunna klara av att man surfar, tittar på tv, pratar i telefon och att deras Babs i butiken skall fungera.

Kort bindningstid (om så går)
Bra support.

Problem kommer nog bara uppstå hos openuniverse, jag har haft Bahnhof i typ 8 år och alla problem som uppstått har varit via access nätet som t.ex openuniverse.

Om ni vill ha kort bindningstid, se till att ni inte tar någon kampanj, eftersom det i de allra flesta fall betyder 1års bindningstid. Om ni tecknar tjänster utan kampanj så borde de följa den nya lagen om 1 månads uppsägningstid. Ni kanske måste ringa in och beställa tjänsten för det och var bestämd att ni inte vill ha bindningstid och för att vara säkra spela in samtalet.

Support kan man inte ge garanti för, det finns bra och dålig support hos varje företag, beror helt på vem som svarar när du ringer.

Permalänk

Kör själv Bahnhof och är inte förvånad att det rekommenderas, är IP-telefoni verkligen inget att satsa på? Telia är något som de inte kunde få enligt dom själva.

Permalänk
Medlem

Fritidshus m fiber, välja leverantör

Har en fastighet i Nynäshamn, som f.n. användes som fritidshus, dvs 3-4 v på sommaren därefter en gång per månad + ev ngn vecka kring jul.
Svenska Stadsnät Nynäshamn har dragit fiber klart till accesspunkt i fastigheten. Det finns flera leverantörer att välja bland, men endast Bahnhof har såväl IP-telefoni, som TV och internet och helst skulle jag vilja ansluta alla tre till fibern.
Med så låg besöksgrad vill jag givetvis inte betala fullt helårspris för ett paket, men finns det någon lösning m kontantkort eller likn? Det finns f.n. två TV, markburna via luftantenn.
Tacksam för råd och dåd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lthr:

Har en fastighet i Nynäshamn, som f.n. användes som fritidshus, dvs 3-4 v på sommaren därefter en gång per månad + ev ngn vecka kring jul.
Svenska Stadsnät Nynäshamn har dragit fiber klart till accesspunkt i fastigheten. Det finns flera leverantörer att välja bland, men endast Bahnhof har såväl IP-telefoni, som TV och internet och helst skulle jag vilja ansluta alla tre till fibern.
Med så låg besöksgrad vill jag givetvis inte betala fullt helårspris för ett paket, men finns det någon lösning m kontantkort eller likn? Det finns f.n. två TV, markburna via luftantenn.
Tacksam för råd och dåd

Hej!

I "vår" fiberförening finns möjligheten att teckna sk korttidsabonnemang med T3. Detta förutsätter att kunden valt öppet nät med IP-Only. Kostar då enligt följande:

1 dag 45kr
7 dagar 125kr
30 dagar 348kr

Permalänk
Medlem

Fritidshus m fiber, vilken leverantör?

@Gaist:
Hej, vad är en fiberförening?
Skulle en sådan kunna tänkas finnas i Svenska stadsnät Nynäshamn?
Ska kolla om T3 är valbart hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lthr:

@Gaist:
Hej, vad är en fiberförening?
Skulle en sådan kunna tänkas finnas i Svenska stadsnät Nynäshamn?
Ska kolla om T3 är valbart hos dem.

När en lokal förening bygger ett eget fibernät utan hjälp från drakarna såsom skanova eller stadsnät...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lthr:

Har en fastighet i Nynäshamn, som f.n. användes som fritidshus, dvs 3-4 v på sommaren därefter en gång per månad + ev ngn vecka kring jul.
Svenska Stadsnät Nynäshamn har dragit fiber klart till accesspunkt i fastigheten. Det finns flera leverantörer att välja bland, men endast Bahnhof har såväl IP-telefoni, som TV och internet och helst skulle jag vilja ansluta alla tre till fibern.
Med så låg besöksgrad vill jag givetvis inte betala fullt helårspris för ett paket, men finns det någon lösning m kontantkort eller likn? Det finns f.n. två TV, markburna via luftantenn.
Tacksam för råd och dåd

Kolla med de leverantörer av internet som de kan välja på om de erbjuder sommarstugeabonnemang. Främst någon mindre leverantör. De stora har oftast inte produkten och kan inte skapa den i sina system, men eftersom uppsägningstiden ligger hos ISP och inte stadsnätet så kan ofta mindre leverantörer ordna det.

Permalänk
Medlem

Har nu ringt ett par leverantörer, T3 kunde bekräfta priserna ovan för en bredbandsförening, som @Gaist nämner, dock finns inte ngn sådan förening i Nynäshamn, så där föll det alternativet bort.Dessutom levererar de inte heller TV till Nynäshamn, vilket inte heller Bahnhof gör, trots att de uppger det på hemsidan www.svenskastadsnat.se.
Har kommit fram till att jag bör prioritera TV, då det är svårt att stå ut med att rutan förvandlas till Legobitar under ett viktigt program när skator, kråkor och måsar har sammanträde i antennen
Det blir till att ringa vidare på månd.. Ett alternativ skulle kunna vara att boka sk provapå-paket, 3 mån., säga upp i tid och boka om ett nytt prova på hos annat bolag.