DirectX 12 med Ashes of the Singularity

Permalänk
Hjälpsam

Ett fantastiskt spel! detta med att kunna köra AFR med kort från olika GPU-tillverkare visar vilken möda det lagt ned på motorn.
Synd bara att jag blir så stressad av RTS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det ironiska med Asynchronous Compute-problemet på Nvidia-kort är att Nvidia är de som länge pushat hårt för compute-funktioner med sitt PhysX. Det är något som borde vara en styrka för Nvidia, att kunna mixa compute och grafik.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig hur ett Fury X och ett Titan i samma rig blev en bättre kombination än 2st fury kort som annars tog hem allt var för sig.
Tycker det var väldigt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, jag är lite i samma tankar. Sugen på en ny SFF men om explicit multiadapter verkligen blir en grej som används och faktiskt ger vettiga resultat så vill man ju helt klart ha plats med ett till kort i systemet.

Såvida vi inte kan börja koppla in en massa grafikkort i externa dockor snart nog då.

Det finns ett riktigt genomtänkt matx chassi som är på gång. http://www.kimeraindustries.com/cerberus/#cerberus-hero
Klart mindre än ex. Prodigy M och väldigt mycket bättre planerat.
Tyvärr dröjer det nog lite längre än jag vill, indiegogo kampanjen börjar 1a mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Lite roligt att du säger dataanalys när det bara är din uppfattning, jag har inte samma uppfattning och då läser jag väldigt mycket utav dessa nyheter, varför har du mer rätt?

Det handlar inte om att ha rätt när det är fakta. Vi kan diskutera om det är varmt eller kallt, inte om det är 21c i rummet.

Möjligen nu när jag tittar efter så brukar Sweclockers faktiskt påpeka eller "gnälla på" saftigt pris från Nvidias kort som är snabbast, men det är också det enda. För AMD är det värme, pris, ojämna renderingstider, orättvisa testsviter, hög ljudnivå på fläkten, hög energiförbrukning, med mera med mera.. Det hade varit skönt om Swecklockers någon gång kunde låta en vinst från AMD's sida bara vare en vinst, utan gnäll.

Allt som Swecklockers gnäller på AMD om kan man också hitta hos Nvidia om man har neutral syn på saken.

Sen är jag varken för det ena eller det andra. Just nu har jag ett 670 från Gigabyte som jag är nöjd med. Så det är inte så att jag är AMD-fanboy. Bara neutralt observant helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LazySoft:

Det alla verkar ha glömt är väl att gratulera Microsoft för ett nytt underbart ramverk eller hur?
Detta lovar ju väldigt gott för Xbox One med AMD under huven och numera Windows 10 med DX12.
Och börjar man titta runt lite så är ju funktionen Asynchronous Compute inte måste stöd i DX12 utan har levt ett lite undanskymt även i Microsofts lilla värld. Detta får nog en att tänka på att det var/är tänkt för Xbox One och AMD.
Grattis till AMD gänget ni har nu ett beta spel (early access för 50€) som piskar Nvidia och det skulle nog passa bra på en konsol som Xbox One.

Du har klart en poäng där, samtidigt sprids det mest hat mot Microsoft i diskussionstrådarna på senare tid. Tänker speciellt på DX12/Vulkan (nyhets)trådarna. Microsoft måste ha begått några ohyggliga brott mot mänskligheten.

Magkänslan jag har är att Nvidia kommer blockera explicit multiadapter iallafall mot icke-Nvidia kort men kanske även för deras egna (ingen ska tro att de kan använda sitt gamla kort ihop med det nya). Nvidias historik på området ger en rätt tydlig bild av hur det lär bli även denna gång även om jag såklart hoppas på att bli överraskad. Jag hade gärna kört ett system med ett kort från båda tillverkarna då man kan utnyttja båda tillverkarnas starka sidor.

Skrivet av sesese:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11048?key=8b3b07d659ed3a9e9e74083ebae95a96

När det begav sig så spelade Nvidia 680 och AMD 7970 i samma liga nu med DX12 så utklassar 7970 680 med över 36%

Frågan är om inte 7970 kommer att ta skalpen av 970 inom en snar framtid i dx 12

Jag har fortfarande kvar mina 7970 så snart så är de mer värda än 970 om AMD fortsätter i samma goda anda med att ge extra prestandard till "gamla" grafikkort. (något som Nvidia inte gör)

Hehe oj, ja det var rätt nära där faktiskt. HD7970 är ju ett lite drygt fyra år gammalt kort dessutom. GCN är en helt klart bra arkitektur, synd bara att det inte var lika uppenbart redan från början bara.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Triton242:

Kan någon förklara för mig hur ett Fury X och ett Titan i samma rig blev en bättre kombination än 2st fury kort som annars tog hem allt var för sig.
Tycker det var väldigt intressant.

Det känns nästan som Magi.
Otroligt häftig funktion.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kan någon förklara för mig hur ett Fury X och ett Titan i samma rig blev en bättre kombination än 2st fury kort som annars tog hem allt var för sig.
Tycker det var väldigt intressant.

En sann "forbidden love"-historia som hamnat i skymundan medan fanboysen av båda korten bråkar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kan någon förklara för mig hur ett Fury X och ett Titan i samma rig blev en bättre kombination än 2st fury kort som annars tog hem allt var för sig.
Tycker det var väldigt intressant.

Titan är ett starkare kort i både compute och grafik. AFR gör att Titan kortet hinner alternera compute och grafik som AMD gör samtidigt. Dock måste AMDs XDMA vara master.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det handlar inte om att ha rätt när det är fakta. Vi kan diskutera om det är varmt eller kallt, inte om det är 21c i rummet.

Möjligen nu när jag tittar efter så brukar Sweclockers faktiskt påpeka eller "gnälla på" saftigt pris från Nvidias kort som är snabbast, men det är också det enda. För AMD är det värme, pris, ojämna renderingstider, orättvisa testsviter, hög ljudnivå på fläkten, hög energiförbrukning, med mera med mera.. Det hade varit skönt om Swecklockers någon gång kunde låta en vinst från AMD's sida bara vare en vinst, utan gnäll.

Allt som Swecklockers gnäller på AMD om kan man också hitta hos Nvidia om man har neutral syn på saken.

Sen är jag varken för det ena eller det andra. Just nu har jag ett 670 från Gigabyte som jag är nöjd med. Så det är inte så att jag är AMD-fanboy. Bara neutralt observant helt enkelt.

"fakta"

Du vill alltså att SweClockers ska sluta gnälla på AMD för att.. Vadå du är trött på det? Ska man som recensent inte nämna dom negativa aspekterna på en produkt man recenserar för att låta en vinst "bara vara en vinst". Ja det låter ju verkligen som om du är ute efter att SweClockers ska vara opartiska.

"Allt som Swecklockers gnäller på AMD om kan man också hitta hos Nvidia om man har neutral syn på saken."

Tar vi saker som Nvidia faktiskt haft problem med i vissa kort, t.ex en del spoltjut i vissa exemplar så påpekar SweClockers detta visst. Läs recensionerna. På "Nackdelar" så nämns spoltjut i både EVGA och MSI GTX 970 korten.

Finns ju otroligt många recensioner och tänker inte gå in på varenda en. Men ja, du fattar väl galoppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Den största skillnaden är att AMD inte optimerar sina drivrutiner så att gamla kort presterar sämre i nya spel. Som Nvidia tycks göra.
Gameworks

En mycket intressant video som även Sweclockers borde kolla om det verkligen stämmer att Nvidia 700 började prestera sämre i titlar med nya drivrutiner efter att 900 serien släpptes

Mycket intressant video.
Förvånande. Inte mycket ;/

Permalänk
Medlem

Kul att se att dx12 kan ge rejäla prestandaförbättringar och välfungerande friare multi-GPU-lösningen överraskade lite.

Synd bara att detta samtidigt känns som ännu en pungspark för oss med gammalt geforcekort. Vi har redan tappat prestanda mot dåtida konkurrerande AMD-kort och nu ännu sämre prestanda med dx12??? WTF!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det känns nästan som Magi.
Otroligt häftig funktion.

Ja det är precis skit kul på ren svenska. Sedan får vi se om det gröna laget kommer att göra något för att försöka få det att inte fungera eller fungera dåligt.
Var faktiskt det mest intressanta jag såg i hela testet.

Skrivet av Teddis:

En sann "forbidden love"-historia som hamnat i skymundan medan fanboysen av båda korten bråkar

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av dahippo:

Titan är ett starkare kort i både compute och grafik. AFR gör att Titan kortet hinner alternera compute och grafik som AMD gör samtidigt. Dock måste AMDs XDMA vara master.

Redigerade mitt oki då jag läste på lite.
Om AFR renderar varannan frame per kort verkar det ju fortfarande konstigt att det snabbaste enskilda korten inte skall bli vinnare i detta testet med. Möjligen om man renderar med någon buffer att titan kortet kan dra fördel av att ha ett kort till i riggen som jobbar. Annars blir det ju bli samma sak? Förklara gärna lite mer

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om sweclockers kunde ta kontakt med nvidia o fråga lite då tydligen många undrar varför det ser ut som det gör o hur det ligger till kring async för nvidias gpuer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

"fakta"

Du vill alltså att SweClockers ska sluta gnälla på AMD för att.. Vadå du är trött på det? Ska man som recensent inte nämna dom negativa aspekterna på en produkt man recenserar för att låta en vinst "bara vara en vinst". Ja det låter ju verkligen som om du är ute efter att SweClockers ska vara opartiska.

"Allt som Swecklockers gnäller på AMD om kan man också hitta hos Nvidia om man har neutral syn på saken."

Tar vi saker som Nvidia faktiskt haft problem med i vissa kort, t.ex en del spoltjut i vissa exemplar så påpekar SweClockers detta visst. Läs recensionerna. På "Nackdelar" så nämns spoltjut i både EVGA och MSI GTX 970 korten.

Finns ju otroligt många recensioner och tänker inte gå in på varenda en. Men ja, du fattar väl galoppen.

Om de nämner de negativa aspekterna med AMD's kort, så får de faktiskt också ta och göra det med Nvidias kort. Det är så jag menar.

Sedan tar de så gott som alltid upp AMD's ekonomiska situation i testerna, fast det inte har ett skit med prestandan att göa. Så det blir lätt en svart bild av saker som egentligen inte hör dit.

Tittar man dessutom på andra saker, så borde Nvidia fått kritik för att de lurades med ramminnet i 970, men istället hyllas det bara som ett snabbt kort, osv osv.. Finns fler exempel men det känns meningslöst då det är osannorlikt att vi kommer komma någonstans i diskussionen.

Det jag vill ha sagt är att jag tycker att det borde tas upp positiva och negativa aspekter hos både AMD och Nvidia och det görs det inte idag och det syns om man läser artiklarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11048?key=8b3b07d659ed3a9e9e74083ebae95a96

När det begav sig så spelade Nvidia 680 och AMD 7970 i samma liga nu med DX12 så utklassar 7970 680 med över 36%

Frågan är om inte 7970 kommer att ta skalpen av 970 inom en snar framtid i dx 12

Jag har fortfarande kvar mina 7970 så snart så är de mer värda än 970 om AMD fortsätter i samma goda anda med att ge extra prestandard till "gamla" grafikkort. (något som Nvidia inte gör)

Kolla i 1440p upplösningen, då är det 100% 😀

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tänker du spela AotS? Om inte så är det inget att oroa sig för, ska bli intressant att se hur det blir med andra kommande titlar och vilka möjliga skillnader det blir mellan olika spel med DX12

Haha nej, men det kändes som att det här var slutsvaret på DX12. För mitt kort just.

Tänkte aldrig att andra kommande spel med DX12 kunnat ha annorlunda prestanda.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Kolla i 1440p upplösningen, då är det 100% 😀

jag vet

i 4K är det 336% skillnad mellan 7970 och 680

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

När DX12 börjar användas på riktigt så är Pascal ute och då blir allt bra igen.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Triton242:

Ja det är precis skit kul på ren svenska. Sedan får vi se om det gröna laget kommer att göra något för att försöka få det att inte fungera eller fungera dåligt.
Var faktiskt det mest intressanta jag såg i hela testet.

Redigerade mitt oki då jag läste på lite.
Om AFR renderar varannan frame per kort verkar det ju fortfarande konstigt att det snabbaste enskilda korten inte skall bli vinnare i detta testet med. Möjligen om man renderar med någon buffer att titan kortet kan dra fördel av att ha ett kort till i riggen som jobbar. Annars blir det ju bli samma sak? Förklara gärna lite mer

Oxide som kodar AoS vet inte heller riktigt varför.
http://www.overclock.net/t/1590939/wccf-hitman-to-feature-bes...
edit Fel länk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Oxide som kodar AoS vet inte heller riktigt varför.
http://wccftech.com/ark-survival-evolved-dx12-patch-performan...

Haha klockrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja det är precis skit kul på ren svenska. Sedan får vi se om det gröna laget kommer att göra något för att försöka få det att inte fungera eller fungera dåligt.
Var faktiskt det mest intressanta jag såg i hela testet.

Redigerade mitt oki då jag läste på lite.
Om AFR renderar varannan frame per kort verkar det ju fortfarande konstigt att det snabbaste enskilda korten inte skall bli vinnare i detta testet med. Möjligen om man renderar med någon buffer att titan kortet kan dra fördel av att ha ett kort till i riggen som jobbar. Annars blir det ju bli samma sak? Förklara gärna lite mer

Tror den enkla anledningen är att Titan är det starkare kortet. När det får arbeta under AMD och ha rätt management

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Triton242:

Kan någon förklara för mig hur ett Fury X och ett Titan i samma rig blev en bättre kombination än 2st fury kort som annars tog hem allt var för sig.
Tycker det var väldigt intressant.

En gissning, men vad jag läst är det skillnad i prestanda mellan att köra Fury X som det kort monitorn är kopplat till + ett Titan och att koppla monitorn till Titan + ett Fury X. Vad det ger en vink om är att AotS inte använder sig av AFR, vilket är den enda metod som är praktiskt rimlig med CF/SLI i DX11. Om man inte kör AFR skulle det också kunna förklara varför man inte såg stutter/mikrolagg.

Om man inte kör AFR så är den optimala konfigurationen där Titan kortet hanterar så mycket som möjligt av geometriberäkningar (generera trianglar) samt rastrera dessa medan Fury X kortet ska göra så mycket som möjligt av post-processing och andra shader-tunga beräkningar. I det läget jobbar respektive kort med sina styrkor och lämnar de svaga delarna till "konkurrenten".

Unreal engine 4 har en variant där man ihop med DX12 kan använda iGPU för just post-processing, tror Nvidia är intresserad av detta då detta kan kompensera för att Kepler/Maxwell inte kan utnyttja "async compute" för billigare post-processing, kör man post-processing på en iGPU blir det ju "gratis" (sett från dGPU).

Är också detta som gör att detta från artikelns sammanfattning är väldigt viktigt

"...vilket gör att vi försiktigt avvaktar innan vi drar alltför stora växlar."

AotS verkar vara en väldigt shader-tungt titel, d.v.s. det är ett "best-case" för både GCN och dess stöd för "async shaders". En annan sak man kan använda DX12s "low-overhead" till är att sikta på betydligt högre FPS och/eller scener med långt fler trianglar än idag. I en titel som är begränsad av shaders må 970 hamna nära 380/380X, men i en titel som är begränsad av triangelkapacitet/rastrering hamnar 390X/Fury X någonstans mellan 960 och 970. Vi har sett antydningar till att triangelrenderinskapacitet kan bli flaskhals i titlar som Rise of the Tomb Raider (om tesselation är på) och Just Cause 3 (vågor/vatten med tesselation påslaget). I DX12 kan man skapa väldigt många trianglar även utan att ta till tesselation, där presterar Maxwell relativt sett väldigt bra + 390X och Fury X presterar väldigt nära i lägre upplösningar vilket är rimligt då båda dessa har i stort sätt identisk triangelrenderingskapacitet.

Så i FPS titlar är det inte alls säkert att GCN får samma fördel, beroende på vart trender blåser skulle man kunna hamna i ett läge att Maxwell är den som gynnas av DX12 här om triangelrendering blir flaskhals (dock ren spekulation i detta läge, hög FPS ger dock fler trianglar per tidsenhet).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kan bero på att många anrop i DX12 ligger närmare hårdvaran, vilket ger mindre utrymme för drivarna att trolla fram extra prestanda.
En annan förklaring kan helt enkelt vara att Nvidia inte hunnit optimera sina drivrutiner för DX12 lika länge som för DX11.

Eller att AMDs GCN är bättre för just detta.

Ska bli intressant att se vad Polaris och Pascal kommer bjuda på.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ignostic:

Det finns ett riktigt genomtänkt matx chassi som är på gång. http://www.kimeraindustries.com/cerberus/#cerberus-hero
Klart mindre än ex. Prodigy M och väldigt mycket bättre planerat.
Tyvärr dröjer det nog lite längre än jag vill, indiegogo kampanjen börjar 1a mars

Den där ser riktigt lovande ut faktiskt.

Vore kul om redaktionen (främst Jonas antar jag) kunde plocka in lite crowdfundade/"indie"tillverkade chassin under året för tester. De vanliga tillverkarna kan jag själv som mATX-användare tycka lämnar mycket att önska. Ofta onödigt stora chassin, ännu värre med ITX-chassin.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Triton242:

Haha klockrent

Kul länk men det blev faktiskt fel, här kommer den rätta.
http://www.overclock.net/t/1590939/wccf-hitman-to-feature-bes...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En gissning, men vad jag läst är det skillnad i prestanda mellan att köra Fury X som det kort monitorn är kopplat till + ett Titan och att koppla monitorn till Titan + ett Fury X. Vad det ger en vink om är att AotS inte använder sig av AFR, vilket är den enda metod som är praktiskt rimlig med CF/SLI i DX11. Om man inte kör AFR skulle det också kunna förklara varför man inte såg stutter/mikrolagg.

Om man inte kör AFR så är den optimala konfigurationen där Titan kortet hanterar så mycket som möjligt av geometriberäkningar (generera trianglar) samt rastrera dessa medan Fury X kortet ska göra så mycket som möjligt av post-processing och andra shader-tunga beräkningar. I det läget jobbar respektive kort med sina styrkor och lämnar de svaga delarna till "konkurrenten".

Unreal engine 4 har en variant där man ihop med DX12 kan använda iGPU för just post-processing, tror Nvidia är intresserad av detta då detta kan kompensera för att Kepler/Maxwell inte kan utnyttja "async compute" för billigare post-processing, kör man post-processing på en iGPU blir det ju "gratis" (sett från dGPU).

Är också detta som gör att detta från artikelns sammanfattning är väldigt viktigt

"...vilket gör att vi försiktigt avvaktar innan vi drar alltför stora växlar."

AotS verkar vara en väldigt shader-tungt titel, d.v.s. det är ett "best-case" för både GCN och dess stöd för "async shaders". En annan sak man kan använda DX12s "low-overhead" till är att sikta på betydligt högre FPS och/eller scener med långt fler trianglar än idag. I en titel som är begränsad av shaders må 970 hamna nära 380/380X, men i en titel som är begränsad av triangelkapacitet/rastrering hamnar 390X/Fury X någonstans mellan 960 och 970. Vi har sett antydningar till att triangelrenderinskapacitet kan bli flaskhals i titlar som Rise of the Tomb Raider (om tesselation är på) och Just Cause 3 (vågor/vatten med tesselation påslaget). I DX12 kan man skapa väldigt många trianglar även utan att ta till tesselation, där presterar Maxwell relativt sett väldigt bra + 390X och Fury X presterar väldigt nära i lägre upplösningar vilket är rimligt då båda dessa har i stort sätt identisk triangelrenderingskapacitet.

Så i FPS titlar är det inte alls säkert att GCN får samma fördel, beroende på vart trender blåser skulle man kunna hamna i ett läge att Maxwell är den som gynnas av DX12 här om triangelrendering blir flaskhals (dock ren spekulation i detta läge, hög FPS ger dock fler trianglar per tidsenhet).

Måste ju säga att det känns väldigt invecklat att bland de första DX12 titlarna skulle lagt ner ett så stort jobb som det ändå låter som att vara på att dela ut olika arbetsuppgifter på ditt ovan beskrivna sätt per GPU. Blir ju en väldig skillnad mot att bara dela ut varannan frame.

Skrivet av Ratatosk:

Kul länk men det blev faktiskt fel, här kommer den rätta.
http://www.overclock.net/t/1590939/wccf-hitman-to-feature-bes...

Jo ja märkte det. Men jag letade upp den själv Tack ändå.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Triton242:

Måste ju säga att det känns väldigt invecklat att bland de första DX12 titlarna skulle lagt ner ett så stort jobb som det ändå låter som att vara på att dela ut olika arbetsuppgifter på ditt ovan beskrivna sätt per GPU. Blir ju en väldig skillnad mot att bara dela ut varannan frame.

Inte när man redan gjort jobbet för "async shaders"! Vad kräver detta? Jo att dela upp olika uppgifter så de kan postas till olika köer (olika ACE i GCN). Vad får man med "explicit multiadapter"? Jo en eller flera köer till för som representerar det "andra" kortet.

Så att stödja flera kort och stödja "async shaders" har i stort sätt samma krav! Är därför det känns som en givet finess att använda iGPU för t.ex. (i all fall viss) post-processing.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

När DX12 börjar användas på riktigt så är Pascal ute och då blir allt bra igen.

Lite klen tröst för de som sitter med Kepler och Maxwell.

Nåja; de kan iaf trösta sig med att deras kort går bra i DX11.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vågar förvisso sätta pengar på att Nvidia kommer ställa till med något som gör att man inte kan blanda kort men hade varit helt underbart om det blir ett klart hållbart alternativ. Jag skulle älska att sitta med ett av varje i burken och slippa känna mig berörd av folks eviga, tjatiga och fjantiga krig om vilken tillverkare som är bäst.