Värt att köpa en i7 2600K och överklocka?

Permalänk

Ett litet tips

När RX 480 släpps kommer den antagligen påverka begagnatmarknaden här på swec. Om du är smart skulle det kunna vara en bra ide att vänta ett litet tag då många grafikkort troligtvis kommer sjunka i pris. Om man har en budget är swec drömmen haha
Skaffade 2 st GTX 670 kort här på swec för 1500 för ca 1 år sedan. Presterar lite sämre än ett 980 men sjukt prisvärt

Permalänk

@TheAnnoyingBambi: Tack för tipset oj jäklar vad najs och billigt för dig

Permalänk

Man behöver ju inte spendera onödiga pengar så att säga

Permalänk
Medlem

@Erikfromsweden: corsair H110i (slutet vattensystem) har en idle temp på strax över 30 och load 50-60, rekomendera att köpa någon form av ny kylning, en för 400:- fungerar minst lika bra. Köp kylpasta och tvätta av den som följer med för ännu bättre effekt.

Har du hittat ett moderkort som stödjer 2600k?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk

Använder själv en H80i för att kyla min prolle. Ligger runt 35 grader i idle med fläktarna i nästan ljudlöst läge. Under Load brukar processorn liga runt 60 grader.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Rubrik redigerad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Tipset är väl först att du kollar om du kan få tag på ett bra moderkort innan du köper CPUn. Bra mycket enklare att få tag på en billigare 2600k än ett billigt moderkort

Permalänk
Medlem

Klart du ska köpa en 2600k! Mesta processorn för pengarna, och den sjunker inte i värde heller -det du ger får du tillbaka när du säljer.

Köp med moderkort här på marknaden, de dyker upp rätt så ofta.

Permalänk
Medlem

Det är absolut värt att köpa den även om den har ett par år på nacken. i7 2600k är en riktigt prisvärd arbetshäst som fortfarande hänger med prestandamässigt än idag. Många av dem går att skrämma upp till 4,5 GHz eller högre om du har kylning för det.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

En 2600k är bra men 3770k 4770@4790k är ju bättre. En haswell i över 4.5ghz smider järnet årdentligt och kommer göra så bra mycket längre än en sandy bridge såklart.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem

lite off topic:
någon som har märkt att deras 2500k/2600k har blivit sämre/ostabil vid längre överklockning? Med fixed vcore på över 1.3. kul och veta ifall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kettu92:

lite off topic:
någon som har märkt att deras 2500k/2600k har blivit sämre/ostabil vid längre överklockning? Med fixed vcore på över 1.3. kul och veta ifall.

Skickades från m.sweclockers.com

All elektronik försämras med tiden pga https://en.wikipedia.org/wiki/Electromigration och ju högre spänning och temperatur desto fortare går det. 2-3 års livslängd på en kraftigt överklockad CPU skulle jag inte se som något konstigt. Ännu mer idag med Skylake som har ännu färre atomer i oxidskikten i övergångarna internt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@kettu92: Inte märkt något i temp/stabilitet/prestanda. Kört min OC 2600k i stort sätt 24/7 sedan release Feb 2011. Men låste nog inte volten 1.32v fören jag bytte mobo. Alla P67 mobos va ju defekta, mitt höll nästan 1 år vill jag minnas

Inte ens bytt kylpasta på stackarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

lite off topic:
någon som har märkt att deras 2500k/2600k har blivit sämre/ostabil vid längre överklockning? Med fixed vcore på över 1.3. kul och veta ifall.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har fått lite degradering på min 2500k, den har tyvärr alltid krävt hög spänning (fick väl en dålig batch) och körde den stabilt i 4.6GHz@1.39V i 3-4 år, nu kan jag inte få den stabil i 4.6GHz oavsett spänning, kör den för tillfället i 4.5GHz@1.38V

Detta är då en dator som snurrar 24/7, hittar jag en billig 2600k/2700k så lär jag byta till en sådan, känner inget behov av att byta till nyare plattform i dagsläget.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Jag har fått lite degradering på min 2500k, den har tyvärr alltid krävt hög spänning (fick väl en dålig batch) och körde den stabilt i 4.6GHz@1.39V i 3-4 år, nu kan jag inte få den stabil i 4.6GHz oavsett spänning, kör den för tillfället i 4.5GHz@1.38V

Detta är då en dator som snurrar 24/7, hittar jag en billig 2600k/2700k så lär jag byta till en sådan, känner inget behov av att byta till nyare plattform i dagsläget.

Fliker in lite. Jag behöver 1.39 vcore for att driva runt min 2600k 24/7. Hur som helst så har min degraderat en aning. Var lättare att klocka förut och behövde mindre volt. Min H60 kyler nog relativt dåligt också. 85-90 grader i prime. Är det värt att köpa en annan kylare, Noctua t.ex.? Känns som att dessa processorer har mycket att ge fortfarande

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Fliker in lite. Jag behöver 1.39 vcore for att driva runt min 2600k 24/7. Hur som helst så har min degraderat en aning. Var lättare att klocka förut och behövde mindre volt. Min H60 kyler nog relativt dåligt också. 85-90 grader i prime. Är det värt att köpa en annan kylare, Noctua t.ex.? Känns som att dessa processorer har mycket att ge fortfarande

Köper du en ny kylare så är ju det något du tar med dig till nästa bygge också så det är ju inte pengar i sjön så sett.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Köper du en ny kylare så är ju det något du tar med dig till nästa bygge också så det är ju inte pengar i sjön så sett.

Jo men hur framtidssäker är en noctua då? Lär väl bli annat socket när dem går ner till 10nm ?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Jo men hur framtidssäker är en noctua då? Lär väl bli annat socket när dem går ner till 10nm ?

Hitintills har de alltid skickat ut nya monteringsdetaljer när det kommer nya plattformar... Gratis.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hitintills har de alltid skickat ut nya monteringsdetaljer när det kommer nya plattformar... Gratis.
B!

wow är det sant? Låter mycket proffsigt!

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

@scj: Noctua delade väl ut gratis monterings kit ett litet tag senast det behövdes har jag för mig.

Edit
#långsam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ast0r:

@Tfarcer: Noctua delade väl ut gratis monterings kit ett litet tag senast det behövdes har jag för mig.

Edit
#långsam

Hur fungerar det då? Man kontaktar återförsäljaren eller noctua direkt? Jag var riktigt snopen. Hade ingen aning om detta.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare, hitta moderkortet först!
Begagnade 2500k/2600k är inga problem att hitta billigt. 3770k kan du också hitta för någon tusenlapp.
Men moderkorten är svåra att få till rätt pengar. På tradera går "skitmodeller" av socket 1155 för strax under 1000-lappen och här på SweC är folk också beredda att ge en del för dem (de bättre modellerna då typ p67/p68/z67/z77).

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Hur fungerar det då? Man kontaktar återförsäljaren eller noctua direkt? Jag var riktigt snopen. Hade ingen aning om detta.

Finns monteringskit att köpa för typ 100 bagis också om man har mer brådis och måste ha det samma dag.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikfromsweden:

@Wastafari: Vad körde du för kylning ? Just nu kör jag min amd phenom x4 955 be på 3.8ghz med stock hehe.Mitt mobo är lite konstigt för jag måste ha 1.5v för ha 3,8 stadigt

Lite off topic men hur står sig din Phenom idag? Vad spelar du och hur väl hänger den med?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Hur fungerar det då? Man kontaktar återförsäljaren eller noctua direkt? Jag var riktigt snopen. Hade ingen aning om detta.

De brukar ha ett formulär man fyller i, och så skickar man med en bild på sin Noctua produkt och kvitto, eller bild på produkten man vill montera den på, men inte har monteringsdetaljer till. Jag har 4'a NH-U12 som varit med sedan jag skaffade mig ett par dual xeon på 603/604 sockeln, och var gång jag har uppdaterat har de glatt skickat nya monteringsdetaljer. Nackdelen är väl att just när de lanserar erbjudandet är det många som vill utnyttja erbjudandet, så det kan ta ett par veckor innan de kommer fram, och man kan använda dem. Å andra sidan så står de fast vid sitt erbjudande i princip för all tid. Här är de för närvarande aktuella kit'en. Får man för sig att man vill ha montagedetaljer till äldre utrustning än vad som ingår i ett nyköp, får man skicka dem ett email, de har hjälpt mig med det med i ett par omgångar, men det är i mån av att det finns gamla kitt kvar.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Det är svårt att hitta bara moderkortet när man letar socket 1155, ofta säljs cpu ihop. Och nytt kostar väldigt mkt. Och nu när du är på låg budget måste du ju hitta något billigt sätt att kyla cpun, för att sedan kunna överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnun:

Priset är uppe i 2100:- nu! Så mycket för en sådan gammal CPU/moderkort är ju otroligt!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Hur fungerar det då? Man kontaktar återförsäljaren eller noctua direkt? Jag var riktigt snopen. Hade ingen aning om detta.

Noctua är helt underbara, jag gjorde nyss detta och lite till. Först så bad jag om ett nytt monterings kit för X99, skickades utan problem. Sen bad jag om en ny klämma för att sätta dit en tredje fläkt. Till sist så behövde jag ändå 2 nya klämmor för att montera noctuas A15 fläktar på DH14. Så 3 saker inom 1-2 månader skickade dem.