Windows-backgrund blir svart? Win 10

Permalänk

Windows-backgrund blir svart? Win 10

Detta har börjat hända på de senaste veckorna. Problemet är att ibland om jag rör på något på skrivbordet som tillexempel en fil så blir det svart runt den och sedan kan jag dra runt med den blåa markörs rektangeln och det blir svart som att jag uppdatera just den platsen och så blir den svart, klickar jag på F5 så blir allt ihopa svart (endast backgrunds bilden.) varför blir det såhär?

Demonstrativ gif : http://imgur.com/r9TrJGe

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
Medlem

Prova installera om grafikdrivrutinen. Gör ren installation.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

@Cooling23 hoppas du inte är läkare.
Patienten: "Jag har ont i...." "PANG", Så var den patienten avliden. NÄSTA!

Windows 10 skulle ju vara så felfri, så det skulle aldrig behövas pilla med det igen (har man ju fått höra från alla förespråkare)... *suck*

@Simontaga Det du visar ser ut att vara grafikfel, men det kan vara en del orsaker bakom.
Har du uppgraderat en gammal installation? (Windows då, eller ren installation?)
Har du själv lagt in Nvidia drivrutiner?
Har du problem på andra sätt? (Krascher i spel, artefakter mm)
Har du på att Windows 10 ska automatiskt ta ner nya drivare?
Är felet alltid där, eller bara ibland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Cooling23 hoppas du inte är läkare.
Patienten: "Jag har ont i...." "PANG", Så var den patienten avliden. NÄSTA!

Windows 10 skulle ju vara så felfri, så det skulle aldrig behövas pilla med det igen (har man ju fått höra från alla förespråkare)... *suck*

@Simontaga Det du visar ser ut att vara grafikfel, men det kan vara en del orsaker bakom.
Har du uppgraderat en gammal installation? (Windows då, eller ren installation?)
Har du själv lagt in Nvidia drivrutiner?
Har du problem på andra sätt? (Krascher i spel, artefakter mm)
Har du på att Windows 10 ska automatiskt ta ner nya drivare?
Är felet alltid där, eller bara ibland?

Ehh va? Jag fattar inget. Jag försökte bara hjälpa till.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

@Paddanx: Jag gick från win 7 till win 10 direkt så alltså inte en ren install.

Jag har nvidias drivrutiner som jag själv lade in men det var när jag hade win 7 och jag kommer inte ihåg att jag hade problemet där.

Inte vad jag vet så kraschar inte spel ofta kanske händer någon gång med något enstaka spel men det tror jag inte har något med detta att göra men annars så är det helt felfritt!.

Ja, windows 10 hämtar uppdateringar automatiskt om det är det du undrar om, och grafikdrivrutinerna installerar jag varje gång det kommer en ny.

Precis nu när jag skriver detta så händer det! om du jämför från tiden när jag skapade tråden så kan jag säga att detta händer ganska ofta.

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simontaga:

@Paddanx: Jag gick från win 7 till win 10 direkt så alltså inte en ren install.

Jag har nvidias drivrutiner som jag själv lade in men det var när jag hade win 7 och jag kommer inte ihåg att jag hade problemet där.

Inte vad jag vet så kraschar inte spel ofta kanske händer någon gång med något enstaka spel men det tror jag inte har något med detta att göra men annars så är det helt felfritt!.

Ja, windows 10 hämtar uppdateringar automatiskt om det är det du undrar om, och grafikdrivrutinerna installerar jag varje gång det kommer en ny.

Precis nu när jag skriver detta så händer det! om du jämför från tiden när jag skapade tråden så kan jag säga att detta händer ganska ofta.

Om du inte har gjort ren Windows installation kan jag rekommendera att du gör det. Löser många problem.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Om du inte har gjort ren Windows installation kan jag rekommendera att du gör det. Löser många problem.

Får väl göra det någon gång :S

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Ehh va? Jag fattar inget. Jag försökte bara hjälpa till.

Syftade mer på att du kanske kunde spendera iaf 5 min och försöka få lite mer info om felet innan du tycker att han ska installera om allt. Är kanon att du vill hjälpa till, men det går att lösa en del problem utan att installera om allt.

Skrivet av Simontaga:

@Paddanx: Jag gick från win 7 till win 10 direkt så alltså inte en ren install.

Jag har nvidias drivrutiner som jag själv lade in men det var när jag hade win 7 och jag kommer inte ihåg att jag hade problemet där.

Inte vad jag vet så kraschar inte spel ofta kanske händer någon gång med något enstaka spel men det tror jag inte har något med detta att göra men annars så är det helt felfritt!.

Ja, windows 10 hämtar uppdateringar automatiskt om det är det du undrar om, och grafikdrivrutinerna installerar jag varje gång det kommer en ny.

Precis nu när jag skriver detta så händer det! om du jämför från tiden när jag skapade tråden så kan jag säga att detta händer ganska ofta.

Du kan köra på @Cooling23s alternativ om du vill, men jag tycker det kan vara värt att göra lite diagnostik innan jag blåser allt för minsta lilla fel.

Hur är det med bakgrundsbild. Har du en vanlig bild, färg eller vad?
Om du går in i loggboken, har du några fel där?

Spel ska dock inte krascha, alls, om inte där är något fel (på spel eller annat). Vad du hade för drivare i Windows 7 bör inte spela roll, men tillbehörs mjukvaran kan. Windows behåller nämligen en del saker från programmen, men installerar om alla drivare när du uppdaterar.

Just Windows 10 älskar att hämta uppdateringar till drivare, vilket tyvärr inte alltid fungerar så bra dock om där är problem med dem. Hade jag varit dig hade jag stängt av den funktionen, bara för test, sen avinstallerat alla Nvidia drivare. Startat om så att datorn ligger med basic drivare till grafikkortet och sen installerat nyaste från Nvidia hemdisan igen. Om det inte löser felet så är det något annat än grafikdrivaren, vilket kan vara svårt att felsöka och då kan ominstallation vara ett alternativ.

Om du nu vill återställa och inte vill böka med usb minnen/skivor mm så finns där återställningsfunktion i Windows 10, sök på "återställ den här datorn" i start. Du får sen välja om du vill behålla dina filer eller blåsa allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Syftade mer på att du kanske kunde spendera iaf 5 min och försöka få lite mer info om felet innan du tycker att han ska installera om allt. Är kanon att du vill hjälpa till, men det går att lösa en del problem utan att installera om allt.

Du kan köra på @Cooling23s alternativ om du vill, men jag tycker det kan vara värt att göra lite diagnostik innan jag blåser allt för minsta lilla fel.

Hur är det med bakgrundsbild. Har du en vanlig bild, färg eller vad?
Om du går in i loggboken, har du några fel där?

Spel ska dock inte krascha, alls, om inte där är något fel (på spel eller annat). Vad du hade för drivare i Windows 7 bör inte spela roll, men tillbehörs mjukvaran kan. Windows behåller nämligen en del saker från programmen, men installerar om alla drivare när du uppdaterar.

Just Windows 10 älskar att hämta uppdateringar till drivare, vilket tyvärr inte alltid fungerar så bra dock om där är problem med dem. Hade jag varit dig hade jag stängt av den funktionen, bara för test, sen avinstallerat alla Nvidia drivare. Startat om så att datorn ligger med basic drivare till grafikkortet och sen installerat nyaste från Nvidia hemdisan igen. Om det inte löser felet så är det något annat än grafikdrivaren, vilket kan vara svårt att felsöka och då kan ominstallation vara ett alternativ.

Om du nu vill återställa och inte vill böka med usb minnen/skivor mm så finns där återställningsfunktion i Windows 10, sök på "återställ den här datorn" i start. Du får sen välja om du vill behålla dina filer eller blåsa allt.

När jag sa ren installation menade jag grafikdrivrutinen. Inte Windows.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

När jag sa ren installation menade jag grafikdrivrutinen. Inte Windows.

Då är jag med, och det är jag som missförstod, sorry.

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

När jag sa ren installation menade jag grafikdrivrutinen. Inte Windows.

men för guds skull använd inte DDU eller motsvarande.

Om du inte har för mycket att förlora kör en återställning - men då återställs alla inställningar och program som är installerade försvinner.

I annat fall kan du bara testa köra avinstallationsprogrammet för dina drivrutiner och se om det kanske finns nyare på hemsidan för nvidia/amd och installera dessa efter en omstart.