Skrivet av in a bodybag:
Satt och slösurfade på KIA-index och kom att tänka på denna tråden. Andelen besökare under året är någorlunda konstant men andelen sidvisningar har halverats sedan i våras. Har det skett någon förändring i hur man mäter sidvisningar eller är tappet så stort? Med tanke på när denna tråden skapades så undrar man ju om adblock-väggen är anledningen till tappet eller ett försök att rädda intäckerna från de som var kvar?
Oavsett så skulle jag fortfarande kunna tänka mig att betala för att slippa reklamen, även om jag inte är så aktiv så besöker jag ändå sidan ett par gånger per dag.
Tråkigt att se att fler och fler svenskspråkiga entusiastsidor tappar trafik.
http://i.imgur.com/XEkshig.jpg
Skickades från m.sweclockers.com
Kort förklarat (på Edin-vis med Wall of text skrivet på mobilen, med risk för viss urspårning). Ja det har skett en förändring i hur sidvisningar mäts. Tanken var att Kiaindex inte längre räknar med sidvisningar genererade av "autorefresh" sedan en tid tillbaks, där det tidigare var vanligt förekommande att man autouppdaterar en sida som laddats efter 10-15 minuter för att man som läsare som mötas av något nytt.
Hela den poängen försvann när tabbar blev vanliga i webbläsare och folk idlade sidor i tabbar. Teorin är att dessa uppdaterade sidvisningar fortsatt presenterats av någon anledning (det påverkar enbart sidvisningar på Kia, inte unika webbläsare varför den trafiken är linjär) tills dess att vi dödade funktionen helt, parallellt med att vi byggde om hela SweClockers från grunden. Samtidigt togs valet (prompten) bort att besöka "desktopsidan" när man surfade in via en mindre skärm (mobil / tablet) som gjort att en hel del trafik hamnar i ett annat mätsystem (även det hos TNS/SIFO men separat för "mobil trafik"). Dessa och fler förändringar gör att det inte är jämförbart bakåt från det som ser ut som "tappet" som du hittat.
Det är en soppa med webbstatistik och det är svårt att förlita sig på exempelvis Kiaindex, swec har varierat +-10% där bara genom att byta mätleverantör av oklar anledning. Jag tror vi är en målgrupp som sitter med många olika enheter och är extremt aktiva besökare (speciellt vi på swec) och att det påverkar, men har inte fått det bekräftat. Använder Analytics mest när det gäller, Kia är för swec mer en front för "att finnas med på kartan" i branschen som den underdog man alltid varit där. Gick faktiskt ur Kia igår (1 jan) därför att det inte känns modernt och tillförlitligt som standard och för att vi vill komma längre bort från det kommersiella och fokusera på nörderiet och det som verkligen är kul.
Adblock parallellt med högre krav på kvalitetssäkrade annonsvisningar möts på andra sätt. Istället för att hänga upp sig på det som ett "problem" som så många gör så gillar jag och crew att söka lösningar och blicka framåt, det är därför jag alltid varit positiv till adblock om det stör och där swec istället försöker vara tydlig med de långsiktliga effekterna av adblock samtidigt som vi som jobbar med swec inte får glida iväg och skapa en dålig annonsmiljö. Jag tror på bra annonser som faktiskt kan ge mig något men så lite har hänt på så många år på denna front och trycket från annonsörer har varit volym, "större är bättre", flash, video osv. Tror att det finns samarbetspartners till communityt som faktiskt kan bli respekterade genom att göra rätt saker ihop med oss som hänger här om dagarna och gör något meningsfullt. Samtidigt ser jag också en förflyttning nu där makten mer hamnar hos communities och oss läsare som faktiskt ska utstå reklamen eftersom alla i branschen fått skrämselhicka av adblock. Sen görs saker för att hålla en bra balans här och relationen överlevnad/utveckling<->community där swec exempelvis låser adblockers ute från tävlingar (som är en kombination av att ge något till communityt men samtidigt kommersiellt).
Blir möjligen lite skakigt närmsta åren men så länge swec fortsätter göra bra saker, utvecklas och folk uppskattar swec och man är en del av communityt så ska det kunna gå bra! Finns säkert plats för både annonsfinansierade communities som sådana där läsarna betalar medlemskap och det är mycket möjligt att de behöver kombineras på något sätt. Mycket svårt för ett nischintresse/community som swec att få en tillräckligt stor prenumerationsbas för att kunna hålla samma priser som dagstidningarna och ändå slipper man inte annonser för det. För swec är det extra intressant för det finns så mycket mer vi kan och vill göra både för communityt men framförallt tillsammans med.
När vi ändå pratar om det, för det är intressant att veta. Vad skulle du betala för medlemskap på swec och vad förväntar du dig då att få ut? Och då menar jag att verkligen komma till steget till att faktiskt betala för jag tror många önskar betalning tills dess att man faktiskt ska använda sina surt förvärvade stålar. Vet inte hur gammal du är, men jag är från generationen att allt på nätet ska vara gratis och även om jag förstår att det inte alltid kan vara så, så sitter det djupt men lättar lite för varje år med bra tjänster och betalmöjligheter. Har några prenumerationer som verkligen är bra, såsom Netflix, Spotify och DN(!) (m.fl). DN är intressant för det är nytt för mig, men när de låste sina texter saknade jag kvalitetsnyheter/-reportage och vill gärna stötta så att vi får bättre journalistik istället för 'click baits'. Känns som något vettigt för samhället precis som jag är övertygad om att swec och liknande communities är viktigt för datorerentusiaster och framförallt ungdomar som ett ställe där både kunskap och glädje sprids och som ökar intresse för teknik generellt.