Testpilot: Webhallen Config D16-0104

Permalänk
Medlem

@vargeEEEEn: lika bra så ingen blir förbryllad :).

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Megacrash:

Kommer verkligen CPU-kylaren färdigmonterad vid leverans? För några år sedan då jag kolla på färdiga datorer ville de(minns inte butik nu, Inet eller komplett) inte skicka med stora cpu kylare monterade för de kunda skada datorn vid frakten...

Japp, allt är färdigmonterat och klart!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Citat:
Överklockning – Din garanti bryts ej om du överklockar ditt grafikkort eller din processor såvida det inte går att härleda eventuella fel till just överdriven eller felaktig överklockning.

Vad betyder denna text egentligen?
Kanske det mest otydliga garantilöfte jag läst där försäljning av begagnade bilar inte ingår.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:


Citat:
Överklockning – Din garanti bryts ej om du överklockar ditt grafikkort eller din processor såvida det inte går att härleda eventuella fel till just överdriven eller felaktig överklockning.

Vad betyder denna text egentligen?
Kanske det mest otydliga garantilöfte jag läst där försäljning av begagnade bilar inte ingår.

Ett fint sätt att skriva att garantin gäller med överklockning så länge datorn fungerar. Det är för att eventuella fel går att härleda till felaktig eller överdriven överklockning.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden att en config-dator recenserades! Hade varit intressant att se en laptop-variant recenserad också. Bra jobbat!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Ett fint sätt att med andra ord skriva att garantin gäller med överklockning så länge datorn fungerar. Det är för att eventuella fel går att härleda till överklockningen.

Ja det finns flera varianter att svara på den texten därav min fråga.
Skulle inte satsat på den garantitexten om det så var min värsta fiendens pengar jag satsade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kommer verkligen CPU-kylaren färdigmonterad vid leverans? För några år sedan då jag kolla på färdiga datorer ville de(minns inte butik nu, Inet eller komplett) inte skicka med stora cpu kylare monterade för de kunda skada datorn vid frakten...

inet har 500 eller 550g och någon längd jag inte minns

Skrivet av Triton242:


Citat:
Överklockning – Din garanti bryts ej om du överklockar ditt grafikkort eller din processor såvida det inte går att härleda eventuella fel till just överdriven eller felaktig överklockning.

Vad betyder denna text egentligen?
Kanske det mest otydliga garantilöfte jag läst där försäljning av begagnade bilar inte ingår.

antagligen att du inte drar en vcore på 1.7v och försöker nå 6ghz

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Missar jag det eller står det någonstans hur datorn införskaffades? Gavs den till testaren? Köpte han den själv? Eller lånas den bara ut?

Permalänk
Medlem

Ingen optisk läsare? vem behöver det?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Kontentan av det här är alltså att Webhallen har plockat ihop ett paket, inte ger en någon rabatt jämfört med när man plockar delarna själv, och tar ut avgiften för att montera det hela... Jag vet inte, men det känns faktiskt inte som en bra affär för kunderna. Webhallen har ju garanterat förhandlat till sig ett bättre pris på delarna eftersom de räknar med att kunna sälja en större volym av dem, precis som med alla "uppgraderingspaket" alla säljer.

Nå, det står ju i artikeln att man vänder sig till "gamers" så jag antar att den nya definitionen på "gamer" är någon som inte är intresserad av att få bästa prestanda för sina pengar, utan bara någon som glatt kastar pengar på eventuella problem, och hoppas att de löser sig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kan inte sluta tänka på hur mycket luft det är i fronten av chassit. Snacka om onödigt utrymme.

Mycket trevlig recension kanske bör tilläggas.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Att det blir allt vanligare på överprisade datorer gör det inte mindre patetiskt. Att man måste köpa till en läsare för att se på film eller installera ett spel är fult. Man förväntar sig en komplett dator för 17000kr.

Jag har inte använt en optisk läsare sen 2006 kanske. Behöver du en optisk läsare, köp en dator med en optisk läsare. Detta chassi är inte gjort för att inrymma en. Istället får du plats för radiatorer/ett luftigare och snyggare inre. Svårare än så är det inte. Jag skulle inte montera in en optisk läsare om jag så byggde en dator för 100000 kr för det är helt onödigt för mig.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Christley:

inet har 500 eller 550g och någon längd jag inte minns

antagligen att du inte drar en vcore på 1.7v och försöker nå 6ghz

Exakt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jag har inte använt en optisk läsare sen 2006 kanske. Behöver du en optisk läsare, köp en dator med en optisk läsare. Detta chassi är inte gjort för att inrymma en. Istället får du plats för radiatorer/ett luftigare och snyggare inre. Svårare än så är det inte. Jag skulle inte montera in en optisk läsare om jag så byggde en dator för 100000 kr för det är helt onödigt för mig.

Samma här. Bättre med en extern usb-enhet istället för några hundra. Mycket smidigare och perfekt att plocka fram vid enstaka behov.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Webhallen
Skrivet av anon185723:

Ett fint sätt att skriva att garantin gäller med överklockning så länge datorn fungerar. Det är för att eventuella fel går att härleda till felaktig eller överdriven överklockning.

Snarare friskriver vi oss ansvar från att folk får för sig att spänningsmodda sina moderkort, hälla flytande kväve på processorn osv.

Med det sagt: ingen har nekats garanti på en webhallen config för att de överklockat den och vi har ändå sålt rätt många tusentals datorer.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Har någon tips på ett mindre djupt chassi utan allt döutrymme när man inte längre använder 3,5" + 5,25"-platserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Samma här. Bättre med en extern usb-enhet istället för några hundra. Mycket smidigare och perfekt att plocka fram vid enstaka behov.

Så gör jag med. USB DVD brännare, fungerar till allt som kan boota via USB. Fungera fint att installera windows 7,8,10 och Linux från på allt från laptops och desktops, hemmabyggen och märkesdatorer.

En enhet täcker hemmet och är ypperligt när man måste laga någons annans burk där optiska enheten inte lägre fungerar.

Varför betala för en optisk enhet per system när man kan ha en till alla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karazhan:

Missar jag det eller står det någonstans hur datorn införskaffades? Gavs den till testaren? Köpte han den själv? Eller lånas den bara ut?

Datorn är skickad till mig på lån för recensionen och ska skickas tillbaka efter att eventuella läsarfrågor besvarats. Detta gäller samtliga produkter som recenseras av testpiloterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Så gör jag med. USB DVD brännare, fungerar till allt som kan boota via USB. Fungera fint att installera windows 7,8,10 och Linux från på allt från laptops och desktops, hemmabyggen och märkesdatorer.

En enhet täcker hemmet och är ypperligt när man måste laga någons annans burk där optiska enheten inte lägre fungerar.

Varför betala för en optisk enhet per system när man kan ha en till alla.

Exakt så. Använde faktiskt min så sent som i helgen för att lägga in Linux på morsans laptop där den optiska inte fungerar. Nej usch för inbyggda optiska läsare idag. Less is more, definitivt.

För att gå on topic, jag tycker det är rätt av Webhallen att köra utan optiska läsare i nya burkar byggda 2016.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av vemsom:

Har någon tips på ett mindre djupt chassi utan allt döutrymme när man inte längre använder 3,5" + 5,25"-platserna?

Jag kommer köpa en corsair carbide 400q, swec recenserade 400c versionen, c=mer luft/ljud, q= ljuddämpare. Dom har tagit bort främre delen där hdd eller DVD delar sätt tidigare. Så den är lite mindre, men går ändå in med atx..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Recensionen är väl utförd om än lite redundant, då den rimligtvis bör prestera densamma som alla datorer med 6700k+GTX980. Bra med bekräftelse antar jag samt bilder på kabeldragning.

Blir dock lite ledsen när jag läser följande:
"Datorn är skickad till mig på lån för recensionen och ska skickas tillbaka efter att eventuella läsarfrågor besvarats. Detta gäller samtliga produkter som recenseras av testpiloterna."

Testpiloterna handlar alltså bara om produktplacering från olika företag. Företagen hyr alltså in recensioner(mot betalning?) för att de är för lata för att gå igenom sina produkter själv. Jag måste tidigare ha varit naiv när jag hade uppfattningen att testpiloterna skulle gå igenom intressanta produkter på eget initiativ och tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Snarare friskriver vi oss ansvar från att folk får för sig att spänningsmodda sina moderkort, hälla flytande kväve på processorn osv.

Med det sagt: ingen har nekats garanti på en webhallen config för att de överklockat den och vi har ändå sålt rätt många tusentals datorer.

Om jag då förstår dig rätt menar ni att all spänningsrelaterad övercklockning är okey så länge den sker i bios eller i mjukvara typ MSI afterburner.
Om så är det enligt mig en generös garanti men jag skulle ändå från er sida precisera det bättre i era vilkor.
Det blir mindre tjafs och lättare för webbhallen att följa en för dem gemensam policy och minskar på inviduella bedömnningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av exroz:

Recensionen är väl utförd om än lite redundant, då den rimligtvis bör prestera densamma som alla datorer med 6700k+GTX980. Bra med bekräftelse antar jag samt bilder på kabeldragning.

Blir dock lite ledsen när jag läser följande:
"Datorn är skickad till mig på lån för recensionen och ska skickas tillbaka efter att eventuella läsarfrågor besvarats. Detta gäller samtliga produkter som recenseras av testpiloterna."

Testpiloterna handlar alltså bara om produktplacering från olika företag. Företagen hyr alltså in recensioner(mot betalning?) för att de är för lata för att gå igenom sina produkter själv. Jag måste tidigare ha varit naiv när jag hade uppfattningen att testpiloterna skulle gå igenom intressanta produkter på eget initiativ och tycke.

Se FAQ om testpiloterna: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1422837-faq-sweclockers...

Vilka produkter som recenseras av vilken testpilot är baserat på bland annat intresse och eventuella specialkunskaper.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Triton242:

Om jag då förstår dig rätt menar ni att all spänningsrelaterad övercklockning är okey så länge den sker i bios eller i mjukvara typ MSI afterburner.
Om så är det enligt mig en generös garanti men jag skulle ändå från er sida precisera det bättre i era vilkor.
Det blir mindre tjafs och lättare för webbhallen att följa en för dem gemensam policy och minskar på inviduella bedömnningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo vi har valt att vara lite luddiga med vilje här. Om vi specificerar "du får inte göra X eller Y" så innebär det ju i princip "men du får däremot lov att göra Z".

Men vi har sålt våra datorer i fyra år nu. Vi har aldrig nekat ett ärende pga överklockning.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Recensionen är väl utförd om än lite redundant, då den rimligtvis bör prestera densamma som alla datorer med 6700k+GTX980. Bra med bekräftelse antar jag samt bilder på kabeldragning.

Blir dock lite ledsen när jag läser följande:
"Datorn är skickad till mig på lån för recensionen och ska skickas tillbaka efter att eventuella läsarfrågor besvarats. Detta gäller samtliga produkter som recenseras av testpiloterna."

Testpiloterna handlar alltså bara om produktplacering från olika företag. Företagen hyr alltså in recensioner(mot betalning?) för att de är för lata för att gå igenom sina produkter själv. Jag måste tidigare ha varit naiv när jag hade uppfattningen att testpiloterna skulle gå igenom intressanta produkter på eget initiativ och tycke.

du vet att detta händer överallt, sweclockers gör också så? nu var det bara så att det var ett helt bygge som webhallen sponsrade. förra gången vart det en HTC vive.
allt linustechtips reviewar är ju likadant. varför har folk så problem för detta?

kanske till och med är så att sweclockers har satt upp sammarbeten med tex webhallen för att kunna få ut prylar till dessa testpiloter?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley: Jo dock nu med privetpersoner så är det ju lite klurigare, skulle ju lika gärna kunna vara en anställd hos företaget:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Se FAQ om testpiloterna: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1422837-faq-sweclockers...

Vilka produkter som recenseras av vilken testpilot är baserat på bland annat intresse och eventuella specialkunskaper.

Jaha. Jag var inte vidare påläst på konceptet Testpilot, trodde det stod för något annat. Ville inte framstå som otrevlig, jag bara hoppades på något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

du vet att detta händer överallt, sweclockers gör också så? nu var det bara så att det var ett helt bygge som webhallen sponsrade. förra gången vart det en HTC vive.
allt linustechtips reviewar är ju likadant. varför har folk så problem för detta?

kanske till och med är så att sweclockers har satt upp sammarbeten med tex webhallen för att kunna få ut prylar till dessa testpiloter?

Jag hade föredragit ett koncept där frivilliga medlemmar gjorde utförliga recensioner av prylar de införskaffat som beroende på recensionskvalitet kunde hamna på förstasidan. Har förklarat mitt missförstånd ovan och tänker inte gå mer off-topic.

Tänker inte klanka ner på recensionen eller recensenten, en klockren recension. Hoppas att det här hjälper folk som redan har kollat in datorn sen innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra recension!

Permalänk

Kul att veta att Webbhallens färdiga datorer inte är har några no-name-komponenter och att det verkar som att de är välbyggda och har ett vettigt pris. Sen får man väl hoppas att dom lägger ner lika mycket jobb på de datorer dom inte skickar ut på recension...

Känns faktiskt som ett bra köp om man vill ha bekvämligheten att inte behöva bygga själv samt garanti osv.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S