Kanter som skimmrar i spel.

Permalänk
Medlem

Det är bristfällig AA du ser effekterna av.
Oerhört störande när man väl har märkt det.
Förut motverkades AA av speciella hårdvara på grafikkortet så
man kunde fläska på med 8x/16x/32x AA utan förstöra prestandan helt.
Moderna spelmotorer använder Deferred Rendering, vilket
gör att AA måste hanteras via shaders eller CPU. Då får man suddiga texturer
och dålig(2x) AA tyvärr.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Det du ser i många av dagens spel är inte ett problem egentligen... Det är så spelen designas idag, inte alla men många. Spel där de lägger till ex. dimma istället för att rendera fram objekt långt borta skarpt får spelet att se snyggare ut för vissa, inte för andra. Om du är känslig för sådant kanske du kan dra ner vissa inställningar i spelen så att inte objekt renderas långt borta. Tyvärr så är dagens spel och deras 3d motorer gjorda på detta sätt. Nvidia har försökt få bort sådant med hjälp av olika AA metoder eller filter. Ett av de senaste metoderna är TXAA men de löser inte att 3d objekt ploppar upp bara och att andra objekt skimmrar m.m. utan ser bara till att skärpan på smala ränder ser bättre ut via pixlar som flyter ut i bilden. Det sätt spel görs idag är tyvärr på detta vis då de använder sig utav färdiga 3d motorer. Mitt tips till dig är att du kan prova dig fram med lägre inställningar i de spel du spelar. I vissa fall t.ex spelet Skyrim så finns det MOD's som ordnar upp sådant eller att du själv korrigerar om spelets config fil (x.cfg) för olika grafik uppsättningar. Jag har lyckats undkomma vissa störande saker jag stört mig på i vissa spel men idag orkar jag inte anpassa spelet efter min känslighet och istället anpassar jag mig efter hur spelet är designat från början. Förr hade jag mer tid till sådant så nästan alla spel satt man där och ändrade på i config filerna.

Försök njuta av spelets helhet istället för att störa dig på grafiken, dagens spelproducenter lägger inte mycket tid på sådant för spelen säljs ändå. Många som satsar på att tänka igenom hur de kringgår flickering m.m. hinner inte få spelen klara utan släpper dem men då med brist på annat... ej grafiken utan att spelet kanske är kort och har en dålig historia o.s.v.

MVH

Här kan du läsa lite mer om t.ex. AA
https://www.beyond3d.com/content/articles/122/1

Ett exempel på en av många som känner likadant och som provat allt:

Flickering/Shimmering Edges on All Games Please Help Me

Alright, here it goes. I have been pulling my hair out over this issue, so any help here would be MUCH appreciated.

The issue is: in all my games; minecraft, skyrim, L4D, Dishonored, NBA 2k, (even youtube videos of gameplay) the edges of textures (in the distance) flicker and sort of crawl as the camera moves. It happens more to thin textures like ropes, rails, fences, etc... especially if theres a light source. It is really distracting and was NEVER there before. Again, my computer was looking great and out of no where this issue arose.

I have tried the following:
1. I tested 4 different graphics cards both amd and nvidia all with the same issue.
2. No amount of AA or AF or TRAA helps. It does its job because up close textures look amazing but distant textures still shimmer badly.
3. I tried re-positioning the graphics card 4 or 5 times. And tried putting it in different slots.
4. I tried the latest version of the nvidia driver, using driver sweeper and have the same issue. I have also tried older versions of the driver as well.
5. I checked all my hardware, there's enough power getting to everything, my cpu is running cool and smooth, even my games run amazingly well except for this issue.
6. I have tried 3 different monitors and different dvi/avg cables. Still persists.
7. I have updated the BIOS to its latest version. No help.

Nothing is OC at the moment.

I have honestly tried everything i can think of except re installing windows and/or trying to figure out what piece of hardware might be causing this. If anyone can help me out it would be much much appreciated. Thanks.

Tack för ditt svar. Du har rätt. Man blir fixerad vid problemet och glömmer bort spelet och när jag började lägga märke till detta är det det enda jag tänkt på sedan dess. Ska försöka fokusera på spelen igen för jag börjar inse att det är ett "problem" som jag får leva med.

Visa signatur

msi Z370 pro, i5 9600 @5.0, MSI rtx 2070, Samsung evo 750 series 250 gb, 16gb 2600mhz ram trident Z Rgb, Corsair GS 600w, Monitor: Asus PG278Q (g-sync, 1ms, 144hz, 1440p)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ser att du har en 27" skärm med 1080p. Jag har också det och då syns Aliasing runt kanter mer än på en mindre skärm i samma upplösning. Tyvärr är det inget man kan göra något åt förutom att trycka på så mycket Anti-Aliasing som möjligt.
En annan fundering, vad har du för AMA (advanced motion accelerator) inställningar på skärmen? High brukar funka bäst på de flesta VA skärmar och från BenQ.
Tyvärr så lider VA skärmar av ghosting, men det syns mest bara vid mörka/gråa ytor, och inget som jag själv märkt.

http://www.tftcentral.co.uk/images/benq_gw2760s/P1020228.JPG
http://www.tftcentral.co.uk/images/benq_gw2760s/response_5.jpg

Tack för ditt svar. Har planer på inköp av 24" 1440p skärm. Får se om dey blir bättre. Någon som har ett bra förslag på skärm med de speccen? Vill gärna ha 144hz också.

Visa signatur

msi Z370 pro, i5 9600 @5.0, MSI rtx 2070, Samsung evo 750 series 250 gb, 16gb 2600mhz ram trident Z Rgb, Corsair GS 600w, Monitor: Asus PG278Q (g-sync, 1ms, 144hz, 1440p)

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Det är bristfällig AA du ser effekterna av.
Oerhört störande när man väl har märkt det.
Förut motverkades AA av speciella hårdvara på grafikkortet så
man kunde fläska på med 8x/16x/32x AA utan förstöra prestandan helt.
Moderna spelmotorer använder Deferred Rendering, vilket
gör att AA måste hanteras via shaders eller CPU. Då får man suddiga texturer
och dålig(2x) AA tyvärr.

Ja. Det är tråkigt. Speciellt när man lagt ner x antal timmar på att modda spel.

Visa signatur

msi Z370 pro, i5 9600 @5.0, MSI rtx 2070, Samsung evo 750 series 250 gb, 16gb 2600mhz ram trident Z Rgb, Corsair GS 600w, Monitor: Asus PG278Q (g-sync, 1ms, 144hz, 1440p)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llewelyn:

Tack för ditt svar. Har planer på inköp av 24" 1440p skärm. Får se om dey blir bättre. Någon som har ett bra förslag på skärm med de speccen? Vill gärna ha 144hz också.

Svårt att hitta en 24" med 1440p, iaf på svenska marknaden. Men jag hittade dessa två som kan vara intressant, en med VA panel för bättre bild, och den andra med 144Hz men då med TN panel;

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2121207
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2973785

Personligen tycker jag det är roligare med fin grafik och 60Hz/fps på en VA panel, än dålig grafik med 144Hz/fps på TN panel

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@ronz: åfan, såg inte att han hade en 27a med 1080, ja det har ju aldrig sett bra ut någonstans

Permalänk
Medlem
Visa signatur

msi Z370 pro, i5 9600 @5.0, MSI rtx 2070, Samsung evo 750 series 250 gb, 16gb 2600mhz ram trident Z Rgb, Corsair GS 600w, Monitor: Asus PG278Q (g-sync, 1ms, 144hz, 1440p)

Permalänk
Medlem

Du menar en 46 sidor lång tråd där det dom har kommit fram till är att det inte finns något bevis för det och att det mest troligt är mjukvaran som är problemet och inte hårdvaran, om något dvs.

Jag menar tråden spårade så hårt att folk sitter där och säger att Nvidia medvetet saboterar deras grafikkort så dom går sönder. Fullt med massor av folk som säger "titta! bevis!" när felet i sig är spelet som dom spelar och inget annat.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

jag kör på 40" skärm fullhd.. kollade all youtube klipps här o så.. ser ju ut som på min dator, men ja förstår verkligen inte vad det är du klagar på jag ser inget fel, allt ser ut som det ska göra.. de måste vara din personliga smak på bilden som inte tillfredställer.. dvs inget du kan göra förutom o överskala resolutionen eller mer ingen AA det är alltså inget fel på din dator, det är bara du som person som inte gillar bild kvalitén.. men ja, som de säger, stora skärmar o 1080p ser man allting mer detaljerat..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Du menar en 46 sidor lång tråd där det dom har kommit fram till är att det inte finns något bevis för det och att det mest troligt är mjukvaran som är problemet och inte hårdvaran, om något dvs.

Jag menar tråden spårade så hårt att folk sitter där och säger att Nvidia medvetet saboterar deras grafikkort så dom går sönder. Fullt med massor av folk som säger "titta! bevis!" när felet i sig är spelet som dom spelar och inget annat.

Man brukar inte bli visare av att läsa så långa trådar pga att de spårar ur med 99 procents chans. Tänkte mer på bilden med bilen. Det är det fenomen jag upplever.

Visa signatur

msi Z370 pro, i5 9600 @5.0, MSI rtx 2070, Samsung evo 750 series 250 gb, 16gb 2600mhz ram trident Z Rgb, Corsair GS 600w, Monitor: Asus PG278Q (g-sync, 1ms, 144hz, 1440p)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag kör på 40" skärm fullhd.. kollade all youtube klipps här o så.. ser ju ut som på min dator, men ja förstår verkligen inte vad det är du klagar på jag ser inget fel, allt ser ut som det ska göra.. de måste vara din personliga smak på bilden som inte tillfredställer.. dvs inget du kan göra förutom o överskala resolutionen eller mer ingen AA det är alltså inget fel på din dator, det är bara du som person som inte gillar bild kvalitén.. men ja, som de säger, stora skärmar o 1080p ser man allting mer detaljerat..

Jag har hört det nu x antal gånger nu att jag är känslig för bilden. Tänker inte motargumentera mot dessa kommentarer då jag vet vad jag upplever. Jag vet att det inte alltid har varit så. Nu handlar det mest om att hitta ett sätt att reducera det på. Så lägger snart en order på en 24 tummare med 144hz. Sen tänker jag börja njuta och fokusera på spelandet för då har jag gjort vad jag kunnat.

Det är fantastiskt att så många tagit sig tid att läsa och kommentera på tråden.

Visa signatur

msi Z370 pro, i5 9600 @5.0, MSI rtx 2070, Samsung evo 750 series 250 gb, 16gb 2600mhz ram trident Z Rgb, Corsair GS 600w, Monitor: Asus PG278Q (g-sync, 1ms, 144hz, 1440p)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llewelyn:

Man brukar inte bli visare av att läsa så långa trådar pga att de spårar ur med 99 procents chans. Tänkte mer på bilden med bilen. Det är det fenomen jag upplever.

Jag tycker bilden med bilen demonstrerar skillnaden mellan riktig AA (på det gamla kortet) och FXAA eller liknande trams på det nya kortet. Efterbehandling ger inte samma kvalitet helt enkelt.

MEN en sak du borde testa är att kolla genom dina drivrutiner, det var lite rabalder för några månader sen om att Nvidia gjorde spel fulare för att de skulle flyta bättre. Det mynnade ut i att Anisotropisk filtrering var sänkt hos personen som gjorde testet då hans drivrutin ställt sig på Performance och inte Quality. Kolla där, anisotropisk filtrering gör att platta texturer ser bättre ut på håll.

Testa om det i dina spel går att välja AA bättre eller om DSR är en lösning. DSR ger en generell äkta AA men kostar mycket kraft och kan få gränssnitten att se små ut.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W