AMD Radeon Pro Duo drar 350 W – presterar 50 procent bättre än GTX Titan X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

AMD skulle kunna behöva en kurs i engelska också... Som rubriken säger är kortet 50% snabbare än Titan X, inte "1.5x faster" (alltså 150% snabbare).

Du har missförstått innebörden av "1.5x faster than Titan X". F.F (Förändringsfaktorn) 1.5x kan även transkriberas till 150% som du nämnt. Som de flesta vet så måste F.F vara större än >1 för att det ska röra sig om en ökning. Om vi föreställer oss att Titan X får den symboliska summan 5000 poäng i ett benchmark och vi vet att AMD's kort är 50% snabbare, då måste vi multiplicera 5000 poäng med 1.5x eftersom det rör sig om en ökning. I detta kommer då AMD's kort få 7500 poäng (5000*1.5 = 7500) enkel matematik. Således är kortet 1.5x snabbare än Titan X. För det vore väl inte rätt att säga att det är 0.5x snabbare än Titan X då när F.F är 1> rör det sig om en minskning.

Med andra ord kommer AMD's kort ha minst lika mycket kräm som Titan X (100%) + (50%) mer.

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slap:

Det här är ju lite som att jämföra päron med äpplen. SingleGPU vs DualGPU, de tävlar inte i samma klass.

Det är väl endå fortfarande ETT kort? Eller skulle AMD tar fram siffrar mot nvidias förra dubbelmacka? Nä för då klaga folk på att man jämnför med ett äldre kort.

Sen som andra har redan sagt finns der många som inte kan läsa eller vill inte fatta att detta är inget konsument kort men rikta sig mot utvecklare av VR och kommer med den supporten detta kräva. Därav priset. Men sen vet AMD att det ändå finns folk som ville köpa den ändå. Så varför tacka nj till "fria" pengar (fria i det omfattande att privatpersonen som köpa kortet kommer ju inte använda stöded för utvecklare)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

50% högre prestanda är väl i något fantasitest som AMD gjort själv och som i slutändan inte betyder ett skit för gamers. Brukar oftast vara så, vilken sida det än gäller.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av pytonOrm:

nu förstår jag att AMD Radeon Pro Duo är 50% snabbare då den har dubbla gpu´s så Gtx titan X är bara singel. Amd skryter allt märker jag som alla andra säger påståenden är lätta häva ur sig mot verkligheten,skulle titan X ha dubbla gpus tror jag den ligger lika

Procent kan vara lurigt. Om Duo Pro är 50 % snabbare än Titan X är två Titan X 33 % snabbare än ett Duo Pro.

████████████ Titan X
██████████████████ Duo Pro
████████████████████████ Titan X SLI

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

50% högre prestanda är väl i något fantasitest som AMD gjort själv och som i slutändan inte betyder ett skit för gamers. Brukar oftast vara så, vilken sida det än gäller.

Du borde komma till verkligheten, de köper konkurrentens produkter för utvärdera sina egna produkter. Men detta är först och främst en produkt för utvecklare, så lite show får de ha.

Permalänk
Medlem

Najs! Under embargo until april 26th 2016...

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Fast om det är pris/prestanda du letar efter så är dual-gpu kort fel marknad att titta på från första början

Det är Titan också. Lite komiskt att 980Ti (beroende på modell) är snabbare än Titan X. Men ja dual-gpu är ju dåligt av flera skäl.

Permalänk
Medlem

@IshethZenunim:

Jag spelar på 1440P idag med alla inställningar på högsta i Elite Dangerous, Hots, 7 days to die bla, fungerar bra med endast ett Fury. Freesync gör dessutom att oavsett om det är 40 fps eller 140 fps så känns det hur mjukt som helst.

Jag tycker Pro Duo är ett grymt kort, jag vill ha så mycket prestanda som möjligt på ett kort och då finns inga alternativ. Stilrent svalt och tyst.

Crossfire stöd kommer förbättras i framtiden av olika skäl, HBM kan inte jämföras med GDDR5, när hanteringen optimeras kommer den ökade bandbredden minska betydelsen av totalt minne.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Det är väl endå fortfarande ETT kort? Eller skulle AMD tar fram siffrar mot nvidias förra dubbelmacka? Nä för då klaga folk på att man jämnför med ett äldre kort.

Sen som andra har redan sagt finns der många som inte kan läsa eller vill inte fatta att detta är inget konsument kort men rikta sig mot utvecklare av VR och kommer med den supporten detta kräva. Därav priset. Men sen vet AMD att det ändå finns folk som ville köpa den ändå. Så varför tacka nj till "fria" pengar (fria i det omfattande att privatpersonen som köpa kortet kommer ju inte använda stöded för utvecklare)

Skickades från m.sweclockers.com

Jo dock är problemet med fler än en gpu att inte alla spel stödjer detta och även om ett spel gör det så medförs ofta något fel, sen får du ju inte direkt dubbla prestandan om du lägger ihop 2 kort i SLI/CF jämfört med ett ensamt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Du har absolut rätt i att dollarn inte ligger så högt, men du glömmer att räkna in moms och sådana saker.

Man kan oftast enkelt översätta USD -> SEK med en valutakurs på ~10-11 för att veta vad priset kommer bli i butik i Sverige.

ok ja brukar inte betala mer än vad det omomsade beloppet är när jag väl handlar utifrån så räknar inte på mer än varan kostar.

Visa signatur

[intel 4820k 4.5 ghz ] nvidia 980 ref på vatten [16-gb ddr3 1866mhz] asus P9X79 deluxe] [corsiar 800D ][corsair cx750m] coolermaster 212 evo | 2st A-data sx900

extra datorn: phenom 2 965be | r9-290x ref | 16gb ddr3 | msi 970 gaming

Permalänk
Medlem

Nu får folk komma till sans. Detta släpp är först och främst riktat till VR (en GPU/öga). Trör inte multi-GPU med det senaste spelet är det de har i tankar. Tror också därför släppet är sent, varför släppa en dual-GPU när det finns SLI/Xfire, det fanns inte tillräckligt SW-support för VR. Nu finns det och utvecklarna vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jo dock är problemet med fler än en gpu att inte alla spel stödjer detta och även om ett spel gör det så medförs ofta något fel, sen får du ju inte direkt dubbla prestandan om du lägger ihop 2 kort i SLI/CF jämfört med ett ensamt kort.

Det vet jag. Jag mena att folk ändå kommer hitta på nästa ursäkt eller kalla det för dåligt stil om amd hade nu jämfört med nvidias senaste släppt dubbelmacka.

Är man AMD kan man aldrig göra rätt i detta forumet verka det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Jo, du kommer att behöva byta ut det redan idag, såvida du inte tänk dig att spela i 1080p med diverse inställningar neddragna, för 4GB VRAM är inte tillräckligt, inte ens i 1080p. Ta Mirror's Edge Catalyst, till exempel - det använder 4,2 - 4,4 GB VRAM i 1080p, och mellan 5 och 6 GB i 1440p. Ska du upp i 4k-upplösning så lär 6GB vara absolut minimum. Och det är inte det enda spelet.

Alltså att 4gb inte är tillräckligt inte ens i full hd är komiskt med tanke på att spel på pc inte skiljer sig någonting i utseende nästan vs på konsol. Varför krävs det så mycket mer ram på pc? Upplösningen kan man få högre på pc men annars ser spelen i stort sett identiska ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kimb0:

ok ja brukar inte betala mer än vad det omomsade beloppet är när jag väl handlar utifrån så räknar inte på mer än varan kostar.

Jo, fast nu är det så att det är lag på moms som privatperson Så det går absolut inte att räkna som du gör till slutkund.
(plus tull och andra skatter om du importerar)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Alltså att 4gb inte är tillräckligt inte ens i full hd är komiskt med tanke på att spel på pc inte skiljer sig någonting i utseende nästan vs på konsol. Varför krävs det så mycket mer ram på pc? Upplösningen kan man få högre på pc men annars ser spelen i stort sett identiska ut.

Krävs det mer RAM på PC? Tycker konsollerna redan brassar på rätt bra på den biten.

8GB DDR3 (5GB för spel) + 32MB eDRAM i Xbox One och 8GB GDDR5 i PS4.

Men egentligen spelar det ingen roll, prestandan är ju ändå usel

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Ett kort som varit känt en längre tid att den riktas mot främst utvecklare men också kommer vara köpbar för entusiaster som vill ha vad som lär vara det snabbaste grafikkortet en lång tid framöver. Med tanke på vad som sitter monterat på kortet, vad som också ingår i paketet så är priset den hamnar på rimligt. Det är ett kort som på alla punkter bör vara en bättre produkt än tidigare flaggskeppet R9 295 X2 som också låg i samma prisklass.

Skrivet av Arzei:

Känns ju sådär av AMD att fortsätta lansera fler dual-GPU kort när Crossfire-stödet i deras drivrutiner fortfarande är extremt tveksamt både för splitternya titlar men även spel som funnits ute i flera år.

Nu är ju detta kort inte riktat mot äldre spel utan nuvarande och framtida VR-titlar, vilket ter sig lustigt eftersom i alla fall Rift SDK mig veterligen inte har något multi-GPU stöd över huvudtaget.

CF och SLI kommer troligen försvinna med tiden tack vare förbättringar i främst DirectX 12 men förmodligen också Vulkan. Att kunna blanda grafikkretsar, till och med från olika tillverkare och olika prestandaklasser, för att sedan kunna få dessa att fungera ihop kan vara en riktig gamechanger. Där multiGPU-lösningar idag har problem med både intresse från spelutvecklare, spel som designats på vis att AFR inte längre fungerar men också i någon mån AMD och Nvidia, företagen som designat kretsarna, gör att denna lösning endast bör användas i de fåtal fall där inte ens det bästa single-gpu kortet räcker utan man måste använda mer än ett för att få bättre prestanda.

Om (Explicit) Multi Adapter verkligen blir en grej där ansvaret hamnar hos spel/mjukvaruutvecklaren att hantera systemets GPU'er kommer vi förhoppningsvis slippa de problem vi har idag där två GPU'er är ett snudd på korkat köp, speciellt för icke-entusiaster.

Sevärt klipp som är inne på samma saker, AMD har haft en plan länge och på senare tid har det blivit mer uppenbart exakt vad de siktar på. Den har postats i en del andra trådar men inte i denna ännu vad jag har sett:

Händer inget oväntat så bör AMD's chanser att växa både på GPU-sidan men kanske även CPU-sidan vara ganska stora faktiskt. Att de plockat konsollerna är ett viktigt steg. Mantle, som AMD gav till Khronos Group som utvecklats vidare till Vulkan som i det närmaste featuremässigt är en direkt motståndare till DirectX 12. Både Vulkan och DX12 gynnar AMD om man ser till hur den nu halvt antika men fortfarande väl presterande första generationen GCN i form av Tahiti presterar och svarar på dessa API'er.

Väldigt intressant att se vad som händer den närmaste tiden. Speciellt E3 men också resten av året.

Permalänk
Medlem

Det krävs extremt mycket kraftfullare grafikkort än dagens snabbaste för att vr ska komma till sin rätt. 16 k per öga i 144 hz ska ju va optimalt för vr så Amd och Nvidia lär ha fullt upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n:

de e möjligt men vem bryr sig billigt e bra

edit: eu länder e de ingen tull på o kostar de mindre i säg england köper ja ju hellre därifrån än
o betalar upp till 1000 spenn mer här lr e de fel?

Visa signatur

[intel 4820k 4.5 ghz ] nvidia 980 ref på vatten [16-gb ddr3 1866mhz] asus P9X79 deluxe] [corsiar 800D ][corsair cx750m] coolermaster 212 evo | 2st A-data sx900

extra datorn: phenom 2 965be | r9-290x ref | 16gb ddr3 | msi 970 gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Krävs det mer RAM på PC? Tycker konsollerna redan brassar på rätt bra på den biten.

8GB DDR3 (5GB för spel) + 32MB eDRAM i Xbox One och 8GB GDDR5 i PS4.

Men egentligen spelar det ingen roll, prestandan är ju ändå usel

Jag menar videoram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kimb0:

@SeF.Typh00n:

de e möjligt men vem bryr sig billigt e bra

Så du köper olagligt? nice!!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så du köper olagligt? nice!!!

la till lite i mitt föregående inlägg men nej de gör ja inte ja köper bara där de e billigare än här om ja hittar nåt som e de

Visa signatur

[intel 4820k 4.5 ghz ] nvidia 980 ref på vatten [16-gb ddr3 1866mhz] asus P9X79 deluxe] [corsiar 800D ][corsair cx750m] coolermaster 212 evo | 2st A-data sx900

extra datorn: phenom 2 965be | r9-290x ref | 16gb ddr3 | msi 970 gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av robsen:

Du har missförstått innebörden av "1.5x faster than Titan X".

Uppenbarligen! :S

Varför inte bara "1.5x as fast"? Är "3 gånger snabbare" samma sak som "3 gånger så snabb"? Är inte "0 gånger snabbare" liktydigt med "lika snabb"?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kimb0:

la till lite i mitt föregående inlägg men nej de gör ja inte ja köper bara där de e billigare än här om ja hittar nåt som e de

Billigaste stället i EU är caseking med några andra tyska bolag, englad oftast alltid dyrare då frakt etc

Du betalar alltid skatt så!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@tvelander: det var ett exempel o hur ja fixar mina egna affärer behöver vi inte kladda ner tråden med

Visa signatur

[intel 4820k 4.5 ghz ] nvidia 980 ref på vatten [16-gb ddr3 1866mhz] asus P9X79 deluxe] [corsiar 800D ][corsair cx750m] coolermaster 212 evo | 2st A-data sx900

extra datorn: phenom 2 965be | r9-290x ref | 16gb ddr3 | msi 970 gaming

Permalänk
Medlem

Känns konstigt att jämföra 2 kort, iofs inbygga, mot ett kort i Titan X. Bygg ihop 2 st Titan X så ska vi nog se att det är 50% snabbare fast åt andra hållet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Beror ju på, som jag nämnde tidigare är Polaris inte menat för highend eller enthusiast (vilket är bekräftat av AMD). Dvs. Polaris kommer ersätta dagens 370, 380 och 380X (möjligtvis 390 utan x). Här kommer ju Pro Duo fortfarande vara snabbare än dem, och Vega ser vi inte skymten av förrän 2017.

Jag har en känsla av att polaris 10 kommer prestera aningen bättre/lika med nano/fury stock (dock inte slå fury x). Detta baserar jag på att AMD verkar ha börjat fasa ut nano med prissänkningar och att tillgängligheten börjar bli sådär senaste månaden (däremot har fury x legat rätt stilla). Nano har helt enkelt ingen marknad då polaris förmodligen kommer dra mindre för liknande prestanda, det går förmodligen ganska enkelt att göra itx versioner av polaris 10 också då vi redan sett det på 380/970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Uppenbarligen! :S

Varför inte bara "1.5x as fast"? Är "3 gånger snabbare" samma sak som "3 gånger så snabb"? Är inte "0 gånger snabbare" liktydigt med "lika snabb"?

http://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/procent/forandring...
Jag har gett dig min förklaring, här ovan finner du en länk som förklarar det mer ingående. Det är Matte 1, inte för avancerat men kan vara läsvärt för dig.

Sen hur du väljer att tolka det är upp till dig men jag tillsammans med en stor majoritet av människor anser att du har fel vilket även kan bevisas matematiskt med hjälp av länken ovan.

//robsen

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Nu är jag ingen professor i matematik men va jag vet så är 1.5x (multiplikation) en ökning med 50%. En ökning med 150% skulle därför vara 2.5x.

Instämmer med dig (inte heller professor)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Än en gång så måste AMD använda 2 av deras gpu för att klå 1 gpu från Nvidia

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Det vet jag. Jag mena att folk ändå kommer hitta på nästa ursäkt eller kalla det för dåligt stil om amd hade nu jämfört med nvidias senaste släppt dubbelmacka.

Är man AMD kan man aldrig göra rätt i detta forumet verka det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på hur amd:s aktie har sjunkit och hur mycket dom tappat på grafikkortsmarknaden senaste åren talar väl ändå för att de är fler än folk på sweclockers som inte tycker amd gör speciellt mycket rätt. Men hur vida de gör det eller inte kan man ju diskutera.

Sen kan man ju kolla på tex när nvidia släppte titan z som är väl det närmaste man kan komma detta släpp från Nvidia på senare år, inte mycket positivt där heller dock hade det ju ännu sämre prestanda/kr. Synd dock att detta blir ett nischat släpp, både 295x2 och 6990 erbjöd väl hyfsad prestanda/kr, speciellt på slutet då de låg riktigt bra till i det avseendet.