Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Liten uppdatering: Kör nu 1 RPI rev B (256MB RAM) som dns blocker, 1 RPI 2 som nvidia Gamestream client + Retropie och 1 RPI 2 med openelec.

Tack för tipset! Kör nu med ad blocker via DietPi och PiHole på en RPI B.

Har en i garaget jag försöker få igång som skrivarserver, men min dumma Samsung-skrivare verkar inte ha drivrutiner. Försöker även få den att läsa av avståndet till en iBeacon i bilen, men har inte lyckats än.

Sen har jag en RPI B2 som lekstuga

Permalänk
Medlem

Är det någon som använder sin pi till teamspeak server? Eller vet om det går att göra lite smidigt? Har googlat men bara fått fram äldre trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Är det någon som använder sin pi till teamspeak server? Eller vet om det går att göra lite smidigt? Har googlat men bara fått fram äldre trådar.

Kort och gott, TeamSpeak finns inte för ARM. Mumble fungerar dock bra.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

http://pi-hole.net/install-the-web-interface-on-an-existing-p...

edit: För mig fungerade det direkt att surfa in på http://<IP address of your Pi>/admin/index.php
Behövde alltså inte följa guiden jag länkade här ovan, utan det verkar ingå numera.

Grymt tips för övrigt ! Hade en Pi B Rev2 som bara legat och samlat damm.
Nu tickar den på och käkar upp all reklam!

Fungerade inte för mig, gick vägen om Raspbian + install scripts. Borde kanske kört Diet-Pi + install scripts istället. Sedan ser jag det står på sidan du länker till:

Please note if you plan on installing this on a model B or B+, performance is painfully sluggish.

Så tror jag avvaktar då jag bara har första rev RPI B som DNS blocker, men underbar idé, Jacob Salmela skulle kunde gjort stora pengar på det här.

Får leva på väggen i mitt rackskåp(till höger - midten)

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

@simonw: Tack för svar!:)

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Fungerade inte för mig, gick vägen om Raspbian + install scripts. Borde kanske kört Diet-Pi + install scripts istället. Sedan ser jag det står på sidan du länker till:

Please note if you plan on installing this on a model B or B+, performance is painfully sluggish.

Så tror jag avvaktar då jag bara har första rev RPI B som DNS blocker, men underbar idé, Jacob Salmela skulle kunde gjort stora pengar på det här.

Får leva på väggen i mitt rackskåp(till höger - midten)

http://i.imgur.com/ax4JPK6.jpg?1

Knepigt.
Jag har senaste raspbian installerat via noobs och sedan lagt in pi-hole enligt denna guide, då fungerade det fint även med web-stats efteråt. Såg det varnades att den kunde gå trögt på model B och B+, men det är då inget jag märkt. Det finns ju info om att en av block-listorna under en tid ska ha varit enorm och orsakat tröghet, något som senare åtgärdades. Kanske var det detta som åsyftades med varningen?

Iaf, min Pi B rev2 verkar inte belastas märkbart av pi-hole. Nu har jag iofs vridit upp prestandan lite till 900Mhz, men varken cpu eller minne verkar tycka situationen är alltför ansträngande:

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag har varierat vad jag gör med mina, men oftast något av följande:
1. Emulationstation - emulera nes/snes/megadrive etc.
2. Kodi - Agera HTPC
3. dump1090 - Plotta hur flygplan flyger med hjälp av RTL2832u-baserat tv-kort
4. Fattigmans-vpn. - Agera enkel socks proxy över SSH.
5. Motion - Koppla ihop med usb-/nätverk-/raspberry-kamera för att utföra videoövervakning.
6. rrdtool & smokeping - Nätverksövervakning

Just nu är jag nyfiken på detta:
http://www.rtl-sdr.com/building-a-ham-tranceiver-with-an-rtl-...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Ja kör 3st Rpi

Rpi 2:
Domoticz "HemAutomation"
Pihole 2.0

Ska i framtiden även köra kodi men mixtrar endel med Domoticz just nu.

2x Rpi B 512ram:
Kodi + plugins

Dessa 2 syncar med varandra via en sql databas så man kan pausa och återuppta tex från tv-rummet till sovrummet.

Är inte så hajj på linux men försöker hitta mer användbara funktioner. Eftersom de står på hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

hur funkar det där? det blev jag intresserad av då det är osmc och retropie jag vill köra.

edit: något jag inte riktigt lyckades tyda ur guiden var om och vad jag måste ha installerat på RPin innan jag kör igång. jag är helt och hållet nybörjare, så antagligen är frågan skitdum. men är det osmc som ska vara installerat (detta är min starka gissning), eller är det rasbian som ska vara installerat innan man sätter igång?

Permalänk
Medlem

@Eawo:

Vad kör du för sändare/mottagare till Domoticz?

Jag kör själv en Tellstick Duo och styr med programmet Nexahome på min RPi. Men är sugen på att testa annat

Permalänk
Medlem

Titta på den här sidan www.mysensors.com Har bara hunnit bygga en serial gateway. Inga sensorer än väntar på grejer från ebay

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör openhab och dashing (dashing)

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Inaktiv

Vad använder du din Pi till?

Hejsan,

Sitter nu och försöker komma fram till vad jag ska köpa. Velar mellan en Pi och en sekundär dator då jag inte vet vad man kan göra med en Pi. Undrar över vad en Pi orkar med och vilka Use Cases som finns för den och om det helt enkelt inte är bättre att punga upp lite mer och köpa en server/sekundär dator. Berätta gärna din Pi historia

Permalänk

Utmärkt fråga!

@anon250853:

Jag kan säga det att det blir mycket mera projekt med sin pi om man har en 3D skrivare :D.
Jag har byggt en Raspberry Pi 2 "CARPC" med 3,5 " touchskärm som kommer passa i mittkonsolen på min bil där jag kommer koppla in bluetooth wifi och och en obd2 adapter över bluetooth där jag kan övervaka min bil styra radion och surfa på webben i bilen!
Smidigt må jag säga!
/David

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Keeper of Traditions

Kör bara en enkel webbserver för min hemsida just nu, men har även försökt få igång Spotify (utan någon framgång) som man enkelt kan styra från telefonen. Eftersom den är kopplad till ljudsystem och TV hade det varit ett smidigt sätt att kunna ha en musikserver som alltid är igång i bakgrunden.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Adblocker för vissa av mina enheter (https://pi-hole.net/)
Övervakningsmjukvara (observium eller librenms, testar runt)
Webbserver

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Typ som en Dreambox fast med polsk IPTV ca 200 kanaler.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

@Dunder: OT men chromecast funkar bra med spotify och att styra med mobilen.

Permalänk
Medlem

FreePBX, dvs en privat telefonväxel för SIP telefoner. Även OSMC/Kodi.

Permalänk
Medlem

kodi media server för sovrumstv:n

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Datavetare

Kör en RPi1 som enkel hemma-server, mest så jag kan SSH:a hem utifrån. Skulle ändå säga att Banana Pi är ett bättre val som enkel server, fil och nätverks-I/O är långt mer effektivt på BPi än på RPi (gäller även RPi3).

Har köpt en RPi3 för ett hemma-automationsprojekt av sommarstugan. RPi3 ska där vara kopplad till mobilnätet via en USB-dongel och köra en NodeJS-baserad webbserver. Har sedan ett par Arduino som styr lite saker samt samlar in lite data, här blir den en kombination av ATmega328 (som finns i t.ex. Arduino UNO) med WiFi (eller möjligen bluetooth, har köpt både och för utveckling) och ATtiny där den senare får köra 433 MHz radio och drivas av batteri.

Så RPi3 kommer agera WiFi-accesspunkt / 433 MHz mottagare för att samla in data från mikrokontrollers. Det hela kan sedan styras från min telefon via SMS.

Går detta att köpa färdigt: jo visst, men är inte alls lika kul

Edit: bild på ATtiny85 (lilla rektangeln i mitten på "breadboard") körandes Arduinos motsvarighet till "Hello World!", blink. Programmerad via en Arduio

Dold text

Nästa steg är att få ATtiny kretsen att prata med RPi3...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Oj, finns visst mycket man kan hitta på med en Pi bara låta fantasin flöda. Får nog bli en sådan då så får jag se vad jag kommer hitta på! Tack för att ni delat med er av era projekt @Yoshman @enRödjävel @ejma @Trixtr @M89 @SeF.Typh00n @Dunder @TheNewsV2

Permalänk
Medlem

En Raspberry pi har jag för min interaktiva spegel. Raspberry pi mirror. Den visar almenackan från mobilen vad som sker varje dag.
Visar vädret , vind, soluppgång samt RSS flöde på nyheter.

Andra rpi kör homebridge server. Dvs alla mina enheter syns för Siri i lägenheten. Så kan tex säga hur varmt är det i sovrummet. Så svarar Siri det är xx grader i sovrummet.

Så det är både temp och fukt givare.

Kan öven starta sonos i olika rum genom att säga tex sätt på stereon i hallen, köket, badrummet etc

Sist men inte minst så styrs alla lampor av Siri oxo. Allt detta genom rpi.

Tex ändra barnens lampa till blå och dimmra till 50% o vipps så sker det detta funkar både när man är hemma på nätverket men även utanför.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk

Jag har också haft en liknade ide

@Yoshman:
Låter som en jäkligt kul projekt. Har du hört talas om tasker?
Jag hade nämligen en liknade ide att jag skulle bygga ett Hem automatiseringssystem med en Pi fast med Android och Vertyget "Tasker".
Ett mycket kraftfullt verktyg som jag tror är värt för dig att slå ett getöga på om du inte gjort det redan.
Man kan säga att det är som blockprogrammering med profiler.
Så jag kan tex sätta en profil och namnge den "Sommarstugan". Sen får jag välja vad som ska trigga profilen. Det kan vara en speciell plats ,tid, datum , nästan vad som helst! Nu när själva triggern är satt så väljer då vad som ska hända. Det kan vara i princip allt som går att göra i Android , starta appar. spela musik. Och om du nu har andra smarta prylar som normalt endast kan styras över en speciell app så kan du få tasker att öppna den appen och genomföra det du normalt behövde göra med ytligare ett moment, i detta fall en app. Alltså kan du uppnå nästan full automatisering via tasker för 22 Kr och på en plattform som har betydligt mera appar/ program än vad Raspian har.
Lycka till! / David

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Datavetare

@TheNewsV2: Ska kolla in det!

Att jag valt USB-dongel till mobilnätet + SMS är främst för att slippa skaffa fast Internet (finns bara ADSL + alla i familjen har egna mobiler och är lysande 3G/4G täckning i stugan) samt ducka problemet med dynamisk IP. Med SMS har ju RPIn en fast "adress" i sitt mobilnummer, man har sedan alltid möjligheten att använda datadelen för att t.ex. ladda upp insamlad data till "molnet" eller en server hemma.

Huvudsyftet med detta är dels att ha en frostvakt i köket som kan dra på mer värme vid behov, kylan vi hade i januari fick värmepumpen att stanna -> vattnet frös i mitt nyrenoverade kök som tur var blev det inga vattenskador även fast köksblandaren pajade. Andra huvudsyftet är att kunna dra upp värmen från underhållsvärme till normal rumstemperatur innan man åker ut. När man ändå har detta kan man ju lika gärna sätta upp en rad sensorer

Har gjort vissa delmoment då jag har RPi3, mobil-dongel, två Arduino UNO samt fukt och temperaturmätare redan. Inväntar just nu en laddning från Deal Extreme med Wifi, Bluetooth, 433 MHz radio (drar mindre än en tiodel så mycket ström som WiFi) och ett gäng olika givare samt 230 V reläer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag använder min raspi som webbproxy till en motorstyrenhet byggd med arduino, den i sin tur styr en servo som är kopplad på en rullgardin.

Rätt skönt att kunna styra rullgardinen med mobilen eller datorn!

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

@TheNewsV2: Ska kolla in det!

Att jag valt USB-dongel till mobilnätet + SMS är främst för att slippa skaffa fast Internet (finns bara ADSL + alla i familjen har egna mobiler och är lysande 3G/4G täckning i stugan) samt ducka problemet med dynamisk IP. Med SMS har ju RPIn en fast "adress" i sitt mobilnummer, man har sedan alltid möjligheten att använda datadelen för att t.ex. ladda upp insamlad data till "molnet" eller en server hemma.

Huvudsyftet med detta är dels att ha en frostvakt i köket som kan dra på mer värme vid behov, kylan vi hade i januari fick värmepumpen att stanna -> vattnet frös i mitt nyrenoverade kök som tur var blev det inga vattenskador även fast köksblandaren pajade. Andra huvudsyftet är att kunna dra upp värmen från underhållsvärme till normal rumstemperatur innan man åker ut. När man ändå har detta kan man ju lika gärna sätta upp en rad sensorer

Har gjort vissa delmoment då jag har RPi3, mobil-dongel, två Arduino UNO samt fukt och temperaturmätare redan. Inväntar just nu en laddning från Deal Extreme med Wifi, Bluetooth, 433 MHz radio (drar mindre än en tiodel så mycket ström som WiFi) och ett gäng olika givare samt 230 V reläer.

Det låter som att du har en väldigt bra grund att bygga vidare på och du har tänkt liknande så som jag planerar att bygga mitt hemmasystem. Något jag ser som en fördel är att tasker skulle kunna fungera som vakt till dina sensorer så om sensorerna visar lägre temp t.ex än vad du har ställt in så kan tasker skicka ett sms till angivet nummer och meddela dig infon tasker får från sensorerna och sedan antigen rättar till genom att höja temperaturen automatiskt eller ger dig bara en indikation på att såhär varmt är det nu och så här mycket diffar det från din inställning så att du då får hålla i tyglarna och skicka ett sms tillbaka med en variabel som du deklarerat t.ex. (INC_TEMP+5) och på så sätt slippa allt - har jag gjort detta nu? Har jag gjort detta? Utan bara veta att systemet upptäcker mycket av såna tråkigheter du beskrev.., Sen så klart så får man ju alltid räkna med att man ibland får manuellt kolla själv men jag skulle iallafall uppskatta att funktion finns för fully autonimus ". Jag har också planerat att bygga in Pien i en snygg panel med en 7 tums touch skärm med ett batteri så om det blir strömavbrott så skulle Pien kunna rapportera att sensorerna inte är aktiva och på så sätt kunna meddela mig vad som pågår och syftet med skärmen är egentligen bara för att förenkla eventuella förändringar när jag är hemma :).
Sen med tanke på att det är Android så kan man ju använda den som surfplatta också om man inte har den väggmonterad. Hur som helst lycka till! Och uppdatera gärna med tips förslag och synpunkter :-). /David

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Min gamle Pi (Model B) får jobba som Web-/MySQL-server för min filmdatabas.
Den lite nyare (Model B+) gör min 3D-skrivare trådlös med hjälp av OctoPrint.

Permalänk
Medlem

Min Pi2B jobbar heltid som mediacenter och spelkonsol med kodi och retropie. Min nya Pi3B har jag inte riktigt hittat på vad jag ska göra med, så den kör jag på jobbet som sekundär desktop och har synergy för att dela musen med jobbdatorn.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Trixtr:

@DunderKlumpen: OT men chromecast funkar bra med spotify och att styra med mobilen.

Japp, jag vet, men skam den som ger sig och väljer den enkla vägen

EDIT: Sen kräver ju den att TV:n är igång också som en sorts mellanhand, medan RPi:n skulle kunna skicka ljudströmmen direkt till ljudsystemet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.