Permalänk
Medlem

5820K eller vänta tills nästa?

Så sitter och funderar på att uppgradera i7 975 till något nyare och det jag tittar på är väl en 5820k då den bara kostar något mer än en 6700K. Har dock hört att nästa serie, 6800k och upp ska komma senare i år. Är det värt att vänta på? Vad kommer priserna bli på dessa?

Permalänk
Medlem

@Karazhan:

En Xeon ur X56xx är annars en bra uppgradering för din plattform

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

6800k lär landa på minst 5000kr. Jag kan bara säga att jag är sjukt nöjd med min 5820k den presterar som en best i allt från spel till videoredigering till CAD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonbj:

@Karazhan:

En Xeon ur X56xx är annars en bra uppgradering för din plattform

Jo jag har funderat på det men visste inte om mitt asus p6t delux fungerade med dem. OCh vilken blr man satsa på? skiljer några hundralappar mellan x5690 och x5670 tex, hur klockar de olika?

Skrivet av PV52:

6800k lär landa på minst 5000kr. Jag kan bara säga att jag är sjukt nöjd med min 5820k den presterar som en best i allt från spel till videoredigering till CAD

Skickades från m.sweclockers.com

5000 utan tillbehören? KOmmer 5820k sjunka i pris då också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

5000 utan tillbehören? KOmmer 5820k sjunka i pris då också?

Lär bli mins 5000 ja. Med tillbehör vet jag inte vad du syftar på tyvärr. Om prestandan inte är jättemycket bättre i 6800k så lär inte 5820k sjunka nått märkbart.

Frågan är ju bara om du har användning av en x99 platform? Vad gör du men din dator? x99 är ju en högpresterande plattform, men det är ju prissatt efter det också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Jo jag har funderat på det men visste inte om mitt asus p6t delux fungerade med dem. Och vilken blr man satsa på? skiljer några hundralappar mellan x5690 och x5670 tex, hur klockar de olika?

Det är väl olika multiplier på dem, så de lär gå att överklocka lite högre. Du får själv värdera om det är värt det högre priset.
Minst X5650 dock.

Hade gjort som ovanstående och därefter vänta in AMD Zen snarare än att köpa en 5820k, men det avgör du bäst själv

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

5820k har droppat en femhundring i pris den senaste veckan, nu 3390 hos komplett!

https://www.komplett.se/product/822371/datorutrustning/proces...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Lär bli mins 5000 ja. Med tillbehör vet jag inte vad du syftar på tyvärr. Om prestandan inte är jättemycket bättre i 6800k så lär inte 5820k sjunka nått märkbart.

Frågan är ju bara om du har användning av en x99 platform? Vad gör du men din dator? x99 är ju en högpresterande plattform, men det är ju prissatt efter det också

Skickades från m.sweclockers.com

Dåligt formulerat av mig, med tillbehör syftar jag på ram och moderkort. Tanken är väl att den mest ska användas till spel, dock så är väl målet att den ska hålla i 7 år minst som min x58 platform gjort så därför jag tänker att jag lika gärna kan ta i.

Skrivet av antonbj:

Det är väl olika multiplier på dem, så de lär gå att överklocka lite högre. Du får själv värdera om det är värt det högre priset.
Minst X5650 dock.

Hade gjort som ovanstående och därefter vänta in AMD Zen snarare än att köpa en 5820k, men det avgör du bäst själv

Mjo funderat på att vänta till AMD zen men vad jag har hört så även om de närmar sig intel så lär de ändå inte vara bättre men kanske blir så att jag väntar

Skrivet av qquality:

5820k har droppat en femhundring i pris den senaste veckan, nu 3390 hos komplett!

https://www.komplett.se/product/822371/datorutrustning/proces...

Oj, ännu billigare än net on net, jösses vad de sjunker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Dåligt formulerat av mig, med tillbehör syftar jag på ram och moderkort. Tanken är väl att den mest ska användas till spel, dock så är väl målet att den ska hålla i 7 år minst som min x58 platform gjort

Okej, då är jag med när det kommer till moderkort så är det bara att kolla på x99 korten som finns idag, då dessa ska fungera att köra brodwell-e på också (du kan alltså se hur billigt man kan komma undan) men om man vill att det ska hålla så länge som möjligt kanske det är bäst att vänta in brodwell-e och köpa ett av de nya x99 moderkorten och typ en 5820k

För spel är ju 5820k en beast, men fortfarande väldigt overkill

För de flesta som mest spelar är skylake mer för pengarna

Edit: för att en 5820k ska få sträcka på sig så vill man gärna klocka den lite, vilket kräver ordentlig kylning(då dom blir rätt varma med 120w TDP) vilket innebär en del dedikation och en del pengar till vill inte skrämma bort dig från denna ljuvliga plattform, men vill bara inte att du ska få se bara de bra sidorna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Okej, då är jag med när det kommer till moderkort så är det bara att kolla på x99 korten som finns idag, då dessa ska fungera att köra brodwell-e på också (du kan alltså se hur billigt man kan komma undan) men om man vill att det ska hålla så länge som möjligt kanske det är bäst att vänta in brodwell-e och köpa ett av de nya x99 moderkorten och typ en 5820k

För spel är ju 5820k en beast, men fortfarande väldigt overkill

För de flesta som mest spelar är skylake mer för pengarna

Edit: för att en 5820k ska få sträcka på sig så vill man gärna klocka den lite, vilket kräver ordentlig kylning(då dom blir rätt varma med 120w TDP) vilket innebär en del dedikation och en del pengar till vill inte skrämma bort dig från denna ljuvliga plattform, men vill bara inte att du ska få se bara de bra sidorna

Skickades från m.sweclockers.com

Tanken är väl att moderkortet och 5820k ska hålla länge så jag planerar inte att uppdatera moderkortet och det är väl tveksamt om det kommer några nya funktioner utöver det som finns? Är väl kanske USB type c men inget behov av det. Bara det inte blir som med mitt p6t som saknar sata 6gb portar bara något år efter.

Mjo skylake ser jur bra ut men priset blir nästan desamma och just hexacore är väl tanke som futureproofing. Som jag förstår det så presterar en 6700k bara marginellt bättre än en 5820k men om spelen börjar kunna använda ännu fler kärnor så kommer 5820 vara bättre.

Jo klocka planerar jag definitivt att göra. Har en Noctua NH D14 nu och min 975 är klockad till 4.27. Tror du det krävs ännu bättre kylning?

Jag uppskattar all hjälp så det är bara bra, hellre att du säger ifrån än att jag gör ett dåligt köp

Permalänk
Medlem

Jag står o väljer mellan dessa två plattformar också.

1. 5820k + Asus x99-m ws
2. 4790k + Asus Gene VIII

Det som oroar mig med 5820k är att den är ganska strömhungrig vilket jag tror kan ställa till det om jag vill kyla allt i ett tight mATX chassi. Det som stör mig med 4790k är att hälften av kärnan är grafikkrets som jag aldrig kommer använda. Hellre har jag 2 extra kärnor med hyper threading.

Sen vet jag inte att 6800k kommer kosta 5000 kr. Folk spekulerar i $390 och nuvarande MSRP på 4790k är $350.

EDIT: Källa på sista uttalandet är första sökresultatet på google, så ta det med en nypa salt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

5820K är ett monster för ett fantastiskt pris, särskilt nu.

@sunefred Den är inte strömhungrig relativt prestandan, jag kör min 5960X i 4,0 GHz och den ligger på 45-55c med en Noctua NH-U12S, dvs 120mm tornkylare.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa 5820k nu, den är redan overkill för all sorts gaming. Tror inte nästa generation kommer vara mycket bättre för gaming.

Permalänk
Medlem

Annars som de längst upp skrev så hår det förlänga lite liv i datorn om det är mer CPU kraft du behöver fick min x5660 skickad från eBay antagligen ett företag som byter servrar då de hade extremt många var väll snart ett år sedan men betalade 580kr för den fraktfritt var ju alltid en chansning att den kunde varit helt slitkörd men var inte en repa på ihsen och hår mkt stabilt på mitt asus rampage 3 extr. Moderkort funkade fint på mitt gamla r2e oxå. Fast 3an hade 6gbs säga portar och USB 3 och fick det i princip gratis. Så behöver du snabbare hårdiskutgångqr kan du ju alltid kolla i en köpes tråd eller eBay om ett billigt moderkort. Även fast mina datordelar är gamla så rockar den på allt jag testat hitils fast soff lirar på steamlinken framför tvn mest dock men har ett stort antal program öppna medans jag spelar använder denbsom pöez transkoder för lite folk och FTP chrashplan mm. Var det stort steg nwr i vcore från min 920 d0 i 4ghz och allmänt kvickare dator då det är skönt med sexkärnig och bättre ipc än min gamla 930 o 950. Med bättre kylning hade jag säkert fått upp den 200mhz till.. Men det är ifall du är sugen på vänta till Zen eller dylikt. För småpengar i uppgradering klarar dubdig med en CPU uppgradering tills nått stort händer om du ej behöver andra nyheter som x99 plattformen erbjuder

Visa signatur

Main:Gammalt x58 system = Mobo: Asus Rampage 3 Ex. CPU: Xeon 5660 2.6@4.4ghz GPU: Asus 290x Matrix Platinum, 1 ssd 120gb 2st wd blue 1tb 1st wd green 1tb 1st backup+ usb3 1tb. Corsair HX 650w. Fractal design R4, 24gb DDr3 1600mhz. Creative sb Z, Marshall major v,2. Phillips brilliance 29". Steambox + controller + 3 xbox 360kontroller. Netgear wndr4200 router. Noname mekaniskt tb + R.A.T 5 mus
Laptop Asus i3 2350 4gb ram o msi i5 450m 8gb 5870m, macbook 13,3 c2d 2,4ghz 4gb

Permalänk
Medlem

@Sea_man: ......................................,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, here you go, you seem to be out.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sunefred:

Jag står o väljer mellan dessa två plattformar också.

1. 5820k + Asus x99-m ws
2. 4790k + Asus Gene VIII

Det som oroar mig med 5820k är att den är ganska strömhungrig vilket jag tror kan ställa till det om jag vill kyla allt i ett tight mATX chassi. Det som stör mig med 4790k är att hälften av kärnan är grafikkrets som jag aldrig kommer använda. Hellre har jag 2 extra kärnor med hyper threading.

Sen vet jag inte att 6800k kommer kosta 5000 kr. Folk spekulerar i $390 och nuvarande MSRP på 4790k är $350.

EDIT: Källa på sista uttalandet är första sökresultatet på google, så ta det med en nypa salt!

Haswell-E har väldigt effektiva strömsparfunktioner och i praktisk användning går min 5820K betydligt svalare än den tidigare 2600K. Nu surfar jag bara, kollar någon video osv och då ligger den knappt 10C över rumstemp med fläktar som knappt snurrar. Noctua U12S (med push-pull).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Haswell-E har väldigt effektiva strömsparfunktioner och i praktisk användning går min 5820K betydligt svalare än den tidigare 2600K. Nu surfar jag bara, kollar någon video osv och då ligger den knappt 10C över rumstemp med fläktar som knappt snurrar. Noctua U12S (med push-pull).

Haswell-E är verkligen svala processorer och optimerade på alla sätt. Min 5960x tuffar på i 4,625GHz på alla 8 kärnor med hyperthreading och ligger allt som oftast runt 40-50 grader med en h100i i quiet-mode vid spelande. 6700K däremot verkar ju vara kokhet enligt jayztwocents överklockningsvideo där den gick upp till 100 grader direkt vid 4,9GHz med en h100i på högsta hastighet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sunefred:

Jag står o väljer mellan dessa två plattformar också.

1. 5820k + Asus x99-m ws
2. 4790k + Asus Gene VIII

Det som oroar mig med 5820k är att den är ganska strömhungrig vilket jag tror kan ställa till det om jag vill kyla allt i ett tight mATX chassi. Det som stör mig med 4790k är att hälften av kärnan är grafikkrets som jag aldrig kommer använda. Hellre har jag 2 extra kärnor med hyper threading.

Sen vet jag inte att 6800k kommer kosta 5000 kr. Folk spekulerar i $390 och nuvarande MSRP på 4790k är $350.

EDIT: Källa på sista uttalandet är första sökresultatet på google, så ta det med en nypa salt!

En av nyheterna med DX12 (och även Vulkan) är möjligheten att använda fler GPUer på många fler sätt än tidigare, något som ger tillfälle för spelutvecklare att använda kraft som majoriteten av marknaden faktiskt redan har: iGPU. Unreal Engine 4 har redan stöd för att använda iGPU för att göra post-processing ihop med ett externt grafikkort, resultatet blir då att post-processing blir "gratis" sett till påverkan på FPS.

Så framöver kanske även gamers får nytta av iGPU, framförallt om man sitter på Nvidia kort och det visar sig att "async shaders" börjar användas en hel del och att det inte alls passar för Kepler/Maxwell. Jobbet för att köra "async shaders" och för att köra en dGPU + iGPU kombo är väldigt snarlika, så om den förra börjar använda lär vi även få se den senare användas. Just billigare "post-processing" på GCN som är en fördel med "async-shaders", men en annan möjlighet är som sagt dGPU (för det mesta) + iGPU (för post-processing).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Man kan räkna med dig för att få ett vidare perspektiv på diskussionen Nu har jag inte kodat Vulkan än, men jag förmodar att det tillkommer en kostnad med att göra beräkningar på iGPU, specifikt bandbredden som behövs för att komma åt resultatet från dGPU efter varje frame. Min poäng är att det inte är en additiv prestandavinst utan man kommer söka applikationer som enkelt går att separera och som inte kostar så mycket bandbredd. Så är fallet med postprocessing förmodar jag då man gissningsvis "bara" behöver framebuffer + z-buffer för det flesta effekter (color grading, motion blur, dof, lens effekter).

Hursomhelst är det väldigt spännande att det numera finns ett lättillgängligt sätt att utnyttja GPU från multipla vendors och du har nu inspirerat mig till att sätta mig o labba med Vulkan!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Köp en x5650 på ebay, klocka och vänta tills du får ut mer av pengarna är mitt tips

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sunefred:

@Yoshman: Man kan räkna med dig för att få ett vidare perspektiv på diskussionen Nu har jag inte kodat Vulkan än, men jag förmodar att det tillkommer en kostnad med att göra beräkningar på iGPU, specifikt bandbredden som behövs för att komma åt resultatet från dGPU efter varje frame. Min poäng är att det inte är en additiv prestandavinst utan man kommer söka applikationer som enkelt går att separera och som inte kostar så mycket bandbredd. Så är fallet med postprocessing förmodar jag då man gissningsvis "bara" behöver framebuffer + z-buffer för det flesta effekter (color grading, motion blur, dof, lens effekter).

Hursomhelst är det väldigt spännande att det numera finns ett lättillgängligt sätt att utnyttja GPU från multipla vendors och du har nu inspirerat mig till att sätta mig o labba med Vulkan!

Lär ju inte vara helt gratis, men är som sagt bara frame-buffert + eventuellt någon annan buffert (lite beroende på vad man ska göra, normalbuffer för ljussättning, Z-buffer för ambient occlusion, hastighetsvektorer för temporal AA etc) som måste kopieras. Vi har ju sett tester kring hur saker skapar med PCIe version och bredd, allt över PCIe 2.0 x4 brukar ju knappt påverka genomsnittlig FPS så finns rätt mycket "luft" kvar där.

Alla moderna GPUer har speciell logik för att skyffla data och DX12 har specifikt valt att lyfta fram denna logik i form av köer av typen D3D12_COMMAND_LIST_TYPE_COPY.

"Async compute" inom samma GPU är ju inte heller gratis, även om total mängd arbete typiskt ökar när man använder detta så kan ett specifik jobb ta längre tid (väldigt analogt till SMT/Hyperthreading).

Poängen är: finns en del saker som pekar på att iGPU inte längre kommer vara meningslös trave transistorer även om man kör med dGPU. Att använda iGPU är väldigt snarlikt mot att att använda "async compute" och det verkar ju många prata om att de ska försöka använda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Gustav.Henrik:

Haswell-E är verkligen svala processorer och optimerade på alla sätt. Min 5960x tuffar på i 4,625GHz på alla 8 kärnor med hyperthreading och ligger allt som oftast runt 40-50 grader med en h100i i quiet-mode vid spelande. 6700K däremot verkar ju vara kokhet enligt jayztwocents överklockningsvideo där den gick upp till 100 grader direkt vid 4,9GHz med en h100i på högsta hastighet.

Isf har du guldexemplar 4.6ghz närmar sig 300w tdp

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En av nyheterna med DX12 (och även Vulkan) är möjligheten att använda fler GPUer på många fler sätt än tidigare, något som ger tillfälle för spelutvecklare att använda kraft som majoriteten av marknaden faktiskt redan har: iGPU. Unreal Engine 4 har redan stöd för att använda iGPU för att göra post-processing ihop med ett externt grafikkort, resultatet blir då att post-processing blir "gratis" sett till påverkan på FPS.

Så framöver kanske även gamers får nytta av iGPU, framförallt om man sitter på Nvidia kort och det visar sig att "async shaders" börjar användas en hel del och att det inte alls passar för Kepler/Maxwell. Jobbet för att köra "async shaders" och för att köra en dGPU + iGPU kombo är väldigt snarlika, så om den förra börjar använda lär vi även få se den senare användas. Just billigare "post-processing" på GCN som är en fördel med "async-shaders", men en annan möjlighet är som sagt dGPU (för det mesta) + iGPU (för post-processing).

Innebär detta några fördelar övh för SLI/Xfire setups?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Vänta till Zen!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mithras:

Innebär detta några fördelar övh för SLI/Xfire setups?

Den uppenbara fördelen är att man nu kan använda andra tekniker än AFR som var det enda praktiskt gångbara i DX11. Skulle personligen klassa AFR som "broken by design", går t.ex. att generellt lösa microstutter utan det är något man får patcha spel för spel.

Den uppenbara nackdelen med DX12/Vulkan för multi-GPU är att det nu är upp till speltillverkarna att fixa stöd för detta, ett stöd som inte är helt trivialt rent tekniskt och där det rent krasst bara finns en väldigt liten potentiell marknad (i alla fall idag och undantaget alla som sitter med en dGPU + en iGPU).

Skrivet av Herr Kantarell:

Vänta till Zen!

Finns väl ingen som ens spekulerat i att Zen kommer matcha E-serien? Vill man ha något som är "tillräckligt bra i de flesta fall" kan mycket väl Zen bli väldigt konkurrenskraftig sett till pris, men är inte rimligt att tro att den ska kunna rå på modeller som 6700K och 5820K rent prestandamässigt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den uppenbara fördelen är att man nu kan använda andra tekniker än AFR som var det enda praktiskt gångbara i DX11. Skulle personligen klassa AFR som "broken by design", går t.ex. att generellt lösa microstutter utan det är något man får patcha spel för spel.

Den uppenbara nackdelen med DX12/Vulkan för multi-GPU är att det nu är upp till speltillverkarna att fixa stöd för detta, ett stöd som inte är helt trivialt rent tekniskt och där det rent krasst bara finns en väldigt liten potentiell marknad (i alla fall idag och undantaget alla som sitter med en dGPU + en iGPU).

Låter ju som att vi kommer få mindre spel med faktiskt stöd för SLI än fler. Tvivlar på att spelutvecklarna kommer orka lägga ner tid och pengar på att fixa detta. Känns ju mindre värt nu att köpa 2X980.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad du ska ha ditt system till. Men betänk att Skylake faktiskt har vissa finesser som snabbar upp videokodning av x265 tex. Kanske kommer B-E att ha dessa finesser också. Inte säker iom att det är ett mellansteg och att det inte finns integrerad grafik. Men kan vara värt att kolla upp då edt potentiellt kan vara stor skillnad.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mithras:

Låter ju som att vi kommer få mindre spel med faktiskt stöd för SLI än fler. Tvivlar på att spelutvecklarna kommer orka lägga ner tid och pengar på att fixa detta. Känns ju mindre värt nu att köpa 2X980.

Rent teoretiskt borde det vara möjligt att köra AFR på samma sätt som man idag gör det i DX11 även i DX12/Vulkan, d.v.s. via en speciell profil i driver. Ingen aning om det är något som redan finns eller som är på roadmap för AMD/Nvidia.

Och mycket av jobbet för att använda flera GPU i DX12/Vulkan är samma/snarlikt som det jobb som krävs för att stödja "async shaders". Det senare lär vi få se stöd för då det finns en stark drivkraft på konsolerna p.g.a. väldigt klen CPU-del, verkar gå att avlasta CPU-delen genom "smart" användande av "async-shaders" enligt vad jag läst.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

De inbyggda gpuer suger väl lika mycket som spelgrafikkorten när det handlar om precision i cad, så det är bokstavligen halva kislet bortkastat i de nya i7orna.

Om AMD inte klantar till sig igen så skulle Zen bli mycket intressant då det har som mål att göra en riktigt bra cpu där allt kisel kommer utnyttjas till vettiga saker. Så jag skulle vänta på zen, men något säger mig att den av någon anledning kommer bli en flopp igen.
Och då känns det rätt så bra tider att köpa en ny cpu nu, då kanske inte något större inträffar detta eller ens nästa år.
*edit*
Det är lätt att klaga, men om intel hade varit mer på så kanske inte AMD hade funnits kvar nu. Så på sätt och viss är det bra att intel inte bara drar ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den uppenbara fördelen är att man nu kan använda andra tekniker än AFR som var det enda praktiskt gångbara i DX11. Skulle personligen klassa AFR som "broken by design", går t.ex. att generellt lösa microstutter utan det är något man får patcha spel för spel.

Den uppenbara nackdelen med DX12/Vulkan för multi-GPU är att det nu är upp till speltillverkarna att fixa stöd för detta, ett stöd som inte är helt trivialt rent tekniskt och där det rent krasst bara finns en väldigt liten potentiell marknad (i alla fall idag och undantaget alla som sitter med en dGPU + en iGPU).

Finns väl ingen som ens spekulerat i att Zen kommer matcha E-serien? Vill man ha något som är "tillräckligt bra i de flesta fall" kan mycket väl Zen bli väldigt konkurrenskraftig sett till pris, men är inte rimligt att tro att den ska kunna rå på modeller som 6700K och 5820K rent prestandamässigt.

Hur vet du det? De sägs ju vara 40% snabbare an Carrizo.

Om man naivt tar prestandavärdet här: http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...
gånger 1.4 så klår de 6700K.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies