Köpa nya hörlurar, vilka?

Permalänk
Medlem

@drakelito:

Först av allt skulle jag absolut inte rekommendera att köra ett par 250Ω i ett integrerat kort. Generellt sett behöver du en DAC/AMP som motsvarar kvalitén på dina lurar för att få så mycket ut av dom som möjligt till lägsta möjliga peng. På diverse ljudforum brukar det sägas att om du köper lurar för 3k så ska DAC/AMP vara i ungefär samma prisklass som hörlurarna, men ta det med en nypa salt då det faktiskt finns en gräns innan det landar på subjektiva uppfattningar och ren illusion.

Det är absolut inget fel på dina lurar, HD650 är väldigt bra. Har själv ett par HD600 som har ett neutralt och fint ljud, HD650 är lite fylligare men annars ingen skillnad. Men är du ute efter något som är bastungt så får du leta vidare, tanken med HD6XX serien och uppåt är att få fram så neutralt ljud som möjligt. Så med andra ord så kommer en bastung skiva att vara "bastung" och en skiva som är motsatsen ha mycket låg bas.

@Kallium här på Sweclockers bygger O2+Odac kombinationen (billigare än att köpa från hemsidan) som jag skulle rekommendera, går loss på runt 2k sist jag frågade honom. :). Xonar STX (som jag själv äger) är ett lite billigare alternativ och antagligen något sämre än förstnämnda, fördelen med STX är att du kan använda Dolby Surround som är trevligt när man ser på film elller spelar spel. Det är klart värt att spendera lite mer kan jag tycka, då lurarna säkerligen kommer att göra dig nöjd 10år framöver. Har du inte pengarna så lägg undan till du kan köpa något av ovan nämnda

https://www.jdslabs.com/products/48/o2-odac-combo-revb/

tillägg
Permalänk
Skrivet av CFSsss:

@drakelito:

Woho, om de spelar "högt och bra" i spotify är det nog så de ska låta

Det är referenslurar och inte baslurar så det kan ta ett tag att vänja sig vid att det är mindre bas kanske. X2 är inte neutral i jämförelse. Testa lite till och se hur du gillar det.

Men det är skumt att det där asus programmet verkar funka så dåligt? Kanske värt att googla typ "supreme fx low volume" eller nått. Om du får igång asus programmet kan du ju lägga in en liten bass boost om du vill. Säg +3 dB kanske. Annars finns det andra program som kan göra samma sak som kanske funkar bättre?

Skrivet av Ca11mero:

@drakelito:

Först av allt skulle jag absolut inte rekommendera att köra ett par 250Ω i ett integrerat kort. Generellt sett behöver du en DAC/AMP som motsvarar kvalitén på dina lurar för att få så mycket ut av dom som möjligt till lägsta möjliga peng. På diverse ljudforum brukar det sägas att om du köper lurar för 3k så ska DAC/AMP vara i ungefär samma prisklass som hörlurarna, men ta det med en nypa salt då det faktiskt finns en gräns innan det landar på subjektiva uppfattningar och ren illusion.

Det är absolut inget fel på dina lurar, HD650 är väldigt bra. Har själv ett par HD600 som har ett neutralt och fint ljud, HD650 är lite fylligare men annars ingen skillnad. Men är du ute efter något som är bastungt så får du leta vidare, tanken med HD6XX serien och uppåt är att få fram så neutralt ljud som möjligt. Så med andra ord så kommer en bastung skiva att vara "bastung" och en skiva som är motsatsen ha mycket låg bas.

@Kallium här på Sweclockers bygger O2+Odac kombinationen (billigare än att köpa från hemsidan) som jag skulle rekommendera, går loss på runt 2k sist jag frågade honom. :). Xonar STX (som jag själv äger) är ett lite billigare alternativ och antagligen något sämre än förstnämnda, fördelen med STX är att du kan använda Dolby Surround som är trevligt när man ser på film elller spelar spel. Det är klart värt att spendera lite mer kan jag tycka, då lurarna säkerligen kommer att göra dig nöjd 10år framöver. Har du inte pengarna så lägg undan till du kan köpa något av ovan nämnda

https://www.jdslabs.com/products/48/o2-odac-combo-revb/

Först och främst vill jag tacka alla för tiden ni tagit och svara på min tråd, men jag har bestämt mig.
Och det blir ett par X2 igen, lurarna satt bättre på mitt huvud än några andra jag nånsin testat, får bli ljudkort/AMP/DAC till det istället, om det blir nu direkt eller längre fram vet jag inte.

Måste jag blanda ljudkort med DAC eller räcker det med EN utav dem för att jag ska få fram allt ljud ur ett par X2?
Tänkte i så fall lägga runt 1000-2000kr på AMP/DAC/ljudkort och hoppas att jag blir nöjd med det

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Räcker med AMP/DAC, krävs inget ljudkort till det då man ansluter med USB. Nåt simpelt som en FiiO E10K borde räcka väl.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Skrivet av phreec:

Räcker med AMP/DAC, krävs inget ljudkort till det då man ansluter med USB. Nåt simpelt som en FiiO E10K borde räcka väl.

Jaha, men får man mjukvara med då eller bara plug and play?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Först och främst vill jag tacka alla för tiden ni tagit och svara på min tråd, men jag har bestämt mig.
Och det blir ett par X2 igen, lurarna satt bättre på mitt huvud än några andra jag nånsin testat, får bli ljudkort/AMP/DAC till det istället, om det blir nu direkt eller längre fram vet jag inte.

Måste jag blanda ljudkort med DAC eller räcker det med EN utav dem för att jag ska få fram allt ljud ur ett par X2?
Tänkte i så fall lägga runt 1000-2000kr på AMP/DAC/ljudkort och hoppas att jag blir nöjd med det

Så kan det gå

Jo - X2:orna är bra och prisvärda. De har ett fylligare ljud som många nog gillar, HD650 är mera neutral och referenshållet. Något som jag själv föredrar.

Tyvärr så är det väl så att det var HD650 som hade dragit mest nytta av en dac/amp/ljudkort. X2:an kommer inte skillnaden bli lika stor, men visst kommer det nog bli bättre.

Skulle själv reka ett asus essence stx II ljudkort. Ljudkort är väldigt mycket bang-for-the-buck eftersom man bara betalar för kortet, inte lådan eller psu. Och sedan tillverkas de i jättestora serier också. Köper man ett ljudkort för 2000 får man verkligen 2000 kr ljud.

Du kanske återkommer till HD650 om 5 år eller så.... det är inte ovanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Först och främst vill jag tacka alla för tiden ni tagit och svara på min tråd, men jag har bestämt mig.
Och det blir ett par X2 igen, lurarna satt bättre på mitt huvud än några andra jag nånsin testat, får bli ljudkort/AMP/DAC till det istället, om det blir nu direkt eller längre fram vet jag inte.

Måste jag blanda ljudkort med DAC eller räcker det med EN utav dem för att jag ska få fram allt ljud ur ett par X2?
Tänkte i så fall lägga runt 1000-2000kr på AMP/DAC/ljudkort och hoppas att jag blir nöjd med det

Skillnaden mellan HD650 med eller utan DAC/AMP är stor. Blir inte lika stor skillnad för X2 då den nog inte ens behöver en AMP(?). Länken till kombon jag nämnde ovan går genom USB och passerar på så vis ditt inbyggda ljudkort, plug n play så vitt jag vet.

Frågan är hur Xonar blir med så lättdrivna lurar. Har min inställning på 80-300 ohm (tror jag) och min volym i programmet ligger på 15% och utöver det får jag ha volymenbi foobar på 10% för att inte bli döv.

Lite synd att du inte har större budget, då hade du kunnat köpa DAC/AMP och sedan lurar på öppet köp för att hitta ett par som både sitter och låter bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av CFSsss:

Skulle själv reka ett asus essence stx II ljudkort. Ljudkort är väldigt mycket bang-for-the-buck eftersom man bara betalar för kortet, inte lådan eller psu. Och sedan tillverkas de i jättestora serier också. Köper man ett ljudkort för 2000 får man verkligen 2000 kr ljud.

Du kanske återkommer till HD650 om 5 år eller så.... det är inte ovanligt

Fast så är det iofs även för alla dessa AMP/DAC-tillverkare. De flesta är inte ens av något välkånt märke och du betalar ganska lite för vad du får. STX II kostar väl mer eller mindre som de flesta externa kombos, STX (I) är ju i princip samma kort, fast STX II har windows 8 stöd och annan programvara.

Ju mer man uppskattar ljud ju närmre går man HD6xx... eller samlar på sig flertal olika ;). Så jag håller med dig!

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Så kan det gå

Jo - X2:orna är bra och prisvärda. De har ett fylligare ljud som många nog gillar, HD650 är mera neutral och referenshållet. Något som jag själv föredrar.

Tyvärr så är det väl så att det var HD650 som hade dragit mest nytta av en dac/amp/ljudkort. X2:an kommer inte skillnaden bli lika stor, men visst kommer det nog bli bättre.

Skulle själv reka ett asus essence stx II ljudkort. Ljudkort är väldigt mycket bang-for-the-buck eftersom man bara betalar för kortet, inte lådan eller psu. Och sedan tillverkas de i jättestora serier också. Köper man ett ljudkort för 2000 får man verkligen 2000 kr ljud.

Du kanske återkommer till HD650 om 5 år eller så.... det är inte ovanligt

Hehe precis min tanke

Skrivet av Ca11mero:

Skillnaden mellan HD650 med eller utan DAC/AMP är stor. Blir inte lika stor skillnad för X2 då den nog inte ens behöver en AMP(?). Länken till kombon jag nämnde ovan går genom USB och passerar på så vis ditt inbyggda ljudkort, plug n play så vitt jag vet.

Frågan är hur Xonar blir med så lättdrivna lurar. Har min inställning på 80-300 ohm (tror jag) och min volym i programmet ligger på 15% och utöver det får jag ha volymenbi foobar på 10% för att inte bli döv.

Lite synd att du inte har större budget, då hade du kunnat köpa DAC/AMP och sedan lurar på öppet köp för att hitta ett par som både sitter och låter bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast så är det iofs även för alla dessa AMP/DAC-tillverkare. De flesta är inte ens av något välkånt märke och du betalar ganska lite för vad du får. STX II kostar väl mer eller mindre som de flesta externa kombos, STX (I) är ju i princip samma kort, fast STX II har windows 8 stöd och annan programvara.

Ju mer man uppskattar ljud ju närmre går man HD6xx... eller samlar på sig flertal olika ;). Så jag håller med dig!

Jaså det blir inte så stor skillnad alltså? Jo dessvärre har jag inte råd med dessa HD650 och DAC :/ hur är annars en kombo på HD598 och STX II?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Hehe precis min tanke

Jaså det blir inte så stor skillnad alltså? Jo dessvärre har jag inte råd med dessa HD650 och DAC :/ hur är annars en kombo på HD598 och STX II?

HD598 känns spontant som en nedgradering från X2. Nä, men helt ärligt STX med X2 kommer att låta väldigt bra, det är inget snack om den saken. Det är bara det att HD650 hade fått sig en större kick av ljudkort eller DAC/AMP då jag inte tror att X2 har någon större nytta av AMP då de är väldigt lättdrivna. Att koppla lättdrivna lurar i något med förstärkare är väl knappast någon fördel, i synnerhet inte för volymökningen, men det går säkert att ordna upp om det skulle behövas.

Hurvida du föredrar AMP/DAC eller STX finns det många bra trådar om på typ head-fi. Om du väljer STX, fundera då på om du behöver den nya eller om uppdateringar den fått är värt 500kr mer än den äldre.

För hörlurar kolla först med www.thomann.se

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns ett par HD650 ute på swec för 2k, köp dom vettja.

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Medlem
Skrivet av trbo:

Finns ett par HD650 ute på swec för 2k, köp dom vettja.

+1 Då har du i princip pengar till alla prylar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av trbo:

Finns ett par HD650 ute på swec för 2k, köp dom vettja.

Skrivet av Ca11mero:

+1 Då har du i princip pengar till alla prylar

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade 2k tillgodo på netonnet och tar resten på avbetalning, tror inte denna person tar avbetalning, så blir dessvärre inget med det

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Jag hade 2k tillgodo på netonnet och tar resten på avbetalning, tror inte denna person tar avbetalning, så blir dessvärre inget med det

Då förstår jag!
Så hur tänker du göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Finns något sånt ställe i Göteborgsområdet där man kan få testa alla de nämnda lurarna får du jättegärna berätta vart

Sorry, kan inte Göteborg men Matsson82 gav ett svar såg jag (har inte läst tråden mer än så), annars kanske man får besöka flera butiker fast olika försärkare samt källor kan ju påverka ljudbilden men iaf få sig en bred uppfattning skulle jag tro.

Permalänk
Skrivet av Ca11mero:

Då förstår jag!
Så hur tänker du göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker lägga det lite på is och se vad som händer lite längre fram, spelar inte alls längre typ och musik funkar bra i mina högtalare, så får vänta lite

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Fidelio X2, hade dock kunnat tänkt mig att använda ett par 650/700 för lite mer rymd på ljudet men var inte värt pengarna för min del.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd

Jag har också ett par Fidelio x2 och är riktigt nöjd med mina. Men är också inne på att pröva nya bara för att pröva nytt egentligen:)