Köpa grafikkort tradera?

Permalänk
Medlem

Köpa grafikkort tradera?

Tja. Hur säkert är det att köpa grafikkort på tradera? eller är det bättre att köpa genom swec? Så man inte får hem ett defekt

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Svårt att säga, men kolla säljarens betyg (referenser), det brukar ge en fingervisning.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Nyckeln är väl att kolla så säljare har bra rep och sen betala på ett sätt som är säkrare, typ paypal där man kan inleda en tvist tex. Ett problem med tradera är att säljare ofta ger extremt lite info om produkterna så se till att fråga efter alla sorts info, ålder, klockning, kvitto etc etc så du får klart för dig vad du köper till 100%

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen aldrig köpa delar på tradera. Känns ännu osäkrare än tex blocket... Visst kläder osv kan man ju köpa på tradera, men datorkomponenter nej

Permalänk
Entusiast

Som du säkert förstår så kan man aldrig vara 100% säker vid onlineköp med förskottsbetalning, även om folk ofta uppför sig mycket bättre här på Sweclockers.
Jag skulle aldrig göra en affär online över cirka 1000kr där jag köper för jag vägrar riskera mer pengar än så.

Jag tycker det blir lite ironiskt över lag när det gäller att förskottsbetala för saker online.
Man köper begagnade saker för att det är billigare men man riskerar så otroligt mycket mer pengar i stort då man kan bli lurad när som helst.

En grej som hjälper lite med det här är väl dock "Blocketpaketet". https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag kan ge dig ett exakt svar det är precis som att köpa från vilken sida som helst. Det har inte riktigt med sidan att göra utan med säljaren. Jag köpte ett 9800GTX+ i tradera som dog efter ca 1 år men köpte den för 300 kr så var endå ett fynd . Notera att kort brukar alltid vara lite äldre än folk påpekar än den e. Till exempel folk som säger att dom bara använt grafikortet i ca 1.5år har oftast haft grafikkortet i över 2 år. Så tradera skiljer sig inte från sweclockers eller blocket förutom att folk oftast brukar ha mindre kunskap i blocket/tradera gemfört med sweclockers marknad . Hoppas att jag gav bra svar kakan

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Tja. Hur säkert är det att köpa grafikkort på tradera? eller är det bättre att köpa genom swec? Så man inte får hem ett defekt

Kolla betyget på köparen. De flesta brukar lägga till klarna som betalningsalternativ, det är säkert och fungerar bra:)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av kakan86:

Tja. Hur säkert är det att köpa grafikkort på tradera? eller är det bättre att köpa genom swec? Så man inte får hem ett defekt

Du kan vara helt lugn med att köpa på Tradera bara du avhänder dig utav Paypal eller Klarnas Säkra Betalningssätt, jag köper och säljer på Tradera hela tiden, ofta för åtskilliga tusen. Skulle något strula, kontakta i första hand säljaren och se om det går att lösa, gör det inte det, kontakta Tradera som då skickar ut ett mejl till säljaren som en liten 'push'. Skulle det fortsätta att strula, först då, kontaktar du Paypal/Klarna. Skicka INTE tillbaka någonting innan dessa steg är tagna, och lyssna ordentligt på vad dom säger. Du kommer till exempel bara att få tillbaka returportot om du skickar tillbaka med spårbart kollinummer, detta är viktigt om du vill få tillbaka returportot, du kommer att behöva skicka dom handlingarna.

Varan måste också skilja ganska mycket från objektbeskrivningen för att du skall få rätt, för även säljaren har ju exakt samma skydd, men om varan inte skulle fungera som utlovat, har du rätt att häva köpet och få tillbaka hela beloppet inklusive frakter. Säga att en fläkt inte funkar, eller att det finns ytliga skador som inte beskrivits eller undanhållits, har du rätten på din sida. Kontakta också säljaren INNAN du lägger bud om det finns oklarheter och spara informationen.

Kom också ihåg att vara lugn och vettig, speciellt mot säljaren, du vinner ingenting på att vara arg och hota och skrika, du har rätten på din sida så ta det bara lugnt så löser det sig, e-postkonversationer och dylikt kan komma att användas som bevis, så även om du är arg, bit i tungan och var vänlig och saklig.

Blocket skulle jag överhuvudtaget inte befatta mig med, och köpa på SWEC, tja, vad skall jag säga, det är grisen i säcken då du har precis noll säkerhet.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

En grej som hjälper lite med det här är väl dock "Blocketpaketet". https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

På vilket sätt hjälper Blocketpaketet? Är lika osäkert som att direkt betala till någons konto.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Säljarens omdöme är viktigt. Aldrig själv haft några som helst problem med tradera. Jag skulle känna mig betydligt säkrare att köpa via tradera än här på Sweclockers därför här har man tyvärr inget smidigt sätt att läsa och lämna omdöme på samma sätt som på tradera.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av muSashi:

På vilket sätt hjälper Blocketpaketet? Är lika osäkert som att direkt betala till någons konto.

Nej, inte för köparen

Citat:

6. Nu har köparen möjlighet att kontrollera att varan motsvarar annonsbeskrivningen hemma i lugn och ro. Om inte kan köparen returnera paketet inom 24 timmar och få pengarna tillbaka.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nej, inte för köparen

Inte ett dugg säkert för säljaren. Säljare kan dock blåsa köparen också och skicka något helt annat i paketet och ange ett kolliid. Då är det upp till blocket att bedöma vem som är mest trovärdig. Så nej finns ingen säkerhet alls med blocketpaketet och är bara en onödig tjänst för att kunna ta betalt för falsk trygghet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Säljarens omdöme är viktigt.

Precis, och jag skulle faktiskt vilja säga att "säljarbetyget" är ännu viktigare än det generella Omdömet eftersom det senare är binärt; det är antingen Positivt eller så är det Negativt, det senare drar sig folk för att använda då man är rädd för att få Negativt i hämdomdöme.

Säljarbetyget kan man som köpare ge utan att det syns och är graderat 1-5 över fyra kategorier, och jag skulle vilja påstå att Objektbeskrivningen är det viktigaste, det är ju trots allt den du baserar hela ditt köp på. Själv har jag tusentals omdömen varav flera negativa, men jag har 5 av 5 (alla staplar upp i topp) på samtliga fyra Säljarbetyg. Det är det viktigaste.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av muSashi:

Inte ett dugg säkert för säljaren. Säljare kan dock blåsa köparen också och skicka något helt annat i paketet och ange ett kolliid. Då är det upp till blocket att bedöma vem som är mest trovärdig. Så nej finns ingen säkerhet alls med blocketpaketet och är bara en onödig tjänst för att kunna ta betalt för falsk trygghet.

Jag sa aldrig att tjänsten är 100% säker heller, men det är i alla fall bättre än förskottsbetalning.
Blocket tar dock inte hänsyn till vad som faktiskt skickas så som jag förstår det, köparen kan helt enkelt returnera produkten oavsett skick.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Anser att Tradera är betydligt mer säkert än Blocket. Man vill inte ha ett negativt omdöme om man är seriös på Tradera, och en användare på Tradera är låst till ens personnr (rätta mig om jag har fel). På Blocket kan du göra precis vad du vill och du förlorar väl så gott som ingenting. Anser det lika säkert som på Swec's marknad, så länge man varit registrerad en lång tid och har för mycket att förlora, likaså på Tradera. Absolut inte värt att försöka ljuga ihop något trams.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

och en användare på Tradera är låst till ens personnr (rätta mig om jag har fel)

Nej, några personnummer behöver du inte ange ( Edit: jag blev nu osäker, det är 15 år sedan jag registrerade mig) och inga kontonummer heller. Tradera som sig är inte speciellt säkert, utan det är när du använder dig av tredjepart, så som Paypal eller Klarna som du är i princip helsäkrad.

Har du ett dåligt säljarbetyg eller inget alls, får du vänta med utbetalning från Klarna i upp till två veckor. Då är det ingen som skickar tegelstenar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Nej, några personnummer behöver du inte ange och inga kontonummer heller. Tradera som sig är inte speciellt säkert, utan det är när du använder dig av tredjepart, så som Paypal eller Klarna som du är i princip helsäkrad.

Har du ett dåligt säljarbetyg eller inget alls, får du vänta med utbetalning från Klarna i upp till två veckor. Då är det ingen som skickar tegelstenar.

Du måste ha personnummer för att kunna regga dig på tradera

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av breakwin:

Du måste ha personnummer för att kunna regga dig på tradera

Okej, men det spelar egentligen ingen roll så länge polisen inte är inblandad då Tradera inte gör ett skit om något skulle gå fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Okej, men det spelar egentligen ingen roll så länge polisen inte är inblandad då Tradera inte gör ett skit om något skulle gå fel.

Ditt klarna/paypal konto måste stämma överens med traderas reggade personnummer. Därmed är det mycket mer säkert med tradera. Du kan inte få betalt längre genom klarna/paypal om du identitetkapar.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av breakwin:

Ditt klarna/paypal konto måste stämma överens med traderas reggade personnummer. Därmed är det mycket mer säkert med tradera. Du kan inte få betalt längre genom klarna/paypal om du identitetkapar.

Som jag sade, det är tredjeparterna som gör Tradera säkert nu för tiden, och det är ju en relativt ny funktion på tradera. Men du måste ju inte sälja med Sälj- och Köpskydd, du kan ju ange Swish eller banköverföring och trots att du då har angett ditt personnummer, kan du som säljare i princip bara strunta i att skicka, Tradera kan inte göra någonting, dom kommer inte att göra någonting. Det krävs då polisanmälan för att personnumret ens skall ha betydelse överhuvudtaget, och du kan ju ha angett fel personnummer. Tradera gör vad jag vet inga kontroller i skatteregistret att adressen stämmer överens med ditt angivna personnummer och din angivna adress.

Edit; Så, som sagt, Tradera är säkert om man använder sig av Paypal eller Klarna, för högre belopp än, säg en femhundring skulle jag aldrig göra affär på Tradera utan det skyddet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Inte ett dugg säkert för säljaren. Säljare kan dock blåsa köparen också och skicka något helt annat i paketet och ange ett kolliid. Då är det upp till blocket att bedöma vem som är mest trovärdig. Så nej finns ingen säkerhet alls med blocketpaketet och är bara en onödig tjänst för att kunna ta betalt för falsk trygghet.

Nja, Köparen kan returnera varan inom 24 timmar utan att behöva ange varför och då få tillbaka sina pengar. Så skickar nån en tegelsten så returnerar man den och den enda som förlorar på det är personen som betalade frakten.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Som vanligt, ska du köpa varor för över 1k så köp via Paypal eller Klarna punkt. Om du inte får varan och säljaren överklagar måste då säljaren visa bevis på att den har lämnat det på ett postombud. När jag sålde mitt 290x och skulle skicka det via DBShenker så skulle postombudet ge en stämpel på mitt kvitto så att det är "verifierat" att jag har skickat det. Plus att kolli id går till både säljaren och köparen om man köper frakten via Tradera (vilket är billigare än vanligt).

Jag tycker att Tradera är betydligt bättre än blocket. Det enda blocket har att erbjuda är blocketpaket men mer än det finns det inte. Tradera må kanske vart sämre förr men blivit sjukt mycket bättre.

Och som vanligt ser man något som låter för bra för att vara sant och att säljaren har inget rep så ska man kanske undvika + anmäla annonsen. Min egna erfarenhet var att någon försökte sälja ett GTX 980 för sjukt billigt (detta var för ett väldigt långt tag sedan). Ett köp pris på 2000 kr och det enda som fanns var en bild på kartongen och en liten beskrivning att personen inte ville ha det längre. Det kanske var sant men säljaren hade inget rep och efter någon dag så var annonsen borta. Veckan efter så kom det en till med exakt samma bild och då visste jag att det var någon som ville lura någon.

Permalänk

Kom ihåg att "aldrig överklockat" alltid betyder "hårt överklockat". Varje gång.

Permalänk
Inaktiv

Köp inga dyra grejer från Tradera. Jag blev blåst en gång på 10,000. Dom åkte dit men vad hjälper det, några pengar lär jag aldrig få tillbaks.
Det är bara att lära sig av misstaget och aldrig göra om det.

Permalänk
Medlem

Tradera är också som att köpa saker från Kina ett fynd om inget är fel . Är det nåt fel på produkten är det oftast kört utan kvittot . Men man kan ju alltid göra rma från nummret som står på kortet så det finns alltid lite hopp

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon270270:

Köp inga dyra grejer från Tradera. Jag blev blåst en gång på 10,000. Dom åkte dit men vad hjälper det, några pengar lär jag aldrig få tillbaks.
Det är bara att lära sig av misstaget och aldrig göra om det.

Fast det där är ju knappast något unikt med Tradera, blåst blir man ibland, det är sånt som händer. Jag blev blåst av Kameraexperten och några pengar fick jag aldrig tillbaka trots, precis som i ditt fall, att polisen nöp dom. Du kommer liksom aldrig undan risken, den är alltid där oavsett var du köper ifrån eller av vem.

Skrivet av Lexius:

Tradera är också som att köpa saker från Kina ett fynd om inget är fel . Är det nåt fel på produkten är det oftast kört utan kvittot .

Köpa saker utan kvitto kan du ju göra var som helst. Med kvitto också, för den delen, så om man är mån om garanti och liknande, se till att det är kvitto med. Jag köpte ett grafikkort på Tradera där säljaren skrev "garanti kvar" men när kortet kom fanns det inget kvitto. Nu kan man ju argumentera att garanti =/= kvitto, men jag kan inte utnyttja garantin utan kvitto, så han fick tillbaka kortet eftersom jag köpte via Klarna. Han blev skitsur och skrek och gapade, sade att han vägrade att hämta ut kortet, men pengarna fick jag tillbaka, inklusive frakt och returfrakt. Hur det sedan gick för säljaren och hans kort, det vet jag inte. Men med Klarna säljer han nog inte med igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Nja, Köparen kan returnera varan inom 24 timmar utan att behöva ange varför och då få tillbaka sina pengar. Så skickar nån en tegelsten så returnerar man den och den enda som förlorar på det är personen som betalade frakten.

Punkt 10 och 11 http://info.tradera.com/betalsatt/klarna/klarnas-saljarskydd-...
Inte så solklart att man får pengarna tillbaka huxflux

Kikade lite snabbt på Traderas/Klarnas säljskydd och det har lika många hål som en schweizisk ost. T.ex...
"När köparen bekräftat köpet med klarna", så om köparen inte bekräftar köpet så har säljaren ingen nytta av säljskyddet?
"Du måste skicka den vara eller de varorna som du har angivit i annonsen och i det skick som beskrivits i annonsen", om köparen bestrider så är du utan säljskydd?
"Du måste också säkerställa att logistikbolaget sparar denna information.", lycka till med att ändra DHL/UPS/Postmords rutiner...?
"om du inte har uppfyllt punkterna 1- 10 ovan, men ändå anser att du ska få betalt, står det dig som säljare, köparen eller Klarna att fritt hitta andra lösningar enligt gällande lagstiftning.", vilket i princip gör säljskyddet lite överflödigt...?

Spontant klingar säljskyddet falskt i mina öron och verkar inte ge något egentligt skydd mot den som sätter i system att bedra andra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Punkt 10 och 11 http://info.tradera.com/betalsatt/klarna/klarnas-saljarskydd-...
Inte så solklart att man får pengarna tillbaka huxflux

Kikade lite snabbt på Traderas/Klarnas säljskydd och det har lika många hål som en schweizisk ost. T.ex...
"När köparen bekräftat köpet med klarna", så om köparen inte bekräftar köpet så har säljaren ingen nytta av säljskyddet?

Köpet bekräftas när köparen har betalat via Klarna, detta är så att man inte skall skicka iväg varan utan att köparen har valt, just Klarna för att betala. Du får ett mejl i samma sekund som köparen har klickat på knappen "Betala med Klarna" och kan därmed säkert skicka varan.

Skrivet av Dr.Mabuse:

"Du måste skicka den vara eller de varorna som du har angivit i annonsen och i det skick som beskrivits i annonsen", om köparen bestrider så är du utan säljskydd?

Nej, om köparen bestriden så har säljaren fortfarande skydd genom att han har bevis i form utav en objektbeskrivning och fotografier som beskriver varan. Som säljare får man ju se till att man har sitt på det torra och inte bara hysta iväg någonting man vet har brister, för det kommer köparen garanterat att hitta.

Skrivet av Dr.Mabuse:

"Du måste också säkerställa att logistikbolaget sparar denna information.", lycka till med att ändra DHL/UPS/Postmords rutiner...?

Tradera samarbetar med Posnord, Schenker och DHL. Om du skulle använda dig av annat fraktbolag, är det, precis som det står, din skyldighet att först ta reda på deras rutiner, sedan använda det fraktbolaget. Det är absolut inga konstigheter med det.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Spontant klingar säljskyddet falskt i mina öron och verkar inte ge något egentligt skydd mot den som sätter i system att bedra andra.

Såna som sätter i system att bedra brukar inte bli långvariga på Tradera. Det räcker med att bedragaren blir påkommen med två tegelstenar, så är det kört, och knappast särskilt svårt att som köpare hävda sin rätt. Kontot stänger Tradera av på fläcken. Dessutom måste du ha väldigt bra Säljarbetyg för att du skall få pengarna de två dagarna som det tar, annars får du vänta på utbetalning i två veckor och då blir det svårt att kunna ta pengarna och dra.

Klarna har i princip samma säkerhet som Paypal, och för Traderaköp för upp till ett par tusenlappar duger det gott.

Permalänk
Medlem

Tradera fungerar fint till att handla komponenter iallafall av egen erfarenhet. Det viktiga är att se till att säljaren har goda omdömen (50+) samt att kontot har varit aktivt iallafall de senaste veckorna annars kan det handla om ett kapat konto (om auktionspriset är överdrivet lågt).

Jag har själv köpt och sålt på Tradera men när det gäller dyrare saker (1000+) så borde man handla med Klarna / Paypal om nu säljaren erbjuder detta. Jag har i dagsläget 62 omdömen (ett par saker jag själv sålt) och har hittills aldrig haft några problem. Fråga alltid efter kvitto.

Mvh Eldorado

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Nja, Köparen kan returnera varan inom 24 timmar utan att behöva ange varför och då få tillbaka sina pengar. Så skickar nån en tegelsten så returnerar man den och den enda som förlorar på det är personen som betalade frakten.

Och om köparen plockar ut den riktiga varan och stoppar i två tegelstenar istället och returnerar varan? Då är det säljaren som blir blåst, så nej Blocketpaketet är bara bluff och båg och är bara ett sätt för blocket att tjäna ytterligare pengar för en tjänst som inte gör någon nytta.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233