Nvidia Geforce GTX 980 och GTX 980 Ti får ersättare i maj – GTX 970 avlöses i juni

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MarkSix:

Vilket innebär att intresset från spelutgivarna att supporta multigpu lösningar blir väldigt lågt. Varför lägga utvecklings pengar på något som endast ett fåtal entusiaster har nytta av.

Yes då kan ju Nvidia och AMD sluta supporta SLI / CF för det är ju värdelöst

SÅ bara för lite folk som är intresserade så ska dom få skiten för dom är lite folk?

Btw lägg ner alla top end produkter också när vi ändå håller på för ingen är ju entuiaster för det är ju så lite pengar

Brb 970 / 390X till alla!

Det är vi som driver markanden och som supportar alla forum och allt annat.

Tänk dig swec, overclock.net och alla andra utan den delen.

bye bye säger jag bara. Det är alla kunniga som driver markanden annars kan dom ju göra spelen som kräver bara skit mid-end gpus då för ingen köper ju 2x 980ti?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

@tvelander:
LOL... folk verkar verkligen vara "sämst" som du sa tidigare.
Varför ha spel överhuvudtaget i en dator???
Kanske ska det slutas göras spel för datorer överhuvudtaget bara att köra emulatorer eller köpa konsoler ju...

Hahahhaha Skämt o sido...

Till "Anti-SLI/CF folket" Sluta klaga på SLI/CF, med tiden så kommer det bli super för ALLA folk som vill ha det med multipla böjda skärmar i 8K och 3D ihop med VR.

Jag själv körde 670 SLI och blev överraskad över hur dåligt det var... mina förväntningar var så mycket mer då... bytte ut mig till ett 770 AMP edition och blev nöjd. Ihop med Asus ROG swift GSYNC så blev jag mer nöjd än någonsin... allt "hack" i princip försvann i ALLA spel jag spelar. Idag kanske jag kommer köra med SLI då behovet finns för spelen men då med den nya arkitekturen från Nvidia's Pascal. Tvelander gör så jävla rätt med att köra på som attan med SLI/CF... tack vare sådana PC "nördar" mig inkluderat... så finns hoppet kvar för bättre SLI/CF lösningar och spel. Tack för ditt uttalande @tvelander: sen tidigare om att 900 serien är som sötpotatis jämfört med ruttna grönsaker (600 serien)...

Det lutar mer och mer åt att jag kommer köra SLI i framtiden.

MVH // RaBlack

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

GX104 är inte den fulla kretsen, därför avvaktar jag tills den fulla kretsen med HBM2 dyker upp, men denna gång blir det kort från AMD. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

GX104 är en helt egen full krets. Det är dock inte deras super high end krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

@tvelander:
LOL... folk verkar verkligen vara "sämst" som du sa tidigare.
Varför ha spel överhuvudtaget i en dator???
Kanske ska det slutas göras spel för datorer överhuvudtaget bara att köra emulatorer eller köpa konsoler ju...

Hahahhaha Skämt o sido...

Till "Anti-SLI/CF folket" Sluta klaga på SLI/CF, med tiden så kommer det bli super för ALLA folk som vill ha det med multipla böjda skärmar i 8K och 3D ihop med VR.

Jag själv körde 670 SLI och blev överraskad över hur dåligt det var... mina förväntningar var så mycket mer då... bytte ut mig till ett 770 AMP edition och blev nöjd. Ihop med Asus ROG swift GSYNC så blev jag mer nöjd än någonsin... allt "hack" i princip försvann i ALLA spel jag spelar. Idag kanske jag kommer köra med SLI då behovet finns för spelen men då med den nya arkitekturen från Nvidia's Pascal. Tvelander gör så jävla rätt med att köra på som attan med SLI/CF... tack vare sådana PC "nördar" mig inkluderat... så finns hoppet kvar för bättre SLI/CF lösningar och spel. Tack för ditt uttalande @tvelander: sen tidigare om att 900 serien är som sötpotatis jämfört med ruttna grönsaker (600 serien)...

Det lutar mer och mer åt att jag kommer köra SLI i framtiden.

MVH // RaBlack

Folk behöver inte vara sämst bara för att det finns några själv utnämda teknik nördar som tror sig vara förmer än andra.
Har själv kört SLI tidigare både som dual kort 9800GX2, GTX470 och 780ti och hade inga problem med att köra SLI men jag kanske inte spelade dom spelen som det var problem med i så fall.

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Det kommer ju utvecklas och bli billigare. Det är ju bara att jämföra med vad du fick för teknik/prestanda för 10 år sedan med idag.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Entusiast

@RaBlack Jag är nog en av de du bundlar ihop som "Anti-SLI/CF-folk" men det är inte för att jag bara utan anledningar hatar på teknikerna.
Jag har ju som sagt provat det själv och du med och mitt personliga problem har med frametimes att göra dvs något jag inte kan påverka någonting utan bara Nvidia och speltillverkare.
SLI/CF har ju trots allt funnits i 10 år nu och om det skulle bli stort så skulle det redan ha skett men tyvärr är det väldigt osannolikt.

En sak som däremot kan rädda upp hela situationen är ju i så fall DirectX 12 som till och med låter en köra med grafikprocessorer från båda lagen av olika modeller.
Det extra intressanta i testet av Ashes of the Singularity som Sweclockers gjorde för ett tag sedan är också att de inte upplevde några svajiga frametimes över huvud taget när det gjordes.

Så jag håller mina förhoppningar om DirectX 12 istället för SLI/CF

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är vi som driver markanden och som supportar alla forum och allt annat.

Supportar? Du menar med adblock?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@Sisyfos:

Edit:
Härligt, håller med dig också... saken är att det har blivit bättre enligt @tvelander: och andra... då är det bara att köra på med både DX12 och SLI framöver om behovet finns så att säga..

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Supportar? Du menar med adblock?

Självklart, därför man får ett vist hjärta

Skämt å sido, mobil versionen har dom inte löst reklamen än. Rätt mycket skönare än massa flashig reklam.

Men i alla fall verkar tråden, spåra mot annat än artikeln handlar om.

Idag fungerar ju cf/sli sådär speciellt i spel som kräver lågt ms och bra flyt.

Denna lansering verkar ju bli liknande amds 300 serie på pappret.

Men blir 1080 25/30% snabbare än 980 så finns det inte några fördelar att ens tänka på att köpa 980ti/titan x. Dock kan ju nivida reglera det med priset, helt enkelt göra nya kortet dyrare än 980ti. Fast ska man gå helt enligt artikeln, så ska ju 980ti ersättas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart, därför man får ett vist hjärta

Skämt å sido, mobil versionen har dom inte löst reklamen än. Rätt mycket skönare än massa flashig reklam.

Men i alla fall verkar tråden, spåra mot annat än artikeln handlar om.

Idag fungerar ju cf/sli sådär speciellt i spel som kräver lågt ms och bra flyt.

Denna lansering verkar ju bli liknande amds 300 serie på pappret.

Men blir 1080 25/30% snabbare än 980 så finns det inte några fördelar att ens tänka på att köpa 980ti/titan x. Dock kan ju nivida reglera det med priset, helt enkelt göra nya kortet dyrare än 980ti. Fast ska man gå helt enligt artikeln, så ska ju 980ti ersättas.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns adblock till mobiler oxå. 😉

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ClintBeastwood:

Supportar? Du menar med adblock?

mm på en dator som inte ens är min

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart, därför man får ett vist hjärta

Skämt å sido, mobil versionen har dom inte löst reklamen än. Rätt mycket skönare än massa flashig reklam.

Men i alla fall verkar tråden, spåra mot annat än artikeln handlar om.

Idag fungerar ju cf/sli sådär speciellt i spel som kräver lågt ms och bra flyt.

Denna lansering verkar ju bli liknande amds 300 serie på pappret.

Men blir 1080 25/30% snabbare än 980 så finns det inte några fördelar att ens tänka på att köpa 980ti/titan x. Dock kan ju nivida reglera det med priset, helt enkelt göra nya kortet dyrare än 980ti. Fast ska man gå helt enligt artikeln, så ska ju 980ti ersättas.

Skickades från m.sweclockers.com

Saken är du behöver inte SLI till dom spel som kräver låg frametimes

Jag kör båda 1-2-3-4 CF beroende på spel.
det är ju inte liksom DU MÅSTE köra CF bara för jag har 4 kort liksom

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ja för att det antagligen kommer ett nytt likadant kort några månder senare med GDDR5X.

Tycker inte det där var mycket till ett argument

Jag skrev, om du inte kan se någon skillnad, dvs skillnaden går bara att se i specifikationen. Sen tror jag inte heller Nvidia släpper exakt samma kort där de bara bytt ut minnet, men visst det är ju inte omöjligt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Oavsett så går det framåt, om än inte så snabbt som man vill.

Drog igång gamla Far Cry häromdagen, när det kom körde jag en Radeon 9800 Pro 128MB och det flöt ok i 1280x1024. Typ spelbart. Men inte mycket mer.

Nu körde jag det i 2560x1440 med allt på absolut högsta inställningar, fps:en låg på 3-400 fps och aldrig under 300. I menyer var fps:en över 1200 Det såg faktiskt rätt snyggt ut, och flytet var ju otroligt bra med den fps:en ...

Om några år kommer dagens tyngsta spel att kännas precis så lättdrivna.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

1080/x80 är väl menad att ersätta 980Ti i prestanda och 980 i pris medan 1070/x70 är menad att ersätta 980 i prestanda och 970 i pris. Precis som vanligt alltså.
De är ju GP104. GP100 som är menade att ersätta 980Ti och Titan X i pris kommer troligtvis senare.

Frågan är om de vågar stanna på 980ti-nivån när de vet att AMD också filar på en krets som potentiellt kan bli bättre än Fury X, enligt samma marknadsförväntningar. Tiden får se! Den som har bäst tillverkningsnod kommer gå vinnande ur det här.

Skrivet av MarkSix:

Tror ju inte att VR är mer än en fluga som som kommer att dö lika snabbt som 3D-TV.

VR för gaming är kanske, som du säger, en fluga, men för de professionella användningsområdena och som AR tror jag att detta kommer att revolutionera arbetsplatserna... Ett set som klarar Windows kontorssvit på en virtuell desktop har potential att bli hur stort som helst. Tänk vad mycket skrivbordsyta man kan spara utan skärmar! Betalar man 1500-2000 kr/kvm/år (Tänk hyggligt centralt i en given 100k-stad) blir det snabbt mycket pengar att hämta hem på en sådan sak. (I centrala sthlm pratar vi lätt 3000-4000kr/kvm/år).

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MarkSix:

Så för en vettig VR upplevelse så behövs det 2 kraftfulla GPU:er + ett dyrt VR set. Låter som ett dödfött projekt redan från början i alla fall för underhållningsbranschen.

Det betyder ju inte att det är ett krav, utan att det är att föredra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Frågan är om de vågar stanna på 980ti-nivån när de vet att AMD också filar på en krets som potentiellt kan bli bättre än Fury X, enligt samma marknadsförväntningar. Tiden får se! Den som har bäst tillverkningsnod kommer gå vinnande ur det här.

GP104 är ju som sagt inte den stora kretsen. GP100 kommer förmodligen om några månader med betydligt bättre prestanda än 980Ti/Titan X.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

GP104 är ju som sagt inte den stora kretsen. GP100 kommer förmodligen om några månader med betydligt bättre prestanda än 980Ti/Titan X.

Några månader? Närmare ett år skulle jag tippa på...

"Nvidia says it's producing Tesla P100s in volume today. The company says it's devoting its entire production of Tesla P100 cards (and presumably the GP100 GPU) to its DGX-1 high-density HPC node systems and HPC servers from IBM, Dell, and Cray. DGX-1 nodes will be available in June for $129,000, while servers from other manufacturers are expected to become available in the first quarter of 2017."

http://techreport.com/news/29946/pascal-makes-its-debut-on-nv...

De kommer nog dedikera vartenda chip till HPC, åtminstone tills Vega släpps å de blir så illa tvungna att kontra med något.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

GP104 är ju som sagt inte den stora kretsen. GP100 kommer förmodligen om några månader med betydligt bättre prestanda än 980Ti/Titan X.

Ja, ungefär samtidigt som Vega, sägs det.

Båda företagen vet att 980ti sätter den lägre gränsen för den förväntade prestandan på de bästa korten som kommer i sommar. Båda företagen vet att det andra företaget vet det. Let the mind games begin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Några månader? Närmare ett år skulle jag tippa på...

"Nvidia says it's producing Tesla P100s in volume today. The company says it's devoting its entire production of Tesla P100 cards (and presumably the GP100 GPU) to its DGX-1 high-density HPC node systems and HPC servers from IBM, Dell, and Cray. DGX-1 nodes will be available in June for $129,000, while servers from other manufacturers are expected to become available in the first quarter of 2017."

http://techreport.com/news/29946/pascal-makes-its-debut-on-nv...

De kommer nog dedikera vartenda chip till HPC, åtminstone tills Vega släpps å de blir så illa tvungna att kontra med något.
Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, det var ju tråkigt.
Isåfall får vi bara billigare prestanda lite över 980 Ti

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Uppriktigt sagt, best case vi får strömsnålare kort med kanske snäppet bättre prestanda något billigare, om ett par veckor vet vi men jag har inga förhoppningar alls på att vi kommer att få något spektakulärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Frågan är om de vågar stanna på 980ti-nivån när de vet att AMD också filar på en krets som potentiellt kan bli bättre än Fury X, enligt samma marknadsförväntningar. Tiden får se! Den som har bäst tillverkningsnod kommer gå vinnande ur det här.

VR för gaming är kanske, som du säger, en fluga, men för de professionella användningsområdena och som AR tror jag att detta kommer att revolutionera arbetsplatserna... Ett set som klarar Windows kontorssvit på en virtuell desktop har potential att bli hur stort som helst. Tänk vad mycket skrivbordsyta man kan spara utan skärmar! Betalar man 1500-2000 kr/kvm/år (Tänk hyggligt centralt i en given 100k-stad) blir det snabbt mycket pengar att hämta hem på en sådan sak. (I centrala sthlm pratar vi lätt 3000-4000kr/kvm/år).

Du menar som Virtual Desktop http://store.steampowered.com/app/382110
Däremot krävs inte prestandan av nya pascal eller polaris för att köra varliga program i en grafisk virtuell miljö.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaBlack:

@Uzanar:

Edit:
Härligt, håller med dig också... saken är att det har blivit bättre enligt @tvelander: och andra... då är det bara att köra på med både DX12 och SLI framöver om behovet finns så att säga..

MVH

Har vi hört tidigare dock. CF/SLI lider av samma problem idag som för fem år sedan.

Skrivet av ArcticFire:

GP104 är ju som sagt inte den stora kretsen. GP100 kommer förmodligen om några månader med betydligt bättre prestanda än 980Ti/Titan X.

Månader? HBM2 beräknas finns tillgänglig i nog stora mängder i slutet av året. GP100 som ryktas ha HBM2 kan därför inte dyka upp innan dess. Historiskt sett har dessutom inte de fulla kretsarna kommit ut i handeln förrän minst 6 månader efter de första lanseringarna av arkitekturen. Ett exempel är ju GTX 970/980 som kom i September 2014 och GTX Titan X som först kom ut i mars 2015. GTX 980Ti kom tom. ut i juni 2015.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Master of Overkill

SLI och CF lider garanterat inte av samma problem som 5 år sedan

När 1x 600 kort / 700 serien får högre frametimes än 3x Titan eller 2x då är det bättre

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Så nycket inkomstbringande forumaktivitet bara för att man formulerar något lite konstigt.
Undrar hur de sett ut om de istället bara skrivit: "GTX 980 och 970 får en uppföljare i maj".

De som köper Sweclockers formulering tror nu att nya serien är jämnsnabb med Maxwell, men strömsnålare. Det kan i värsta fall leda till felköp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

SLI och CF lider garanterat inte av samma problem som 5 år sedan

När 1x 600 kort / 700 serien får högre frametimes än 3x Titan eller 2x då är det bättre

Nu handlar inte min kommentar om prestandaproblem Tvelander utan andra problem så som stabilitet etc.

För det spelar ingen roll om du har 999 FPS om du får BSOD vad 10:e minut t.ex.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Nu handlar inte min kommentar om prestandaproblem Tvelander utan andra problem så som stabilitet etc.

För det spelar ingen roll om du har 999 FPS om du får BSOD vad 10:e minut t.ex.

Ja, senaste jag fick BSOD för SLI / CF va länggge sen ^^

Fattar inte still va alla gör med sina dual + configs

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Ja, senaste jag fick BSOD för SLI / CF va länggge sen ^^

Fattar inte still va alla gör med sina dual + configs

Samma sak som dig? Det finns en rad med olika orsaker till problem. Allt från korrupta drivrutiner pga. en felinstallering via Geforce Experince (hände mig för ett tag sedan.. tvingades ominstallera operativsystemet) till att drivrutinerna inte gillar kombinationen av hårdvara. Oberoende så lider SLI/CF av problem som borde fixats för flera år sedan. Ett sådant exempel är ju att köra med flera skärmar. Än idag dyker det upp enorma mängder trådar på Nvidias forum och här om hur folk inte lyckas att få det att fungera. Ett Nvidia surroundproblem som uppkom redan 2011.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Samma sak som dig? Det finns en rad med olika orsaker till problem. Allt från korrupta drivrutiner pga. en felinstallering via Geforce Experince (hände mig för ett tag sedan.. tvingades ominstallera operativsystemet) till att drivrutinerna inte gillar kombinationen av hårdvara. Oberoende så lider SLI/CF av problem som borde fixats för flera år sedan. Ett sådant exempel är ju att köra med flera skärmar. Än idag dyker det upp enorma mängder trådar på Nvidias forum och här om hur folk inte lyckas att få det att fungera. Ett Nvidia surroundproblem som uppkom redan 2011.

Följer man exakt hur Surround funkar så funkar det.... med Hz, samma skärmar, settings etc.

Ehh korrupta drivers??
Kört 6 skärmar och surround inga problem, visst i vissa spel får man köra 3e part fixer.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Följer man exakt hur Surround funkar så funkar det.... med Hz, samma skärmar, settings etc.

Ehh korrupta drivers??
Kört 6 skärmar och surround inga problem, visst i vissa spel får man köra 3e part fixer.

Som sagt. Du är en person. Finns tusentals trådar som talar emot att multigpu lösningar skulle vara problemfritt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds