Nvidia Geforce GTX 1080

Permalänk

90% av antalet CUDA-kärnor och 60% högre klock än 980Ti och ändå är det bara 27-29% snabbare?

Beror det på mindre antal textur & rasterenheter eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Fläskigt kort! Äntligen känns det rätt att byta ut mitt GTX690, som egentligen fortfarande håller för nästan alla spel på högsta grafik i 1080p. Sjukt, med tanke på att det kom ut för ganska exakt 4 år sedan. Det är lätt ett av världens mest långlivade kort.

Men jag är kräsen, så nu är det fan dags!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Dags att byta ut mitt 780 med andra ord. Nästan dubbla prestandan i 1440p, vilket är exakt vad jag är ute efter. Min 2500K får allt klara sig till i höst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk

Börjar ogilla Nvidia mer och mer. Die-size är mycket mindre än GTX 980 och ändå tar de betalt som om det vore ett 500-600mm² kort(även med AIB's). Jag vet att de vill ha utdelning för all $$$ de har lagt på R&D men kom igen...

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Priset samt prestandan. Speciellt i 4k.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Asus Z97-P | I5 4690K | Crucial Ballistix 8GB 1600MHz | Gigabyte 970 G1 Gaming | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Awesome att mina två 780ti får högre grafikpoäng än 1080 i Firestrike Ultra!
5008 med svag OC enbart men ändå..

Fast gillar detta starkt med prestanda på ensamt kort, priset går att diskutera men om någon månad är det nere på 549 dollar eller nått sånt.

Väntar med stora ögon på AMD just nu.. Om det kommer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Börjar ogilla Nvidia mer och mer. Die-size är mycket mindre än GTX 980 och ändå tar de betalt som om det vore ett 500-600mm² kort(även med AIB's). Jag vet att de vill ha utdelning för all $$$ de har lagt på R&D men kom igen...

Man tycker att de borde räkna in den utdelningen över hela livslängden på chippet i stället för första släppet. Fast, den kanske har varit jättedyrt att utveckla plus att det kanske är mycket spill i tillverkningen innan den mognat fullt ut. (?)

Om den stora utgiften beror på R&D, så kanske AMD släpper något mkt billigare då de inte har lika mycket pengar avsatta till det. Och jag har fått för mig att de inte behövt ändra så mycket på sin arkitektur. Fast där är jag nog ute och cyklar.

Summa summarum så finns det nog en nypa girighet inblandat.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Man tycker att de borde räkna in den utdelningen över hela livslängden på chippet i stället för första släppet. Fast, den kanske har varit jättedyrt att utveckla plus att det kanske är mycket spill i tillverkningen innan den mognat fullt ut. (?)

Om den stora utgiften beror på R&D, så kanske AMD släpper något mkt billigare då de inte har lika mycket pengar avsatta till det. Och jag har fått för mig att de inte behövt ändra så mycket på sin arkitektur. Fast där är jag nog ute och cyklar.

Summa summarum så finns det nog en nypa girighet inblandat.

Utgifter och utvecklingskostnader spelar ingen roll. Nvidia kommer alltid att sälja för det högsta priset möjligt. Kapitalism och den fria marknaden jobbar inte för välgörenhet. Välgörenhet är bara något som sker med skattebetalarnas pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Utgifter och utvecklingskostnader spelar ingen roll. Nvidia kommer alltid att sälja för det högsta priset möjligt. Kapitalism och den fria marknaden jobbar inte för välgörenhet. Välgörenhet är bara något som sker med skattebetalarnas pengar.

nVidia är en stor skattebetalare och ju mer dom säljer för desto mer skatt betalar dom in.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maximo:

nVidia är en stor skattebetalare och ju mer dom säljer för desto mer skatt betalar dom in.

Momsen är en inte skatt för Nvidia utan en varuskatt för oss konsumenter. Nvidia betalar knappt någon skatt till det svenska samhället. Moms för varje vara är ett påslagg som betalas utav köparen. Ju mer köparen betalar för Nvidias produkter ju mer måste köparen betala staten för sin egna välfärd som för varje år når nya bottenrekord.

Då vi i Sverige saknar en inhemst produktion av bildkort som tävlar emot Nvidia. Så har vi inget att tjäna på de ökade priserna på bildkort. Det blir bara mer och mer pengar som lämnar landet, medans pengarna som stannar kvar kan skattas flera gånger om. Ju mer pengar som lämnar landet ju mer export behöver vi för att kunna sysselsätta och försörja våran befolkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

behöver inte stämma. gtx 980 ti är 601mm^2 och gtx 1080 är 314mm^2 och gtx 1080 drar bara 50w mindre. större kretsar är lättare att kyla än mindre kretsar. beror sannolikt på hur bra kylning man har. skulle bli förvånad om ett vattenkylt 1080 håller lägre temperaturer än ett vattenkylt 980 ti.

Tänkte inte på att det skiljer i kretstorlek, bra poäng. Jag undrar dock om den ändå inte är tillräckligt stor för att kylning inte ska vara något problem ändå. Återstår att se, antar jag.

Permalänk
Medlem

Vad betyder "Omogen mjukvara för överklockning"? Har Nvidia bakat in överklockning på sina drivrutiner? Om det är ett annat program bör detta inte vara nackdel.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Som många säger är det lite saftigt pris för en relativt liten die och GDDR5x.
Amd sålde en die lika stor som GM200, med HBM och vattenkylning för samma pris som Nvidia tog för 980ti.
Inte svårt att gissa vilka som tjänar mest per kort, och det slutar ju inte där heller. Ska man ha en G-sync skärm är den lite dyrare pga extra hårdvara och SLI licensen på mobot är inte gratis heller.

Det är dyrt att stödja det gröna laget, svårt att byta och med Gamebreaks blir de inte bättre för AMD, eller för ägare av äldre serier.

Snacka om att utnyttja sin maktposition till fullo, hade pengarna gått till mer R&D så visst men det känns som att nvidia "phoned it in" denna krympning och att cheferna skrattar hela vägen till banken, medans AMD kämpar för att ens överleva.

Hoppas verkligen att Polaris och Vega överträffar förväntningarna, men då Polaris ryktas ha problem att ta sig över 850 mhz, och Vega måste upp i 1.1Ghz med 4096 cores bara för att matcha 1080, känns det inte som att de kommer vara med i matchen. Fury behövde ju 2v o ln2 för att klara av 1.4 ghz.
Annars tror jag nog att vi ser GP100/102 först i 11-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Säger de samma!

Får ju ta i tanke på att man betalar inte i närheten av lika mycket som ett titan x kort och det är bättre än det för den delen med, men att alla nya spel kräver mer och mer, oavsett upplösning, 4k är samma pixeltäthet som 4st 1080p skärmar, och 4k skärmarna kör oavsett bara på 60hz, så 4k behöver inte ha sjukligt hög fps. Och för att undvika direkt en kommentar om "min 4k tv har 200hz eller liknande, det är det subfield hertz inte den aktuella hertzen för en tv kör max 60hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja se prestandatester på RIFT & VIVE då många fundera VR köp nu i framtiden.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zeyfyr:

Får ju ta i tanke på att man betalar inte i närheten av lika mycket som ett titan x kort och det är bättre än det för den delen med, men att alla nya spel kräver mer och mer, oavsett upplösning, 4k är samma pixeltäthet som 4st 1080p skärmar, och 4k skärmarna kör oavsett bara på 60hz, så 4k behöver inte ha sjukligt hög fps. Och för att undvika direkt en kommentar om "min 4k tv har 200hz eller liknande, det är det subfield hertz inte den aktuella hertzen för en tv kör max 60hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Titan X är top kort...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Som många säger är det lite saftigt pris för en relativt liten die och GDDR5x.
Amd sålde en die lika stor som GM200, med HBM och vattenkylning för samma pris som Nvidia tog för 980ti.
Inte svårt att gissa vilka som tjänar mest per kort, och det slutar ju inte där heller. Ska man ha en G-sync skärm är den lite dyrare pga extra hårdvara och SLI licensen på mobot är inte gratis heller.

Det är dyrt att stödja det gröna laget, svårt att byta och med Gamebreaks blir de inte bättre för AMD, eller för ägare av äldre serier.

Snacka om att utnyttja sin maktposition till fullo, hade pengarna gått till mer R&D så visst men det känns som att nvidia "phoned it in" denna krympning och att cheferna skrattar hela vägen till banken, medans AMD kämpar för att ens överleva.

Hoppas verkligen att Polaris och Vega överträffar förväntningarna, men då Polaris ryktas ha problem att ta sig över 850 mhz, och Vega måste upp i 1.1Ghz med 4096 cores bara för att matcha 1080, känns det inte som att de kommer vara med i matchen. Fury behövde ju 2v o ln2 för att klara av 1.4 ghz.
Annars tror jag nog att vi ser GP100/102 först i 11-serien

Är rykten, nivida valde tsmc för att skrämma upp högre klock. Samsung och GF har tätare process och får plats mer på varje chip.

Troligen det som gör amd kommer ha lägre klock, men betyder inte att deras kort kan prestera. Borde ju komma ett kort med prestanda likt 980ti (amd hävdar själva att det är det dom satt ribban).

Att ha ett toppkort ger ju pr, men är lägre kretsar som säljer. Verkar som amd äntligen har en gpu man kan ha i en laptop, det är ju det som säljer mer än desktop pc

Men synd att dom inte har ett toppkort att skryta med.

Men många köper nivida ovsett vad amd kommer med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast

@Dallebull: Å andra sidan så skrattar de som är ute efter ett riktigt bra grafikkort ännu mer som faktiskt får vad de vill ha (om än till ett högt pris) för att AMD inte kan erbjuda det inom den närmsta framtiden men Nvidia kan det.
Det är inte alltid roligt att vänta i datorvärlden.

Särskilt när det gäller VR-prestandan som det fortfarande återstår att se hur mycket mer faktisk prestanda som man får via Simultaneous Multi Projection och är deras siffror korrekta så är det ju ett enormt hopp för just VR som helt klart befogar kortets pris.

Utöver det så har ju Nvidia satsat på till exempel Ansel som ju är en väldigt unik och ny teknik som AMD kanske inte ens kommer att erbjuda ett alternativ till? Det är ju också en anledning till att vissa är och kommer vara mer dragna till GTX 1080.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det är bara att glömma singelkort som fixar de senaste spelen maxade i 60+ fps och 4k.
Innan 4k skärmar är lika vanliga som 1920*1080 är idag så kommer det bara inte att hända.
Och utöver det så höjs prestandaribban i spel lika fort som hårdvaran utvecklas.

På lång sikt så kanske det händer, men då pratar vi 10+ år framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

@Dallebull: Å andra sidan så skrattar de som är ute efter ett riktigt bra grafikkort ännu mer som faktiskt får vad de vill ha (om än till ett högt pris) för att AMD inte kan erbjuda det inom den närmsta framtiden men Nvidia kan det.
Det är inte alltid roligt att vänta i datorvärlden.

Särskilt när det gäller VR-prestandan som det fortfarande återstår att se hur mycket mer faktisk prestanda som man får via Simultaneous Multi Projection och är deras siffror korrekta så är det ju ett enormt hopp för just VR som helt klart befogar kortets pris.

Utöver det så har ju Nvidia satsat på till exempel Ansel som ju är en väldigt unik och ny teknik som AMD kanske inte ens kommer att erbjuda ett alternativ till? Det är ju också en anledning till att vissa är och kommer vara mer dragna till GTX 1080.

Troligen kan amd det, men troligen inte vid släpp. Amd har ju kontrat flesta av nvidias tekniker, beror på hur intressant denna tekniken är, samt om dom får några spelutvecklare med sig. Sen om spelare vill ha tekniken också, men inget garanterat dom har med vid släpp.

Synd att nvidia envisas med g-sync än tyvärr, är dyrare och svårt att konkurrera med priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tips på hur jag får tag på två st så fort som möjligt när de släpps?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av shoggot:

Tips på hur jag får tag på två st så fort som möjligt när de släpps?

Köp i butik

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Köp i butik

vilken butik? Bor i Umeå tyvärr. Kommer de inte vara svårt att få tag i dem?

Permalänk
Skrivet av shoggot:

Tips på hur jag får tag på två st så fort som möjligt när de släpps?

Håll utkik på tillverkarnas egna hemsidor. Exempelvis ASUS, Gigabyte eller EVGA här: http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=08G-P4-6180-KR

Av någon outgrundlig anledning verkar det som att många partners säljer Founder's via sig själva också, och inte bara direkt från nVidia, även fast det rör sig om identiska kort. Rykten säger att en del kommer öppna för förhandsbokning idag (fredag 20e). Obs att detta endast gäller för tillverkarna direkt och inte "vanliga" affärer som komplett, inet etc.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Entusiast

@shoggot: Sitt och spamma F5 på samtliga webbutiker i Sverige då?
Allt handlar om hur fort du upptäcker och beställer ett kort innan lagret tar slut.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Momsen är en inte skatt för Nvidia utan en varuskatt för oss konsumenter. Nvidia betalar knappt någon skatt till det svenska samhället. Moms för varje vara är ett påslagg som betalas utav köparen. Ju mer köparen betalar för Nvidias produkter ju mer måste köparen betala staten för sin egna välfärd som för varje år når nya bottenrekord.

Då vi i Sverige saknar en inhemst produktion av bildkort som tävlar emot Nvidia. Så har vi inget att tjäna på de ökade priserna på bildkort. Det blir bara mer och mer pengar som lämnar landet, medans pengarna som stannar kvar kan skattas flera gånger om. Ju mer pengar som lämnar landet ju mer export behöver vi för att kunna sysselsätta och försörja våran befolkning.

Det finns många typer av skatter och avgifter som betalas i olika länder och din variant är oerhört förenklad/skev. Vi har betydligt bättre välfärd än länderna som exporterar bildkort så du behöver inte oroa dig för det.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Så mitt EVGA Hybrid GTX 980Ti presterar ungefär som ett normalklockat GTX 1080. Hade kanske hoppats på ännu mera punch.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

En sån där box med "produkter länkade till denna artikel" är nog efterlängtad nu Blir fint när det händer

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

This is not the 4k gaming card you are looking for...

Känns mer uppenbart att GDDR5X inte lever upp till förväntningarna över en 256bit buss och vi får tålmodigt vänta in HBM2 om ett halvår till Titan och ett halvår senare till 1080ti..

Permalänk
Snusfri

EVGA's programvara må var i Beta/(Alfa) men pcper verkar ha lyckats betydligt bättre än er med användingen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro