Permalänk
Medlem

Tappat bort bilnyckeln!

Bilen är begagnad och köpt från bilåterförsäljare. I annonsen stod det att endast en nyckel ingår, okej tänkte vi, det var okej för bilen var hyfsat billig ändå. Det har gått bra tills idag (typ 2 år) då bilnyckeln är spårlöst försvunnen. (Vi hade varit på lite ärenden och väl tillbaka så låste min tjej bilen och sen är nyckeln borta).

Det är en Mazda för övrigt.

Vad ska man göra? Vi håller på att få panik och vi har letat i alla typer av fickor osv.. Vi har alltså ingen extranyckel, så vi kommer inte ens in i bilen för att ta den till verkstaden. Om dom kan göra en ny nyckel med hjälp av deras interna register eller nåt(?) vad kan det då kosta och hur lång tid tar det?

Vad ska vi göra?!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Föredetting

Gå till verkstad med regnummer, så beställer de nya, förmodligen. Dyrt lär det vara, så du är förberedd.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Börja med att leta överallt igen. Ofta när man har panik så tror man att man har letat på alla ställen, men så har man oftast letat överallt utom på just precis det stället som den faktiskt ligger. Kolla även om den ligger nånstans mellan hemmet och parkeringen.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Är bilen gammal eller ny?
Om bilen är nyare än mitten av 90 talet så finns det en startspärr i den enligt EU regler, och jag vet inte om man man måste ha kvar en giltig nyckel för att kunna programmera in nya nycklar till startspärren. Vissa märken har det så, men jag vet inte hur Mazda har det.

Permalänk
Medlem

kan kosta typ 1500kr för en ny nyckel, billigare om du väljer bort blip-blip. Tror inte att du behöver nåt mer än typ ägarbevis eller nåt. Maila å hör med mazda

Permalänk
Medlem

sök verkligen igenom allt, låt paniken dö ned och börja tänk logiskt. hade en liknande situation, dock handlade min om husnyckeln. tjejen hade fått öppna för första gången, och sen tappade hon bort nyckeln.
2 dagar senare hittar jag nycklarna i sopkorgen. så låt allt dö ned först, du kan ha flyt som jag

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Vi ska söka igenom allt ordentligt en gång till. Annars blir det till att maila Mazda och höra hur vi ska göra!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Jag tappade bort en nyckel till en Peugeot en gång, det gick på 4800:- att få en ny.

Nyckel som sådan kostade bara 800:- sen gick det på 4000:- att programmera om bilen (ny kod till startspärren).

Permalänk
Medlem

Beställde nyss hem en extra nyckel till vår Volkswagen. Allt som behövdes var att vi skickade in registreringsbevis. Kostade ca 4000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGold:

Beställde nyss hem en extra nyckel till vår Volkswagen. Allt som behövdes var att vi skickade in registreringsbevis. Kostade ca 4000.

4000 för en nyckel O.O är det platina med diamant på?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Beroende på bil kan det koden läsas ur boxen och man kan programmera en ny nyckel, eller så måste man även byta styrboxen och programmera om allt. Det sistnämnda är mycket dyrare....

Skrivet av Commander:

4000 för en nyckel O.O är det platina med diamant på?

Jobbet kostar skjortan. Måste du byta styrbox så skjuter den i höjden ännu mer. Sysslat med det här privat då jag har utrustning till ett par bilmärken. Har hört riktiga skräckpriser från verkstäder.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

275 € för en Mercedes SLK -98 nyckel. Reg. nr. och ID behövdes. RFID chip i, så gick inte direkt att gå till närmaste låssmed...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Beroende på bil kan det koden läsas ur boxen och man kan programmera en ny nyckel, eller så måste man även byta styrboxen och programmera om allt. Det sistnämnda är mycket dyrare....

Jobbet kostar skjortan. Måste du byta styrbox så skjuter den i höjden ännu mer. Sysslat med det här privat då jag har utrustning till ett par bilmärken. Har hört riktiga skräckpriser från verkstäder.

Mjo men han beställde bara en nyckel som förprogrammerats till hans bil?
Christ, glad att man kör en 87a där låssmed lär funka utan problem för några 100-lappar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

bara fortsätta leta du kanske hittar den! annars är det som alla andra säger, rätt dyrt och få tag i en ny nyckel.

Skrivet av Commander:

Mjo men han beställde bara en nyckel som förprogrammerats till hans bil?
Christ, glad att man kör en 87a där låssmed lär funka utan problem för några 100-lappar.

haha, samma här, 91a. 3 nycklar, 1 på jobbet, 1 hemma och en på mig. så om jag tappar nyckeln på jobbet eller nära hemma så kan jag alltid fixa fram en ny

Permalänk
Medlem

Ett vanligt bedrägeri, i alla fall på lite dyrare bilar, brukar vara att någon säljer en bil med bara en nyckel där den andra nyckeln är ”borttappad”. Sen så tar den som har den ”borttappade” nyckeln och stjäl tillbaka bilen från den nya ägaren.

Därför så ska man om man köper en bil med bara en nyckel beställa en extranyckel så att man har en i reserv och sen programmera ihop den med bilen. Grejen är nämligen den att det bara är de nycklar som är med vid programmeringstillfället som fungerar att starta bilen med i fortsättningen, så man måste ta med sig samtliga reservnycklar. Finns det en gammal nyckel på vift så passar den visserligen i dörrlåsen på bilen (om man inte byter ut dessa också) men det kommer inte längre gå att starta bilen med den nyckeln.

Och det är det här som kan ställa till det ifall man tappar bort sin sista nyckel. I värsta fall så måste man byta ut vitala delar i bilen till andra som hänger ihop med en giltig nyckel för att kunna starta bilen igen. Eller skrota bilen om reservdelarna blir för dyra att inhandla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Beroende på bil kan det koden läsas ur boxen och man kan programmera en ny nyckel, eller så måste man även byta styrboxen och programmera om allt. Det sistnämnda är mycket dyrare....

Jobbet kostar skjortan. Måste du byta styrbox så skjuter den i höjden ännu mer. Sysslat med det här privat då jag har utrustning till ett par bilmärken. Har hört riktiga skräckpriser från verkstäder.

Det är inte bara en "box" som innehåller immo koden, annars vore det för enkelt att bara ha med sig en "box" med rätt immo.
Styrenheter byter du i regel bara om du inte kan få tag på rätt pin kod för att låsa upp för programmering.
(varianter och avvikelser finns det antagligen gott om)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Mjo men han beställde bara en nyckel som förprogrammerats till hans bil?
Christ, glad att man kör en 87a där låssmed lär funka utan problem för några 100-lappar.

Det är lätt att klaga på att moderna nycklar är dyra att fixa. Men tro mig, det känns genast mer sådär när någon pundare ser din bil som möjligt objekt att stjäla.

Alternativet till en modern bil med immobalizer är trots allt kostnaden och jobbet för att fixa krossade rutor och tjuvkopplingsförsök. Ett projekt jag själv har i garaget just nu, fast i mitt fall uppskuren sufflett istället för knäckt ruta.

Personligen har jag haft många inbrottsförsök men aldrig tappat en nyckel.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Mjo men han beställde bara en nyckel som förprogrammerats till hans bil?
Christ, glad att man kör en 87a där låssmed lär funka utan problem för några 100-lappar.

Det uppskattar även "hederlige harry" och "conny krängare" när de behöver en ass-transport och kör iväg med din bil, upplåst med en tillkarvad potatis. Vissa äldre bilar har så fantastiskt dåligt lås att många t o m lyckats köra iväg med fel bil från affären...

Stjäls en bil idag är det lite mer utrustade kriminella i farten, har man inte fått tag i nyckeln så får man antingen köra bilen på kärra eller ha avancerade kunskaper för att få igång den.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Det är inte bara en "box" som innehåller immo koden, annars vore det för enkelt att bara ha med sig en "box" med rätt immo.
Styrenheter byter du i regel bara om du inte kan få tag på rätt pin kod för att låsa upp för programmering.
(varianter och avvikelser finns det antagligen gott om)

Jag dummade ner processen något. Det tar ungefär lika lång tid att att förklara hela processen som att göra det.

Styrboxen byter man numera oftare än man tror. Förr kunde du läsa ur koden med tillverkarens diagnostikutrustning (VAG-COM/Tech 2) eller i vissa fall med en sk. sniffer, en datoriserad blindnyckel är väl det bästa lekmannabeskrivningen. I många moderna bilar så låser sig styrboxen om du försöker läsa ur koden.

I bland annat nyare saabar, som jag skruvar med mycket, så kan du inte läsa ur koden alls om den sista nycken är borta. Då måste du ha en fabriksny TWICE modul som du för proggar ihop med ECUn för att sedan progga i de nya nycklarna. Det är TWICE som proggas till nycklarna, inte tvärt om. Beggade går inte att progga om, då behöver du även ECU och chassinummer/VIN från donatorbilen samt passande nycklar och låscylindrar.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det uppskattar även "hederlige harry" och "conny krängare" när de behöver en ass-transport och kör iväg med din bil, upplåst med en tillkarvad potatis. Vissa äldre bilar har så fantastiskt dåligt lås att många t o m lyckats köra iväg med fel bil från affären...

Min mor körde iväg med kollegans Trabant en gång. Och efter att ha skruvat äldre Volvo, Saab och MB så kan jag konstatera att östtyskarna lång inte efter så himla mycket....

Citat:

Stjäls en bil idag är det lite mer utrustade kriminella i farten, har man inte fått tag i nyckeln så får man antingen köra bilen på kärra eller ha avancerade kunskaper för att få igång den.

Polarens, enl Audi, ostjälbara Audi S8 från 2014 stals på under en minut. Lastbil med kran, upp på flaket, vips iväg. De strular inte med att få igång bilarna längre.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Ville bara säga att nyckeln har återfunnits.. Den hade hamnat i papperskorgen när tjejen hade slängt av sig jackan på något vis..

Men tack för alla tips!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Ville bara säga att nyckeln har återfunnits.. Den hade hamnat i papperskorgen när tjejen hade slängt av sig jackan på något vis..

Men tack för alla tips!

Gör en kopia på den nu så blir det enklare nästa gång hon försöker slänga nycklarna. Skadar ju inte heller att ha två när man ska sälja bilen heller kan ju skrämma bort några kunder.

Saker man tror är borta är nästan alltid på ett enkelt ställe. I vintras kom jag hem efter jobbet och märkte att mobilen var borta. Detta var mitt i natten så kunde inte be någon ringa den heller. letade i bilen säkert 20 minuter sen åkte jag till jobbet (6 mil enkel väg) ifall jag hade tappat den när jag skrapat rutorna men där låg den inte så fick åka hem. Dagen efter när jag var lite lugnare så hittade jag telefonen under mattan vid förarplatsen

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Börja med att leta överallt igen. Ofta när man har panik så tror man att man har letat på alla ställen, men så har man oftast letat överallt utom på just precis det stället som den faktiskt ligger. Kolla även om den ligger nånstans mellan hemmet och parkeringen.

Håller med. Det här påminner mig en incident när jag åkte skidor och "tappade bort" nyckel.
Letade i 2 timmar i snön längs med spåret och ringde hem för att be om hämtning. Jag var ~19 mil bort.
Efter en stund gav jag upp och gick på toaletten och märkte att jag hade klätt mig extra varmt och lagt nyckeln i skaljackan innanför ytterjackan!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Ville bara säga att nyckeln har återfunnits.. Den hade hamnat i papperskorgen när tjejen hade slängt av sig jackan på något vis..

Men tack för alla tips!

Gött!

Tur att ni inte hann tömma papperskorgen!

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Ville bara säga att nyckeln har återfunnits.. Den hade hamnat i papperskorgen när tjejen hade slängt av sig jackan på något vis..

Men tack för alla tips!

En halvt skämtsam fråga:
Ogillar hon bilen på något sätt?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Det är lätt att klaga på att moderna nycklar är dyra att fixa. Men tro mig, det känns genast mer sådär när någon pundare ser din bil som möjligt objekt att stjäla.

Alternativet till en modern bil med immobalizer är trots allt kostnaden och jobbet för att fixa krossade rutor och tjuvkopplingsförsök. Ett projekt jag själv har i garaget just nu, fast i mitt fall uppskuren sufflett istället för knäckt ruta.

Personligen har jag haft många inbrottsförsök men aldrig tappat en nyckel.

Skrivet av Karaff:

Det uppskattar även "hederlige harry" och "conny krängare" när de behöver en ass-transport och kör iväg med din bil, upplåst med en tillkarvad potatis. Vissa äldre bilar har så fantastiskt dåligt lås att många t o m lyckats köra iväg med fel bil från affären...

Stjäls en bil idag är det lite mer utrustade kriminella i farten, har man inte fått tag i nyckeln så får man antingen köra bilen på kärra eller ha avancerade kunskaper för att få igång den.

Som tur har jag inte haft några inbrottsförsök på bilen förutom en krossad ruta på över 30 år i Malmö. Men vad jag har lärt mig iaf är att man inte kan förhindra stöld numera, vill Harry sno bilen lär de kunna göra det om de verkligen vill frågan är bara om vilka resurser och kunskaper personen har.

På äldre bilar slår du bara upp låsen, eller går in genom att lyfta vindrutan lite och låser upp bilen. På nyare så har man antingen en avkodare som lyssnar när folk själva öppnar dörren till bilen och då låter kontrollern hos ägaren skicka 2 signaler där första kommer stoppas och sparas och den andra gången ägaren trycker så skickas tidigare men sparar den sista när tjuven själv vill komma in. Eller som folk har visat, hacka bilen från internet som tydligen funkar på vissa chrysler bilar men det senare är jag snarare mer orolig att folk kommer jävlas med en när man kör.

Eller så lyfter man bara bilen på släp och kör iväg.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Been there... Letade efter vår nyckel i två dagar överallt. Vände upp och ner på hela hemmet.

Den fanns i grytvanten som hänger vid sidan av stället min fru hänger sina nycklar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Ville bara säga att nyckeln har återfunnits.. Den hade hamnat i papperskorgen när tjejen hade slängt av sig jackan på något vis..

Men tack för alla tips!

Gör en kopia nu medan du har nyckeln. Skulle du bli av med den på riktigt är risken att kostnaden blir väldigt hög att skaffa ny. Som andra redan har skrivit behöver man ibland byta databoxen i bilen om alla nycklar är borta. Visst kan det tyckas vara dyrt med 1500-2500kr för en nyckel. Men mycket roligare än att betala 15 000kr när alla är borta.

Vissa försäkringsbolag kräver att man programmerar om nycklarna ifall man inte får med alla när man köper bilen.
Annars finns risken att förra ägaren har kvar en nyckel och kan stjäla bilen utan några problem. Då är risken att du inte får ut ersättning från försäkringsbolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Gör en kopia på den nu så blir det enklare nästa gång hon försöker slänga nycklarna. Skadar ju inte heller att ha två när man ska sälja bilen heller kan ju skrämma bort några kunder.

Saker man tror är borta är nästan alltid på ett enkelt ställe. I vintras kom jag hem efter jobbet och märkte att mobilen var borta. Detta var mitt i natten så kunde inte be någon ringa den heller. letade i bilen säkert 20 minuter sen åkte jag till jobbet (6 mil enkel väg) ifall jag hade tappat den när jag skrapat rutorna men där låg den inte så fick åka hem. Dagen efter när jag var lite lugnare så hittade jag telefonen under mattan vid förarplatsen

Jo, det är sant Ja, panik hjälper ju inte till direkt

Skrivet av griid:

En halvt skämtsam fråga:
Ogillar hon bilen på något sätt?

Hahaha

Skrivet av Pake:

Gör en kopia nu medan du har nyckeln. Skulle du bli av med den på riktigt är risken att kostnaden blir väldigt hög att skaffa ny. Som andra redan har skrivit behöver man ibland byta databoxen i bilen om alla nycklar är borta. Visst kan det tyckas vara dyrt med 1500-2500kr för en nyckel. Men mycket roligare än att betala 15 000kr när alla är borta.

Jo, det var min första tanke också, å andra sidan funderar vi på att köpa en ny bil snart iallafall. Så vi får se hur det blir!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Som tur har jag inte haft några inbrottsförsök på bilen förutom en krossad ruta på över 30 år i Malmö. Men vad jag har lärt mig iaf är att man inte kan förhindra stöld numera, vill Harry sno bilen lär de kunna göra det om de verkligen vill frågan är bara om vilka resurser och kunskaper personen har.

På äldre bilar slår du bara upp låsen, eller går in genom att lyfta vindrutan lite och låser upp bilen. På nyare så har man antingen en avkodare som lyssnar när folk själva öppnar dörren till bilen och då låter kontrollern hos ägaren skicka 2 signaler där första kommer stoppas och sparas och den andra gången ägaren trycker så skickas tidigare men sparar den sista när tjuven själv vill komma in. Eller som folk har visat, hacka bilen från internet som tydligen funkar på vissa chrysler bilar men det senare är jag snarare mer orolig att folk kommer jävlas med en när man kör.

Självklart går alla bilar att stjäla, detta var inte alls min poäng.

Jag kan också säga att många är för dumma för att förstå hur man tar sig in i en bil på det sätt som du beskriver, istället bänder man i dörrkarmar, knäcker rutor, sliter och drar. Stöldförsöket av min bil misslyckades för att förövaren inte tryckte ner kopplingen i samband med tjuvkoppling och min bil var fjärde offret den natten. Att noga låsa upp bilen snyggt för senare försäljning stod inte på kartan för denna person.

Det jag menade var att klåparna med en skruvmejsel kommer låta en modernare bil vara, det är ingen idé att våldföra sig på den. Om en organiserad liga med teknisk kompetens valt ut just min bil, ja då blir den stulen oavsett om den är ny eller gammal.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB