30plussare vilket är ert bästa spel genom tiderna?

Permalänk
Medlem

Snart 35 och oj oj... blir svårt att välja. Typ omöjligt att välja en.

-Transport Tycoon var utan tvekan min tidiga favorit. Köpte tom svindyrt RAM bara för att kunna spela det. Längsta speltid var typ 40 timmar, i sträck
Man kunde sitta och bygga upp denna avancerade infrastruktur i evigheter...

- Command & Conquer... oh boy. Så många timmar, så mycket skoj, och extremt kul spel. Fanns många liknande efter det som Total Annihilation, Starcraft osv. Alla hade sin egen charm, och var roliga på sitt sätt.

-Diablo II har också tagit otaliga timmar framför...
Man blev aldrig riktigt nöjd med karaktärerna, och det fanns alltid något nytt att prova. Just multiplayer delen var stort i detta, där man kunde sitta halva nätterna bara för att spela med nån Amerikan man hade kul med.

-Halflife serien har varit kanon kul de med, men när Valve gjorde skit av HL2:3 som aldrig kom, så blev man djupt besviken. Spelet i sig har ju gjort enormt många efterföljare, och där är tydligen ett gäng som håller på att bygga upp Half-Life 1 igen, med med HL2s bästa grafik. Black mesa tror jag det heter... finns på steam, men notera att det inte är färdigt än.

-Fallout behöver man säga mer... Är fortfarande besatt av dessa spel

-EveOnline... enda spelet jag någonsin satt alarmklocka till 3:45 för att gå upp och slåss mot ryssar. Hade som högst typ 11 konton i det spelet... Var med i detta innan capital ships, och det var ett helt annat spel. Var tom med och dictor bubblade första Titan som någonsin dödats i det spelet, och även med och dödade en Titan tillhörande en av de största allianserna, som en liten Faction Warefare corp. Otaligt många fantastiska små strider, och otaligt många fler totalt vansinniga 1000+ pers strider.

Efter det har det funnits spel, men inte några som lockat mig så mycket. Närmaste är väl nu Space Engineers, men det är för buggit och fortfarande i beta, så det får stå på spisen nått år till.

Permalänk
Medlem

Någon som minns Stunt Car Racer på Amigan?
Köra med nollmodem-kabel mot kompisarna, satan va kul.
En framerate under 10fps, men det flöt på bra tyckte man då.

Permalänk
Medlem

Mitt absoluta favoritspel genom tiderna är nog Mario & Luigi Superstar Saga till GBA.

Permalänk
Avstängd

Det började med ABC-80 datorn, och där spelade jag nästan bara Othello. Sedan fick jag c-128 och då blev det Giana Sisters
Efter det så fick jag PC och det spel som jag spelat näst mest, Ultima Underworld 1 och 2.
Man ritade kartor och skrev upp trollformler. Ett enormt stort spel att klara.
Moderna spel: World of Warcraft absolut mest tid lagt på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Någon som minns Stunt Car Racer på Amigan?
Köra med nollmodem-kabel mot kompisarna, satan va kul.
En framerate under 10fps, men det flöt på bra tyckte man då.

Japp, vektorgrafik var det väl? och frameraten var låg ja, så låg att spelet var ojämnt och svårstyrt pga detta men potientalen fanns där.
Liknande med de tidiga Indycar/Nascar spelen,

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

35 år gammal och började med c64 runt 5år gammal. Mitt absoluta favoritspel genom tiderna får jag nog ändå säga är S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Är född 81 och ja det har varigt massa hårdvara under den tiden. Började med Atari 2600 sen NES efter det Sega MegaDrive, det var först efter den jag fick en dator av familjen en Compaq med Pentium 100Mhz och 8mb ram. Efter det började jag köpa polarnas begagnade grejor och har idag en riktigt fin samling av gamla konsoler och datorer.
Men vad det gäller spel så håller jag med om det ni andra skrivigt, de jag kommer ihåg har ofta någon annan anknytning till mina bästa minnen så here goes.

1: Sonic 2 då mina föräldrar köpte ett Sega 16 till mig billigt på en mässa och det var inte Jul eller Födelsedag de bara köpte det och Sonic 2 föjde med.
2: LBA little big adventure, som jag köpte i en REA låda på Clas Olsson och inte förväntade mig mycket pga av priset men är ett av mina favoritspel till första PC:en
3: Half-Life suveränt spel som blev än bättre för jag hade praktiserat på en data butik i malmö och tydligen faktiskt hjälp till så min belöning blev ett Dimond Voodoo2 12mb och glädjen av att starta half-life med det första gången går ej att beskriva.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem

Det finns många guldklimpar under 80-90talet som man fastnade i

NES
Super Mario Bros
Zelda/Link

Amiga 500
Moonstone
Settlers
Oil Imperium

Tidiga PC-spel, tiden runt dos/win3.11/win95
Duke Nukem
Command & Conquer
Warcraft

PS1
Colin mcrae Rally
Gran Turismo
Resident Evil

Men de spel som fullständigt tog över mitt liv var Diablo2 +LoD sen kom World Of Warcraft och jag skulle ge vad som helst för att få känna den känslan i ett spel igen.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Avstängd

Zelda - A Link to the past

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucaz:

För mig är det nog Daggerfall, Command and Conquer, Red Alert 2, Fallout 2 och Populus.
Populus var kul så in i helvete men det var inte så många som lirade vad jag förstått.

Bra lista, men får nog byta ut Populus mot CS & Half-Life tror jag.
Daggerfall var det som verkligen var magiskt när det kom.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Född 78 och mitt favoritspel genom tiderna är tveklöst - GTA V

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Någon som minns Stunt Car Racer på Amigan?
Köra med nollmodem-kabel mot kompisarna, satan va kul.
En framerate under 10fps, men det flöt på bra tyckte man då.

Jag minns. jag var riktigt kass på det. Lyckades bara avancera från första ligan och sedan tog det stopp. Men roligt var det!

Mitt topp spel genom tiderna: Witcher 3+DLC.

Då på Amigan: Another World.

EDIT: Anno -79

EDIT2: Familjen ägde först en Matel Intellivision, sedan en Amiga 500. Sedan köpte näst äldsta brorsan en PC och så fick man lära sig navigera i MS-DOS. Och på den vägen är det.

Permalänk
Medlem

född mitten av 60 talet testade Amiga, ABC 80, ZX spectrum? Men började inte spela förrän mitten slutet av 90.
Duke Nukem
Doom
Soldiers Of Fortune.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk

81:a. Hade ruskigt kul med min gamla c64 som min familj bytte till sig mot min el-trehjuling. Sen var jag hooked.
Minns så väl känslan att spola, fixa och trixa för att få igång alla spel. Vissa fungerade verkligen inte så bra, men med brist på alternativ så nöjde jag mej ej förrän jag fått igång spelen.
Spel som "Renegade" (renngadé som jag var helt säker på att det hette) var tvungen att spelas med två joysticks, en för hoppa och en för att slåss hörde till en av favoriterna. Schooldaze - det gamla skjuta-ner-lärarna-med-slangbella-plattformsspelet, är Ej att förglömma!

Pc-sidan då? Där jäklar, finns det minnen! Givet är ju de första doomspelet och prince of persia. Another world, alone in the dark 1 och 2 och "Little big adventure". Ett jäkligt coolt spel som jag än idag kan tänka på är "Bio Forge", (the game was very hardware-demanding in 1995, requiring 8 MB of RAM and a 486 CPU running at 33 MHz at least). Där talar vi tung hårdvara och sjuk grafik
Senare inpå är nog Hitman-demot (det allra första) där jag upptäckte ragdoll-effekter det mest wow-framkallande jag varit med om på länge. Black & white-serien har jag spelet så att fingertopparna gråtit också! Härlig tråd! Var tvungen att delge några tankar.
Ska bli ett nöje att om alla er andras upplevelser!

Permalänk
Medlem

Är snart 30 Men det är svårt att nämna en, så här kommer några stycken. Spelar inte hälften nuförtiden, men de har en stor plats i mitt hjärta.

Age of Empires II: The age of kings (PC)
Super Mario Bros. 3 (NES)
Goldeneye (N64)
Mario 64 (N64)
GTA: Vice City (PS2/PC)
GTA V (PC)
The Legend of Zelda (NES)
Tibia (PC)
Tekken Tag Tournament (PS2)
Pokemon red/blue/yellow/silver/gold/crystal/x/y (GBC/GBA/3DSXL)
Lord of the rings Online (PC)
CS 1.5/1.6/GO (PC)

med flera som jag inte kommer på just nu

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Half Life All The Whey

Permalänk
Medlem

Tror red dead redemtion jag haft mest glädje av. Men det ju svårt attvälja bara ett.

Top fem:
Fallout 3 new Vegas
Starcraft
Red alert II
Bad company
Gta V

Permalänk
Medlem

Fyller 40 om ett par månader och har ägt Sega master system, Sega megadrive, Commodore c64, Amiga 500, Playstation, Nintendo Wii, Nintendo Wii U och började med PC på en gammal 386a på 25Mhz någon gång i början av 90:talet.

Mina top 3 spel är:

1:a Might and Magic 6 The mandate of heaven till PC, jag spelade nyligen om det spelet igen och blev klar för ett par månader sedan. Trotts grafiken så håller spelet än idag vilket är mäktigt.

2:a The last ninja 2 till Commodore c64/Amiga 500, det är ett spel jag spelat igenom många gånger och det är ett riktigt bra spel.

3:a Phantasy star 2 till Sega Megadrive, det var mitt första rollspel jag började spela och jag hade en kompis som hjälpte mej sätta mej in i det hela och ända sedan dess har jag älskat rollspel i alla dess former.

Lite andra bra spel som är värda att nämna är Diablo (1), Skyrim och Final fantasy 7 som alla är riktigt bra spel också.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Plattformshistorik:

  1. VIC-20

  2. C-64

  3. Amiga 600

  4. Amiga 1200

  5. PC

Spelfavorithistorik, kronologisk ordning enbart:

  1. Last Ninja II (C-64)

  2. Syndicate (Amiga)

  3. Fallout 2 (PC)

Speltidsmässigt så vinner Skyrim (800+ timmar) och Fallout 4 (1000+ timmar) dock överlägset.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Pc spel Turo. Resident evil .UT . Doom m.m då satt man med voodoo kort
Glömde ett roligt spel Undying vilket ljud dom hade

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Moderator
Forumledare

Ojoj, svårt det här.

Planescape torment måste ju såklart vara med på listan.
Sen om man går helt på egna "wow"-upplevelser så kommer ju Fahrenheit (indigo prophesys) med tillsammans med Lord of the rings: online.

Sen är ju silent hill 2 i en klass för sig när det gäller "tidiga" skräckspel.

Går man tillbaka till början av min spelkarriär så är spy vs spy, burgertime (tror jag det hette) och wizard of wor spel man lade mååånga timmar på.
Listan kan lätt bli oändlig känns det som

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem

Final Fantasy 7
Anarchy Online
Baldurs Gate

Plus en massa andra bra spel..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Datavetare

De spel som gjort störst avtryck om man delar in det i lite olika tidsepoker

8-bits, har haft VIC20, ZX Spectrum och C64. Fick inte köpa konsol för mina förändrar men hyrde och lånade NES och Segas konsol ett par gånger, är ändå första Zelda som jag minns som det mest fascinerade spelet under denna tid.

16-bits, har haft Atari ST 520, Atari 1040STe, Amiga 500, samt Amiga 1200. Körde i princip aldrig konsol under denna period mer än minimalt på Sega Megadrive. Här är det utan tvekan Dungeon Master som jag håller som nummer ett.

Ingen av spelen ovan når upp till "best of all times", listan för PC består i princip av första Civilization (som i.o.f.s. även fanns på Amiga men var inte en kul upplevelse med den sega CPUn).

Tycker inget på PC når upp till wow-effekten när jag första gången körde GTA3 på PS2. Visst var GTA: Vice City ett bättre spel, men GTA3 håller jag ändå som det bättre spelet p.g.a. det kändes som något väldigt nytt.

Topp tre för best ever är

  1. Uncharted-serien, måste jag välja en specifik är det Uncharted 2

  2. Last of us

  3. GTA3

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag är född -81, Måste säga att det var svårare än jag trodde att bara välja ett spel. Egentligen är det kanske ca 5 spel som slåss om första platsen men måste jag välja ett så blir det: Zelda- A link to the past.
Det spelet är perfekt, även om det skulle komma idag skulle det vara perfekt. Musiken, stämningen, grafiken, spelkontrollen, karaktärerna, allt.

Intressant att många i tråden också tycker det, fast detta är ett dator forum....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Blev ju lite längre lista än jag hade tänkt, men nåja... O_o

Elite II - Frontier (Amiga)
Gunship 2000 (Amiga)

Phantasy Star (Master System 8-bit) - Otroligt snyggt och stort 8-bit RPG, än idag ser det mer ut som ett 16-bit spel.

Civilization 4 - Beyond the sword (PC)
Dungeon Keeper 2 (PC)

Shadowrun (SNES)

Snatcher (Mega CD) - Hideo Kojima's lite mer okända mästerverk, Blade Runner möter Terminator i en interaktiv anime.

Castlevania - Symphony of the night (PSX)
Wipeout 1 & 2 (PSX)

Athlete Kings / Decathlete (Saturn)
SEGA Rally Championship (Saturn)

Final Fantasy X (PS2)

Capcom vs SNK 2 - Millionaire fighting (Dreamcast)
Street Fighter Alpha 3 (Dreamcast)
Soul Calibur (Dreamcast)

Virtua Fighter 2 (Arcade)

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucaz:

För mig är det nog Daggerfall, Command and Conquer, Red Alert 2, Fallout 2 och Populus.
Populus var kul så in i helvete men det var inte så många som lirade vad jag förstått.

tom jag som är under 30 idag kommer ihåg Populus, jäklar vilket roligt spel det var!

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

37 år, började med en Atari 520 STe, har fortfarande kvar den i källaren men ingen aning om den kan fungera än.
Det spel som troligen gav mest då var Zac McKracken.

Sen körde jag väl lite olika spel fram till vintern 98 då UT99 demot kom. Polaren hade tagit med det till jobbet så vi testkörde lite på lunchen och jag fastnade totalt. Snabbt började jag handla datordelar från datorbutiken som jag jobbade i. Sen blev det en del capture the flag, jag var rätt duktigt trots att jag satt med 56k modem. Brorsan däremot hade kabelinternet hemma så där kunde vi sitta på helgerna och köra.

Så höll det på ett par år och man började få kontakt med svenska spelare, många fanns också på FZ och vissa helgkvällar körde vi fyllegib. Nånstans på vägen startade jag och brorsan en klan, vi stötte på en annan svensk klan och bestämde att vi skulle slå ihop oss. Och så började vi rekrytera spelare. I början bara svenskar men ju fler duktiga och trevliga människor vi stötte på tog vi med dom och blev europeiskt.

Sen kom UT2003 som jag inte trivdes speciellt bra med, övriga i klanen älskade det så jag körde klanmatcher men sen gick jag tillbaka till min kära UT99. Fram till UT2004 kom. Det spel som jag troligen spederat mest tid med.

Jag antar att även om jag är rätt duktig idag så är det en utmaning att alltid möta nya typer av spelare, ha olika strategier beroende på den egna dagsformen. Provat spela singelplayer spel på tex ps3 men blir uttråkad väldigt snabbt, det ger inte utlopp på samma sätt som gå in på ett fullspäckat server och ha 100% fokus på allt som händer runt omkring dig.

Här är lite statistik om nån är nyfiken: http://ut2004stats.epicgames.com/playerstats.php?player=14039

Så ska vi säga top 3 spel, UT2004, Zac McKracken och Heroes of Might and Magic 3

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Född -74, började med farfars ABC-80, fick en c64 vid 12 års ålder, sen blev det PC från 286'an och uppåt, spelat mängder av olika genrer, äger en PS1 också.

Håller med alla föregående

Det spel jag har spelat mest och som gett mig dom bästa stunderna är nog ändå Everquest 2, började redan vid släppet 2004 och spelar än idag. Både min sambo och två barn har egna konton också, det är en familjeangelägenhet kan man säga. Sen har ju alla Battlefield-inkarnationer spelats och gillats i växlande grad.

Permalänk

Född 1985, hade dator i familjen tidigt då min far jobbade med IT. Hade flera olika datorer (även Macintosh) men det var först 1990 som jag började spela på ”riktigt” (med hjälp av föräldrarna). Då var det bilspelet Stunts som spelades på en 386 – 33 MHz. Efter det så kom Wolfenstein 3D, av någon anledning så kommer jag fortfarande ihåg fusket (M I L) som man satt och tryckte på hela tiden. Spelade gjorde man på en 486 – 66 Mhz.

Det första spelet som gjorde att jag verkligen fastnade för datorspel var Star Craft, det var många timmar man la efter skolan, och man började åka på LAN och spela online (med långsamt Dial-up modem vilket gav väldigt dyra telefonräkningar och sura föräldrar…).

Första riktiga egna datorn var när jag flyttade hemifrån 2005, innan dess hade jag suttit på föräldrarnas. Det var en AMD X2 64 4400+ med DFI Lan Party SLI och med ett GeForce 7800 GTX 512mb.

Men för att sammanfatta vilka spel som har haft stor betydelse för mig så är det faktisk många nyare spel. Även om jag hade väldigt kul med Stunts, Wolfenstein 3D etc. så är det andra spel som verkligen har satt ett avtryck.

Så för att göra en topp 5 lista (utan ordning) så skulle jag säga följande fem spel:

*Star Craft
*Battlefield 2
*World of Warcraft
*Mass Effect (triologin)
*The Witcher (triologin)

Så för att avsluta så kan man saga att jag fortfarande lägger några timmar i veckan på spel. Dock har man familj så man spelar inte lika mycket som man gjorde förr, men skulle gissa 4-8h i veckan är vad jag hinner med (ofta kvällar). Så nuförtiden ligger fokus på single player spel med bra story där man kan spela lite när man känner för det, men visst saknar man de sena kvällarna med kompisarna när man för 174 gången skulle försöka på Lich King och slutligen lyckades.

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem

Lätt BF2 som gett mig mest nöje genom åren både. Ett spel som kunde glädja alla, både slentrianmässiga spelare till folk som sökte lite mer.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz